Owjee. Travelbird ligt op sterven door start-upperitis

Vrijdag riep interim-woordvoorder Jan Driessen iedereen op om de sores bij Travelbird te beperken tot wat het is. 'Een vertraging in de betalingen waarvan tientallen klanten op een totaal van 7 miljoen last hebben gehad.' Leek ons onverstandig. Driessen heeft als woordvoerder namelijk een voorliefde voor afstervende zaken (woekerpolissen, VVD, accountants, OAD, Camiel Eurlings). De communicatie-necrofiel neemt het anno 2018 godbetert nog op voor provisiejagende tussenpersonen. Met zo'n boodschapper zijn wij niet verwonderd dat Travelbird vandaag laat weten in surseance te verkeren. Niemand wilde nog geld steken in de aanbieder van reispakketten en de strategische partner (=andere reistoko) waarmee werd gesproken over een overname haakte af. Uiteraard mag Driessen de bijna-failliete boel rechtlullen. 'Het warme zomerweer [waardoor minder mensen naar het buitenland op vakantie gingen, red.], Indonesië [waar een vulkaanuitbarsting was, red.], de stakingen bij Ryanair. Het was wat dat betreft the perfect storm.' Kortom, zaken waar andere verkopers van pakketreizen ook last van hadden. Bij TUI en Corendon zagen ze wel een dip in het aantal last-minute-boekingen, maar het merendeel van de vakanties wordt nu eenmaal ver van tevoren geboekt. Corendon leverde wat marge in op de last-minutes, maar verwachtte zelfs winstgroei. Komt bij dat Travelbird ook zaken deed in Nederland, bijvoorbeeld met Fletcher Hotels dat nog tienduizenden euro's tegoed heeft van het bedrijf. De hotelketen stelde zelf een 'topzomer' te hebben gehad dus gingen de 'alarmbellen' af en werden boekingen via Travelbird geannuleerd. 'The perfect storm' mag misschien het laatste zetje hebben gegeven, maar de wind stond al een tijdje verkeerd bij Travelbird.

Snelle groei, dure financiering

Sinds de oprichting in 2010 werd er - zoals dat hoort bij een modieuze start-up - nooit winst gemaakt. Alles draait om zo snel mogelijk groeien. Lukte best aardig: de omzet, het aantal afzetmarkten, het personeelsbestand namen toe en daarmee ook de kosten. De reisvogels moesten meermaals kapitaal aantrekken om de boel draaiende te houden. Rocket Internet pompte er in 2015 €16,5 miljoen in tegen een uitbreiding van zijn belang. Een jaar later verstrekte Main Capital een mezzaninelening van vermoedelijk zo'n €5 mln. Aangezien verstrekkers van mezzanine achteraan staan bij een faillissement rekenen zij hoge rentevergoedingen van 10 tot 12%. Blijkbaar was Travelbird niet in staat om goedkopere leningen bij banken los te peuteren. Financieel journalist Arno Wellens plaatste destijds al zijn vraagtekens bij de financiële gezondheid van het reisbedrijf, maar die begreep er volgens Driessen helemaal niets van. 

Tegenvallers

Travelbird trok niet alleen geld aan, maar sneed ook in de kosten. Tegen vijf markten werd ciao, adios en do widzenia gezegd. Het personeelsbestand kromp van 700 'birdies' (verzinnen we niet) naar 310 vandaag. Hierdoor kwam er ruimte vrij in het kantoorpand op de Keizersgracht. Deze vierkante meters wilde men onderverhuren aan Uber om zo de jaarlijkse huursom van €1,3 miljoen te delen. De verhuurder vond de kans dat start-up Uber zijn rekeningen niet kon voldoen 'vrij groot', weigerde daarom de onderhuur en de rechter was het daar mee eens. Vervelend voor Travelbird dat - the only way is up - zijn huurcontract tot 2024 had vastgelegd. Desalniettemin hoopte Travelbird dit jaar eindelijk eens winst te gaan maken. Iets dat naar eigen zeggen vermoedelijk ook gelukt zou zijn, al is dat (nog) niet aangetoond met keiharde cijfers. Banken wilden in ieder geval geen seizoenskrediet verlenen ter overbrugging naar dit einddoel. Dus mochten klanten en hotels voor bank spelen. Aangezien het geld van reizigers niet altijd bij de hotels is aangekomen begint het speculeren over de bestemming van de inkomsten, waarbij het aflossen van leningen een eerste verdachte is. 

Klantvriendelijkheid = stom businessmodel

Bij de concurrentie verkneukelen ze zich om het nakende bankroet. Steven van der Heijden, CEO van Corendon: 'Travelbird heeft altijd hoog van de toren geblazen over zijn vernieuwende businessmodel. Ze hebben uitgebreid het einde van de klassieke pakketreizen aangekondigd. Toch hebben de dinosaurussen het nu overleefd.' Prachtig hoor, je klanten tevreden houden met handgeschreven kaartjes en die blije medewerkers op een dakterras (foto). En heel innovatief hoor, reisjes samenstellen met lokale accountmanagers en vervolgens klanten op basis van data een gepersonaliseerd reisaanbod bieden. Dat kost alleen wel wat, wil de Corendon-baas die nog tienduizenden euro's (klein bier) van Travelbird krijgt maar zeggen: 'Je kunt alleen maar succesvol zijn in deze branche als je het proces op orde hebt, als je kunt standaardiseren en volume kunt bereiken.' Maar daar zal Jan Driessen wel anders over denken. 

Reaguursels

Inloggen

Het enige dat je hoeft te lezen om de oorzaak aan te wijzen: "700 man kantoor aan de Keizersgracht". Dat zegt genoeg: megalomane startup hipsters die het veel te hoog in hun bol hebben. "Weggejorist en opgerot", en dat is meer dan terecht.

Thierry-Rosette | 01-11-18 | 08:35 | + 10 -

Wie heeft er anno 2018 nog een reisbureau nodig. Zelfs dat leuke pensionnetje in Verweggistancity heeft al een reservingswebsite, anders is er nog wel booking.com.

kapotte_stofzuiger | 01-11-18 | 00:13 | + 2 -

Wie neemt woordvoerders überhaupt nog serieus? En dan die foto ook met Clinton. Kijk mij eens belangrijk zijn...

Publius | 31-10-18 | 19:24 | + 2 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken