Tesla gaat binnen vijf maanden naar de knoppen

In de financiële wereld is het een populaire bezigheid om de ondergang of op zijn minst neergang van Tesla te voorspellen. Zo dachten ze bij Goldman Sachs dat het aandeel binnen een half jaar met 30% in waarde zou dalen vanwege de productieproblemen, de toenemende concurrentie van ouderwetse autobedrijven die ook duurzame bakken bouwen en het gebrek aan cashflow. We zijn amper een maand onderweg na de uitspraak van GS en qua waardeverlies zijn we halverwege. Weliswaar haalde Tesla zijn productiedoelstellingen voor Model 3 en schikte Musk met toezichthouder SEC over zijn $420-tweet, maar daarmee is niet plotsklaps het vertrouwen bij iedereen gewonnen. Het bedrijf verbrandt nog steeds geld als een dolle en de bodem van de schatkist zou snel in zicht kunnen komen. Op 1 maart bijvoorbeeld. Op die dag verlopen er $920 miljoen aan converteerbare obligaties. De obligatie kan tegen een koers van zo'n $360 worden omgezet naar een aandeel, iets waar weinigen trek in zullen hebben bij de huidige koers van $250. Dus zal Tesla de obligatiehouders moeten terugbetalen of de schulden moeten zien door te rollen. Over die laatste mogelijkheid zijn de meningen - hoe kan het ook anders - verdeeld. Bloomberg citeert een portfoliomanager van Aegon: 'It’s only five months, but as long as there isn’t some global liquidity crisis, they should be able to access the capital markets'. Er is zoveel geld in de markt, dat altijd wel iemand te vinden die in Tesla wil investeren. Maar dat moet volgens die meneer dan wel gebeuren tegen 'a much higher rate'. Investeren in Tesla wordt nu als riskanter gezien, dus meer rente aftikken voor een lening. Zelfs als Musk deze lening weet te herfinancieren/terug te betalen is hij er nog niet, want in totaal staat er voor $11,5 mrd aan schulden uit. Vandaro dat het toch al niet onaanzienlijke leger shortshellers in Tesla weer een prominent lid erbij heeft. De 28-jarige hedgefondseigenaar en Netflixster Fahmi Quadir is overtuigd dat Tesla op korte termijn aandelen of schuld moet uitgeven. 'Either will be difficult' en dus zit mevrouw kort in Tesla. Afijn, Musk is natuurlijk niet onder de indruk en gaat rustig door met waar hij mee bezig was. Malle dingen roepen. Bijvoorbeeld dat Tesla's ongeveer de veiligste auto's ever zijn (moet u schoonheidsfoutjes wel even op de koop toenemen), dat het bedrijf binnenkort echtheuswaar winstgevend is en na de schikking roepen dat de SEC eigenlijk de protégé is van die verduivelde shortshellers

Reaguursels

Inloggen

Melinda werkt voor omroep Max dus.

De Profundus | 11-10-18 | 16:21 | + 2 -
-weggejorist-
MelindaGregory | 11-10-18 | 14:20 | + 1 -

Mensen WILLEN Tesla naar de knoppen, maar vraag je eens hardop af waarom. Waar komt die haat vandaan? Hmm?

minnenman | 11-10-18 | 13:12 | + 1 -

Jij hebt een Tesla zeker?
Mensen willen geld verdienen, als ze denken dat Tesla aangeschoten wild is, gaan ze short. Simpel. Als je bedrijf zo gefinancierd is dat het niet tegen short-sellers kan, dan is het management waardeloos.

Tronald_dump | 11-10-18 | 15:06 | + 2 -

Mensen vinden Tesla duur. Waar ze ook wel gelijk in hebben, als je gewoon kijkt naar K/W van het aandeel. Het wordt geprijsd als een tech-stock, maar het wedijvert voor de gewone consument met VW, Toyota en GM.

Voireaton | 11-10-18 | 20:52 | + 0 -

En nog steeds staan er een paar grote jongens klaar om Tesla over te nemen. Zegt genoeg over de potentie van het bedrijf. Short gaan is een luie manier van geld verdienen. Bedenk eens iets productiefs i.p.v. lekker blijven zeiken en nu ook leunen op kritiek vanuit linkse milieuhoek puur omdat Musk een vervelend persoon is. De wereld op zijn kop.

Deflatiemonster | 11-10-18 | 11:18 | + 1 -

Short gaan is best een risicovolle manier van geld verdienen. Buy-and-hold is over het algemeen veel beter geschikt voor luie mensen, want dan hoef je geen sell-positie in te nemen en zit je ook minder vaak onder water.

Voireaton | 11-10-18 | 20:54 | + -1 -
-weggejorist en opgerot-
DebraBell | 11-10-18 | 10:39 | + 1 -

Nieuwsberichten 2019 : NY Times : "Tesla agains all odds" . Washington Post " The Story of a True Survivor , Tesla Back on Top " - Eerst gelezen op Das Kapital !

Kim-Jung-Un | 11-10-18 | 10:37 | + 1 -

Stel dat ik ook short zou willen gaan, hoe kan ik dat dan doen?

nieuwe_Deen | 11-10-18 | 09:47 | + 0 -

Bij Interactive Brokers:

How do I sell a stock short?
Procedurally, to sell short, all you need to do is specify your order Action as 'Sell' at the point you create your order.

Poekieman | 11-10-18 | 11:10 | + 0 -

Als particulier sec short gaan met stukken, lijkt me niet mogelijk.
Beter een put gekocht, waardoor je tegenpartij in de markt voor jou short gaat ivm zijn hedge.

Nuchternederland | 11-10-18 | 12:38 | + 0 -

Het doel van Musk was toch helemaal niet om Tesla succesvol te laten zijn, maar om andere grote fabrikanten aan te sporen om ook electrische auto’s te gaan bouwen.
Dus zelfs bij een faillissement kan het een succes zijn voor Elon, zolang andere fabrikanten maar doorgaan met electrische auto’s, het hangt allemaal af van hoe je de doelstellingen formuleert...
Elon heeft ze zo geformuleerd dat hij voor zijn fanboys altijd een goeroe en held is en blijft. Het is een soort sekte die community van teslafielen.

kempenaer | 11-10-18 | 09:29 | + 1 -

Zelfs bij een faillisement is Elon een held, als zijn eigenlijke doelstelling, anderen aansporen om ook electrische auto's te gaan produceren is gehaald. Als dat ook de wens van zijn 'fanboys' was, heeft ook hun risico en inzet vruchten afgeworpen. Om ze dan als sektarische volgelingen neer te zetten is dan niet terecht.

Sans Comique | 11-10-18 | 12:54 | + 1 -

Soms denk ik wel eens dat hij met opzet een soort piramidespel heeft opgezet met model S, X, en 3, ook nog een truck. Met als doel zoveel mogelijk geld los te troggelen bij investeerders om het elektrisch rijden vooruit te helpen. Als de boel knalt zijn mensen hun geld kwijt, maar hij heeft wel de omschakeling naar elektrisch een flinke stap vooruit geholpen. Een ideologisch piramidespel zeg maar. Wellicht ook nog semilegaal en zonder gevangenisstraf aan het eind.

nieuwe_Deen | 11-10-18 | 15:02 | + 0 -

Tesla gaat al jarenlang over 5 maanden naar de knoppen.

Doctor Honoris Causa | 11-10-18 | 07:30 | + 1 -

Het bedrijf is 40 miljard waard en heeft een schuld van 10 miljard. Das Kapital kan hopelijk zelf wel bedenken dat je dan niet 'naar de knoppen gaat' over een lening van 920mln. Ja het aandeel is overgewaardeerd en misschien zie je daar een correctie op, maar zolang de verkoop niet instort of de economie of beurs niet totaal crasht is het lastig te snappen waarom dit zo'n groot probleem zou zijn.

Blasfemie | 11-10-18 | 06:59 | + 0 -

Beurswaarde zegt niets over eigen vermogen, maar meer over de potentie die beleggers zien. Bank kijkt naar mogelijkheid om lening en rente terug te kunnen betalen vanuit de kasstromen (Debt service coverage ratio) dan beurswaarde. Ze kijken niet alleen naar de 920 mio, maar naar totale schulden van 11,5 mld die geherfinancieerd moeten worden op middellange termijn.

Herfinancieren is niet onmogelijk en zal in deze markt wel lukken, maar denk minder makkelijk dan jij denkt

Aandelen uitgeven kan, maar verwatert het belang van de andere beleggers. Dat doe je liever niet.

Geloofd

hans123 | 11-10-18 | 08:54 | + 0 -

@hans, dus jij denkt dat Tesla 'naar de knoppen' gaat over die lening van 920 miljoen? Want dat is het punt waar ik het over heb. Dat er consequenties zijn in de vorm van hogere rente of lagere aandelenwaarde maakt nog niet dat je je bedrijf aan de wilgen kunt hangen.

Blasfemie | 11-10-18 | 09:13 | + 0 -

@Blasfemie, laten we cashflow en waarde niet met elkaar verwarren. Lehman Brothers had $ 20bn meer assets dan liabilities voordat het failliet ging.

Voireaton | 11-10-18 | 20:56 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien dat er bij de huidige investeerders meer te halen is. Het is natuurlijk een risico, maar die zitten er al diep in. En dan is het de vraag: geloof je in lange termijn dat het wel goed komt of wil je een verlies nemen als Tesla niet genoeg financiering rond krijgt?

DolfWeerwolf | 11-10-18 | 05:29 | + 1 -

Natuurlijk gaat Tesla niet failliet. Musk heeft veel bitcoins gekocht, en betrouwbare reaguurders hebben hier meermaals gemeld dat bitcoin in 2019 een koers van USD 100.000 zal bereiken. Ik herinner me even niet zo snel wanneer precies... Is het niet op 29 mei 2019, om 16.21 h Nederlandse tijd? Hoe het ook zij, er is niets aan het handje voor Tesla. Musk stopt er rond die datum gewoon nog een miljard dollar eigen geld in, of meer misschien, en klaar!

Rhenium | 11-10-18 | 02:28 | + -1 -

Jammer voor de aandeelhouders dat auto's bouwen toch net iets moeilijker is dan het runnen van een postorderbedrijf. Het gaat ze niet lukken om met veel te veel geld alle concurrentie van de markt te drukken zoals Amazon wel gelukt is.

frank87 | 10-10-18 | 23:48 | + 1 -

Alle huishoudes moeten aan het stopcontact, alle vervoer op electra, daar is geen enkel netwerk de komende 50 jaar op berekend en met die molentje red je het echt niet.

Mijn klomp breekt | 10-10-18 | 22:56 | + 1 -

Wederom onzin.

Janisstoppen | 10-10-18 | 23:28 | + -2 -

De idee is toch:
- Ieder dak vol met zonnepanelen
- Accu van je Tesla gebruiken voor 's avonds

Poekieman | 11-10-18 | 11:14 | + 1 -

Hardlopers zijn doodlopers.

Met de aandeelhouders heb ik verder weinig medelijden, maar van Musk moet je nageven dat ie elektrisch rijden als visionair op de kaart heeft gezet

Tsaaah | 10-10-18 | 22:27 | + -2 -

Visionair? In een auto een elektromotor zetten? Ik had een speelgoedautootje dat ook door een electromotor werd aangedreven. De speelgoedfabrikant was voor mij een echte visionair.

Mijn klomp breekt | 10-10-18 | 23:00 | + -3 -

De electrische auto bestond al voor Musk was geboren. Hij heeft het concept met hulp van grote investeerders geprobeerd grootschalig uit de grond te stampen en of dat een succes wordt, weten we nog niet, wel dat het een lastig traject is.

kempenaer | 11-10-18 | 09:20 | + 2 -

Tsja, net als Apple: bekende technologie handig samen pakken, kek logootje erop, religie starten en cashen maar...

Alleen laat Elon de Teslas niet in China door halfslaven inelkaar zetten.

Poekieman | 11-10-18 | 11:16 | + 1 -
▼ 1 antwoord verborgen

Die link onder “schoonheidsfoutjes” allemaggies

027 | 10-10-18 | 22:24 | + 1 -

Ik heb even doorgeklikt maar die Ton Aarts is een psychopaat die elke uur 2 tweets de wereld ingooit. Daar zou ik niet teveel waarde aan hechten. Al die schades kunnen ook zomaar gekopieerd zijn of wellicht fake.

-=PyP=- | 10-10-18 | 22:29 | + 3 -

@Pyp
Nee natuurlijk niet als iemand zó veel interessante punten opnoemt, moeten het wel leugens zijn. U heeft helemaal gelijk.

magikeenklinkerhans | 10-10-18 | 22:35 | + -2 -

Hij heeft dit jarenlang opgespaard en in één keer verzonden net als enkele andere twitteraars. Verder kloppen de verhalen niet bij de auto's en worden er problemen verzonnen die helemaal niet bestaan omdat mensen er baat bij hebben dat Tesla niet slaagt. De autowereld genereert enkele 10.000en miljarden en de olie wereld idem dito. Een miljoentje naar de krant voor een negatief bericht is dus een no brainer voor Volkswagen (enkele 100en miljarden omzet), Toyota (idem), Shell (geen idee), enz enz enz.

Leukautootje | 11-10-18 | 11:31 | + -1 -

De model 3 wordt nu als een malle uitgeleverd en gaat per auto winst opleveren of er wordt bij iedere auto minder verlies geleden wat je wil.
Ik zou juist nu je geld erin steken.

Johan_Voorhaar | 10-10-18 | 21:37 | + -1 -

Het eerste elektrische platform van de Volkswagen groep gaan ze maar voor 1 (Audi) model gebruiken. Ze moeten nog beginnen met de bauw van een serieuze accu fabriek en er is nog weinig bekend over die 20 modellen (kosten en bereik op een volle accu). VW zal eerst China in moeten halen voordat ze over Tesla kunnen dromen.

W_F | 10-10-18 | 21:58 | + 0 -

@Tha Analyzer
Betaal jij zelf je toch je nieuwe warmtepomp installatie. De VS belasting gaat wel terug naar de mensen in de vorm van credits voor o.a. elektrisch rijden, zonnepanelen, windenergy, accu's, zuinige airco's, betere isolatie (in bepaalde gebieden) enz, enz. Iets waar nu zoveel ophef over is in Nederland heeft de VS al jaren als beleid.

Noise0 | 10-10-18 | 22:48 | + 0 -

@w_f. Valt wel mee hoe weinig er bekend is. Vanaf 2019 is de I.D. te bestellen, format golf, prijs van een golf diesel, met 111 kw en 500km rijbereik op basis van de WLTP. Snel erna volgt de I.D. Cross (SUV) en de I.D. versie van de Bulli (retro t1). Komen ook met Skoda, seat en Audi varianten. Allemaal gebouwd op het nieuwe MEB platform. Accu dichtheid is bijna verdubbeld tegenover paar jaar geleden. Litium accu's worden in eerste instantie bij o.a. samsung ingekocht en de Gabriel waar de eerste I.D.'s gebouwd gaan worden wordt nu omgebouwd.

hans123 | 11-10-18 | 08:19 | + 1 -
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken