200.000 man mogelijk in de knel bij aflossingsvrije hypotheek



Hoe groot is dat probleem met die aflossingsvrije hypotheken nu eigenlijk? Volgens lobbyvehikel NVB gaat het om 265.000 huishoudens die aan het eind van hun looptijd hun schuld niet kunnen aflossen danwel doorrollen. De Vereniging Eigen Huis komt nu met 200.000 (ofwel 10% van het totaal aan aflossingsvrije hypotheken) van de huiseigenaren op de proppen wiens hypotheeksituatie 'zorgelijk' is. Dat wil zeggen: keldert hun inkomen in de toekomst door bijvoorbeeld pensionering, dan kunnen ze de maandlasten daarvan niet meer ophoesten en dan zegt de bank nee tegen een nieuwe hypotheek. Dat blijkt allemaal nadat 56.000 man de hypotheekscan van VEH heeft ingevuld. Die scan zag overigens tegelijk met die ene campagne met die vreselijke slogan het licht. Goed, zoals u weet (en hierboven ziet) lopen tussen 2035 en 2038 zo'n 700.000 aflossingsvrije hypotheken af en de million dollar-question is hoeveel mensen hun huis dan in de verkoop gaan gooien én of onze woningmarkt dan instort. Maar, telt overwaarde dan niet meer mee bij het doorrollen van de hypotheek? Bij het afsluiten daarvan draait het voor banken tegenwoordig allemaal om de inkomenstoets, en die valt wat minder positief uit bij een lager inkomen door pensioen en het einde van de hypotheekrenteaftrek. Begint u zich inmiddels toch stiekem zorgen te maken over uw eigen situatie? Doe dan ook de test, en word gerustgesteld of maak een masterplan. Want om met PR-mensen van de aflossingsblij-campagne te spreken: dat woont toch een stuk lekkerder. 

Reaguursels

Inloggen

Huis gekocht in 2000 voor 2 ton. 1 ton afgelost in 2030. In die 30 jaar goed kunnen leven, studie van de kinderen zelf kunnen betalen. Resteert een rentelast van nog geen 200 euro per maand. Wie kan dat niet betalen? Huis is nu 3,5 ton waard. Anders verkopen en pot verteren.
En wie volledig aflossingsvrij heeft en niet meer kan betalen, woont waarschijnlijk in een (rand) stedelijk gebied. Verkoop na 30 jaar dus ook geen probleem. Wat is het probleem eigenlijk?

SlimmeBelg | 23-10-18 | 07:57 | + 2 -

Dat je je huis niet afgelost hebt als je dood gaat. Dus dat "kost" de overheid enorme hoeveelheden inkomsten in de vorm van erf-belasting. Vooral het grote aantal vrijgezellen zonder kinderen van tegenwoordig. De enige erfgenamen zijn neven/nichtjes of nog verder weg, dat is 36% van de waarde van het huis. Kassa.

TheEgg | 23-10-18 | 08:10 | + 4 -

Als je deftig Nederlands wilt schrijven, doe het dan wel goed: "... wiens hypotheeksituatie 'zorgelijk' is. " Het gaat hier om een oude tweede naamval en wanneer het dan om meerdere personen of een vrouw gaat, zeggen we 'wier', niet 'wiens'.

Zo DasKapital, weer wat geleerd!

RodeDraak | 22-10-18 | 22:46 | + 6 -

Bedankt man.

* Nu hopelijk weer terug naar Dumpert a.u.b.

Johnweer | 22-10-18 | 22:55 | + -5 -

Tegen die tijd 0,001 Bitcoin tegen de plinten aan smijten en alles is top.

harry21 | 22-10-18 | 22:02 | + 4 -

Tegen die tijd is er vast wel een buitenlandse belegger die mijn huis wil kopen onder de voorwaarde dat ik het tot mijn overlijden mag huren. Van de overwaarde wentel ik me dan wekenlang in drank, drugs en poolse hoeren.

Joffri | 22-10-18 | 21:52 | + 12 -

Maar dit bestaat al en doen Nederlandse banken ook gewoon. Al die ophef.

pjisonline | 23-10-18 | 06:54 | + -1 -

Maar dit bestaat al en doen Nederlandse banken ook gewoon. Al die ophef.

pjisonline | 23-10-18 | 06:54 | + -1 -

@pjisonline: wekenlang drank, drugs en poolse hoeren bij de Nederlandse banken? Verbaast me eigenlijk niets.

Monkey Cabbage | 23-10-18 | 13:57 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

De VEH vergeet in hun rammelende test te vragen of die aflossingsvrije hypotheek soms bij de Rabobank loopt. Die hebben namelijk meestal geen einddatum na 30 jaar, en dus ook geen nieuwe toetsing. Zo lang je de rentelast kunt betalen (en na 30 jaar inflatie is dat zelfs met alleen AOW vaak wel het geval) zit je safe...

Rechts Tuig | 22-10-18 | 20:16 | + 7 -

Iedereen vergeet dat je op basis van een uitkering op dit moment al helemaal geen huis kunt kopen. Anders gezegd: Iedereen met een koophuis heeft een baan. Mensen met een baan hebben een oudedagsvoorziening (meestal in de vorm van een pensioen). Dus iedereen met een huis heeft straks recht op AOW en een pensioen. Geïnflateerde schuld, aow en pensioen moet het na 30 jaar altijd mogelijk maken om een aflossingsvrije hypotheek door te kunnen rollen (tenzij je echt veel te ver boven je stand hebt geleefd, maar met die mensen moeten we ook absoluut geen medelijden hebben).

Phoolie_the_King | 23-10-18 | 11:44 | + 2 -

Er zijn ook mensen met een baan die huren.Ik bllijf er bij dat er straks geen koopmarkt meer is. Alleen nog maar een huur markt. Dat zullen de banken leuk vinden.

Mr.Crowley | 23-10-18 | 12:09 | + 0 -

Woningcorporaties, de nieuwe banken.

Mr.Crowley | 23-10-18 | 12:34 | + 0 -
▼ 5 antwoorden verborgen

'Aflossingsvrij'
Je hebt wel een sloot rente moeten betalen inmiddels.
Maar echt aflossingsvrij, dat kan natuurlijk niet.
De bank heeft aan geldcreatie gedaan, uit het niets geld getoverd. Anders klopt dat niet meer he.

kloopindeslootjijook | 22-10-18 | 19:35 | + -4 -

Och dat is het gezwets van theatermaker George van Houts. Ja, er wordt geld gecreëerd maar dat gebeurt niet op de manier zoals theatermaker en aluhoedje George van Houts en vele anderen ons willen doen geloven. Zonder geldcreatie leefde 99% van de Nederlanders in bittere armoede. Banken toveren het hypotheekgeld NIET uit het niets.

Bytemaster | 22-10-18 | 21:17 | + 1 -
-weggejorist en opgerot-
RebeccaMorgan | 22-10-18 | 19:21 | + -1 -

Misleidende conclusie. Ik heb de enquete ook ingevuld. Die 10% zegt alleen iets iets over de leden van de VEH. Die groep, die lid is, is al geïnteresseerd hun woning bezit en daardoor niet representatief voor uitkomst op moment die wordt losgelaten op alle woning eigenaren. De meeste eigenaren verdiepen zich er niet in, die het erop laat komen, etc etc. Om die reden zijn de banken de enige die er iets over kunnen roepen op basis van de huidige stand van zaken in de hypotheken portefeuille.

Atlantis-95 | 22-10-18 | 19:13 | + 12 -

Maar mensen die hier interesse in hebben zijn meestal de wat meer geïnformeerde hypotheekgevers.

Kan je nagaan hoe erg het is!

Kaas de Vies | 22-10-18 | 19:45 | + 2 -

Vraag mensen maar eens wat ze nu precies bij de notaris hebben getekend bij de overdracht. O.a. een splitsingsakte als het om een appartement gaat. Het is schrikbarend hoe weinig mensen die lezen terwijl dat document feitelijk een setje gezamenlijke financiële afspraken vormt op breukdeel met de rechten/plichten behorende bij die woning/complex.

Atlantis-95 | 22-10-18 | 19:56 | + 1 -

Klopt.
Ik tegen blind alles.
Maar goed ik ben dan ook CEO geweest van Vestia. Iemand nog een snelle coupe uit Italië?

Kaas de Vies | 22-10-18 | 20:01 | + 2 -

Na 30 jr in een woning is normaliter je hypotheek wel minder dan de helft vd marktwaarde
En als je -toen je een huis kocht- niet voor ogen had dat je ooit ‘s met pensioen moest, tja

Ik vind het 100% ‘moeten’ aflossen kul, maar dit zijn geen absurde eisen.
Kwalijker is dat je geld moet teruggeven aan een bank die het uit het niets heeft getoverd, terwijl dit bij een risicoloos produkt als een hypo ook door de overheid geregeld had kunnen worden. Hadden al die miljarden winst naar de rijkskas gevloeid en niet naar een bonus van een bankier

Tsaaah | 22-10-18 | 18:57 | + 17 -

@Atlantis-95 | 22-10-18 | 19:39

Wat 30 jaar geleden het salaris van de minister president was, is nu, omgerekend, anderhalf maal modaal.

Heb je dat ook meegenomen in je redenering?

Zoek je eigen loonstrookje eens op van 30 jaar geleden. Kun je lachen.

Johnweer | 22-10-18 | 20:00 | + 5 -

@atlantis
Dat bedoel ik met mijn tweede zin

Gemakshalve heb ik de pensioenleeftijd maar even gelijkgesteld met het kunnen betalen na 30 jr

Die 50% is de andere regel waar je aan moet voldoen

Volgende keer normaal reageren aub

Tsaaah | 22-10-18 | 20:00 | + 1 -

Wat John bedoelt is dat bij een normale inflatie er na 30 jaar een sitiuatie is ontaan dat de (nominaal gelijk blijvende) rentelast minder dan de helft bedraagt dan nu wordt ervaren. Het vervallen van HRA heft dat wel weer op, maar feitelijk blijft het nog steeds zeer dragelijk, want in euro is je salaris nominaal verdubbeld. Voorwaarde is wel dat je een fatsoenlijk pensioen hebt geregeld.

Buerman | 22-10-18 | 20:49 | + 1 -
▼ 1 antwoord verborgen

Weer een vliegdekschip? Is ook wel een aardig bootje ja.

Mertom | 22-10-18 | 18:34 | + 2 -

Titel had ook kunnen zijn: "mogelijk 17 mln mensen mogelijk in de knel bij verdere lastenverzwaringen RutteIII"

deluiegriek | 22-10-18 | 18:27 | + 23 -

Ze willen graag minder buitenlandse investeerders die huizen hier opkopen en minder hoge biedingen door burgers. Misschien iedereen die een huis koopt verplicht een foldertje laten lezen en een toetsje laten maken over de aflossingsvrije hypotheken en vergrijzing die in 2035 samen de markt gaan nuken.

Blasfemie | 22-10-18 | 18:26 | + 7 -

NL heeft net de aflosboete ingesteld, en nu moeten de schaapjes gaan aflossen om vervolgens dus gestraft te worden met minder HRA en meer EW forfait.
En dit wordt dan aflosblij genoemd.
Krankzinnig is het nieuwe normaal in Nederland.

Atlas Shruggs 10 | 22-10-18 | 18:03 | + 22 -

Biet is de enige die het snapt. Het is geen boete, maar het afschaffen van een 'subsidie' voor voornamelijk babyboomers.

RodeDraak | 23-10-18 | 12:32 | + 0 -

@RodeDraak
Helaas begrijp jij het niet: de langzame uitfasering van Wet Hillen zorgt ervoor dat alle BabyBoomers nog vrijwel het gehele voordeel van deze wet zullen kennen tot hun dood. De huidige jeugd, die verplicht aflost, zal voluit belast worden.

Monkey Cabbage | 23-10-18 | 13:52 | + 2 -

Ok, das waar, maar een boete is het niet en ik verwacht niet dat die langzame afbouw stand zal houden in komende kabinetten.

RodeDraak | 23-10-18 | 15:04 | + 1 -
▼ 7 antwoorden verborgen

Dan ga je toch gewoon wat anders huren? Dat heb je de afgelopen 30 jaar namelijk ook al gedaan.

Diederik Vlegel | 22-10-18 | 18:02 | + 25 -

Precies, huren van de bank maar dan wel zelf voor het onderhoud opdraaien.

Harry Turtle | 22-10-18 | 21:43 | + 3 -

Het blijft interessant hoe aflossingsvrij blijkbaar precies het tegenovergestelde betekend in de ogen van de boven ons gestelde parasitaire klasse. Een cursus George-Orwell-New-speak was blijkbaar inclusief.

Kromme Tenen | 22-10-18 | 18:00 | + 7 -

Er zijn toch zat huurwoningen waar deze mensen van hun winsten kunnen gaan leven. Nooit meer werken.

Baron Clappique | 22-10-18 | 17:56 | + 7 -

Aflossingsvrij. Wat zijn daar veel mensen ingetuind.
2008 en verder. Wat een bloedbad.
Maar tja.... Vrij he...

bastemeijer | 22-10-18 | 17:51 | + -4 -

2008 + 20 = 2028. Piek ligt later. Zijn ze allemaal al doorgerold? Hoe zit dat?

Kaas de Vies | 22-10-18 | 19:58 | + -1 -

Kaas de Vies | 22-10-18 | 19:58 Is +30 niet realistischer?

Buerman | 22-10-18 | 20:23 | + 4 -

Wat is de invloed van het meer aflossen van de hypotheek op de economische groei?
Het geld wat men immers extra aflost wordt niet gebruikt voor bestedingen. Vandaar dat ik vermoed dat de aangescherpte hypotheekregels veel economische groei hebben gekost.

Logisch toch? | 22-10-18 | 17:41 | + 1 -

Nee, zoals met elk krediet wordt economische groei naar voren gehaald.

Harry Turtle | 22-10-18 | 17:55 | + 12 -

@Harry dat is ook een manier om hetzelfde te zeggen, maar dan met een ontkenning. Versneld aflossen, meer aflossen is economisch gezien 'sparen' en gaat ten koste van economische groei. In een model tenminste.

In de echte wereld kan teveel lenen en te weinig sparen weer z'n eigen problemen opleveren en daardoor economische groei kosten.

fail | 23-10-18 | 14:43 | + 0 -

Hoe meer je aflost, des te minder rente betaal je, op de middellange termijn hou je meer geld over wat je in de economie kunt pompen.

RodeDraak | 23-10-18 | 21:21 | + 1 -

Volledig afgelost.
Dat woont pas lekker.

Mr.Crowley | 22-10-18 | 17:41 | + 16 -

@Kaas de Vies | 22-10-18 | 19:56
"Met je uitleg accepteer je een pervers systeem."

Nee, dat doe ik niet. Ik heb echter wel de realiteitszin om te erkennen dat het een pervers systeem is. En er dus noodgedwongen maar naar te handelen.

Je kunt ook als een struisvogel je kop in het zand steken en denken dat het jouw niet gaat overkomen. Dat kan ook natuurlijk,

Johnweer | 22-10-18 | 20:05 | + 1 -

Mr.Crowley | 22-10-18 | 18:20 Geen drogredenering. De uitfasering van de wet Hillen zorgt ervoor dat je het toepasselijk tarief gaat betalen over het eigen woning forfait. Dat is al snel een paar duizend euro extra en met de huidige rentestand niet zoveel minder als per saldo betaald zou moeten worden aan rentelasten.

Buerman | 22-10-18 | 20:18 | + 0 -

Met 3,5 miljoen woninghypotheken op 7,7 miljoen woningen is dat niet ongebruikelijk.

W_F | 22-10-18 | 20:43 | + 0 -
▼ 7 antwoorden verborgen

Test gedaan, wat ik wilde doen met de 7ton overwaarde? Emigreren natuurlijk!
So long, thanks for al the fish...

ZwarteDag | 22-10-18 | 17:19 | + 14 -

Naar een land waar ze geen belasting heffen over geld waarover je al belasting hebt betaald. Dan kunnen ze die fooi van een aow ook wel in hun zak steken. Wat je daarvoor al betaald hebt, haal je er toch nooit meer uit.

SlimmeBelg | 23-10-18 | 07:51 | + 1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken