Facebook leent zich nog perfect voor politieke inmengingcampagnes

Fake is real
Fake is real

Het mag duidelijk zijn dat met de midterm-verkiezingen in het vooruitzicht alle Amerikaanse (argus-)ogen zijn gericht op de grote sociale media-bedrijven. Voor met name Facebook zullen deze verkiezingen de lakmoesproef worden. Of haar mooie beloften om nepnieuws tegen te gaan daadwerkelijk in effectieve daden zijn omgezet, zal dan blijken. Dan gaat het natuurlijk met name om het soort fake dat afkomstig is van een Russische bron en met een duidelijke politieke intentie is gebrandmerkt. De voortekenen voor Facebook zijn allesbehalve gunstig, ondanks bijvoorbeeld het verwijderen van bijna 1,3 miljard fake-accounts (van oktober 2017 tot maart 2018) en verscherping van controle en regels. Het probleem lijkt te zijn dat Facebook haar succesvolle advertentiemechanisme aan de voorkant relatief ongemoeid laat en verder vooral reactief handelt. Brandpunt liet zien dat het in Nederland nog vrij eenvoudig is om met een Fb-nepaccount en goed getargete nepnieuwsadvertenties een poging te wagen om verkiezingen te beïnvloeden. De onderzoekers van 89up kwamen tot dezelfde conclusie ten aanzien van het VK. En daar gaat het natuurlijk om de #brexit. Een groep anoniemelingen die schuilgaat onder de naam Mainstream Network (MN) is middels hun site en facebook- en twitteraccount flink in de weer geweest om volk en parlementariërs te bewegen om te protesteren tegen Mays laatste brexit-plan. Daarbij maakte de groep gebruik van, zoals TechCrunch het zegt, 'hyper-targeted Facebook advertisements aimed at exhorting people in Leave-voting U.K. constituencies to tell their MP to “chuck Chequers."' Volgens de onderzoekers heeft de MN-campagne meer dan 10 miljoen Britse kiezers bereikt , dankzij de maar liefst £250.000 die de groep aan nepnieuws-advertenties op Facebook heeft uitgegeven. Blijft natuurlijk de vraag wat het verschil is tussen een politieke advertentie en alle meningen die (volgens een andere mening) kunnen worden geschaard onder de noemer 'nepnieuws'. Wellicht is het tijd om naast kerk en staat, ook sociale media en politiek te scheiden? Maar dat levert weer een hoop andere problemen op ten aanzien van - neem - religieuze uitingen en uiteindelijk zoiets als de vrijheid van meningsuiting. Voorlopig is het liberale targetadmechanisme van Facebook nog niet vrij van nepnieuws/politieke meningen. En even eerlijk: welk medium is dat nou wel? 

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
StacyWestrick | 22-10-18 | 10:27 | + 1 -
-weggejorist en opgerot-
JosianneWelten | 22-10-18 | 09:12 | + 0 -

Is het niet gewoon makkelijker om mensen te leren kritisch te denken?

Tisnietanders | 21-10-18 | 10:29 | + 0 -

Mijn onderbuik herkent alle nieuws dat links 'ruikt' altijd feilloos.

Poekieman | 21-10-18 | 09:15 | + 0 -

Dit is behoorlijk ernstig. Facebook die censureert, twee weken voor de verkiezingen. Ik heb al aardig wat getroffen partijen voorbij zien komen die echt niet zo extreem zijn. Ze hebben gewoon een afwijkende mening van het linkse gedachtengoed dat diepgeworteld zit in de bestuurlijke elites. Waarmee gezinnen, hun inkomen en ook hun werknemers geraakt zijn en de vele miljoenen volgers die niet meer een andere perspectief krijgen te horen van het verhaal.

Orwell's wereldje komt steeds sneller dichterbij. Maar dan uit het linkse hoek die met de oogkleppen om steeds meer in de richting van communisme beweegt. Wat eigenlijk nogal ironisch is.

kruz | 20-10-18 | 18:18 | + 4 -
-weggejorist-
OpalSherman | 20-10-18 | 17:35 | + 0 -

Volgens mij had dat Mainstream Network alleen maar een standpunt wat niet welgevallig is. Was verder geen nepnieuws ofzo. Maar het geeft wel aan hoe eng het eigenlijk is de weg die overheden inslaan omdat hun eigen propaganda minder effectief blijkt.
En bovendien, net alsof mensen opeens een ander politiek standpunt krijgen omdat ze een advertentie zien met een andere mening.
Vooral in Amerika ben je democraat of republikein en springen mensen echt niet zomaar even over.
Ook met brexit. Je mening veranderd echt niet zomaar even op facebook. Dom geraas.
Nou .. als Rutte mij nou eens 1000 euro beloofde.... dan was ik wel om.... as if...

Geen01 | 20-10-18 | 17:22 | 1 | + 2 -

Zelfs de belofte van 2,5 miljard door Rutte was niet genoeg voor sommigen.
Facebook is leuk om contact te houden met mensen, maar essentieel niet anders dan het mededelingenbord bij de supermarkt, waar reclame tussen hangt.

Dezenaamhier | 20-10-18 | 17:41 | + 2 -

Wij van nepnieuws adviseren nepnieuws. Let vooral niet op al die akelige feitjes die volkomen in tegenspraak zijn met ons nepnieuws, sterker nog, die gaan wij voor u gewoon keihard censureren. Het zou toch jammer zijn als de zombificatie van Nederland in gevaar zou komen door akelige feitjes. Dat moeten we niet willen met z'n allen.

Kromme Tenen | 20-10-18 | 17:07 | + 5 -
-weggejorist en opgerot-
BonnieDarby | 20-10-18 | 15:51 | + 0 -
-weggejorist-
BonnieDarby | 20-10-18 | 15:23 | + 0 -
-weggejorist-
LoreneLewis | 20-10-18 | 14:13 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken