Hoppa. Rechter verbiedt 'wraakactie' Ryanair: piloten mogen niet worden overgeplaatst

Allemaal leuk en aardig, 'bedrijfseconomische redenen' aanvoeren om piloten uit Eindhoven te verplaatsen, maar dat gaat gewoon niet door. Dat heeft de rechtbank in Den Bosch zojuist besloten in een kort geding dat was aangespannen door 16 Nederlandse piloten. Deze piloten kregen deze maand van Ryanair te horen dat de basis in Eindhoven op slot ging en dat zij per 5 november 2018 zouden worden overgeplaatst naar buitenlandse luchthavens. Volgens de top van de luchtvaartmaatschappij moest dat om ook in de toekomst goede financiële resultaten te boeken, want die vielen nu wat tegen. Uiteindelijk werd daarvoor één hoofdschuldige voor aangewezen: stakend Ryanair-personeel, waaronder Nederlandse piloten. Ryanair wees de rechter op de arbeidsovereenkomst die met de piloten is aangegaan, waarin is opgenomen dat piloten overgeplaatst mogen worden. Daarbij is ook afgesproken dat de contracten zijn opgesteld volgens het Ierse arbeidsrecht. Dat kan wel zijn, zegt de voorzieningenrechter, maar daarmee hebben de piloten nog geen afstand genomen van de bescherming die de Nederlandse wet biedt. Door de piloten over te plaatsen wijzigt Ryanair eenzijdig de arbeidsvoorwaarden, en dat kan niet zomaar. Daarvoor moeten door een werkgever zwaarwegende belang worden opgevoerd. Hiervoor wijst Ryanair naar de supernijpende bedrijfseconomische omstandigheden waarin het nu verkeert. De rechter ziet dat anders en neemt het Ryanair bovendien kwalijk dat de ingrijpende gevolgen van een overplaatsing voor de piloten niet serieus worden genomen. Daarom denkt de rechter dat de sluiting van de Eindhovense basis om andere redenen is genomen. Hiervoor verwijst de rechter ook naar een brief van half september dit jaar een de stakers: 'We are not willing to accept any more unnecessary disruptions to our business and our customers in Eindhoven, and as we explained at our recent meeting, if they continue then we will reorganise the Eindhoven base to serve our Dutch customers on aircraft bases overseas, leading to cuts in the number of bases aircraft and jobs in Eindhoven. We hope you will work with us now to avoid any such outcome. This is not a threat, but will be the inevitable consequence of any further misguided and unnecessary strike actions by our Eindhoven pilots or cabin crew.'

Hierop wordt later in september nog een brief van gelijke strekking verstuurd. Als jullie niet kappen met staken, dan gaan we de boel in Eindhoven opdoeken. Een vergeldingsactie dus, en dus neemt de rechter 'deze berichtgeving, mede gelet op de verstrekkende gevolgen die uit de daarin aangekondigde sluiting voortvloeien, buitengewoon serieus. Dit geldt zeker nu Ryanair op 1 oktober 2018, na de staking van de vliegers op 28 september 2018, daadwerkelijk heeft besloten de base te sluiten.' Daarom mogen de 16 piloten nu niet worden overgeplaatst naar het buitenland en hun salaris moet worden doorbetaald. Nu maar hopen voor u dat Ryanair niet nieuwe dingetjes gaat verzinnen om het bedrijfseconomische verlies bij de reiziger te verhalen. 

Update: Ryanair zet doorrrr

Reaguursels

Inloggen

Wie vliegt met die k*tmaatschappij verdient alle ellende die hij krijgt. Wie er voor werkt, moet ook niet verbaasd zijn als vee behandeld te worden. Ik vlieg KLM of iets anders fatsoenlijks, of ik vlieg niet.

Fantabulosa | 01-11-18 | 19:45 | 1 | + 8 -

Hulde!
En nog socialer ook; vliegen met KLM is steun voor de betreffende piloten en cabin crew, die daar wel fatsoenlijk behandeld worden

kapotte_stofzuiger | 01-11-18 | 20:17 | + 3 -

De quote uit die brief van Ryanair is ook wel om te gieren. Een overduidelijk dreigement en dan zeggen 'this is not a threat'.

StiekemeBunzing | 01-11-18 | 18:56 | + 4 -

Super !
Ook interessant, wist u dat als Ryanair t verdomt om te vliegen omdat er bijvoorbeeld in het Franse luchtruim wat problemen zijn door een staking van verkeersleiders in Frkr zij dat doen omdat ze het verdommen om een stukkie om te vliegen, kost n.l. extra brandstof.
Ze laten je gewoon staan op Ibiza, alle kosten voor je zelf, Transavia vliegt in dit soort gevallen wel, betalen gewoon zelf dat beetje extra kerosine.

Uw Verzekeringsadvis | 01-11-18 | 18:06 | 2 | + 3 -

Nou vervelend hoor, we moeten nog een nachtje feesten in Ibiza hahah. Maar ik snap je punt, varkens, maar je kiest er zelf voor.

Tinus Trekveer | 01-11-18 | 19:14 | + -4 -

En in Italië heeft de hoogste rechterlijke consumenteninstantie nu geoordeeld dat Ryanair (en Wizz Air) geen extra geld mag vragen voor standaardmaten cabin koffers. Want dat hoort bij een vliegreis en moet in de prijs van een standaardticket zitten.

FW Ta-183 Huckebein | 01-11-18 | 17:28 | 1 | + 2 -

Prima maar wel in de hold.

Enrique C | 01-11-18 | 17:39 | + 1 -

Tuurlijk kan de basis in Eindhoven dicht, dat kan de rechter niet tegenhouden.
Echter... de piloten moeten gewoon doorbetaald worden, ook zonder dat ze vliegen! Een ontslagvergoeding is eveneens niet van toepassing, immers de piloten zijn niet ontslagen.
Indien RyanAir dit volhoudt en piloten verliezen hierdoor hun brevet, dan wordt de rekening nog veeeeeel hoger want dan is RyanAir eveneens aansprakelijk voor de (financieele) gevolgen wegens slecht werkgeverschap.
RyanAir gaat dit heel waarschijnlijk in hoger beroep eveneens verliezen, als je als rechter dit toestaat kun je net zo goed meteen het NL ontslagrecht in de prullenbak gooien....

ZwarteDag | 01-11-18 | 16:15 | 2 | + 1 -

PauperAir is geen Nederlands bedrijf.

kapotte_stofzuiger | 01-11-18 | 16:42 | + 1 -

Paar vragen:
1. Moet Ryanair behalve het vaste salaris, ook de uren uitbetalen die het personeel nu niet kan/zal vliegen?
2. Is Ryanair verplicht om het personeel een minimumaantal uren te laten vliegen om het brevet te behouden? Dat blijkt toch echt niet uit deze uitspraak.

lsimon | 01-11-18 | 16:54 | + -2 -

Een werkgever met een slavendrijvers mentaliteit.

Mr.Crowley | 01-11-18 | 16:00 | 1 | + -1 -

JaA en omdat het een paar tientjes scheelt barsten ze van de NL klanten, oftewel centenneukers, daar zijn we goed in.

Uw Verzekeringsadvis | 01-11-18 | 18:08 | + 1 -

LOL, PauperAir gaat de boel sluiten, ongeacht wat een D66-rechter zegt.

kapotte_stofzuiger | 01-11-18 | 13:59 | 6 | + 4 -

@The_Master_Bear | 01-11-18 | 14:03
Voor 15k per jaar wil ik dat best doen hoor. Hele dag F5'en op GS en DK.
Je hebt ze meer door ze als een gek in te zetten op de meest beroerde trajecten.

2voor12 | 01-11-18 | 14:27 | + 0 -

150k bedoelde ik dus.

2voor12 | 01-11-18 | 14:27 | + 0 -

@2voor12: er is wel 1 probleem: als piloten geen vlieguren maken raken ze hun typebevoegdverklaring dan wel brevet kwijt.

nieuwe_Deen | 01-11-18 | 14:52 | + 2 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Er is toch een tekort aan piloten? Snap die piloten niet....

gepast_betalen | 01-11-18 | 13:56 | 2 | + 3 -

Er is een tekort van piloten die veel uren hebben gemaakt, toch nog jong zijn, het juiste type vliegtuigen mogen vliegen en het niet erg vinden om bijvoorbeeld naar regio Schiphol (of nog beter: Azië) te verhuizen. Als je in die sweet spot valt, ben je zeer gewild. Maar veel Ryanair-piloten vallen hier niet onder.

lsimon | 01-11-18 | 14:05 | + 9 -

Het is precies zoals overal op de arbeidsmarkt: het schaap met de vijf poten (jonger dan 30, op z'n minst twee academische titels, vijf talen vloeiend waaronder het liefst ook Chinees, Russisch en Indiaas, corpsbal met 'bestuurservaring' e.d. en geen eisen m.b.t. gezin of echtgenoot) vindt overal wel emplooi.
Voor de gewone sukkelaars als u en ik ligt het waarschijnlijk toch een beetje anders.

EefjeWentelteefje | 01-11-18 | 15:11 | + 15 -

Daarom moet je als low-cost airline piloten ook geen vast contract bieden. Ga je weg mogen ze mee, willen/kunnen ze niet dan verwijs je ze door naar het UWV. Leermomentje voor Ryianair....

Vedrano | 01-11-18 | 13:35 | + 0 -

Mooi besluit, maar de situatie die daarmee is ontstaan is wel een beetje vreemd... een bedrijf wordt gedwongen mensen in dienst te houden. Maar voor hoe lang dan?

nieuwe_Deen | 01-11-18 | 13:04 | 3 | + 1 -

Een ondernemer dwingen te ondernemen? Zeker een D'66 of SP rechter. Ondernemen kreng anders de goelag.

Zatkniss | 01-11-18 | 13:36 | + -5 -

Tot het zomerseizoen, wanneer Ryanair de basis op Eindhoven weer hard nodig heeft.

lsimon | 01-11-18 | 13:57 | + 2 -

Niet vreemd, gebeurt heeeeeel vaak! Het eindigt vaak met een forse zak geld... Zolang de tent niet failliet is moeten ze doorbetalen, 2x! De piloten plus hun vervanger, want RyanAir blijft gewoon op Eindhoven vliegen.

ZwarteDag | 01-11-18 | 16:18 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken