Google ontwikkelt in rap tempo robot-taxiservice

Volgende taxi-revolutie komt eraan
Volgende taxi-revolutie komt eraan

De race tussen inter alia Waymo, Uber en Tesla om als eerste auto's volledig zelfrijdend te maken, gaat natuurlijk niet om niets. Want naast als leuke koopauto, vrachtwagen en ov-bus, kunnen de zelfrijdende dingen goed dienst doen als taxi. Daar zit potentieel veel geld. Ritjes van zelfrijdende taxi's zijn natuurlijk goedkoper aan te bieden dan de bemenste variant. Nadat ride-hailing-dienst van Uber de traditionele en prijzige taxi-wereld heeft veranderd, komt de volgende revolutie, die misschien nog wel veel meer impact gaat hebben op ons vervoersgedrag, eraan. Het idee is dat zodra de robotaxi aanslaat, het in een oogwenk bekeken zal zijn met alle menselijke taxidiensten, Uber incluis. Eerst zien, dan geloven natuurlijk, want er kleven nog wel wat haken en ogen aan dit verhaal. Veiligheid bijvoorbeeld. Naast een veilige auto is ook een juiste prijs conditioneel voor deze taxirevolutie. Ritprijzen moeten hoog genoeg zijn om grote investeringen mogelijk te maken, maar laag genoeg om de consument en masse te doen overgaan op de robotaxi's. Mogelijk is de consument bereid om iets meer te betalen dan voor het gewone ov-vervoer en iets minder dan voor de reguliere taxi. Hoe dan ook, dat Waymo, Googles eigen firma voor de ontwikkeling van robotwagens, volgens TechCrunch al zover is dat zij experimenteert met verschillende pricing-modellen op hun app, is een teken aan de wand als het gaat om de geboekte progressie. De prijstesten zijn namelijk een voortvloeisel van Waymo's Early Riders-programma. In april 2017 begonnen 400 burgers die zich vrijwillig hiervoor hadden aangemeld de zelfsturende Waymo's te testen. In mei dit jaar konden de testers ook gebruikmaken van een hail-service met gebruik van een volledig autonoom rijdende minivan. Sinds kort kunnen burgers in de Amerikaanse stad Phoenix zich door een robocar van Waymo naar de bushalte laten rijden. Gaat rap. De tijd van de taxichauffeur loopt langzaamaan ten einde. 

Reaguursels

Inloggen

“ In april 2017 begonnen 400 burgers die zich vrijwillig hiervoor hadden aangemeld de zelfsturende Waymo's te testen. “
En de duizenden medeweggebruikers zijn de onvrijwillige testers die niets gevraagd worden.

piprecies | 28-10-18 | 00:05 | 3 | + 1 -

Net zoals ik er niet voor heb gekozen om op de weg te rijden bij Mevrouw Brokkenpiloot. De auto's zijn nu al veiliger dan de gemiddelde weggebruiker.

Dit is de toekomst en zal een enorme paradigm shift opleveren. Minder files (car poolen, maar dan efficient met iedereen in dezelfde pool.. de software bepaald hoe je mensen oppikt zonder veel tijd te verliezen).. geen autos meer geparkeerd in de straat waardoor er opeens veel meer ruimte ontstaat om groen of andere voorzieningen aan te leggen.. minder auto's in totaal want een auto staat grootste deel van de tijd stil.. laag geschoolde beroepen krijgen wederom een tik (automonteurs, taxi/bus chauffeurs)

GekkeX | 28-10-18 | 09:11 | + 2 -

Stel: er rijden 100.000 van dit soort auto’s. Vervolgens gebeurt er een ongeluk, een verwijtbare software fout. Slachtoffer krijgt een miljoen schadevergoeding. Dat zal zeker in de US geen groot bedrag zijn. Maar dan? 99.999 auto’s door laten rijden met deze software fout of de boel stilleggen en hopen binnen een week de softwarefout er uit te krijgen. In de eerste situatie is de strafeis bij een volgend ongeluk wegens nalatigheid heel veel hoger. In de tweede situatie ga je mogelijk ook failliet.

piprecies | 28-10-18 | 09:21 | + 1 -

Zie wat er met de Stint gebeurt: de overheid verbiedt het rijden met de Stint op de openbare weg....

piprecies | 28-10-18 | 11:40 | + 0 -

Zelf-vanallesennogwattende machines/robots, it's the wave of the future.

Mensen voor de meeste werkzaamheden zijn i.h.a. alleen maar lastig en duur.

Poekieman | 27-10-18 | 15:06 | + 1 -

Er liggen onder dit topic 3 fundamentele aannames die nog onzeker zijn:

1) "Ritjes van zelfrijdende taxi's zijn natuurlijk goedkoper aan te bieden dan de bemenste variant."
Het is nog maar de vraag of de ontwikkelings- en materiaalkosten gecombineerd met de kosten van het aantal miskleunen van andere al-dan-niet menselijke bestuurders uiteindelijk een kostenplaatje oplevert dat lager is dan dat van taxi's met menselijke bestuurders.

2) "Mogelijk is de consument bereid om iets meer te betalen dan voor het gewone ov-vervoer en iets minder dan voor de reguliere taxi."
Ook dit is een aanname die allerminst bewezen is. De consument die met het OV gaat en daarna een taxi neemt, doet dit omdat hij zelf geen voertuig kan besturen, of omdat het voor hem goedkoper is om die anderhalve keer een taxi te nemen dan een eigen auto. Een massa-markt zal dit echter niet worden.

3) "Hoe dan ook, dat Waymo, Googles eigen firma voor de ontwikkeling van robotwagens, volgens TechCrunch al zover is dat zij experimenteert met verschillende pricing-modellen op hun app, is een teken aan de wand als het gaat om de geboekte progressie."
Het is helemaal geen teken aan de wand met betrekking tot geboekte progressie. Pricing-modellen ontwikkelen kan iedere grote organisatie binnen een dag. Het in een app stoppen kost een development-team hooguit 3 weken. Dit is goedkoop, eenvoudig en zeker geen indicator van progressie.

Tel Aziaat | 27-10-18 | 14:58 | 1 | + 2 -

!) en 2) zijn irrelevant. Op het moment dat je als eerste een markt kunt bedienen, en die markt groot genoeg is, krijg je alle investeerders achter je die je maar wilt. Winst maken komt later wel een keer... misschien... ooit.

nieuwe_Deen | 28-10-18 | 21:05 | + 0 -

Een taxi die je niet oplicht, bedreigt of aanrandt. Dat kan nog best een verdienmodelletje worden. Zou een bepaalde bevolkingsgroep - bij gebrek aan andere carrièremogelijkheden - dan de conclusie trekken?

Vitaly Chernobyl | 27-10-18 | 14:44 | 1 | + 9 -

Ongetwijfeld. Die zoeken een andere branche om makkelijk geld te kunnen verdienen en in een stoere wagen te cruisen. De rest kunt u zelf wel invullen...

nieuwe_Deen | 28-10-18 | 21:02 | + 0 -

En dan nog nog even terugdenkend aan 20 jaar geleden... toen betaalden taxichauffeurs in Amsterdam nog zo'n 300.000 gulden voor een 24-uurs vergunning. Exclusief dikke Mercedes.

antagonist | 27-10-18 | 14:03 | + 6 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken