De NS gaat de treinen nog voller proppen

Claustrofobie is een keuze
Claustrofobie is een keuze

Bij de NS staat de beste reiziger al enige tijd op '1,2 en 3'. Vandaag leren we dat onze spoorwegen hiermee refereren aan de stapelbaarheid van treinpassagiers. De NS gaat experimenteren met een nieuw interieur met hangplaatsen, hoge werktafels en tribunes (zie plaatje boven). Zitplaatsen zijn sowieso vaak een utopie, dus kun je beter zoeken naar manieren waarop de volle treinen nog voller worden. Kunt u over dit stukje efficiëntie lollig doen door historische paralellen te trekken met het comfort dat wijlen spoorwegmaatschappij NSDAP bood, maar dan heeft u het mis. Met de getrapte zitplaatsen (= tribunes) speelt NS volgens het hoofd conceptontwikkeling in 'op wat ze gewend zijn. Sociaal en gezellig reizen'. En met 'ze' bedoelt hij de studenten. Toekomstige generaties studenten bestaan volgens de gele-rups-roetsjers volledig uit yogaliefhebbers die het geen enkel bezwaar vinden om tussen Rotterdam en Groningen 2,5 uur in kleermakerszit door te brengen. Geef die millennials in ruil voor de ophokplicht een stroomvoorziening en dan houdt de smartphone ze verder wel rustig. Briljant. Of zoals de NS het toekomstige comfort verder duidt. 'Niet iedereen hoeft per se te zitten. Alleen moet je het zo sturen dat staan geen irritatie opwekt'. Bijvoorbeeld door een soort trampolines in te bouwen waarmee staande passagiers hun buikspieren trainen. Overigens bent u niet verplicht om als menselijke Jengasteen te fungeren. De NS gaat namelijk full pull Ryanair (minus de bijbehorende concurrentie uiteraard). 'Wie echt rust en privacy zoekt, kan tegen bijbetaling terecht in aparte coupés'. Inderdaad, dat klinkt verdomd veel als de bestaande eerste klas. Verder gaat de NS er 'alles aan doen om te besparen op energie, afval, toiletten en schoonmaak met circulaire systemen'. Nou, zorg gewoon dat de ramen open kunnen. Kun je het afval naar buiten flikkeren en vanaf zo'n tribune is het prima naar buiten pissen voor minstens de helft van de passagiers. Gelukkig gaat de NS het komende jaar nog wel testen met de langeafstandmetro's. Kunnen de echt belachelijke plannen (remember plaszak) sneuvelen, voordat het te laat is. 

Reaguursels

Inloggen

Dit idee is in zijn algemeenheid helemaal niet nieuw. In het voormalige Oostblok had je al statafels e.d. in de trein. Overigens reden om z.s.m. als het kon een auto aan te schaffen.

hansem | 06-10-18 | 14:37 | + 0 -

"Wie echt rust en privacy zoekt, kan tegen bijbetaling terecht in aparte coupés." En daar gaat het ze eigenlijk om. Uitmelken die onrendabelen.

WernerT | 06-10-18 | 11:23 | + 0 -

Ziet u een aanrijding in zo'n soort trein voor ogen.Slachtpartij.
Dat gebeurt 1 keer en dan mogen al die treinen in de remise .

pga | 06-10-18 | 11:19 | + 0 -

Hoe meer inwoners in NL, des te voller wordt het overal, dus ook in de trein. Dus niet klagen over de NS, doch over uw medeburgers die telkens maar weer op de verkeerde politieke partijen stemmen.

CiTy3 | 06-10-18 | 08:02 | + 5 -

Het afschaffen van de 1e klas geeft veel extra ruimte op de treinen en minder heen en weer geren op de stations.
Met de korte afstanden in Nederland is dit een belachelijk iets.
We hebben toch ook geen 1e klas in bus of tram? Daar zit ik vaak langer in.
En schaf gelijk ook die stompzinnige stiltezones af. Nog meer extra ruimte in de trein dus.

070 | 05-10-18 | 22:52 | + 1 -

Slecht ontwerp, dan zit iedereen met z'n baggerpoten op het zitje van degene die voor hem/haar zit. Zeker met het steeds weer opstaan en wisselen van passagiers. Gaat niet werken.
Het OV is al duur genoeg, zorg dan ook dat je een fatsoenlijk serviceniveau ervoor terugkrijgt. Nu betaal je je blauw voor een te volle trein, voor een onzeker reisschema en met drie bladeren op de rails wordt de rit geannuleerd.

LaatsteAvondmaal | 05-10-18 | 21:58 | + 8 -

Is het nou zo moeilijk om langere treinen in te zetten?

telelezer | 05-10-18 | 21:03 | 1 | + 4 -

De vraag is eerder: Is het nou echt zo moeilijk om op korte termijn stoelen uit een wagon te slopen om er een soort derde klas van te maken, zodat ik tenminste met de trein mee kan?

Jostifiel | 05-10-18 | 21:13 | + 2 -

In India en Pakistan zie je overvolle treinen waar de mensen boven op het dak zitten... misschien dat we in Nederland de treinen zo kunnen inrichten dat mensen bij droog weer boven op het dak kunnen plaatsnemen.

sociaal_econoom | 05-10-18 | 20:18 | 1 | + 6 -

Bij regen kunnen ze toch gewoon de paraplu meenemen?

DolfWeerwolf | 05-10-18 | 20:50 | + 4 -

iedereen die in de trein zit moet veel harder genaaid worden, want treinen is een keus. Een keus van linkse plebs om te werken midden in een stad, want levert e10 extra salaris per dag op.

ZwarteDag | 05-10-18 | 18:32 | 1 | + -12 -

Ik werkte als stagiair/slaaf in het buitengebied. Om 5 uur opstaan, 2.5 uur reizen in het OV, 8 uur werken en weer terug als dat ging. OV was gratis want ik was student. Als jij me vertelt hoe ik 450 kale huur voor 16m2, 150 euro vaste woonlasten, 120 euro verzekering en mijn wekelijkse boodschappen kan betalen van een vergoeding van 140 euro + 90 euro basisbeurs (of 280 uitwonend, maximaal), dan wil ik graag dicht bij gaan wonen.
Ik werkte mezelf liever niet in de schulden namelijk, dat is iets voor linkse janktoeters met een pretstudie.
Je hebt blijkbaar de wijsheid in pacht, verlicht me alsjeblieft! Ik heb het blijkbaar fout gedaan.

1337eater | 05-10-18 | 20:20 | + 2 -

Ziet er lekker veilig uit bij onvoorziene gebeurtenissen...

mark1487 | 05-10-18 | 18:31 | + 3 -

2 jaar 2 a 2.5 uur per werkdag in de trein gezeten eindconclusie. mijne goede gottt wat is dit een allemachtig onplezante manier van vervoer. T valt relatief vaak uit en dan ben je helemaal hopeloos verloren. In de zomer drijf je die overvolle coupe's uit met 30+graden wil je dood en in de winter waan je je in t oostblok zoo troosteloos en god gribus koud zijn die stations... en daar dook je dan paar honderd per maand voor. Auto is the way to go. :)

zandoerlenaar | 05-10-18 | 17:48 | 3 | + 10 -

Ik ben gewend veel met trein te reizen. Vanaf eind 2014 veel gereisd tussen Dordrecht en Amsterdam/Zaandam. Over het algemeen vond ik het aangenaam, weinig vertragingen en niet over vol. Wel nam ik vrijwel altijd de intercity direct en zorgde ik ervoor dat ik rond 06:00 op de trein naar kantoor zat en voor 16:30 weer op de trein richting huis.

Voordeel van de intercity direct was vooral de iets kortere reistijd (hoewel je een beetje tijd verliest door wachten op de overstap). Qua drukte maakt het niet veel verschil met de "normale" treinen.

In mijn ervaring komen de meeste vertragingen pas in de spits, dus de truc is om voor de spits nog te vertrekken, ofwel richting kantoor, ofwel richting huis.

Ik snap dat dit niet voor iedereen mogelijk is. Veel mensen hebben kinderen die ze naar school moeten brengen, voor sommig werk moet je wellicht wat later op kantoor zijn of sommige mensen hebben gewoon moeite vroeg op te staan.

DolfWeerwolf | 05-10-18 | 20:58 | + 0 -

DolfWeerwolf | 05-10-18 | 20:58 | + 0 -
In mijn ervaring komen de meeste vertragingen pas in de spits, dus de truc is om voor de spits nog te vertrekken, ofwel richting kantoor, ofwel richting huis.
.
Daarmee helpt u het argument om de trein te nemen ipv de auto om zeep.

Jan Toeternuitje | 05-10-18 | 21:11 | + -2 -

DolfWeerwolf | 05-10-18 | 20:58 | + 0 -
In mijn ervaring komen de meeste vertragingen pas in de spits, dus de truc is om voor de spits nog te vertrekken, ofwel richting kantoor, ofwel richting huis.
.
Daarmee helpt u het argument om de trein te nemen ipv de auto om zeep.

Jan Toeternuitje | 05-10-18 | 21:11 | + -3 -

'Sociaal en gezellig reizen' en nog meer van markteting bla.
Hebben ze toevallig bij PR al weer een paar ton besteedt aan een website, glossy en promo en een slogan en een logo?
Al dat imagogelul.
Ik wil gewoon van A naar B.
Van huis naar werk en weer terug zonder wekelijks uren oponthoud.
Kan dat ook?
En laat dat imagogedoe maar zitten, maak daar de reizen maar goedkoper mee. En ga eens tellen hoeveel reizigers er op tijd reizen in plaats van treinen.

kloopindeslootjijook | 05-10-18 | 17:38 | + 5 -

Als ik ergens een hekel aan heb is het verhuizen, schilderen en de trein.

hier openen | 05-10-18 | 17:15 | + 4 -

Het wordt serieus tijd voor een senioren trein. Met een fatsoenlijke wc en fatsoenlijke zitplaatsen waar oma met d'r AOW-tje nog mee de kleinkinderen kan opzoeken.
Gaat dit nog over mensen eigenlijk?

kloopindeslootjijook | 05-10-18 | 17:02 | 1 | + 2 -

Je hoeft geen senior te zijn om prijs te stellen op fatsoenlijk vervoer voor je zuurverdiende centen...

EefjeWentelteefje | 05-10-18 | 17:22 | + 11 -

De trein is voor paupers en de stank is er niet te harden.

Montgomery Burns | 05-10-18 | 16:57 | 2 | + -2 -

+1000 !
Linkse paupers, dus prachtig dat die nu extra genaaid worden! Op naar de volgende stap in de NS waanzin: trein passagiers moeten de treinen met de hand trekken als moderne galeislaven!

ZwarteDag | 05-10-18 | 18:29 | + 2 -

Met dank aan GroenLinks, neem ik indien mijn aanwezigheid in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht of Den Haag gewenst is gewoon een trein. Blijven je autoruiten heel, en het scheelt wat parkeerkosten 35 tot 55 euro per dag.

SolidRock | 06-10-18 | 10:37 | + 0 -

Tjah, je kunt wel roepen dat dit allemaal zwaar k*t is, maar wat is dan de oplossing? Drie laagse treinen gaat niet er is geen ruimte in de hoogte, langere trienen kunnen niet ivm de perronlengte, een dichter net kan niet omdat het al flle rijden is voor de treinen.

Wilhem3 | 05-10-18 | 16:05 | 3 | + -6 -

Mijn baas heeft mij toegestaan buiten de spits te reizen. Aanmerkelijk goedkoper en altijd plek. Het is wel raar dat de NS geen extra dubbeldekkers geeft besteld.

js58 | 05-10-18 | 16:19 | + 4 -

Hoe heeft het zover kunnen komen? de NS moest winst maken of zoiets, maar intussen ook aan eisen van de samenleving voldoen.
Misschien moet het maar zo zijn dat mobilteit een luxe is voor de elite en dat het plebs maar in z'n eigen straat of dorp blijft de rest van hun leven.

kloopindeslootjijook | 05-10-18 | 17:04 | + 2 -

Wilhem3
Er is een oplossing: bevolkingspolitiek. Niet jan en alleman Nederland binnen laten en zeggen kom maar binnen met je knecht, maar inzetten op een zeer streng immigratiebeied, d.w.z. alléén werkkrachten hierheen halen als er écht geen binnenslands alternatief is. Én natuurlijk een zeer streng maar rechtvaardig asielbeleid. Kom je uit een veilig land? Wegwezen. Maak je je schuldig aan criminaliteit? Wegwezen. En o ja, autodelen verplicht stellen, dat natuurlijk ook.

Zenzeo | 05-10-18 | 17:11 | + 7 -

Ja met drie lekkere wijven in de zon zoals op de foto ziet het eruit als een top oplossing.
In werkelijkheid zit je tussen onrendabelen in natte regenjassen en patat resten.

Harry Turtle | 05-10-18 | 16:01 | 1 | + 12 -

Valt reuze mee hoor. U kunt als representant van de elite natuurlijk altijd kiezen voor de eerste klas. Daar is het vaak zo rustig dat u er zelfs scheten kunt laten, in uw neus pulken, uw medereizigers uitschelden en op uw smartphone kijken tijdens het rijden, precies zo als u in uw elitaire auto gewend bent dus.

Zenzeo | 05-10-18 | 17:20 | + 3 -

Die tribunes kunnen best wat worden. Misschien in het midden een soort gladiatoren gevecht houden. OV zit vol met gekkies dus vast wel 2 die met elkaar op de vuist gaan/willen.

Jo Yolo | 05-10-18 | 15:52 | + 5 -

Meer mensen dichter bij elkaar, want dat is zo prettig als een trein vanwege een half vochtig herfstblaadje op de rails in de ankers moet.

SynthetischBismut | 05-10-18 | 15:43 | 3 | + 8 -

NS jaagt duidelijk op maximale winst. De regelmatige treinreiziger die bovenstaand bericht leest zal niet verbaasd zijn dat de NS echt alle comfort wil laten verdwijnen. Wie nu al regelmatig in een "oude" en een "vernieuwde"dubbeldekker zit is al een beetje gewend. "Vernieuwen" betekent niks anders dan een treinstel dat met de allergoedkoopste en meest oncomfortable stoelen die er te vinden zijn is uitgerust. In de "vernieuwde" intercity is staan zeker geen straf tov het zitten op een keiharde stoel zonder enig comfort.
Er is tegenwoordig niks fijner dan dat er een "oude" dubbeldekker voor komt rijden, heb je tenminste een fatsoenlijke stoel (behalve in de spits wellicht).
NS raast met volle vaart een doodlopende weg in met het steeds verder slopen van het comfort: Uiteindelijk zullen mensen gewoon weer voor de auto kiezen ipv het bizar slechte comfort bij de NS.

ZomaarEen | 05-10-18 | 15:56 | + 4 -

@ZomaarEen | 05-10-18 | 15:56 | + 0 -
Ze zouden gewoon de 3e klasse weer moeten terugbrengen

Trenjeska | 05-10-18 | 17:03 | + 4 -

@Trenjeska Inderdaad, zoiets is misschien nog het beste idee ook. Het is gewoon beter een goed geventileerde echokamer te hebben dan nog zo'n nieuwe inrichting te hebben waarbij je bij vreemde mensen op schoot moet om iemand te laten passeren of waarbij je - staand het gangpad blokkerend - iemand een elleboog in het gezicht douwt bij een wisselstraat. Je hebt nu al kleine derde klascoupés bij de deuren, maar constant in een ruimte te moeten vertoeven waar constant (in een Koploper gemeten) 90 dB spoorgeruis is zonder ventilatie, is het nogal oncomfortabel om te reizen. 'Het interieur van de Koplopers nu zijn sowieso bijzonder ongeschikt voor staand reizen. Misschien dat daar iets aan gedaan kan worden.

Jostifiel | 05-10-18 | 21:10 | + 1 -

Mbt bovenstaande, zie het al voor me met de hollandse herfsten, lekkere natte modderpootjes op de onderste trede waar dan later volk moet gaan zitten.

Een trein inrichten is wat anders dan een kinderslaapkamer onder handen nemen. Wat een Trieste oplossing.
gelukkig lost het problem zichzelf op als we over 10-20 jaar zelfrijdende auto's hebben die de weg een stuk effectiever gebruiken dan nu. Kunnen we de trein met die kekke bankjes links laten liggen

Tsaaah | 05-10-18 | 15:40 | 2 | + 9 -

ik laat hem nu al links liggen, daar zal niet veel aan veranderen.

Buerman | 05-10-18 | 16:44 | + 0 -

En al die spoorrails asfalteren.

blank-dus-racist | 06-10-18 | 21:43 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken