Tesla: onbeperkt gratis opladen blijkt toch geen onbeperkt gratis opladen

'U profiteert van gratis, onbeperkt Supercharging voor uw huidige Tesla en een eventuele nieuwe Model S of Model X die u aanschaft voor 31 januari 2018. Als u ervoor kiest om uw huidige Tesla te verkopen, wordt gratis Supercharging overgedragen aan de volgende eigenaar. (…)'. Voor een taxichauffeur best een usp in 2014 natuurlijk en vandaar dat een chauffeur een model S kocht voor een totaalbedrag van €86.155. Deze chauffeur was niet de enige, maar dat weet u zelf als u een Uber bestelt. Voor Tesla fijn, want verkoopcijfers omhoog. Voor de chauffeurs fijn, want gratis soort van benzine. Alleen hadden ze er bij Tesla niet helemaal op gerekend dat taxichauffeurs daadwerkelijk hun auto's massaal aan de supercharger zouden hangen. Dus stuurde Tesla Nederland een briefje aan de chauffeurs: 'In toenemende mate zien wij een commercieel gebruik van de Supercharger (één van de laadstations voor de Tesla, waar met grote snelheid stroom kan worden opgeladen) in Amsterdam Zuidoost. Deze Supercharger is gevestigd op dezelfde locatie als Tesla’s hoofdkantoor voor Europa, tevens service center evenals verkooplocatie. Dit leidt in toenemende mate tot wachtrijen voor de Supercharger tijdens piekuren en een onoverzichtelijke, en soms zelfs gevaarlijke (verkeers)situatie, voor klanten, werknemers, leveranciers en andere bezoekers'. Dus gaan we per 2019 het opladen tussen 07.00 uur en 22.00 uur beperken, wanneer we maar willen (want onze kantoormedewerkers en klanten hebben geen zin om tegen taxi-gajes aan te kijken). Moeten wij erbij vertellen dat onze chauffeur rijdt tussen Amsterdam en Schiphol, dat er in de wijde omtrek geen andere superchargers zijn* en dat hij naar de rechter stapte. Daar wint onze chauffeur glansrijk, want opzouten Tesla met je Musk-achtige beloftes zegt de rechter. Onbeperkt is onbeperkt. U kunt het hier nalezen, waarbij u dan ook leest over de over de vele (batterij)problemen van de S die onze en andere chauffeurs kwellen. Alleen op die punten wint de chauffeur dan weer niet. Sluiten we af met het gerucht dat er iets schijnt te zijn met onderdelen waardoor heel Tesla omvalt.* 

*Beide checks bij de redactie van Autobahn niet gelukt, want de vrijmibo begon daar vroeg.

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist en opgerot-
OpalSherman | 20-10-18 | 17:35 | + -4 -

Niets is wat het lijkt:
- "Onbeperkt gratis opladen blijkt toch geen onbeperkt gratis opladen."
- "Achterbumper blijkt waterschep."

Rhenium | 20-10-18 | 13:35 | + -2 -
-weggejorist en opgerot-
SusanneMadruga | 20-10-18 | 10:49 | + -26 -

Er zijn speciale Tesla Taxi Superchargers alleen te gebruiken voor taxi’s aangelegd bij Schiphol. Laden bij Zuid-Oost is om meerdere redenen niet handig, want is verkoop- en servicelocatie, medewerkers kwamen niet meer aan werk toe, iedereen gratis koffie en flesjes water, en gevaarlijke verkeerssituatie.

Resultaat is nu dat Zuid-Oost als laadlocatie is gesloten.

Overigens kun je ook wel heel veel coulance vragen. 371.000 kilometer voor niks gereden, gratis garantie tot 210.000 km. De meeste andere auto,s zijn dan praktisch afgeschreven en ik ken geen merk die zo er was gegaan met garanties en coulance.

Boogschuttertje | 20-10-18 | 10:06 | 6 | + 2 -

Vitaly Chernobyl 30k? Een auto van 5 meter die van 0-100 gaat binnen 5 seconden, 30k? Gaat het wel helemaal goed met je? Dit kost aan benzine alleen al meer dan 100k euro, heb je nog geen wegenbelasting, niets betaald.

Leukautootje | 20-10-18 | 13:48 | + 0 -

@Leukautootje: Nee joh, gewoon een standaard beetje luxe middenklasser die 800 km rijdt als de brandstofvoorraad is bijgevuld. 0-100 binnen vijf seconden is leuk op Zandvoort. Daarbuiten ben je allang tegen iets opgebotst.

Vitaly Chernobyl | 20-10-18 | 16:22 | + 1 -

@Leukautootje | 20-10-18 | 13:48 - Een benzine-auto heeft natuurlijk minder koppel dan een elektrische, net zoals een elektrisch auto natuurlijk een kleiner bereik heeft dan een op benzine.

Huisregelneef_III | 20-10-18 | 20:37 | + 0 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Tesla kan het beter omkeren er zelf werk van maken en het verschijnsel van de Tesla-taxi als promotie zien.
Maak een slim gepositioneerd netwerk je waar Tesla-Taxi's kunt laten wachten op klanten en laden.

kloopindeslootjijook | 20-10-18 | 09:32 | + 6 -

Naarmate er meer tankstations/laadpunten zijn wordt het tanken/laden een steeds minder onderdeel van je rijden-laden-logistiek, de laadtijd blijft wel een issue. Want het is niet aardig als je moet laden met een klant in je taxi.
Als je heen en weer moet naar een bestemming die 120 km verderop ligt, maar je hebt 239 km actieradius, dan weet je dat je ergens onderweg moet tanken/laden. Maar als je een klant hebt doe je dat liever niet op de heenreis.
Aangezien je bijna overal kunt tanken is dat geen probleem, als je moet laden en dat kan niet overal moet je dat laadpunt in een sterk afwijkende route gaan opnemen. En het kost weer tijd, want de volgende bestemming moet sowieso wachten.
Een oplossing is vaak tussendoor laden, want je weet maar nooit welke retourrit je nu weer moet maken.

kloopindeslootjijook | 20-10-18 | 09:26 | + 2 -

Was in Amerika supercharger niet gewoon niet meer gratis voor commerciële doeleinden?

Watmoetikhiertypen? | 20-10-18 | 00:37 | 5 | + 0 -

@Klapband 1408: Dan koopt geen taxichauffeur meer een Tesla. En die zijn juist onderdeel van Tesla's verdienmodel (veel kleine ritten zodat die beroerde actieradius niet uitmaakt).

Vitaly Chernobyl | 20-10-18 | 11:14 | + 1 -

@Vitaly Chernobyl

Inderdaad, dus Tesla moet dan niet achteraf een beetje naaierig terug komen op gemaakte afspraken.

Klapband1408 | 20-10-18 | 18:10 | + 1 -

Dit hebben ze bedacht en twee jaar geleden zijn ook al afspraken gemaakt met taxichauffeurs. Er is meen ik daarom op Schiphol extra capaciteit. Verder kunnen ze naar Breukelen, en dat is bij VderValk op de parking bekend van de vele kofferbakdeals dus geen onbekend terrein... :)

Epistulae_Morales | 21-10-18 | 00:52 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Hè? Wat? Wachttijden voor een supercharger? Maar dat was niet de afspraak, dat heeft Bitflip/Arretje ons nog zo verzekerd. Publiceer eens namen en adressen, want ik wil mijn geld terug.

Pierre Tombal | 20-10-18 | 00:06 | 5 | + 0 -

Is mij ook wel eens overkomen.. ik stond wel 5 hele minuten te wachten daar. ZO is best relaxed maar dat was zonder taxi’s.. dus terecht.

Epistulae_Morales | 21-10-18 | 00:53 | + 0 -

@tombal
Een beetje tesla eigenaar heeft gewoon 3 fase. 4-5 uur zit ie vol.

Epistulae_Morales | 21-10-18 | 00:55 | + 1 -

Pierre Tombal , je hebt natuurlijk niet iedere avond een volledig lege accu, meestal rijd je maar 200km ofzo per dag en dan red je het makkelijk met 14 uurtjes aan de langzaamst mogelijke stekker, of 1/3e daarvan aan de gewone stekker, of zelfs in 2 uurtjes aan de 22kW stekker. Alleen de jaguar kan geen 3-fase laden inderdaad, maar dat komt omdat de jaguar een beetje een prut auto is op elektrisch gebied.

Leukautootje | 21-10-18 | 09:34 | + -1 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Gevolg: Tesla sluit de supercharger op Zuid-Oost, voorspel ik.

Muxje | 19-10-18 | 23:01 | 1 | + 3 -

Dat niet. Maar die taxi chauffeurs zijn wel een stel parasieten. De superchargers zijn gemaakt voor mensen op doorreis die dan snel hun auto kunnen opladen. Ook al houden de taxichauffeurs zich aan de regels, het is wel oneigenlijk gebruik. Jammer dat Tesla het niet heeft voorzien.

Steed | 20-10-18 | 09:23 | + -9 -

Dus... een short-seller verspreid een gerucht waarvan hij hoopt te profiteren en dat is dan niet strafbaar? Als Musk een tweet de deur uit doet, dan loopt half internet te loop maar als een short-seller een strafbaar feit begaat (koers manipulatie via ‘geruchten’ is verboden) dan is het geen probleem blijkbaar...

ZwarteDag | 19-10-18 | 22:51 | 5 | + -4 -

Shortsellers mogen dat gewoon. Dat dit klakkeloos en zonder verdere onderbouwing een podium krijgt op Bloomberg zou enigszins strafbaar kunnen zijn, want Bloomberg is wel beursgenoteerd en heeft belang bij het verspreiden van angst ( fear, like sex, sells) en manipuleert haar eigen koers hiermee en de koers van de Tesla ten faveure van haar ‘shorts’ waarvan Bloomberg een overzicht heeft uiteraard ( hoeveel, target % etc)

Epistulae_Morales | 21-10-18 | 01:01 | + 0 -

Wat Bloomberg, naast het niet (kunnen) checken - zeggen ze- vooral vergeet te melden dat de enige toeleveranciers van importance ( dus niet te vervangen door andere) zijn de producent van hun batterij en die van de hardware (computers) voor hun batterijmanagement - en zelfrij systemen (nVidea)
Ze maken hun motoren zelf, en ontwikkelen hun eigen software.
Beide belangrijke afhankelijkheden zijn gewaarborgd door eigen fabricage en strategische allianties en ook samen ontwikkeld.
4 a 5 maanden geleden heeft Tesla al gewaarschuwd dat verschillende leveranciers de snelheid en hoeveelheden voor m.n. de model 3niet konden bijhouden bij de afgesproken kwaliteit. Dat is wat er hier gebeurd. Reken er maar op dat Musk heeft dichtgetimmerd dat als de model 3 vertraging oploopt door leveranciers deze (nog) niet betaald krijgen want de klok tikt door als het om salarissen gaat.

Epistulae_Morales | 21-10-18 | 01:13 | + 0 -

Nou ja zeg, willen ze me gewoon verbannen om die reden!? Kun je nagaan hoeveel macht die auto- en oliewereld heeft.

Leukautootje | 21-10-18 | 09:36 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Is dat nou een Wartburg of een Trabant op die foto? Leuk ding wel.

EefjeWentelteefje | 19-10-18 | 22:08 | 1 | + 0 -

Wie leert die bejaarden eens, dat een scootmobiel geen tesla is? Dus niet op de rijbaan hoort.

blank-dus-racist | 19-10-18 | 22:05 | + 1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken