Daar kan het wél. Italië wil nationale luchtvaarttrots alweer redden

In mei was onze eigen minFin Wopke Hoekstra duidelijk: nee, we gaan het in een crisis verkerende Air France-KLM geen staatssteun geven. Een flink contrast met de gang van zaken in Italië, waar men al sinds jaar en dag kampt met een eigen zorgenkindje onder de naam Alitalia. Gelukkig kan op budgettair gebied daar tegenwoordig wél alles nu de populistische coalitie strak in het zadel zit, en lanceert vicepremier Luigi di Maio daarom vandaag het idee om een staatsbelang van 15% te nemen in een miljoenmiljardste relaunch van Alitalia. Momenteel houdt de staat de vliegmaatschappij in de lucht middels een noodkrediet van €900 miljoen. De Europese Commissie is daar sowieso al niet zo content mee, aangezien de looptijd van die lening inmiddels wel heel lang wordt, en daarom is het de bedoeling dat er zich uiterlijk eind oktober kopers aandienen voor Alitalia. Maar als Frankrijk 14,3% van AF-KLM bezit, waarom zouden wij dat dan ook niet kunnen doen bij Alitalia, vraagt Di Maio zich af. Hij voorziet een startkapitaal voor het 'nieuwe' Alitalia van €1,5-2 miljard, waardoor de staat dan minimaal €225 miljoen zou bijlappen. Dat daar eigenlijk geen geld voor is mag een detail heten, want ook het parlement is nu akkoord met een begrotingstekort van 2,4% van het bbp voor 2019 en dan kan dit er ook nog wel bij. Helaas hebben dit soort plannen voor grootse geldsmijterij wel degelijk gevolgen: gisteren haalde Italië bijvoorbeeld €3,5 miljard uit de markt tegen een rente van 2,51% (looptijd is drie jaar), terwijl dat in september nog 1,2% was. Enfin, de Europese Commissie wil uiterlijk maandag de Italiaanse begroting binnen hebben en dan kunnen voorzitter Juncker en co zich ook meteen even buigen over het Alitalia-plan. Brussel stemde vorig jaar ook in met de Italiaanse redding van drie banken, dus dan moet een airline toch ook wel te doen zijn.

Reaguursels

Inloggen

Alitalia krijgt elke paar jaar een miljard cadeau, en daarmee zingen ze het dan weer twee jaar uit om dan verbaasd vast te stellen dat er nog steeds elke dag een miljoen verlies wordt gedraaid.

Een bod van Air France-KLM werd honend ter zijde geschoven door de Italianen, en ze hebben ook hun Arabische partners weggejaagd met hun onwil om te herstructureren.

De grote vraag is nu vooral of Alitalia over twee jaar, als het geld van dit reddingsplan ook weer op is, nog iemand zo gek krijgt om weer een miljard door de plee te spoelen.

Huisregelneef_III | 13-10-18 | 19:19 | + 1 -

Ik verdien $ 8357 tot $ 10642 per week, en je weet dat het de eenvoudigste manier is waar ik zelfs van gehoord heb. Ik moet gewoon op een aantal websites stuiten en mijn werk is voltooid. Ik kan overal werken, terwijl ik van mijn leven geniet en ik vind het heerlijk om het te doen. Je kunt ook hetzelfde doen met ...

deze website bezoeken >>>>>>>>>>>>> w­w­w.M­a­x­P­a­y­9.C­o­m

BrandiHernandez | 13-10-18 | 10:52 | + -3 -

Dat wat Alitalia al heel lang is (bodemloze put waar vakbonden de baas zijn) had voor de directie van KLM indertijd de hoofdreden moeten zijn om nooit te willen fuseren met Air France.

Rhenium | 12-10-18 | 20:12 | + 1 -

AlItalia is door de paus gezegend. Dat overkomt geen enkele andere airliner. Helaas helpt onze here hen niet om in de lucht te blijven.

Mauguio | 12-10-18 | 20:03 | + 0 -
-weggejorist-
HazelMarino | 12-10-18 | 19:22 | + 1 -

De EU in een notendop.

Grote landen hebben schijt aan alles en NL is het braafste jongetje van de klaas.

Maar goed, we hebben straks wel Frans als EU-gelovige en als eindbaas. Zijn we als NL-ers weer verzekerd dat we gebukt staan voor Frankrijk, Dld en die pipo's in Brussel.

Tsaaah | 12-10-18 | 18:51 | + 2 -

Ach ja die Italianen hoeveel geld moet je nog achter Alitalia aangooien.

Rob12345 | 12-10-18 | 18:35 | + 2 -

En hoeveel van ons geld zit daar bij?

Vogelbeest | 13-10-18 | 16:54 | + 0 -

Zolang de staat je ieder jaar red hoef je ook niet te hervormen.

Osdorpertje | 12-10-18 | 18:25 | + 2 -

Dat geldt ook zo voor Zeuropa en WhateverITakesDraghi.

Poekieman | 13-10-18 | 11:21 | + 0 -

Van de RSV affaire had iedereen kunnen leren dat je miljarden in een zwartgat kunt gooien maar dat het einde niet anders wordt, hooguit een stuk later en vreselijk veel duurder...

ZwarteDag | 12-10-18 | 17:46 | + 0 -

Fokker, DAF, DSB, V&D, waarom voeren we in Nederland geen industriepolitiek?

kapotte_stofzuiger | 12-10-18 | 18:06 | + 2 -

Exact. Verouderde en niet-marktconforme industrie overeind houden met belastinggeld is een extreem slecht idee.
Waarom hebben we die banken eigelijk gered?

Vogelbeest | 13-10-18 | 16:55 | + 2 -

De reden dat wij KLM niet verlossen van de Fransen is vanwege EU regelgeving die het in dit geval niet toelaat. KLM is beter af zonder de Fransen. We kunnen het weer een oerhollands bedrijf van maken. Zelfs als het concern ten onder gaat neemt de poletiek geen stappen want EU. Maarja dat is wederom een van die mooie zaken die die ongekozen prinsjes en prinsesjes in Brussel besloten hebben. Estonian hebben ze laten klappen door dezelfde regelgeving

LaCroix | 12-10-18 | 17:21 | + 0 -

Volgens mij had KLM nooit met AirFrance moeten samengaan. Ze hingen wel jankverhalen op over "te klein om te overleven" maar Air France is eerde een kostenpost dan een partner die iets oplevert.

Vogelbeest | 13-10-18 | 16:57 | + -1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken