Verzoek DNB: sleep MarQt eens voor de rechter

Of een andere cashloze toko
Of een andere cashloze toko

Wakkere luyden willen weleens beweren dat centrale banken belangrijke pionnen zijn in de 'war on cash'. Da's zeker waar in het geval van De Nederlandsche Bank dat een defensieve stelling tegen de doorschietende digitalisering van het betalingsverkeer heeft ingenomen. Eerder dit jaar benadrukte DNB niet naar een cashloze samenleving te streven, vandaag stelt het in AD zelfs 'bezorgd' te zijn over de opmars van digitaal betalen. Volgens de jongste cijfers geschieden, mede door de populariteit van contactloos betalen, minder dan 4 op de 10 betalingen in contanten. Hiermee draaien we mee in de Europese top van het gebruik van smetvreesvriendelijke betalingsmethoden. De Directeur Cash van de DNB vreest voor zijn baan ziet nadelen aan deze ontwikkeling. Hackers kunnen de hele boel platleggen. Voor laaggenummerden, senioren met trilhandjes en visueel gehandicapten is pinnen sowieso geen pretje. DNB wil daarom nu met overheid, banken, belangenclubs en detailhandel afspreken dat contant geld algemeen geaccepteerd blijft. Gemeenten die een pin-only beleid voerden op het gemeentehuis zijn door de Europese Centrale Bank op de vingers getikt. DNB zegt het 'een groot probleem' te vinden als een supermarktconcern of grote winkelketen cash in de ban zou doen. Voor maatregelen wijst de bank echter in de richting van de politiek en adviseert het de Consumentenbond een gang naar de rechter indien men ergens niet cash kan betalen. Hopen wij dat de Consumentenbond nu de cashloze hipsterkruidenier MarQt voor de rechter sleept. Wel jammer dat - bij succes - domme overvallers nooit meer gewapend naar een cashloze winkel kunnen.

Reaguursels

Inloggen

Hoe je het ook went of keert, cash heeft z'n langste tijd gehad. Daar gaan de don Quichots van deze wereld niks meer aan veranderen. Wat blijft er dan over van mijn privacy zult u uzelf afvragen? Het enige juiste antwoord op deze vraag is dat u geen financiële privacy meer heeft wanneer u alles giraal betaald. De enige manier om financiële privacy te vergaren is crypto en dan met name de netwerken die zich richten op de privacy van de gewone man. Beter verdiept u zich daarin in plaats van hier een hopeloos ouderwets betaalmiddel te verdedigen. Die inspanning is zonde van de energie, Uiteindelijk wordt alles digitaal en zullen u kleinkinderen verbaasd opkijken wanneer u ze verteld dat we vroeger met papieren briefjes en metalen muntjes betaalden.

JanRooks | 29-10-18 | 22:13 | 3 | + 0 -

Betaalden ze in Deep Space 9 niet met gold-pressed latinum?

Poekieman | 30-10-18 | 11:46 | + 0 -

Cash is wel mibder storingsgevoelig. En de veiligheid van elektronisch wordt ook zwaar overschat. Ik denk dat je ja kleinkinderen dan ook met heimwee vertelt dat je maar 50 euro kwijt was als je slachtoffer van en hacker was (toen nog valsemunter). En om aan te sluiten bij het bovenstaande: dat overvallers zich toen nog op de kassa richtten.

frank87 | 30-10-18 | 12:26 | + 0 -

Crypto is Russische roulette. Je bent voor het afhandelen van je transactie afhankelijk van anonieme miners die er in principe elk moment mee op kunnen houden. Je moet er maar op vertrouwen dat de beveiliging op orde is, je moet er maar op vertrouwen dat de bedenker van zo'n munt niet te veel geld uit het systeem trekt met zijn gigantische berg achtergehouden tokens, etc. En voordat je je tokens uit kunt geven moet je eerst nog even langs een dure exchange die er weer euro's of dollars van maakt.

Crypto is gewoon contant geld, maar dan ingewikkelder, trager en duurder.

Huisregelneef_III | 30-10-18 | 18:05 | + 0 -

Valt mee van de DNB. De “war on cash” immers, is een globalisten ding, om alles en iedereen in de gaten te houden en af te kunnen sluiten wat niet bevalt, of wie teveel mort.

ben kokhals | 29-10-18 | 20:10 | + 0 -

ze hebben het wel over een concern of grote keten, marqt leeft van hipsters en bakfiets moeders

pantera | 29-10-18 | 12:48 | 4 | + 0 -

Zo simpel ligt het niet. Daarom hoeft een autodealer ook geen betaling in stuivers te accepteren, ik noem maar eens een dwarsstraat.

magikeenklinkerhans | 29-10-18 | 13:37 | + 1 -

@rifraf

Dat is onzin. Wettelijk helemaal niet verplicht.

Zie:
'De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren. Wel zal hij in de regel aangeven welke betaalmiddelen hij niet accepteert. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.'

www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geld...

Klapband1408 | 29-10-18 | 20:52 | + 0 -

@Klapband1408 | 29-10-18 | 20:52 - Dat klopt niet. Een winkelier mag grote coupures weigeren voor de veiligheid, een winkelier mag een betaling met meer dan 50 munten weigeren, en een winkelier mag een betaling weigeren als hij denkt dat het vals geld is. Maar een winkelier mag niet contant geld weigeren. Dit staat verkeerd op rijksoverheid.nl omdat niemand het aanvecht wanneer een winkelier contante betalingen structureel weigert, zonder zwaarwegende reden (en een te verwaarlozen milieubelasting is geen zwaarwegende reden).

Huisregelneef_III | 30-10-18 | 18:00 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Nu.nl besteedt vandaag aandacht aan dit bericht ( www.nu.nl/geldzaken/5539730/dnb-maakt... ) Wat mij daar opviel bij de reacties was dat een niet gering aantal mensen bijna haatgevoelens heeft ten aanzien van contant geld, daar schrik ik wel van. DNB heeft natuurlijk wel wat boter op het hoofd, want zou veel actiever kunnen zijn in de voorlichting over waarom contant geld behouden zou moeten blijven in onze samenleving. Verder is ondernemers- en consumentenvrijheid een groot goed. Het is een ieders goed recht om uitsluitend met een bankpas EUR 3,50 te kunnen betalen voor een (1) paprika. En het zal in Nederland niet zo'n vaart lopen als in bijvoorbeeld Zweden of Noorwegen, omdat wij de euro hebben. Zolang het in landen als Duitsland en Spanje volstrekt normaal is om overal te kunnen betalen met biljetten van honderd euro en hoger, zal dat doorwerken naar ons. Een ondernemer die geld wil verdienen kan het maar het beste aannemen, toch?

Rhenium | 29-10-18 | 12:45 | + 6 -

Als ze iemand oppakken met een grote som geld is dat gegarandeerd uit kriminele bron.

Mr.Crowley | 29-10-18 | 11:54 | + -5 -

Fophef. DNB zegt bezorgd te zijn, maar binnenskamers doen ze een vreugdedansje. De afschaffing van contant geld is nabij, nog meer controle mogelijk!

Guido | 29-10-18 | 11:50 | 1 | + 7 -

Contant geld wordt door de Nederlandse Bank uitgegeven. Deze bank trekt ook rente over de cash die jij op zak hebt.
Vandaar dat de directeur cash bij de DNB werkt.

frank87 | 30-10-18 | 12:39 | + -1 -

Cash geld betekend vrijheid!. Ik betaal bijna alles cash want dan weet ik ook exact wat ik nog uit kan geven in een bepaalde week/maand. Met pas kan je het overzicht kwijtraken (kan hoeft niet maar denk dat veel lager opgeleiden beter met cash kunnen betalen).

Fedde71 | 29-10-18 | 11:41 | + 7 -

Vraag me af wat voor mensen daar hun boodschappen doe. Het zullen vast geen semikriminelen zijn die hun levensonderhoud met semi criminele activiteiten voorzien.

Mr.Crowley | 29-10-18 | 11:40 | + -1 -

Er was toch een bank die de betaalgegevens van haar klanten wilde verkopen?! Vanwege marketing doeleinden? Nu is de DNB de belangenbehartiger van de banken in de praktijk. Met meer cash schiet de totaalcontrole niet op natuurlijk.

Laat dit aub aan de markt zelf over. bedrijven kunnen doen wat ze willen en bevalt het als consument niet, dan koop je ergens anders.

Tsaaah | 29-10-18 | 11:16 | + -3 -

HOUD NOU EENS OP! Rot eens op met je socialistische dwang stelletjes slavendrijvers!? De eigenaar bepaalt! Als er iets is aan de winkel wat je niet bevalt dan kom je er toch niet. Godverdomme!? Hoe moeilijk is het?! Gewoon alles naar de vrije markt - kan je te allen tijde stemmen met je voeten: ben je het er niet mee eens? Koop je het niet! Ik kom niet bij die kutwinkel. Niet vanwege het pinnen, maar omdat IK het te duur vind c.q. ik het me niet kan veroorloven c.q. ik m'n geld liever ergens anders aan uitgeef. Wat jij doet moet jezelf weten. Vrijheid heet dat. Godverdomme man. Houd het dan nooit op?
stemlp.nl

Bastiat | 29-10-18 | 10:58 | 3 | + -6 -

Ik ben het helemaal met je eens. Alleen een cashloos gemeentehuis en een cashloze parkeermeter zijn moeilijk te vermijden.

Haberdoebas | 29-10-18 | 11:18 | + 0 -

Een gemeentehuis is overheid en behoort ten dienst te staan van de burger (ik weet het, de werkelijkheid is wat anders), zij zijn gewoon wettelijk verplicht om alle geldige betaalmiddellen te accepteren.
Een winkel mag tot op bepaalde hoogte zelf wel of niet bepalen wat zij als betaalmiddel accepteren. Of dit nu cash, pinnen, cryptovaluta of zout is. Dat is volledig aan de eigenaar van de winkel.
Dat de eigenaar van de fysieke winkel zijn winst waarschijnlijk serieus zal beperken als hij alleen cryptocurrency of zout als betaalmiddel accepteert, dat is dan de keuze van die eigenaar.

WatMoetJeNu | 29-10-18 | 13:27 | + 0 -

@WatMoetJeNu Trollollol! Ik zou willen dat je gelijk had!? Maar jij mag echt geen winkel openen en zout als betaalmiddel accepteren en Euro's als betaalmiddel weigeren!?

Bastiat | 29-10-18 | 15:58 | + 0 -

Ze wilden het zwart geld circuit toch tegen gaan door alleen maar digitaal geld te gebruiken?
Zo komen we nooit van zwart geld af.

Mr.Crowley | 29-10-18 | 10:06 | 4 | + -1 -

" Een bankrekening waar het bankgeheim nog op zit. "
Ha ha ha ha

Mr.Crowley | 29-10-18 | 11:28 | + 5 -

Het enige bankgeheim wat bestaat, is contant geld.

Mr.Crowley | 29-10-18 | 11:31 | + 3 -

Haberdoebas | 29-10-18 | 11:17 | + 0 -
Da's handig! Moet je ook nog een boekhouding bij gaan houden van die mutaties op die bankrekening/jaarrekening opstellen en publiceren en aangifte venootschapsbelasting doen. Ben je lekker mee opgeschoten.

JayJay | 29-10-18 | 15:36 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

"Hackers kunnen de hele boel platleggen"
Ongetwijfelfd, maar in dat geval zullen de Marqten dezelfde dag ook de cash wel weer accepteren. Principes zijn leuk tot ze jezelf geld kosten.

DiagnosisTyphus | 29-10-18 | 09:50 | + 8 -

Als de overheid er nou in zou slagen de criminaliteit terug te dringen door het daadwerkelijk uitvoeren van haar taken, dan zou een cashloze winkel niet nodig zijn.

Trekhaas | 29-10-18 | 09:39 | 4 | + 8 -

Maar doet Marqt dit om overvallen tegen te gaan of gewoon omdat ze beweren dat dit goed is voor het milieu?
Ik waag het te betwijfelen dat het tegen overvallen is aangezien het net die kuthipsters zijn die standaard dergelijke criminaliteit ontkennen dan wel goed praten.

happen naar de baas | 29-10-18 | 15:42 | + 1 -

"Ik waag het te betwijfelen dat het tegen overvallen is aangezien het net die kuthipsters zijn die standaard dergelijke criminaliteit ontkennen dan wel goed praten." Wederom een demagogische drogreden van werkelijk Downsyndroom niveau. Veruit de meeste winkeliers die geen probleem hebben om alle omzet eerlijk te registreren, verbannen cash inderdaad met het oog op overvallen. Verzekeringstechnisch ook voordelig. Daarnaast is een pinbetaling feitelijk ook ietsje minder schadelijk voor het milieu. Ongeacht dat zou de argumentatie er niet toe moeten doen. Mijn winkel, mijn regels; je hoeft er niet te komen. (Voor de goeie orde: ik ben geen Marqt fanboy - ik kom er nooit - maar ik ben een Vrije Markt fanboy.)

Bastiat | 29-10-18 | 15:51 | + 1 -

@Trekhaas | 29-10-18 | 09:39 - Mijn land, mijn regels. Je hoeft je winkel hier niet te vestigen, maar als je dat wel doet moet je wettige betaalmiddelen gewoon accepteren.

Huisregelneef_III | 30-10-18 | 16:03 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Oh, is marqt cashloos. Reden temeer om er nooit te komen. Net als bij al die marqeting namen met een q waar een k hoort te staan, zoals o.a. ook Bunq.

Parqeerboete. Qoeqje. Qaqqerlak...

Poekieman | 29-10-18 | 09:15 | 6 | + 22 -

Wat is hier de drogreden dan?

magikeenklinkerhans | 29-10-18 | 13:33 | + 1 -

We leven in een post-truth samenleving. Feiten en argumenten zijn irrelevant geworden.

Emoties en gevoel, daar gaat het om. En deugen natuurlijk.

Poekieman | 29-10-18 | 15:13 | + 3 -

@magikeenklinkerhans
Dat alles met een q waar een k hoort te staan cashloos is. Of dat alles met een q waar een k hoort te staan een reden is om er niet te komen. Afhankelijk hoe je ;t interpreteert.

Bastiat | 29-10-18 | 15:55 | + 0 -
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken