Heeft Tesla gejokt over productiecijfers? De FBI gaat het uitzoeken

Gaat als de bliksem
Gaat als de bliksem

Valt ook niet mee joh, een autofabrikant voor elektrische vehikels neerzetten. Maar tegen alle verwachtingen in doet Tesla nog steeds mee, dankzij én ondanks Elon Musk. Deze week werd er zelfs winst en een daverende omzetstijging gemeld. Dat heeft Tesla vooral te danken aan de Model 3. De Teslafans lagen letterlijk in de rij om er eentje kopen, maar Tesla kreeg ze niet snel genoeg geproduceerd want ja, auto’s maken is best moeilijk.. Enfin, als u het enigszins heeft gevolgd zijn de woorden ‘production hell’ en ‘ramp up’ al vaak genoeg voorbij gekomen. Ook heeft u dan al vaak genoeg gemerkt dat ambitieuze doelstellingen niet gehaald werden en deadlines wat betreft de productie van de Model 3 regelmatig werden verschoven. En hoewel de productie van de 3 eindelijk op stoom ligt, gaat het gezeik over de weg ernaartoe nog een staartje krijgen: de FBI is namelijk een heus onderzoek gestart. De reden? Mogelijk zijn beleggers in het ootje genomen door misleidende statements van Tesla over de productie van de Model 3. Met dat nieuws komt de Wall Street Journal zojuist. Want ja, steeds roepen dat de productie van het allerbelangrijkste model van het bedrijf dan eindelijk begint te lopen, om er vervolgens dan steeds op terug te moeten komen, dat is niet zo leuk voor beleggers (wel voor de shorters natuurlijk). Dus de FBI gaat onderzoeken wat er nou allemaal gelogen is destijds, tot aan begin 2017 aan toe. Dat klinkt superheftig, maar Musk hoeft voorlopig nog niet de bak in. Het onderzoek is vooralsnog redelijk vrijblijvend, en Tesla werkt geheel vrijwillig mee en heeft nog geen dagvaardiging of andersoortig dwangbevel gekregen. Maar wat niet is, kan nog komen en dat is best balen. Net de gezeik over de infame 420-tweet (‘funding secured!’) definitief achter de rug en nou dit weer. Wordt vast en zeker vervolgd. En ondertussen, op het kantoor van de chef:



Reaguursels

Inloggen

Ik zeg niks meer.

squadra | 27-10-18 | 17:32 | + 0 -

Ze gaan sowieso altijd over 3 maanden failliet, heb ik hier de afgelopen jaren geleerd.

Doctor Honoris Causa | 27-10-18 | 14:07 | + 3 -

Dit gedoe is toch bij alle bedrijven. Vooral bij CEO's en managers die eigenlijk niet goed doorzien wat de complexiteit van hun product is en wat er allemaal aan vast zit.

kloopindeslootjijook | 27-10-18 | 12:39 | + 0 -

Het bleek over oud nieuws te gaan (2017 !!) en zelfs is gebaseerd op niets.

FBI en SEC moeten maar eens uitzoeken waarom WSJ dit nepbericht in het nieuws bracht waarbij de timing ZEER verdacht is. Meer onderzoekwaardig dan dat Tesla er in 2017 naast zat met een voorspelling (met alle mogelijke disclaimers ook nog eens.

Overignes, de Model-3 productie loopt 2 jaar VOOR op de initiele productieplannen. (500k productie in 2020).

Gerard | 27-10-18 | 12:12 | + 3 -

Sjongejonge. En gaat de FBI ook de andere autofabrikanten onderzoeken over hun uitstootcijfers? Ford? Chrysler? En over de verbuikscijfers? En over de betrouwbaarheidscijfers?
Autoverkopers hebben niet voor niets een twijfelachtige naam. De business zit vol ongefundeerde en waardeloze claims. Waarom worden die allemaal niet onderzocht en die van Tesla wel? Pure pesterij.
Anyway... Tesla kan altijd nog de boel inpakken en verhuizen. De auto's zijn goed, werken prima en verkopen als een tierelier. In Azië zitten ze erom te springen en Europa ook.

Tisnietanders | 27-10-18 | 08:56 | 3 | + 2 -

0,3% - 0,4% van de wereldwijde productie van auto's. Het is maar wat je als, als een tierelier verkopen ziet. 6 van de 10 grootste producenten van elektrische auto's komen uit China.

Uit tests in Europa blijkt de kwaliteit als auto Amerikaans te zijn en dus tegen te vallen. Elektrische deel is wel goed.

hans123 | 27-10-18 | 09:38 | + 2 -

Elektrische en computer deel in een Toyota stoppen dan, zou je denken. En er een Tesla logootje op plakken.

Poekieman | 27-10-18 | 09:53 | + 0 -

@ Hans. Tesla leverde in Q3 meer auto's (in het beperkte aantal landen waar ze leveren) dan Porsche en Jaguar WERELDWIJD deden.
In het lux. Sedan marktsegement in de USA zitten ze op 50% maarktaandeel.
Tesla leverde met maar 3 modellen meer auto in USA dan ALLE modellen van BMW daar bij elkaar.
Naast VW doen ook BMW, Mercedes, Porsche, Audi het dun in de broek.

In Q1-2019 komt de Model-3 naar Nederland. De verkopen van alle concurrenten in het bedrijfs-lease segment van 30-70k zullen instorten. Ik voorspel dat in 2019 de BWM-3 en Audi-A4 verkopen in dat segment meer dan 50% zullen dalen. En de enige reden dat het niet nog meer is zal zijn dat Tesla er niet nog meer zo snel kan maken, ze zitten dan 'maar' op 10k per week.

Maar goed, jij vind het allemaal maar geneuzel in de marge van Tesla.

Gerard | 27-10-18 | 12:21 | + 2 -

Eten is Belangrijker dan minder co2.

SlimmeBelg | 27-10-18 | 07:00 | + 3 -

Wat Trump is in de politiek is Tesla voor auto fabrikanten: voor hoernalisten een dankbare clickbait ongeacht of het nieuws waar is of niet. En als er geen nieuws is wordt er door hoernalisten gewoon fakenews gemaakt want clickbait moet er komen!

ZwarteDag | 27-10-18 | 02:23 | + 0 -

Als dit waar is moet het enorme gevolgen hebben gezien de financiële situatie van Tesla. Ze moeten binnenkort op zoek moet naar herfinanciering van veel geld en zou me daarom niets verbazen als er inderdaad gerotzooid is met de cijfers. Musk heeft al aangetoond veel vaker een loopje met de werkelijkheid te hebben genomen (zie onder andere het 420 dollar verhaal)

2voor12 | 27-10-18 | 00:18 | 3 | + 2 -

In elk geval maken ze iets zinnigs en tastbaars. Dat kan van vele andere - veelal financiele - 'produkten' niet gezegd worden.

Rocket scientists moet Echt Engineeren, niet financial.

Poekieman | 27-10-18 | 09:55 | + 1 -

@ 2voor1 Onzin.
En verder zie de Q3 getallen. Tesla heeft meer dan genoe cash, en Q4 zal NOG beter zijn. ALS ze al financiering gaan ophalen, zal dat nu tegen gunstige voorwaarden zijn en alleen omdat ze er voor kiezen om nog sneller te willen groeien.

Gerard | 27-10-18 | 12:24 | + -4 -

Dit bericht gaat over heel oude productie voorspellingen. Investeerders zullen naar de huidige productie en laatste voorspellingen kijken. De oude productie cijfers zijn ook al lang bekend dus dat die toen lager waren dan de voorspellingen is voor geen enkele investeerder nu een verassing.

W_F | 27-10-18 | 13:47 | + 0 -

Ach ja, het geven van misleidende statementen, daar zit het probleem. Vroeger, toen er slechts verklaringen werden gegeven speelde dit probleem nooit.

Rhenium | 26-10-18 | 23:49 | + 1 -

Het bestoken van Tesla begint trieste vormen aan te nemen.

Boogschuttertje | 26-10-18 | 22:23 | + 0 -

Ach, Audi jokt al jaren over 'vorsprung durch technik'.

Harry Turtle | 26-10-18 | 22:06 | 1 | + 10 -

Doen ze dat nog steeds?

En die andere Germanen, iets met Freude am Fahren ofzo...

Poekieman | 27-10-18 | 09:57 | + 3 -

Geen tesla fanboy, maar waarom is Tesla zoveel in het nieuws? Stel dat de geruchten waar zijn, in hoeverre staat dit tot de dieselgates uit Duitsland? De Auto-industrie is een bankierswereld geworden waarbij de gevestigde orde (oldboys netwerk Duitsland) alles zal doen om nieuwkomers te weren. De echte boeven zitten niet bij Tesla...

GPVH | 26-10-18 | 21:48 | 4 | + 9 -

Tesla verbetert het milieu.
Nee, dat doen ze niet, ze verplaatsen de uitstoot en vervuiling van de auto naar een centrale. Of je nou een auto op benzine of batterij hebt, om van A naar B te komen heb je energie nodig. Bij de een produceer je het zelf in de auto, bij de ander in de centrale ergens verderop.

Dezenaamhier | 27-10-18 | 09:07 | + 11 -

Geen 1 auto verbeterd het milieu. Zeker niet als straks de baterijen chemisch afval worden.

hans123 | 27-10-18 | 09:41 | + 7 -

Li-Ion accus zijn niet zo schadelijk voor het miljeu en oude kunnen prima gerecycled worden. Zeker al Li relatief duur is zal dat ook gebeuren.

En het gaat natuurlijk om 'schoon' t o.v. de nu gangbare plofmotoren autos.

Poekieman | 27-10-18 | 10:00 | + -3 -
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken