Omzet $6,8 miljard, cash $3,5 miljard en winst $312 mio. Tesla draait

Bij Tesla hebben ze het afgelopen kwartaal niet bepaald stilgezeten. Iets meer dan 56.000 modellen 3 gingen over de toonbank. Met als prettig gegeven dat de brutomarge boven de 20% reikt -hoger dan verwacht- en dat komt onder meer doordat de gemiddelde werknemer 30% minder tijd kwijt is aan het produceren ervan vergeleken met Q2. Een model 3 werd in het afgelopen kwartaal sneller in elkaar geschroefd dan de S en de X. Bij de S en de X tikt de brutomarge overigens de 30% aan. En waar een Mercedes en een Lexus zeven weken op de parkeerplaats staan bij de fabriek voor ze afgeleverd worden, is dat bij Tesla twee weken. Kortom, de (unaudited) rapportage over het derde kwartaal van 2018 staat vol met mooie berichten waaronder ook de twee grafieken boven dit bericht. Vandaar ook: 'The mid-sized premium sedan market in Europe is more than twice as big as the same segment in the US. This is why we are excited to bring Model 3 to Europe early next year'. Al met al goed nieuws voor iedereen. Ook voor de eigenaren van de 450.000 Tesla's die nu op de wereld rijden en de mensen die gezamenlijk $900 mio hebben gestort bij de fabriek om binnenkort ook eigenaar te mogen worden van een Tesla. Maar wat brengt ons de toekomst? Samengevat zegt Tesla: aan het verbranden van cash is een einde gekomen, we leveren op jaarbasis 340.000 auto's af, we breiden de productie in China verder uit en de brutomarge komt iets onder druk te staan door de handelsoorlog met China. Hele outlook van Musk en Ahuja zelf na de breek. Cashflow daar weer onder en het aandeel doet voorbeurs 10% in de plus. Shorters gaan stuk:

Hoe een stukje operationele winst bijdraagt aan de bankrekening. Schulden blijven voorlopig nog wel even junk:

Maar echt juichen doen we pas na nog een paar kwartalen winst, want een mooie boekhouding is ook niet alles

Reaguursels

Inloggen

Wauw en dat zo vlak na dat de cfo is opgestapt. Wat een onfortuinlijke timing zeg...................

Klapband1408 | 25-10-18 | 23:21 | + 0 -

Mijn moeder verdient $ 8437 per week op de computer. Ze heeft drie maanden geen werk gehad, maar vorige maand was haar cheque $ 34852 en werkte ze slechts een paar uur per dag op de computer. bekijk meer informatie volg deze website ...

➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤➤ 𝐰­𝐰­𝐰.E­a­r­n­9­1.𝐜­𝐨­𝐦

EmmieKennedy | 25-10-18 | 19:41 | + 0 -

Zucht, nu is het weer fraude nu WEL de cijfers zijn gehaald...
Zo is er altijd wel wat, intussen heeft concurrent GM al 100 mrd schuld en daar hoor je niemand over. Ford heeft zelfs een schuld van 150 mrd! Beide groeien nauwelijks, terwijl Tesla met 65% groeit en nog steeds overvolle bestelboeken heeft. Ford’s omzet is maar 3 mrd hoger, maar de schuld is 15X hoger!
Gelukkig boeit het mij geen zak wat jullie vinden, net zoals een paar maanden geleden wacht ik af. Time will tell...
Persoonlijk vermoed ik dat maar 2 auto fabrikanten goed uit deze strijd gaan komen: Tesla en Renault/Nissan...

ZwarteDag | 25-10-18 | 18:34 | + -2 -

De Germanen moeten toch eens echt haast gaan maken met het aansluiten van die Oostzee windparken. En meer / dikkere / hogere spanning hoogspanningskabels aan te leggen.

Als ze straks allemaal hun Mercedes/BMW/Audi/Porsche inruilen voor een Tesla zie ik ernstige oplaad problemen opdoemen.

Poekieman | 25-10-18 | 16:50 | 1 | + 0 -

De germanen hebben de aansluiting COMPLEET gemist, ze waren te druk bezig om mij op te lichten met hun sjoemel diesel.
Een goede elektrische auto bouw je niet maar ‘even’, er gaan vele jaren overheen voordat je de finesses daarvan te pakken hebt...
Het betekent ook dat je supply chain compleet anders moet inrichten, bijvoorbeeld een benzine motor met zijn duizenden onderdelen is niet meer nodig. Een groot accupakket heeft weer een heel andere supply chain nodig. De kennis/ervaring opbouwen kost tijd en intussen krijg je een slechte naam vanwege verouderde modellen.
Ik ben heel benieuwd of VW/Merc dit gaat overleven, ik geef BMW een hogere kans (doen inmiddels al wat langer mee met de i3). Porsche heeft al zijn eerste poging gedaan om te ontsnappen aan VW, reken er maar op dat ze weggaan als ze de kans krijgen (wanneer VW verder verzwakt bijvoorbeeld).

ZwarteDag | 25-10-18 | 18:43 | + 0 -

Als de achterbumpers er niet afvliegen tijdens rijden in de regen wordt het nog wel wat met Tesla...

Rhenium | 25-10-18 | 16:35 | + 0 -

Serieus? Niks in het artikel over hoe jullie al een jaar voorspellen dat Tesla binnenkort kapot zou gaan?
Gewoon net doen of jullie dat nooit getikt hebben?

smiksmak | 25-10-18 | 13:25 | 3 | + -1 -

Inderdaad, wat ik de vorige keer ook schreef. Tesla is bezig om de gehele automarkt opnieuw te definieeren, maar eerst was het volgens DK: ‘ze maken geen winst!’ Blablabla
Daarna heette het ‘Ze leveren niet op tijd!’ Blablabla
Nu levert Tesla op tijd, in grote aantallen en maakt meer winst dan Ford.
En toen was er de grote stilte.... Stel je voor dat je toegeeft dat je het verkeerd hebt gezien zoals deze meneer: www.cnbc.com/2018/10/23/short-seller-...

Laf hoor DK!

Ik ben geen Tesla fangirl, ik zie gewoon dat trendsetters om mij heen Tesla’s beginnen te kopen op steeds grotere schaal en dat ik zelf dat ook aan het overwegen ben (huidige auto = afgeschreven en staat nu op 170K).

Ik heb namelijk een pesthekel aan arabieren en vindt dat het westen van de olie afmoet om van ze af te komen. Fuck de klimaat hype, maar nog meer dan met het klimaat ben ik met M.O. Klaar! Met veel minder geld kunnen ze geen moskeeen hier meer financieren en in standhouden, het zou een heleboel problemen die daar vandaan komen oplossen....

ZwarteDag | 25-10-18 | 14:20 | + 2 -

@ZwarteDag | 25-10-18 | 14:20 |
Trendsetters in uw ongeving kopen steeds meer Tesla's? Wie zijn die "trendsetters"? Zijn dat de mensen die eerder dan u een Nest-thermostaat kochten? Uw andere argument snijdt beperkt hout, want olie komt niet enkel en uitsluitend uit het Midden-Oosten.

Rhenium | 25-10-18 | 16:23 | + 1 -

De echt trendsetters kochten een van de eerste model S'en. Wel goed nieuwe dat de model 3 blijkbaar begin 2019 eigenlijk naar Europa komt.

Ford heeft in q3 1 mld winst, dat is toch meer dan Tesla. Noemt niet weg dat het knap resultaat is. Benieuwd of ze dat volhouden.

hans123 | 25-10-18 | 18:26 | + 0 -

Bizar dat ze bij Merdedes en Lexus 7 weken staan te wachten terwijl dit bij Tesla 2 weken is. Is dat werkelijk zo, kan me nauwelijks voorstellen dat ze de logistiek daar niet op orde hebben in vergelijk met Tesla. Of wordt er anders gerekend?

Tsaaah | 25-10-18 | 11:19 | 4 | + 4 -

Oh, T van Toyota, bedoel ik dan.

Poekieman | 25-10-18 | 11:42 | + 0 -

@Poekieman Wat doe je met alle tijd die je zo bespaart!?

hellend_flak | 25-10-18 | 16:30 | + 1 -

De besparing is insignificant t.o.v. de tijd die ik kwijt ben aan het lezen van reaguursels, of aan de compositie van een aanvullend reaguursel ter verduidelijking dan wel desambiguering van een eerdere.

Poekieman | 25-10-18 | 16:46 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Waar zijn de reviews van model 3 te vinden?

SlimmeBelg | 25-10-18 | 09:57 | 1 | + 0 -

U vraagt, ik draai: cleantechnica.com/2018/08/18/nissan-l...
Eindconclusie: ‘Spending more time in a Model 3 would probably just make me convince myself to buy one, so I’m going to try to stay away for a while. Wish me luck.’

ZwarteDag | 25-10-18 | 14:09 | + -2 -

Gedonder in SA, dus er is weer opwaartse druk op de olieprijs. Dus elektrisch rijden wordt weer interessanter. Met of zonder gekke Musk.

Deflatiemonster | 25-10-18 | 09:57 | + 1 -

Maar ze gaan toch over 3 maanden failliet ?

Doctor Honoris Causa | 25-10-18 | 09:31 | 7 | + 12 -

1 Kwartaal winst. Ahum.
Een aflever doel van 100.000 Tesla S en X.
Riekt naar iets te veel enthousiasme en voorbehouden in de kleine letters in de Tesia brief.

Raider Twix | 25-10-18 | 17:21 | + 0 -

@Raider Twix: eerst was het ‘ze maken geen winst’ en nu is het ‘ze maken maar 1 kwartaal winst’, het is nooit goed. Zeur zeur roep ik dan. Intussen nadert de omzet die van Ford...

ZwarteDag | 25-10-18 | 18:19 | + 0 -

@ zwartedag
Eén kwartaal winst is prima te "regelen" met wat googelen met cijfers. Zeker als je zoveel subsidies krijgt als Tesla.
Het begint spannend te worden. De vorige productiecijfers waren ook gegoogel: "gated sales:" ofwel. geproduceerd, maar achter het hek omdat ze eerst "afgewerkt / hersteld" moeten worden alvorens ze afgeleverd kunnen worden.
Musk is gewoon iets te creatief met de werkelijkheid. Al jaren.

Raider Twix | 26-10-18 | 11:45 | + 0 -
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken