Sodeju! Uber is $120.000.000.000 waard

Taxibedrijf annex investeringsmaatschappij annex online dienst Uber roept al tijden dat het in 2019 naar de beurs wil. Allerhande bedrijven stellen hun beursgang uit of af wegens heftige bewegingen op de beurs, maar dat zijn dan ook geen snelgroeiende taxibedrijven die $4 mrd verlies draaien per jaar. Uber timmert vooralsnog vrolijk door aan zijn beursgang die al begin 2019 plaats zou kunnen vinden. Volgens The Wall Street Journal ($) hebben Goldman Sachs en Morgan Stanley het prijssticker van zo'n $120 miljard op de toko geplakt. Ter vergelijking: da's ongeveer de helft van Shell ($275 mrd), drie keer General Motors ($45 mrd) of een dubbele Daimler ($57 mrd). En meer dan Facebook, Snap of Google ten tijde van hun beursgang. Extra opmerkelijk is dat Uber nog geen twee maanden geleden op $72 mrd werd gewaardeerd toen Toyota geld in het bedrijf pompte. Die $120 mrd komt onder meer tot stand door de belangen die Uber heeft in vergelijkbare apps, terwijl de waarde van bezorgtak op Uber Eats op $20 mrd wordt geschat. Nu hebben zakenbanken er belang bij om de waarderingen iets op te poetsen. Enerzijds om huidige aandeelhouders (bij Uber ingestapt tegen waarderingen van $50 miljoen tot $72 miljard) blij te maken en anderzijds omdat eigen vergoedingen gedeeltelijk gebaseerd zijn op de prijs waarvoor zij een bedrijf naar de beurs weten te loodsen. Toch denken ze bij Bloomberg dat dit bedrag niet volledig debiel is, waarbij men wijst op de verhouding tussen gedraaide omzet, recente groeicijfers en die $120 mrd. Bovendien zijn er bedrijven met een vergelijkbare waardering die een soortgelijke omzet draaien en minder groeipotentieel hebben. Al haast Bloomberg zich te zeggen dat eenhoorntje Uber lastig te vergelijken is met andere partijen. Ondanks de kei-unieke propositie zijn ze bij Uber/de dienstdoende zakenbanken evenmin volledig gerust over het huidige beursklimaat. Eerder werd gemikt op een beursgang in de tweede helft van 2019. Het naar voren trekken van de beursgang zou volgens een anonieme insider het gevolg zijn van 'fears the IPO market will cool'.  

Reaguursels

Inloggen

Google biedt thuis online thuiswerk aan, je kunt tot $ 32549 verdienen per maand kort na enkele uren werken. Ik ben met deze baan begonnen en ik ben nooit gelukkiger geweest en nu deel ik het met je, bezoek deze website voor meer informatie.

>>>>>>>>>>>>>>> w­w­w.C­a­s­h­p­a­y­4­0.C­o­m

ChristiTheobald | 17-10-18 | 15:12 | 1 | + 0 -

Waarom worden deze users niet compleet verwijderd, in plaats van elke tegel afzonderlijk?

nieuwe_Deen | 17-10-18 | 15:27 | + 1 -
-weggejorist en opgerot-
AdrienneRenick | 17-10-18 | 11:19 | + -3 -

Als het maar via internet gaat, mogen alle regels overtreden worden. Grijp eens in overheid ten behoeve van al die taxi chauffeurs en bedrijven die wel aan hun wettelijke verplichtingen voldoen.

SlimmeBelg | 17-10-18 | 09:43 | + 5 -

En toen kwam er een grote roze olifant end die blies het fabeltje uit.
Het originele business model was om iedereen de markt uit te werken en dan als enige speler de macht te grijpen.
Alleen wil dat nog niet zo vlotten.

spoilerfreak | 17-10-18 | 08:41 | 1 | + 6 -

Probeert u nog maar eens een reguliere taxi te vinden in een grote Amerikaanse stad.

nieuwe_Deen | 17-10-18 | 11:06 | + 1 -

Een redelijke koers/winst verhouding is ongeveer een factor 10-17. Bij een winst van -4 miljard is de beurswaarde eh min vijftig miljard?

Maar goed: wie er geld in wil stoppen wil er geld in stoppen.

Vitaly Chernobyl | 16-10-18 | 22:33 | 4 | + -2 -

@appelboor: Ik ben benieuwd naar de toekomstige winsten van Uber.

Vitaly Chernobyl | 17-10-18 | 06:44 | + 1 -

Ten eerste is er een overschot aan geld, of zo u wilt: een tekort aan goed renderende investeringen.
Ten tweede maakt Uber op dit moment de hele taximarkt kapot, met andere woorden, ze zijn zo goed als monopolist in een heleboel steden. Als dat eenmaal bereikt is kan de prijs omhoog en wordt er winst gemaakt.
Of het dan echt dit extreme bedrag waard is, is nog maar de vraag.

nieuwe_Deen | 17-10-18 | 11:05 | + 2 -

Hier in Boekieland heb je buiten 'reguliere' taxis en Uber, ook Little en Taxify. Deze leveren voor de taxi meer op dan Uber, volgens mij.

Uber kan hier zeker niet zomaar prijzen gaan verhogen.

Poekieman | 17-10-18 | 15:23 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Taxi, betaal +/- voor Uber op een zaterdagavond en dat kan door de week dalen tot 13 Euro. Ik ben er best blij mee.

=

Taxi, betaal ik +/- 22 Euro voor Uber op een zaterdagavond en dat kan door de week dalen tot 13 Euro. Ik ben er best blij mee.

Atlantis-95 | 16-10-18 | 22:01 | 2 | + -4 -

Probeer Viavan eens. Bevalt ook wel goed. Zelfde chauffeurs als Uber maar houden ze bij Viavan meer over.

Klapband1408 | 16-10-18 | 22:28 | + 4 -

En degene die de "service" levert verdient dus minder dan voorheen en moet ook nog een deel afstaan aan overzeese investeerders.

Dit is het grote manco aan al die app gebaseerde "industry" tegenwoordig. Lagere inkomens voor de uitvoerders, risico's afgewenteld op dezelfde uitvoerders en je krijgt dus een leger aan pseudo zelfstandigen voor wie het eerste ongeluk catastrofaal kan zijn (nog meer dan voor "reguliere" werknemers.

De upper middle class profiteert, de lower middle class krijgt de rekening. Want als iets ineens goedkoper is dan betekent dat feitelijk dat iemands inkomen daalt.

keithmarshall86 | 17-10-18 | 22:03 | + 1 -

Het blijft apart. Ze hebben niks, produceren niks en draaien miljarden verlies op een businessmodel met veel haken en ogen. Slopen ze per ongeluk de eigen app, komt er een tegenhanger met een beter platform of betere voorwaarden voor de 'werknemers' of gaan de overheden eindelijk reguleren, wat is het dan nog waard?

Noise0 | 16-10-18 | 22:00 | 2 | + 14 -

Regulering is het enige risico. Concurrenten met een andere propositie kunnen ze gemakkelijk nabootsen indien van toepassing.

De kans op regulering schat ik overigens in op 100%

Toon Emmils | 17-10-18 | 08:53 | + 1 -

Concurreren kopen ze gewoon op, als ze niet kapot geconcurreerd kunnen worden omdat ze wel winst moeten maken om de huur te betalen.

frank87 | 17-10-18 | 11:10 | + 0 -

Het is een vrij eenvoudig businessmodel met een zeer hoge marge. En zolang er puisterige pUbers zijn die zich in het zweet willen rijden voor 5 Euro kan Uber blijven bestaan.
En allemaal omdat u te lui en te asociaal bent om naar de frituur te lopen!
Nee, u niet persoonlijk natuurlijk. Want u bent een medereaguurder en dus van het betere soort.

Nonkel Frituur | 16-10-18 | 21:19 | 1 | + 13 -

Nonkel frieten, de beste frieten.

Mauguio | 16-10-18 | 21:28 | + 3 -

Ik zou alvast een dame van senior statuur zoeken die de twee duimen breed lachend omhoog kan doen.

Mauguio | 16-10-18 | 21:15 | 2 | + 12 -

Uber is geen product a la 'Fried Air'. Waar ik normaal 30 euro voor een ritje moet betalen met een officiële Taxi, betaal +/- voor Uber op een zaterdagavond en dat kan door de week dalen tot 13 Euro. Ik ben er best blij mee.

Atlantis-95 | 16-10-18 | 22:00 | + -3 -

@atlantis. Ik ben ook best blij met Uber, maar deze waardering lijkt me overdreven. Het is niet veel meer dan een dating-app tussen chauffeur en passagier waar Uber een service-fee voor krijgt.

Mauguio | 16-10-18 | 22:16 | + 11 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken