Nieuwbouwhuizen zijn al helemaal niet meer te betalen

En dat blijft nog wel even zo
En dat blijft nog wel even zo

De Nederlandsche Bank (DNB) zei het nog zo gisteren: het einde van de gekte op de woningmarkt is nog niet in zicht. En inderdaad, de woningmarkttrein blijft lekker op tempo met een stijging van 9,3% van de verkoopprijzen van huizen in Q2 ten opzichte van een jaar eerder. Het CBS maakt verder melding van de trend dat dat alweer het derde kwartaal op rij was dat nieuwbouwwoningen een stuk duurder zijn dan bestaande stulpjes. De nieuwe aanwas ging voor 12,6% meer over de toonbank, terwijl bestaande koopwoningen bleven steken op een schamele 8,8%. Het gevolg hiervan is dat slechts 5,2% van de Hollandse huizen dit jaar een nieuwe eigenaar gaat krijgen, verwacht ING. Stukje perspectief: tussen 1995 en 2007 lag dit gemiddeld op 5,5%, en in die periode schommelde dit tussen de 5,1% en 6%. Heel veel beter gaat de situatie op de woningmarkt overigens voorlopig niet worden, aangezien diezelfde bank voorspelt dat de groei van de nieuwbouw in 2019 alweer gaat afvlakken (dit jaar 66.000 nieuwe exemplaren, volgend jaar idem). De indicator daarvoor is het niet meer groeiende aantal bouwvergunningen, wat dan weer komt doordat er een tekort is aan bouwlocaties én bouwplannen. Amsterdam heeft na 2022 structureel te weinig plannen, en in Den Haag verwacht men in 2021 met de bouw van slechts 1.000 woningen te kunnen starten (tegenover zo'n 3.500-4.000 woningen dit en volgend jaar), zo kunt u lezen in het FD. Enfin, ondertussen verdienden gemeenten in 2017 wel een record van €1 miljard aan de handel in bouwgrond, maar daarover meer hierzo. Heeft u tóch een nieuwbouwhuis weten te bemachtigen, dan vindt u hierzo tips voor als dat fonkelnieuwe honk toch nog gebreken heeft.

Reaguursels

Inloggen

Ken iemand die heeft een nieuwbouw woning gekocht.... dit is nu zo goed als klaar.
Naast hem worden precies dezelfde woningen gebouwd - die zijn nu 50.000 euro duurder.

sociaal_econoom | 09-10-18 | 16:58 | + 0 -

Nu kopen. Hypotheek voor 20+ jaar vastzetten. Wat is het ergste dat kan gebeuren? Stel dat je nu 1000 euro netto aan hypotheek betaald. Dan staat die woonlast vast voor de komende 20 jaar. De prijs die je voor je huis krijgt is alleen maar relevant als je wilt of moet verkopen. Zelfs als er morgen een crisis komt stijgen de prijzen over 10 jaar weer vanzelf.

The2Amendment | 09-10-18 | 14:50 | + 0 -

Ja, totdat de bank aanklopt of je het verschil tussen de waarde van je huis en je nog openstaande hypotheek ff wilt ophoesten want crisis. Aii baan kwijt want bezuinigingen? Jammer dan!

Correcte eikel | 09-10-18 | 15:49 | + 3 -

Correcte eikel | 09-10-18 | 15:49

Ja, we gaan ons zorgen maken om alle reëele risico's maar ook om dingen die nog nooit zijn voorgekomen zoals de bank die het verschil komt opeisen.

Klapband1408 | 09-10-18 | 16:43 | + 3 -

@Correcte eikel | 09-10-18 | 15:49 | + 2 -

Die bank lijkt wel gek. Zolang jij je rekening elke maand betaald levert doen of hun neus bloed veel meer geld op dan verschil opeisen-> gedwongen verkoop-> schuldsanering-> 5 jaar lang je volledig uitknijpen-> einde schuldsanering en daarmee rest van de schuld afschrijven.
Alleen al op administratie en mankracht draaien ze hooguit quitte op die route.

de_tyvus | 09-10-18 | 17:59 | + 2 -

In de Flevopolder is plaats genoeg. Ruwweg tussen Almere, Biddinghuizen en Lelystad groeien alleen maar suikerbieten. Waarom zou Almere niet met 10-20 of 30duizend huizen kunnen en mogen groeien? Wie beslist dit? En wie profiteren en eigenlijk van deze kunstmatige schaarste op de woningmarkt?

theo-is-dood | 09-10-18 | 14:21 | + 0 -

De enigen die daar willen wonen zijn suikerbieten. Daarom staan die daar.

The2Amendment | 09-10-18 | 14:51 | + 17 -

De enigen die daar willen wonen zijn suikerbieten. Daarom staan die daar.

The2Amendment | 09-10-18 | 14:51 | + 1 -

Als je in NL zelf een huis zou mogen bouwen en direct met boeren over grond mocht onderhandelen, dan was het probleem per direct opgelost. De werkelijke kostprijs van een woning is een fractie van een fractie van de gevraagde prijs. Je koopkracht vliegt omhoog en de hele economie krijgt een boost. Er blijft geld over voor onderwijs, defensie, zorg en noem het maar op. Maar ja, het moet wel een feestje blijven voor de VVD achterban alleen, dus dan krijg je dit.

Baron Clappique | 09-10-18 | 13:19 | + 14 -

Er gaat niets veranderen, zolang iedereen (behalve starters vanzelfsprekend) belang heeft bij deze verstoorde woningmarkt.
De bouwers gaan echt niet in een hoger tempo bouwen, veel te bang dat de prijs daarmee daalt. Vastgoedbeleggers vinden het ook wel prima, lekker hoge huren vangen en na verkoop weer cashen. De overheid doet ook niets met Ollongren als minister, die alleen 'het gesprek aangaat' en zelf geen grondpositie heeft. En veel gemeenten zien extra bouwproductie ook niet zitten vanwege eigen kortzichtige belangen. We hebben we maken met een enorm huizentekort en een stijgende bevolking, maar bij grote projectinitiatieven zie ik de gemeenteraden te veel zeuren dat het 'niet in de gemeente past'.
Het vorige kabinet probeerde het nog enigszins. Minister Blok deed tenminste iets aan de huurmarkt, niet alles maar er was een begin. Als er geen drastische verandering komt, gaat het de komende 20 jaar echt niet goed komen.

LaatsteAvondmaal | 09-10-18 | 12:03 | + 8 -

@Ben Hetzat. Treurig dat het jouw ouders zijn overkomen. Maar het is wettelijk niet toegestaan. Ik ga ervan uit dat je dit hebt aangekaart bij de Woonbond/Aedes? En gemeld bij het ministerie? Eventueel rechtsbijstand hebt ingeschakeld? Het gaat om honderden euro's per maand dus het is de moeite waard.

LaatsteAvondmaal | 09-10-18 | 15:28 | + 1 -

Ik zit in een sociale huurwoning dat was toen een redelijke optie. De prijs inmiddels gestegen van 550 naar 824 in de maand.

voldemort | 09-10-18 | 15:30 | + 1 -
▼ 3 antwoorden verborgen

In Zuid-Frankrijk had ik een stukje grond gevonden van 1500 hectare (Ongeveer even groot als de gemeente Lisse) voor € 790.000.
Niet dat ik tussen de Frambozen wil wonen, maar het klinkt qua ruimte wel ideaal.
Af van het NL-gezeik en geziek.

Zueco | 09-10-18 | 11:45 | + 4 -

Als we dat met 10 mensen zouden kopen, en ieder zet er een leuk huisje neer, wil ik jou best als buur hebben hoor!

mrjixies | 09-10-18 | 12:10 | + 7 -

Leuk en aardig, ook hier in NL koop je bosgrond voor enkele euro's per vierkante meter.Maar dat die grond jouw eigendom is geeft je niet het recht om er een huis op te bouwen.

theo-is-dood | 09-10-18 | 14:23 | + 3 -

Als over een paar jaar het tekort is opgelopen tot belachelijke proporties zal men wel een aantal mega-appartementencomplexen neerzetten om de nood te stillen. Die hokjes van uiteraard zeer bescheiden afmetingen mag u dan kopen tegen een nog steeds veel te hoge prijs. Maar dan woont u wel in de stad, gefeliciteerd!

nieuwe_Deen | 09-10-18 | 11:28 | + 4 -

Als ik dit lees wordt ik altijd een beetje depressief, ik zou over een paar jaar, na mijn opleiding, graag eens een keer de huizenmarkt betreden. En dan het liefst iets kopen, dichtbij mijn toekomstige werk en in een stad, zodat ik geen auto moet aanschaffen, die heel erg duur zijn in de belastingen.

Maar zo wordt dit natuurlijk gewoon onmogelijk gemaakt. Misschien toch eens goed rond me gaan kijken wat ik met mijn opleiding in het buitenland kan gaan doen.

kami124 | 09-10-18 | 11:13 | + 23 -

@Mr.Crowley "Op een bepaald moment overstijgt de prijs van een gemiddeld huis het inkomensniveau van de gemiddelde werknemer. Daarna verkoop je geen huizen meer." Wanneer of bij welke grens verwacht u dit? De prijzen stijgen al jaren de pan uit en de lonen stijgen amper of niet. Voor velen is het al onbetaalbaar geworden. waar blijft die daling?

Vunzigheid | 09-10-18 | 14:54 | + 2 -

theo-is-dood | 09-10-18 | 14:24 | + 0 -
Deze heb je ook nog: www.immobilienscout24.de/
Voor de rest kan je statement beamen, koopprijs hier was €74.500,-
Een lachtertje vergeleken met de prijzen van NL; al zul je ze niet snel meer ZO cheap vinden in mijn regio (NRW/Heinsberg). Vijfhonderd m2 grond, 220 m2 huis; ik kom nooit meer terug.

Sjnuffel | 09-10-18 | 16:44 | + 0 -

Bedankt voor alle tips/reacties, ik neem ze zeker mee.

kami124 | 09-10-18 | 17:19 | + 0 -
▼ 12 antwoorden verborgen

En dhr. K. Knot, ons financieel genie [bij gebrek aan beter], de huurmarkt maar promoten... zet 'm op Klaassie! Ram die koopprijzen maar verder omhoog.

Peter777 | 09-10-18 | 11:01 | + 0 -

zolang de gemeentes een monopolie hebben op het omzetten van gratis landbouwgrond naar bouwgrond, gaat het natuurlijk nooit wat worden hier in NL.
Tenzij je je begeeft in de juiste kringen binnen de gemeente met de juiste hoeveelheid bruine enveloppen met de juiste inhoud.

spoilerfreak | 09-10-18 | 10:53 | + 15 -

jij slaat de spijker op zijn kop, een boer onteigenen voor EUR 6 per m2 en vervolgens het bestemmingsplan wijzigen is het monopolistische verdienmodel voor gemeenten, heel af en toe mag een particuliere ontwikkelaar meedoen als hij genoeg in het potje stopt.

beef | 09-10-18 | 12:01 | + 10 -

Misschien dat oude VVD-plan weer eens van tafel halen, waarin gemeenten verplicht zouden worden om minstens de helft van vrijkomende bouwgrond aan particulieren te verkopen. Dat plan is door de kamer aangenomen maar wel afgezwakt: van een verplichting werd het een aanbeveling. En raad eens hoeveel gemeenten die aanbeveling opgevolgd hebben?

Muxje | 09-10-18 | 13:50 | + 5 -

@muxje, dat levert niets op zolang de gemeenten workerwinsten maken. Grond zou max 50 euro m2 mogen kosten om woningprijzen af te stemmen op modale inkomens

Ben Hetzat | 09-10-18 | 14:59 | + 2 -

De bevolkingssamenstelling verandert ook steeds meer van mensen die een koophuis kunnen kopen tot mensen die hun hand op houden/in de illegaliteit zitten.
Er komt dus minder vraag naar koophuizen en meer vraag naar hutjes van leem en stro die wel betaalbaar zijn voor de 2e groep.

watergeus | 09-10-18 | 10:48 | + 1 -

In de goeie oude tijd zou de duitse herder nu met een paar betaalbare Deense alternatieven aan komen zetten.

matatwork | 09-10-18 | 10:37 | + 24 -

Goh wordt die vlooienbaal nog steeds gemist?:)

grom | 09-10-18 | 12:52 | + 0 -

Die "betaalbaar" waren omdat ze in de Deense variant van Noord Oost Groningen lagen...

Biersmurf | 09-10-18 | 12:58 | + 5 -

Al die wijken die ze nu bouwen gaan in de toekomst "no go area's " worden.
Geen verassing dat ze niet zo enthousiast bouwen.

Mr.Crowley | 09-10-18 | 10:21 | + 1 -

Want? Ik denk eerder dat bepaalde Vinexwijken binnenkort zullen verloederen; combinatie van vlucht naar 'nieuw' en overige doorstroming, mensen uit lagere sociaaleconomische klassen die netaan een Vinexhut kunnen betalen die, omdat hij inmiddels 15-20 jaar oud is en destijds abominabel slecht gebouwd binnenkort aan groot onderhoud toe is, waarvoor ze geen geld hebben.

Caveman48 | 09-10-18 | 12:47 | + 8 -

En dat terwijl de kwaliteit bedroevend is. Kozijnen van waaibomenhout dat na 10 jaar totaal verrot is. Overal de kieren en gaten met pur opgevuld.
Je schrikt je rot bij een opleverinspectie wat er allemaal aan ellende te zien is.

2voor12 | 09-10-18 | 09:44 | + 36 -

Idd. Sloop maar eens een meranti deurkozijn eruit van de jaren 70 en vergelijk dat gewicht met die rommel van vandaag.

Quattro Stagioni | 09-10-18 | 12:58 | + 3 -

Idd. Sloop maar eens een meranti deurkozijn eruit van de jaren 70 en vergelijk dat gewicht met die rommel van vandaag.

Quattro Stagioni | 09-10-18 | 12:58 | + 1 -

Eens!

theo-is-dood | 09-10-18 | 14:25 | + 0 -

Als ze niet meer te betalen zijn.

Voor wie bouwen ze dan?

Goed, crisisje komt er weer aan. Wat wordt de 'trigger'? Ik zet in op #brexit is een goede keuze geweest voor UK en hierdoor dient Deutsche Bank alles wat ze hebben af te waarderen want ze geven het gewoon op. Alle bankiers stoppen met werken en gaan in de zorg als verpleger of verpleegster werken.

En zonder bankiers geen economie. Recessie van heb ik jou daar. Terug naar het BNP ten tijde van [email protected][email protected][email protected]$!

Kaas de Vies | 09-10-18 | 09:43 | + 2 -

Reken maar dat als de boel instort de huizenprijzen gigantisch gaan kelderen.

Mr.Crowley | 09-10-18 | 11:14 | + 3 -

Meestal is het iets wat je niet ziet aankomen.
Mr.Crowley | 09-10-18 | 10:54 | + 0 -
Rente die laag staat, waardoor hoge hypotheken worden verstrekt, die gebruikt worden om veel te dure huizen te kopen. Makelaars, banken en huizenkopers die allemaal baat hebben bij een zo hoog mogelijke taxatiewaarde... Zodra de rente gaat stijgen gaat de economie naar de knoppen. En hoe lang kunnen ze die rente nog kunstmatig laag houden?

nooitgrappig | 09-10-18 | 13:48 | + 1 -

Waarom zien politici die tikkende bom niet. Rente kunstmatig laag. (kan niet anders want anders alle zuidelijke landen failliet en dus ook alle banken) Geld met bakken tegelijk creëren. Als die bom afgaat is het leed niet te overzien. Mad max scenario zal dan een nirwana lijken.

Ben Hetzat | 09-10-18 | 14:55 | + 2 -
▼ 7 antwoorden verborgen

Ja omdat gemeenten belachelijke grondprijzen vragen wordt het niet betaalbaarder. Best raar dat je zulke bedragen moet neertellen voor onze eigen grond. Maar ja van de opbrengsten kunnen de bestuurders mooie megalomane projecten bekostigen.

Hiesjes | 09-10-18 | 09:15 | + 25 -

Bestemmingsplan wijzigen als particulier lukt alleen met smeergeld. De projectontwikkelaars hebben hun "kennissen" en natuurlijk baantjes en commissariaten.
En natuurlijk hebben de gemeenten nooit genoeg.

Ben Hetzat | 09-10-18 | 14:49 | + 0 -

@DeTyves en Ben Hetzat. Ambtenaren nemen zelf geen beslissingen, dat doet het college en bij grotere beslissingen de gemeenteraad. Je hebt als particulier/initiatiefnemer altijd het recht om dit soort procedures te doorlopen, het is echt geen kwestie van willekeur welke ambtenaar je toevallig treft. Dat zijn broodje aapverhalen uit de jaren 60. Bestemmingsplanwijziging is best een lange procedure, dat kost de gemeente veel mankracht+uren, dus logisch dat je daarvoor betaalt (plankosten). Heeft niets te maken met smeergeld, maar gewoon betalen voor geleverde diensten.
En dat gemeenten te hoge prijzen voor grond vragen waardoor veel projectinitiatieven niet haalbaar zijn, dat klopt. Alleen realiseer je wel dat gemeenten een marktconforme prijs móeten vragen, omdat anders de EU en onze eigen Rijksoverheid komt zeuren. Ooit bedoeld om Italiaanse maffiapraktijken en vriendjespolitiek aan te pakken, maar het zit nu ook onze eigen ontwikkeling in de weg.

LaatsteAvondmaal | 09-10-18 | 15:25 | + 3 -

@Caveman48: Dat is niet de reden waarom bouwers grondposities hebben, die grond zal nooit een status wisseling krijgen. De grond is bedoeld voor chantage, de gemeente mag de grond kopen voor weinig en daarvan bouwgrond maken MITS de bouwer die vervolgens vol mag plempen met kippenhokken..

ZwarteDag | 09-10-18 | 23:37 | + 0 -
▼ 6 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken