XTC legaliseren altijd doen. Maar wat levert dat op aan belasting?

Geen idee
Geen idee

Een helderder pleidooi voor de legalisering van xtc hebben wij nog niet eerder gezien. Gisteravond ging #zml los en wie nu denkt van ja maar pillen legaal te koop in de supermarkt is toch verschrikkelijk kijkt het onderstaande filmpje zelf. Dan kunnen wij namelijk door met de vraag: wat leveren legale pillen de schatkist op qua belasting? We hebben het ministerie van Financiën gevraagd of daar al eens onderzoek naar is gedaan, zoals ze dat in 2010 ook deden naar de belastingopbrengsten van de legalisering van wiet (het ministerie kwam toen uit op een 'accijns- en btw-opbrengst' van ongeveer €400 miljoen). Een woordvoerder van minfin laat ons weten dat er geen vergelijkbaar onderzoek is gedaan, loopt of staat gepland voor xtc-pillen. Vinden we jammer, want nu moeten we zelf gaan zitten hannesen met cijfers en daar komen we niet uit.



Wat cijfers

Een pilletje bij de brommerdealer doet zo'n €4 à €5, Amerikaanse toeristen die op een feestje kopen bij diezelfde dealer betalen €15 à €20. Afgelopen maand namen (exclusief #ADE) 130.000 mensen minimaal één pil en afgelopen jaar 400.000 (cijfers). Doe die bedragen maal €5 en nog een keer iets, want niet iedereen beperkt zich tot één pil. Dan kom je volgens het CBS uit op een binnenlandse waarde van productie, handel en verkoop van €160 miljoen (in 2015). Dat zou dan uitkomen op €160 mio gedeeld door 400.000 mensen gedeeld door €5 is 80 pillen per slikker per jaar (minus de Amerikaanse toeristen die niet zijn meegenomen in het onderzoek minus de inkoopkosten van de producenten en handelaren en uitgaande van cijfers die door de jaren heen constant blijven). Voor de binnenlandse markt zijn dit dan de vage cijfers waar we het mee doen. Wereldwijd gesproken hebben we dankzij onze VOC-mentaliteit in 2017 voor zo'n €9,3 miljard aan vingers in de pap bij de wereldwijde xtc-productie, zegt de Politieacademie hier op p. 208 (speed en alles laten we hier buiten beschouwing). Dat bestaat dan uit de opbrengst van de export van pillen en ook wat Nederland aan een soort van royalties over de Hollandse Brabantse know how uit het buitenland betaald krijgt. Of zoiets. De productie van de hele shit kost weinig: in 2017 produceerde Nederland vermoedelijk 'ruim 600 miljoen grammen versneden amfetamine en bijna een miljard xtc-pillen'. Dat alles tegen een prijskaartje van ongeveer €280 miljoen, zegt wederom de Politieacademie. Per pil kwam een rechter ooit uit op productiekosten van €0,15.

Wat belastingen

Wanneer productie, handel en gebruik gelegaliseerd worden, dan mag de Belastingdienst diverse aanslagen de deur uit doen (verwijzing naar ict-problemen niet nodig, red). Loonheffingen over het salaris voor de werknemers in de laboratoria, op de verkoopafdeling en bij transport. Vennootschapsbelasting over de winst van de producent, stukje ab-heffing voor de aandeelhouders (en navragen bij Jetten of we dan alle belastingen te pakken hebben). Voor het overige juichende mensen in Brabant waar de gemeentelijke heffingen eindelijk eens toenemen. Tot slot is xtc gezonder dan alcohol en tabak, maar houden we een pak peuken aan dan kan er voor 80% aan btw en accijns over een pilletje geheven worden (waarvan een deel van de btw weer terugvloeit naar de producent).

Wat problemen

Het zou natuurlijk handig zijn als morgen de hele wereld alle drugs die er te vinden zijn legaliseert. De 'war on drugs' scoort namelijk net iets onder de politionele acties in ons Indië qua strategische effectiviteit. Helaas blijkt alleen al in Nederland logische maatregelen nemen lastig, laat staan in internationaal verband. Diverse internationale drugsverdragen maken het praktisch onmogelijk voor de Nederlandse belastinginspecteur om een aanslag op te leggen bij een xtc-fabrikant die ook voor de rest van de wereld produceert. Dat gaat gezeik opleveren, dus helaas blijft de heffing beperkt tot de omvang van de handel in eigen land. En dan kunnen we ons vasthouden aan het CBS-cijfer van €160 mio en dan ergens binnen dat spectrum kan ons overheidje wat belasting binnenharken. Het is kortom geen kip met gouden eieren, maar wie weet komen er ondanks de I Amsterdam-ban toch wat extra toeristen naar ons land die voor een belastingmeevallertje kunnen zorgen. Mocht u het aantal verkochte pillen per maand, de prijs die de consument hiervoor wil betalen (waarschijnlijk iets meer wegens gegarandeerd geen rattengif) en de kosten van gelegaliseerde productie inclusief de elektriciteitsrekening, vergunningen en de opleidingskosten voor de bhv'er beter kunnen schatten, dan houden we ons aanbevolen. Wij komen zoals beloofd niet uit de berekening. Correcties en hout snijdende berekeningen zien we gaarne terug in de comments. Die pleuren we hier dan bij, inclusief eervolle reaguurdersvermelding. De poll elders op de site invullen mag ook (vaste pc rechtsboven, mobiel onder).

Reaguursels

Inloggen

XTC is niet helemaal ongevaarlijk. Maar oké, alcohol en tabak zijn waarschijnlijk veel slechter voor je. Alleen kun je die beter doseren. Dat maakt wel verschil.

van heinde en verre | 23-10-18 | 21:00 | + -1 -
-weggejorist-
JeeCake79 | 23-10-18 | 14:09 | + 0 -
-weggejorist-
JeeCake79 | 23-10-18 | 14:07 | + 0 -

Wat gaan al die criminelen eigenlijk doen als wietteelt legaal is en pillen gewoon bij de Kruidvat liggen? Bij de plantsoenendienst zeker?

Klapband1408 | 22-10-18 | 20:10 | + 5 -

Crack, heroine, cocaine, er blijft nog wel het een en ander over. Dan heb je nog de wapenhandel, of auto's stelen. En als dat allemaal niets wordt gaan ze weer mensen lastig vallen op straat.

Ik denk ook dat het aandeel Daimler AG (Mercedes-Benz) flink gaat dalen als de belangrijkste bron van inkomsten van de groep hoofdafnemers weg is.

nooitgrappig | 23-10-18 | 09:50 | + 0 -
-weggejorist en opgerot-
RebeccaMorgan | 22-10-18 | 19:21 | + 2 -

Blijft rotzooi, maar relatief gezien minder kwalijke rotzooi.

19 miljard is een boel geld. Dat zijn aardig wat belastingcenten plis nog de besparing op crimineel onderzoek ed.
Met een cent per pil aan productiekosten kan je er beter voor zorgen dat het gereguleerd en gecontroleetd wordt dan dat je nu af en toe geconfronteerd wordt met excessen
Mensen gebruiken het toch, er gaan ook niet meer mensen roken of drinken

Tsaaah | 22-10-18 | 19:10 | + 0 -

Sja je kunt altijd wel iets legaals vinden wat ook hartstikke ongezond is. Maar om dat nou aan te voeren als argument om het te legaliseren. Heb van vrij dichtbij drie keer meegemaakt hoe gezonde Hollandse buurjongens compleet in de vernieling raakten via wiet daarna cocaine daarna speed daarna heroine. De ellende voor hunzelf en hun familie was niet te overzien. Met eentje lijkt het nu beter te gaan, de ander is permanent junk en de derde zit in een psychiatrische kliniek vanwege psychose problemen.
Nou zal XTC wel weer heel anders zijn enzo, maar ik zie er de toegevoegde waarde niet van in. Dat vind ik trouwens ook van tabak en alcohol. Dan maar een `saai leven`, wat ik zelf helemaal niet zo ervaar.

Doctor Honoris Causa | 22-10-18 | 19:05 | + 1 -

Wou jij zeggen dat drank gezond is? En dat is wel legaal, om te voorkomen dat criminelen ermee aan de haal gaan. Dus volgens jou zijn er geen alcoholverslaafden?

js58 | 23-10-18 | 04:57 | + -2 -

Dit is de kern van de vraag. Ga je alles verbieden (niks legaal)? Ga je niks verbieden (alles legaal)? Of ga je een deel verbieden?
Alles legaal lijkt me niet de oplossing: Heroïne en cocaïne in de schappen van de Appie en de Jumbo lijken mij nou niet echt wenselijk.
Alles illegaal lijkt me ook niet de oplossing, zie de effecten van de drooglegging in de US of A. En wat is er mis met een paar flessen bier in het weekend?
Dan dus maar ergens een middenweg. De hamvraag is waar trek je dan de grens. Lubach had een mooi lijstje op volgorde van hoe schadelijk verschillende drug (inclusief alcohol) zijn. Trek ergens in dat lijstje een streep: alles erboven illegaal, alles eronder legaal. Het bijzondere is dat wiet en xtc dan dan in dezelfde categorie gaan vallen als alcohol en tabak.

Phoolie_the_King | 23-10-18 | 10:24 | + 2 -

ja maar... -weggejorist en opgerot-

Allahrik | 22-10-18 | 17:19 | + 3 -
-weggejorist en opgerot-
RuthBaldwin | 22-10-18 | 16:52 | + 1 -

Echt volkomen belachelijk dat het slikken van XTC genormaliseerd wordt door de media. Het aantal gevallen van langdurige depressies, burn-outs en angststoornissen in onze samenleving is al op recordniveau. Dat gaat door het stimuleren van XTC gebruik alleen maar verder toenemen.

Ook mooi om te zien hoe mensen van Tokkies zeggen dat ze zich zo makkelijk laten overtuigen van fake-news op facebook, maar hoe half Intellectueel Nederland zo de mening overneemt van Arjen Lubach die selectief een aantal vertekenende onderzoeksresultaten presenteert.

Binance | 22-10-18 | 16:19 | + -9 -

Je hebt gelijk Binance, maar zelfs hier zie je reaguurders die het slikken van dat vergif nog goed vinden ook.

2voor12 | 22-10-18 | 17:09 | + -4 -

Nee het is volkomen belachelijke dat we de doorgedraaide 24-uurs maatschappij met stress/stress/stress hebben genormaliseerd.

Verslaving, depressie, burnouts krijg je niet door deze relatief onschuldige middelen. Dat komt doordat het een uitlaat klep is voor stress. En dat staat dus volledig los van legalisatie van drugs.
Dat mensen die stress hebben dan naar genotsmiddelen grijpen houdt je dus niet tegen. Beter is het dan op het legaal te maken, met alle genoemde voordelen.

Aapje133 | 22-10-18 | 18:38 | + 12 -

@Binance helemaal mee eens. Het gaat ook telkens een stapje verder, van legaliseren wietteelt naar xtc enz. Zogenaamde intellectuelen zijn overigens het gemakkelijkst op het verkeerde been te zetten want 'het blijkt uit onderzoek' ipv intuïtie, geweten de zo genoemde onderbuik. Die weet namelijk wel dat dit gewoon kneiterverkeerd gaat aflopen.

Klapband1408 | 22-10-18 | 20:06 | + -6 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik zie niet in waarom geen belasting geheven kan worden over de export.
En op doktersrecept is het spul ook wel legaal in andere landen.

frank87 | 22-10-18 | 15:55 | + -1 -

Je schrikt toch van de bijwerkingen van die rommel:
- Concentratie problemen
- Geheugen problemen
- Depressiviteit
- Gebits risico's
- Verminderde weerstand
- Hersenschade
Dat laaste is geen risico. Je hebt al hersenschade als je vaak bewust dit soort drugs neemt lijk me.

gepast_betalen | 22-10-18 | 15:55 | + -12 -

@raindust | 22-10-18 | 16:20
Appels en peren.
Alcohol heeft alleen bij grote regelmatige hoeveelheden problemen terwijl bij XTC je al na 1 pil volkomen van het pad af kan raken.

2voor12 | 22-10-18 | 16:57 | + -14 -

@2voor12
O ja? Ik kan toch een telefoonboek vullen met voorbeelden van mensen die na een avondje alcohol drinken in de auto stapten en 'volkomen van het pad afraakten' (lees: tegen een boom of tegenligger opreden).

Zenzeo | 22-10-18 | 18:12 | + 6 -

Ik ben de bijwerkingen nu al vergeten.

W_F | 22-10-18 | 20:15 | + 2 -
▼ 3 antwoorden verborgen

"80 pillen per slikker per jaar"
Lijkt me een beetje veel. Moet je niet delen door 400.000 Nederlanders + tig miljoen buitenlanders?

obominotie | 22-10-18 | 15:52 | + 3 -

dat zijn 6,3 pillen per maand per persoon... dat betekent het gehele jaar door elk weekend op stap en 1 1/4 pil in je mik douwen.. klinkt niet plausibel

raindust | 22-10-18 | 16:22 | + 10 -

Productiekosten zijn nog geen 10 cent per pil heb ik me laten vertellen, als het legaal gaat worden zal de verkoopprijs dus ook wel in elkaar donderen.

Harry Turtle | 22-10-18 | 15:18 | + 5 -

Die kosten nemen gegarandeerd toe als de productie boven tafel en regeltechnisch correct plaats dient te vinden.

SynthetischBismut | 22-10-18 | 15:34 | + 12 -

Zal wel meevallen. Paracetamol kost ook 3x niks, bij het Kruidvat tenminste (50 pillen voor 1eypo). Komt van Marel bv uit Leiden, maar wellicht dat die het in India ofzo laat maken.

Poekieman | 22-10-18 | 16:00 | + 7 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken