KLM doet het alweer beter dan de Fransen

Met het pleidooi dat publicatie van kwartaalresultaten afgeschaft moet worden omdat dit de hijgerigheid onder beleggers zou bevorderen hoef je bij veel luchtvaartmaatschappijen niet aan te komen. Die gooien doodleuk elke maand vervoerscijfers de ether in. Supermooi, want dan kunnen wij weer zo'n chauvinistische kop boven een topic zetten. Maar dit maakt het niet minder waar. In september stapten bijna 3 miljoen mensen aan boord van een KLM-toestel, een stijging van 2,8% op jaarbasis. Bij Air France (inclusief regiodochter HOP!) toonden dan wel zo'n 4,5 miljoen reizigers hun instapkaart aan de stewardess (m/v), maar da's een schamele 1,2% meer dan een jaar eerder. De absolute groeiparel binnen AF-KLM is trouwens Transavia dat het aantal passagiers met 7,1% zag stijgen tot zo'n 1,7 miljoen. Air France zag het aantal gevulde stoeltjes met 0,4% toenemen, terwijl dit bij KLM met eenzelfde percentage afnam. Desalniettemin is de bezettingsgraad bij zowel Transavia (94,3%) als bij KLM (89,7%) hoger dan bij de Franse tak (86,6%). Een soortgelijk beeld komen we tegen bij de vrachtdivisies. De bezettingsgraad van Air France groeit harder, maar blijft met 54,1% een stuk achter bij KLM (66,4%). Kortom, wij zijn gewoon veel beter. Alleen is dat een beetje als de triomfantelijkheid van een keeper die na een 6-0 verloren pot zegt zelf wel een lekkere wedstrijd gespeeld te hebben. Wat hoewel de vervoerscijfers over de hele linie aansterkten (zie tabel boven, volledige cijfers hier) heeft het duobedrijf nog genoeg problemen, waarvan het gelazer met Frans personeel het meest urgent is.

Zij eisen meer loon en baangarantie, zo niet dan zou de Franse stakingsgeschiedenis weer een hoofdstuk rijker zijn. Juist op dit moeilijke dossier (er struikelde al een topman over) lijkt er schot in de zaak te zitten. De Franse pilotenprinsen is een loonsverhoging van 4% zijn voorgehouden, iets waarover zij naar verluidt 'licht positief' gestemd zijn. En er is meer goed nieuws over onze favoriete luchtvaartcombinatie. Beide maatschappijen waren zondag jarig. Air France bereikte de respectabele leeftijd van 85 jaar (zie hier 85 jaar aan stewardessenpakjes), terwijl KLM 99 kaarsjes mocht uitblazen. Toch is het bejaarde stel helemaal bij de tijd, want men is keihip in een blockchainproject gestapt. Het eeuwfeest van KLM kan nu al niet stuk. Zeker omdat KLM-baas Pieter Elbers niet buigt voor de Franse heersers. Volgend jaar komt KLM met het honderdste KLM-huisje (u weet wel die stompzinnige Delfts blauwe huisjes die moderne edelen zichtbaar op hun bureau zetten om te laten zien dat ze businessclass kunnen betalen). De kans dat nummer 100 een witblauwe replica van de Eiffeltoren of Arc de Triomphe is noemt Elbers nihil

Reaguursels

Inloggen

Pas wanneer het huwelijk ontbonden wordt kan bekeken worden wie er uiteindelijk vooral beter van is geworden.
En dat is degene die de slimste strategie heeft toegepast.
Ik zou mijn kaarten nog even tegen de borst houden.

jemagookniksmeer | 08-10-18 | 14:43 | + 2 -

KLM moet wel oppassen dat ze niet zelfingenomen worden. Zoveel bedrijven waren in het verleden drukdrukdruk met zeggen hoe goed ze waren, om er dan te laat achter te komen dat de rest van de wereld dat de eerste keer al had gehoord, waarna ze snel hebben geinnoveerd. Resultaat is dat de koploper ongemerkt opeens achter loopt.
Zei iemand Amerikaanse autoindustrie?

xspalm | 08-10-18 | 14:00 | 1 | + 1 -

Het is ook een achterhoedegevecht. Zowel KLM als Air France zullen een forse oliecrisis niet overleven.

lsimon | 08-10-18 | 14:37 | + -1 -

Ik ben meer een voorstander van de inhoud van de blauwe huisjes.

Zatkniss | 08-10-18 | 13:46 | + 3 -

Jee, wat verrassend zeg. Staken zit hier niet in het bloed, in Frankrijk wel,
Het is niet de vraag óf KLM/Air-France failliet gaat, maar wanneer.

pibasso | 08-10-18 | 13:23 | 1 | + 1 -

Beide Overheden zullen altijd bijpassen en wanneer het te duur dreigt te worden de concurrentie onmogelijk maken. Net als de andere Europese Carriers die (vroeger) in staatshanden waren (Lufthansa, British Airways)

Haberdoebas | 08-10-18 | 19:35 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken