Europese Unie grijpt in. Ook Nederland moet telemarketing aan banden leggen

Staatssecretaris Mona Keijzer en minister Sander Dekker voor Rechtsbescherming presenteren vandaag de Consumentenagenda die, als de agenda wordt uitgevoerd volgens plan, een eind gaat maken aan een hoop consumentenirritaties. Meest in het oog springende agendapunt: het Bel-me-niet register wordt het Bel-me-wel register. U mag alleen nog maar gebeld worden voor nieuwe energiecontracten en andere aanbiedingen als u daar toestemming voor hebt gegeven. Reden volgens de staats: 'Door de aanhoudende irritatie over telemarketing concludeer ik dat het huidige systeem onvoldoende bescherming biedt aan consumenten'. Goed nieuws natuurlijk, maar we moeten opmerken dat staats en minister rijkelijk laat zijn met deze maatregel. Reeds sinds 2002 biedt de Europese e-Privacy richtlijn de mogelijkheid voor een opt-in-regeling, ofwel een Bel-me-wel register. Uw overheid vond dat al die tijd echter wat overdreven. De reden dat we nu het beleid 180 graden draaien: de richtlijn wordt een verordening en een opt-in regime de standaard (dus NL moet wel om). Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen en dat brengt ons bij de rest van de Consumentenagenda. Want wat staat daar nou eigenlijk in? Weinig. We krijgen betere bescherming tegen internet wegens het internet-of-things ('naar schatting zijn er in 2020 20,4 miljard apparaten verbonden met het internet'), telefoonfabrikanten mogen u geen beveiligingsupdates onthouden en we krijgen langer garantie op een stofzuiger. Maar hoe dat er allemaal precies komt uit te zien blijft voorlopig ongewis: 'Ik (=staats, red.) kan niet vooruitlopen op de uitkomsten van de onderhandelingen'. Dat hangt namelijk, en de term Consumentenagenda doet daarom wat manisch aan, af van de uitkomst van een hele set aanstaande Europese regels voor consumentenbescherming. Gelukkig kan de staats wel een beetje concreet zijn. Bij een online bestelling is niet altijd even duidelijk waar je heen kunt met een klacht (voorbeeld: bij wie moet je wezen als je op de site van KLM via een Engelse tussenpersoon bij een Spaanse maatschappij een auto hebt gehuurd die uiteindelijk dubbel zo duur blijkt te zijn?). 'Daarom start ik samen met organisaties die actief zijn op het terrein van consumentenbeleid een bewustwordingscampagne: recht hebben, recht halen'. En zo weet u dan dat u bijvoorbeeld hier kunt aankloppen bij pan-Europese juridische problemen. Wanneer u niet meer gebeld gaat worden, weten we dan weer niet, want de staats wil wachten op Brussel. Gaan wij nadenken over welke types zich zullen aanmelden bij het Bel-me-wel register.

Reaguursels

Inloggen

Net nog zo een belmeisje gehad, die maakte zichzelf al overbodig, nog nooit zo gemakkelijk van zo een telefoontje afgeraakt.

Lt-Kol Kilgore | 09-10-18 | 09:05 | + 0 -

Willen we meer - of minder telemarketers?

JvanB | 08-10-18 | 18:55 | + 0 -

Ik ben echt al in geen jaren meer gebeld. Het geeft mij wel een beetje het gevoel als. Het is niet meer effectief dus kunnen we het gaan verbieden (maakt toch niks meer uit de grootste buit is al binnen) Zo gaat dat wel met meer dingen. (laat zien wie de baas zijn)

yentl555 | 08-10-18 | 16:55 | + 3 -

Hm, wellicht dat ze de dames vh call centre op het plaatje naar NL zouden kunnen halen voor genetische verrijking? Ik heb zo het idee dat hun mensenrechten wel eens geschonden zouden kunnen worden daar in... verweggistan.

Poekieman | 08-10-18 | 15:42 | + 0 -

Je moet gewoon af en toe een nieuw nummer nemen. Is even wat werk om dat aan banken, belasting e.d. door te geven, maar ruimt goed op. Probleem zou gerecyclede nummers kunnen zijn. Kweenie hoelang vrijgekomen nummers uit roulatie gehouden worden.

Poekieman | 08-10-18 | 15:39 | 1 | + 0 -

Ik werd 1/2 uur na ontvangst nieuwe telefoon gebeld door een telemarketier die mij ook de naam van de vorige eigenaar van dat telefoonnummer kon vertellen, dus vrijgekomen nummers worden direct weer in roulatie genomen. Na aanmelding op het bel-me-niet-register eigenlijk nooit meer telefoon gehad.

W_F | 08-10-18 | 19:34 | + 2 -

Koud bellen is toch een dead man walking.

Interactieve video wordt het binnen een paar jaar helemaal, zeker als het goed geïntegreerd is met andere Customer Communication en Engagement processen.

Deze wijsheid is hier paarlen voor de zwijnen, maar wie het snapt, en wil, mag me bellen. :)

Toon Emmils | 08-10-18 | 15:12 | 1 | + 1 -

Ik denk dat iedereen hier wel snapt wat buzzwords zijn.

Huisregelneef_III | 08-10-18 | 18:53 | + 0 -

Niets is zo irritant als die bellers die denken een oplossing voor mijn niet-bestaande probleem te hebben, waar ik uiteraard rijkelijk voor mag dokken. Zeker als je ondernemer bent, weten ze je goed te vinden. Dat wordt nog gestimuleerd ook door de KvK.
Zelfs als je de bellers de kans geeft om het gesprek vriendelijk te beëindigen, ratelen ze door, zodat je het gesprek wel op een onvriendelijke manier moet afbreken. Het zijn ratten.

LaatsteAvondmaal | 08-10-18 | 15:07 | + 2 -

Vanaf dat ik zelfstandig ging wonen heb ik altijd geheime telefoonnumers gehad. Ik neem onbekende nummers nooit aan op mijn telefoon. En ik negeer de deurbel, tenzij ik iemand verwacht. Ik heb een "nee/nee"-sticker op mijn brievenbus.

Rhenium | 08-10-18 | 13:49 | 3 | + 7 -

Gezellige buurman. Voor een kopje suiker hoeft de buurvrouw niet bij de familie Rhenium aan te kloppen.

argumentumadpopulum | 08-10-18 | 14:31 | + -2 -

Herkenbaar. Als iemand voor jou komt, weet je dat van tevoren wel. De mensen die aan je deur komen, zijn mensen die jou een energiecontract willen aansmeren, een anti-inbraaksysteem, een bijbel, of ze willen je geld aftroggelen voor goede doelen. En als je dat niet wil, krijg je nog een belediging naar je hoofd geslingerd.
En de buurman die eventueel suiker/olie/rijst/pasta wil lenen, stuurt wel en WhatsApp-berichtje of je thuis bent.

LaatsteAvondmaal | 08-10-18 | 15:19 | + 6 -

Logisch, de enige interesse die onbekenden in je hebben is om er zelf beter van te worden. Of jij er ook beter van wordt is bijzaak.

Poekieman | 08-10-18 | 15:29 | + 2 -

Helemaal niets meer verbieden is ook een optie. Het toezicht is volkomen ontoereikend. Ik zou wel een lijstje wilken zien van zaken die niet verboden zijn of geregeld. Wordt een kort lijstje in dit overgereguleerde land.

Mijn klomp breekt | 08-10-18 | 13:20 | + 4 -

Er staat dat je er toestemming voor moet geven. Dat kan natuurlijk op veel veel manieren. Voorbeeld: Je gaat akkoord met de algemene voorwaarden. Ga je direct akkoord met een telefoontje.
Slimme marketing mensen vinden altijd wel weer achterdeurtjes om je toch weer te kunnen benaderen. En ik kan me er niet aan onttrekken dat de overheid dat gewoon gaat toelaten.

Chocopinda | 08-10-18 | 13:15 | 2 | + 6 -

Mooi voorbeeld: de cash-back onzin..... Om die €25 retour gestort te krijgen schijn je best wat gegevens in te moeten vullen.Adres, email adres IBAN, en naam. Nee, ik zoek dan wel door naar een leverancier die niet eerst €25 bij de prijs op zet.

loze stijl | 08-10-18 | 14:14 | + 3 -

Tuurlijk.. alleen koud bellen wordt verboden.. De rest gaat gewoon door :)

Toon Emmils | 08-10-18 | 15:13 | + 0 -

Wanneer kunnen we een belastingverhoging verwachten omdat het enige winstgevende aan een verder compleet waardeloos KVK aan banden wordt gelegd. Overigens wel fijn om te weten waar de prioriteiten liggen van de overbetaalde jongens en meisjes in Brussel.

LaCroix | 08-10-18 | 11:37 | 1 | + 5 -

Uiteraard gelden deze regels alleen voor particulieren.

Huisregelneef_III | 08-10-18 | 18:31 | + 0 -

In plaats daarvan komen ze nu onder etenstijd aan de deur hun rotzooi verkopen. Letterlijk elke avond is het wel raak. Energiebedrijven, goede-doelen oplichters en wat al niet meer.
Ik wil een bel-niet-aan-mijn-deur register.

2voor12 | 08-10-18 | 11:28 | 9 | + 12 -

@loze stijl: dan kan je pliesie aan de deur verwachten, voor een goed gesprek. Of een antifa steen door de ruit... denk ik toch? Tenzij je een duidelijk zichtbaar Hells Angel schildje ofzoiets op je deur hebt, vermoed ik.

Poekieman | 08-10-18 | 15:33 | + 0 -

goo.gl/images/WGf5Ct
Samen met een lichte schok als je op de deurbel drukt zorgt dit ervoor dat niemand EVER meer aanbelt... ;-D

ZwarteDag | 08-10-18 | 16:58 | + 0 -
▼ 6 antwoorden verborgen

Op papier een hele verbetering. In de praktijk? Gaat tante Sjaan zich gewoon laten verleiden tot intekeing in het bel-me-wel register, want dan maakt ze kans op het winnen van een kortingsbon van 50 cent op een pak D.E. roodmerk.

nieuwe_Deen | 08-10-18 | 11:15 | 3 | + 15 -

Prima op zich. Als het maar 100% duidelijk is zodra je je inschrijft voor die kortingsbon.
Maar beter; je verplicht alleen kunnen inschrijven/uitschrijven via een front-pagina van het bel-me-wel register. Zodat anderen je nooit op de een of andere manier voor de gek kunnen houden.

mark1487 | 08-10-18 | 13:53 | + 2 -

Ik koop alleen DE roodmerk als het max 2 eypo/250g kost, in de aanbieding.

Nu in Boekieland maar aan de Dormans oploskoffie. Zo slecht nog niet.

Poekieman | 08-10-18 | 15:35 | + 0 -

@ Poekieman: als je iets niet kunt krijgen lijkt het altijd lekker. Wacht maar tot je weer een bakkie van dat bocht voorgeschoteld krijgt! :-D

nieuwe_Deen | 08-10-18 | 20:45 | + 0 -

Dus het salesmodel van heel veel bedrijven die een call-center inhuren of hun buitendienstman alleen met een mobieltje uitrusten staat op de helling?

Moeten ze nu echt een visie gaan ontwikkelen om new business te genereren? Dat wordt nog wat, die telefoontjes werken namelijk ontzettend goed, er zijn veel goedgelovigen. Bovendien was/is het goedkoop.

Tsaaah | 08-10-18 | 11:06 | 1 | + -5 -

Werkt echt goed?? De targets zijn een succes score van 0.3%. Van de 1000 belletjes moet je er dus 3 scoren. dan is het een succes. Ik heb er gewerkt en het is het meest geestdodende werk ever. a: omdat het gewoon kut werk is met z'n belachelijk succes score dat het vreselijk demotiverend werkt en B: omdat niemand op je belletje zit te wachten.

fifi23 | 08-10-18 | 13:17 | + 7 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken