Tunnels kunnen niet tegen brand: max €235 miljoen belastinggeld moet blunder herstellen

Zeg brandwerende coating tegen me
Zeg brandwerende coating tegen me

De Salland-Twentetunnel (N35), Ketheltunnel (A4), Tweede Coentunnel (A10) en Koning Willem Alexandertunnel (A2) zijn niet helemaal goed gelukt. Dat is geen nieuws, want die constatering dateert nog uit het tijdperk Melanie Schultz Verhaegen, van 8 augustus 2017 om precies te zijn. De toenmalige minister van Brandveilige Tunnels concludeerde dat genoemde tunnels niet helemaal goed bestand zijn tegen brand. Dat wil zeggen: het beton in die tunnels kan bij een brand onherstelbaar beschadigd worden. En dan stort de hele boel in en dat willen we niet hebben. Welnu, vandaag heeft Cora van Nieuwenhuizen dan eindelijk een vervolgbrief gestuurd aan de Kamer over vervolgstappen. Dat kan natuurlijk niet zonder meer geld in die tunnels te steken, zoals u in de kop hierboven kon lezen. 'Voor de beoogde herstelwerkzaamheden aan de vier bestaande tunnels heb ik budget gereserveerd in de vrije investeringsruimte van het infrafonds. Een eerste kostenindicatie voor herstel bedraagt tussen de € 105 mln. en € 135 mln.' Maar dat is nog niet alles, want naast die genoemde tunnels moet ook de nog in aanbouw zijnde Gaasperdammertunnel van een  hittewerende bekleding worden voorzien. In het kader van 'nu we toch bezig zijn', zeg maar. Overigens haast Van Nieuwenhuizen zich te zeggen dat de  €100 miljoen die hiervoor wordt uitgetrokken nog gefinancierd wordt door het budget voor het project Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA), waar de aanleg van de Gaasperdammertunnel onderdeel van uitmaakt. Voor de forenzen die veelvuldig van die tunnels gebruikmaken betekenen de herstelwerkzaamheden wel weer extra verkeershinder natuurlijk. En als u zich afvraagt of de bouwers en de leveranciers niet schuldig zijn aan het leveren van ondermaats beton dat niet tegen een klein fikkie kan, heeft de minister ook antwoord. 'De tunnels zijn gebouwd conform de door Rijkswaterstaat opgestelde richtlijnen en desbetreffende contracten. Dat later duidelijk werd dat in deze richtlijnen genoemde betonsoorten toch niet voldoen aan de eisen voor brandwerendheid is de betrokken bouwers en leveranciers niet aan te rekenen.' Poging om de kosten verhalen mislukt, de schuld en onkunde ligt toch bij het Rijk zelf. De werkzaamheden starten in 2020, wanneer ze zijn afgerond is onbekend. Daar zal Cora of haar opvolger te zijner tijd wel weer een briefje over sturen.

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
TinaHill | 11-10-18 | 16:50 | + 0 -

Wees blij dat het opgemerkt wordt en er iets aan gedaan wordt. In Italië laten ze het gewoon op z'n beloop.

wapster | 11-10-18 | 15:13 | + 1 -

Initieel uitstekende Portland- en Hoogovencement bij plaatselijke betoncentrales opmengen met allerlei rest troep waardoor men op papier volgens theoretische aannames Co2 reduceert, daar worden we dolenthousiast en kritiekloos van in Nederland. Met dit als gevolg.

HD50 | 11-10-18 | 14:33 | + 1 -

Google betaalt wekelijks huiswerk van $ 8152 tot $ 10396. Ik verdien de eerste maand van $ 31952 in deze baan voor het werken 2 uur per dag. Ik ben een fulltime universiteitsstudent en alleen dit werk in deeltijd. Iedereen zou nu effectiever meer online kunnen verdienen door de instructies op deze blog te lezen ...

>>>>>>>>>>>>>>>>>>> w­w­w.M­a­x­P­a­y­9.C­o­m

MelindaGregory | 11-10-18 | 14:20 | + 0 -

Dat wordt dan gezellig in Nijverdal. Momenteel redelijk verkeers luw sinds de tunnel er is maar nu de grote straat op de schop is genomen met gezellige groenstroken en ( dus) smallere rijbanen wordt dat nog feest daar als al het tunnelverkeer weer door het centrum moest.

loze stijl | 11-10-18 | 12:37 | + 0 -

Mwah. Ik werk bij een bedrijf dat al decennia lang Rijkswaterstaat als klant heeft. In de beginjaren had RWS deze kennis wel in huis, maar de laatste 20 jaar is een richting ingeslagen waarbij gesteld werd dat die kennis in huis hebben niet nodig is. Waar nodig worden die kennis ingekocht. VAndaar de totale leegloop bij RWS wat kennis medewerkers betreft en de ongekende groei in adviesbureaus die vervolgens die kennis moeten leveren.
Probleem is echter wel dat niemand bij RWS bij machte is om te beoordelen of het ingekochte advies wel een juist advies is......

Eagle0511 | 11-10-18 | 11:51 | + 2 -

Ik ken precies het omgekeerde verhaal. De overheid meende de kennis wel in huis te hebben bij de eigen mensen, maar dat bleek achteraf toch egen te vallen en toen is er een professioneel bedrijf ingehuurd om alsnog een degelijk rapport op te leveren.

Bytemaster | 11-10-18 | 14:18 | + 0 -

En weer een voorbeeld van een ambtenaren fuck-up die ons miljoenen gaat kosten.
Brandwerende tunnels, ik noem het een open deur.

NoWorriesMate | 11-10-18 | 11:44 | + 0 -

Die Melanie Schultz Verhaegen heeft wat lijken in de kast achtergelaten voor haar opvolger. Onder andere de Stint en nu dit. Ze had het vast te druk met leuke projecten voor haar man regelen.

Deflatiemonster | 11-10-18 | 10:57 | + 1 -

Google betaalt wekelijks huiswerk van $ 8152 tot $ 10396. Ik verdien de eerste maand van $ 31952 in deze baan voor het werken 2 uur per dag. Ik ben een fulltime universiteitsstudent en alleen dit werk in deeltijd. Iedereen zou nu effectiever meer online kunnen verdienen door de instructies op deze blog te lezen ...

>>>>>>> >>>>>> >>>>>>>> w­w­w.M­a­x­P­a­y­9.C­o­m

DebraBell | 11-10-18 | 10:39 | + 0 -

Jammer dat de Leidse Rijn Tunnel (A2) niet is meegenomen. Door bewuste besparingen op de aanleg is de tunnel onveilig en gaat deze 200 x per jaar op slot aangezien er bij een stilstaande auto geen goede brandblussing mogelijk is. Het gevolg is vele honderden file uren per jaar. Oplossing is mogelijk maar kost ca. 200 miljoen.

The2Amendment | 11-10-18 | 10:15 | + 1 -

Hier gaat weer heel veel geld gestoken worden in arbitraire normen. Of de werkelijke veiligheid erop vooruit gaat is nog maar de vraag. Het voldoen aan een norm is vaak belangrijker geworden dan de veiligheid zelf.

Bytemaster | 11-10-18 | 09:24 | + 0 -

Waarschijnlijk heeft Rihanna nog 100 miljoen ergens liggen...

Fapfap | 11-10-18 | 08:50 | + 3 -

Overheden, met name lokale overheden, hebben op een paar oudgedienden na geen enkele mate van technische kennis meer in huis. En dat geldt van het op elkaar stapelen van bakstenen tot het aanleggen van de meest basale IT- structuur tot het aanbesteden van schepen tot het inkopen van voertuigen. De onkunde, de ‘ dumbing down’ is in het algemeen om te jánken. Stelling: zodra ambtenaren zich met enige vorm van toegepaste techniek bemoeien, kost het de belastingbetaler het zesvoudige.

bisbisbis | 11-10-18 | 03:28 | + 2 -

Waarom zou je 1 ingenieur aannemen als je voor datzelfde loonbedrag ook 5 beleidsmedewerkers kan krijgen?

Tel Aziaat | 11-10-18 | 08:02 | + 2 -

Een ingenieur verdient doorgaans niet veel meer dan zo'n vergadertijger hoor.

Harry Turtle | 11-10-18 | 08:04 | + 4 -

@Tel Aziaat | 11-10-18 | 08:02
Die papierschuivers en vergadertijgers verdienen over het algemeen ook nog eens aanzienlijk meer dan die ingenieur. Maar tijdens de vergader-circle-jerk waarbij elkaar veren in het reedt gestoken moeten worden, daar zit zo'n ingenieur alleen maar lastig te wezen. Dat out-source je, en dan heb je meteen een schuldige om aan te wijzen als het fout is gegaan.

TheEgg | 11-10-18 | 09:00 | + 6 -

'De tunnels zijn gebouwd conform de door Rijkswaterstaat opgestelde richtlijnen en desbetreffende contracten. Dat later duidelijk werd dat in deze richtlijnen genoemde betonsoorten toch niet voldoen aan de eisen voor brandwerendheid is de betrokken bouwers en leveranciers niet aan te rekenen'
.
Nee waarom zou je over daarover beginnen als aannemer als je ziet dat zo'n gangbare eis niet in de aanbesteding staat. Kost alleen maar extra, en nu verdien je dubbel op de herstelwerkzaamheden.
.
Zo'n aanbesteding schrijven gaat niet over 1 nacht ijs, hoeveel mensen hebben hier lopen slapen of zijn ongeschikt voor hun vak wegens gebrek aan relevante kennis?

Harry Turtle | 10-10-18 | 22:57 | + 9 -

Dat is precies de onfatsoenlijke ellende die veel aannemers veroorzaken, willens en wetens ontoereikend bouwen en later meerwerk harken.

NoWorriesMate | 11-10-18 | 11:48 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken