Rutte III: rekeningrijden gaat absoluut niet door

Het laadpalenplan wel
Het laadpalenplan wel

Geen paniek, we liggen helemaal niet zo overhoop over het Klimaatakkoord zoals het lijkt en het onderhandelproces kan gewoon doorgaan. Maar nee: harde plannen en cijfers over wié nu precies wat gaat betalen geeft Rutte III nog niet, die hete aardappel gaat terug naar de Klimaattafels. Daaraan werkten allerlei maatschappelijke organisaties ijverig, en die kwamen een paar maanden geleden met de eerste voorstellen voor het Klimaatakkoord. Vanmiddag komt de coalitie eindelijk met haar reactie, en zoals gebruikelijk heeft Rutte III al een sneak preview gelekt om het publiek op te warmen. Daar gaan we: de gasbelasting gaat gewoon omhoog maar niét zoals onderhandelaar Diederik Samsom wil met 75%, mag het AD melden. In de woorden van een kuchende regenjas: 'De ergste gekkigheid doen we niet'. Verder komt er absoluut geen rekeningrijden, wel komen er 1,8 miljoen (!) publieke laadpalen - en daar moeten eigenlijk nog een miljoen private oplaadpunten bij - om iedereen in een elektrische auto te krijgen. Vervolgens kreeg de NOS het nieuwtje dat de meest vervuilende bedrijven (hoi Tata Steel en Shell) meer belasting moeten betalen, waarmee CO2-vriendelijke projecten dan weer betaald worden. Met deze trailer moeten we het doen. Conclusie: het kabinet doet er alles aan om het beeld te schetsen dat vooral het bedrijfsleven betaalt, en niet de burger. En hoe nu verder? Rutte III 'wil' zo spoedig mogelijk in debat met de Tweede Kamer hierover en gaat voorlopig volgens Trouw () nog de wens uitspreken om voor het eind van het jaar klaar te zijn met het Akkoord. Aan de andere kant gaan er rond de coalitie stemmen op om niet te gaan haasten tijdens de Kerst en de boel gewoon te verplaatsen naar het voorjaar. Nog een laatste winter lekker stoken op gas, en dan over naar de warmtepomp.

Reaguursels

Inloggen

@Hans_Gelderland pas op... als Rutte III valt.

Dan komt er een regering met Jesse Klaver, wellicht ook D66 en de PvdA erin...
het autorijden wordt een stuk duurder en over 10 jaar wordt de gas- en benzinekraan dichtgedraaid.
Je mag nog wel in je benzine-auto blijven rijden maar dit kost dan 3 euro per liter.

sociaal_econoom | 06-10-18 | 10:15 | 2 | + 0 -

@ sociaal econoom ik weet ook wel dat PvdA geen haar beter is dan VVD. Maar als ze allebei slecht zijn voor je dan moet je Niet stemmen. Of gewoon zelf een partij oprichten die wel voor de hardwerkende mensen in het bedrijfsleven opkomt. Dus so wie so geen VVD PvdA en D66 en CDA stemmen!

Hans_Gelderland | 06-10-18 | 11:48 | + 0 -

Als het aan Greenpeace ligt wordt de gehele auto-industrie gesloopt en rijdt alleen de elite nog elektrisch. Vraag niet wat hoeveel werklozen dit kost en vraag ook niet hoeveel vervuiling dit extra oplevert in de landen waar lithium zouten worden gewonnen en waarmee ze worden verrijkt, Hoe zou mutti Merkel dit uitleggen? En: als dat plan van Greenpeace doorgaat zijn de Duitsers de echte verliezers Open onderstaande link maar

www.ad.nl/auto/verkoop-benzine-en-die...

js58 | 06-10-18 | 12:11 | + 0 -

Rekeningrijden is iets voor de pietluttige ambtenaren van D66 en GroenLinks.
Ze staan er niet bij stil dat het registreren en controleren van het aantal gereden kilometers meer kost dan het opbrengt.
Wij betalen via het tanken, via de BPM en MRB (motorrijtuigenbelasting) al het meest van heel Europa.

sociaal_econoom | 06-10-18 | 10:07 | + 0 -

Nou, als Rutte zegt dat iets absoluut niet gaat gebeuren, zoals geld naar Griekenland, dan weet je het wel....

_kees_ | 05-10-18 | 23:03 | + 1 -

Als ze zo door blijven gaan jagen ze hard werkende Nederlanders weg , blijft over klimaat vluchtelingen succes gegarandeerd .

Jetstream | 05-10-18 | 18:27 | 2 | + 0 -

Rutte 3 dar kabinet is toch vandaag gevallen in verband met de soap rond de dividendbelasting???

Hans_Gelderland | 05-10-18 | 21:46 | + 0 -

Hardwerkende Nederlanders zouden er inderdaad beter aan doen om dit land te ontvluchten en naar een land te gaan waar hard werken nog gewaardeerd wordt. Blijft over in Nederland: ambtenaren, studenten, asielzoekers( waaronder 1 apotheker uit Aleppo) bejaarden en uitkeringsgerechtigden. VEEL SUCCES MARC RUTTE met deze toppers!

Hans_Gelderland | 06-10-18 | 15:46 | + 0 -

Voorlopig zou een range extender op LPG een soort van ideaal zijn van electrieke rijder bezien, totdat actieradius en laadsnelheid wat gunstiger zijn. LPG is schoon, je gebruikt alleen wanneer je die dag wat verder moet en opladen niet goed past is de routeplanning.
Maar daar doen ze nou net weer moeilijk over.
Net zoals oldtimers op LPG. Die laten ze liever op benzine lopen.

kloopindeslootjijook | 05-10-18 | 17:30 | 1 | + 0 -

Wat is er mis met 250 km binnen 4 uur ( halve werkdag) aan range als de meeste Nederlanders binnen 60 km van hun werk wonen?

Epistulae_Morales | 05-10-18 | 21:18 | + -1 -

Wat er ook uit komt: het gaat de burger en de bedrijven geld kosten.

Rest In Privacy | 05-10-18 | 16:55 | 1 | + 0 -

Als het de bedrijven geld kost dan berekenen ze dat door in de prijzen. Dus uiteindelijk komt 100% voor rekening van de consument/burger.

Ajeto | 05-10-18 | 22:36 | + 1 -

Ik lees vast: Rekening rijden gaat absoluut door.

squadra | 05-10-18 | 16:50 | 1 | + 3 -

Inderdaad, want als we allemaal elektrisch gaan rijden vallen de brandstof accijnzen weg uit de begroting. En als we autonome auto's krijgen de snelheidsboetes ook. Dus rekeningrijden of forse belasting op elektriciteit of allebei is een zekerheidje.

Ajeto | 05-10-18 | 22:38 | + 1 -

W_F | 05-10-18 | 16:13 | + 0 -

Met een druppelaccu, maar die wil niemand. Want we willen de batterij van onze auto net zo snel opladen als de Samsung S8

js58 | 05-10-18 | 16:21 | + 1 -

Deze hele operatie heeft maar één doel: De Nederlander een poot uitdraaien. Met klimaat heeft het allemaal niks te maken, in elk geval.

"Vermeden emissie CO2 negatief

Zetten we de CO2-uitstoot die gepaard gaat met de elektriciteitsopwekking voor warmtepompen af tegen de uitstoot die is vermeden doordat er minder aardgas is verstookt, dan valt de balans licht negatief uit. Dat wil zeggen: met de huidige mix van brandstoffen en verbrandingsrendementen waarmee elektriciteit gemaakt wordt, is de CO2-uitstoot iets hoger dan wanneer aardgas gestookt zou zijn in een verwarmingsketel."

www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/40/meer-...

Wat we nodig hebben in Nederland is een heleboel HRe-ketels in de huizen en zonnepanelen op de daken om al die elektrische auto's die we van Den Haag moeten kopen mee op te laden. Niet de particulier, maar de industrie moet van het gas af. Verder moeten alle experimenten met rijden op aardgas per direct worden stopgezet, en moeten oude, inefficiënte gasgestookte elektriciteitscentrales worden gesloten.

Het zet qua klimaat geen zoden aan de dijk om particulieren van de zeer efficiënte energiedrager die aardgas heet af te sluiten als dat vervolgens leidt tot een hoger elektriciteitsgebruik, terwijl er in Nederland amper duurzame stroom wordt opgewekt.

Huisregelneef_III | 05-10-18 | 15:26 | + 9 -

Ik denk dat ik spontaan VVD kiezers ga slaan..

Kim-Jung-Un | 05-10-18 | 15:11 | 1 | + 0 -

Je kunt beter de VVDkiezers verbannen naar Siberië en daar in een kamp te laten werken!Dar zal ze leren stelletje lapzwansen!

Hans_Gelderland | 05-10-18 | 19:11 | + -1 -

Die 1.8 M laadpalen, waar halen die hun stroom vandaan? Via welke kabels?

Is dit nog nieuws? | 05-10-18 | 14:57 | 3 | + 6 -

Het elektriciteitsnet wordt regelmatig onderhouden waarbij steeds meer en dikkere kabels gelegd worden. Er is in Nederland best voor extra aansluitingen. De kosten van die kabels worden betaald van de aansluitkosten, die de laadpalen ook betalen. Laatst hier op DK al uitgerekend, als alle personenauto's in Nederland elektrisch zouden rijden en 's nachts zouden opladen dan is dat ongeveer 500W per huishouden. En dat word heel geleidelijk ingevoerd over de komende 10 tot 15 jaar omdat iedereen eerst z'n oude diesel "op" maakt.

W_F | 05-10-18 | 16:13 | + 0 -

@W_F

Heb je een linkje naar die berekening? Lijkt me namelijk iets te positief. Daarbuiten, als gemiddeld elk huishouden 24/7 zo'n 500W extra gaat verbruiken komen we heel wat opwek- en transportcapaciteit tekort.

Johnweer | 05-10-18 | 17:08 | + 0 -

Van elektriciteitscentrales die indien maar ongeacht de brandstof altijd minder CO2 en NOx uitstoten dan auto’s op gas.benzine/diesel. En ze doen die uitstoot ook niet recht voor je neus bij het stoplicht

Epistulae_Morales | 05-10-18 | 21:21 | + 0 -

Niets mis mee met rekeningrijden, mits je geen wegenbelasting meer hoeft te betalen. Betalen voor gebruik en niet voor bezit is prima, op voorwaarde dat het geen excuus is om de werkende mens (kijk mij eens correct zijn) het vel over de neus te halen.

De Ongematigde | 05-10-18 | 14:52 | 1 | + 1 -

Absoluut oneens. Als ik op zondagochtend om 03:45 van Schubbekutteveen naar Exloërveen Tweede Dwarsdiep rijd is er geen enkele reden mij geld uit de zak te kloppen voor asfalt in de Randstad. Toch wordt een rekening-rijden-systeem direct landelijk uitgerold en zonder prijsdifferentiatie.

Rekeningrijden is de zoveelste vorm van Randstadsubsidie.

Huisregelneef_III | 06-10-18 | 18:09 | + 0 -

Dus toch........

bakermat | 05-10-18 | 14:44 | + 0 -

1,8 Miljoen laadpalen. Die staan er sneller dan 1,8 miljoen geheel elektrieke auto's.
Rond 1900 waren er geen benzine- en stroompompen.
Benzine won. Nog steeds.

Raider Twix | 05-10-18 | 14:36 | + 0 -

Rutte IV: Jongens, wat willen jullie liever? BTW verhoging of rekening rijden? BTW-verhoging! Ok, dan stellen we het nog even uit...

bicycle | 05-10-18 | 14:06 | + 0 -

En binnenkort het nieuws dat Tata, Shell, Sabic, Lyondell, BP, Exxon etc hun fabrieken in NL sluiten vanwege competitie op de globale markt. En laten die fabrieken nou precies de plekken zijn waar het gros van werkgelegenheid in deze organisaties zit. Well done overheid, door het geroep van een aantal milieufundi's duizenden banen op de toch zetten!

Viper62 | 05-10-18 | 13:46 | 3 | + 2 -

Heb je dubbel winst voor het milieu, geen vervuiling van de industrie en geen vervuiling door forensen.
Misschien een idee: blijf met z'n allen lekker thuis zitten.

Eigenaar_IJsland | 05-10-18 | 14:00 | + 0 -

@Eigenaar_IJsland | 05-10-18 | 14:00 | + 0 -
Dat zou je denken, maar bijvoorbeeld een Tata zit in een markt met enorme concurentie want enorme overcapaciteit. (China heeft bijvoorbeeld al meer overcapaciteit dan de Europese staalproductie groot is in totaal)
Dus er is altijd iemand te vinden die dolgraag de productie in een ander land overneemt. Echter zijn er maar 2 sites wereldwijd die met minder uitstoot produceren dan Tata NL. De uitstoot wereldwijd gaat dus met het sluiten van Tata NL omhoog.

de_tyvus | 05-10-18 | 18:42 | + 0 -

Als ze weg willen dan gaan ze toch wel. Maar de Vpb is ook al verlaagd en nog tal van maatregelen. En waar moeten ze dan heen? De binnenlanden van Somalië? Laat je toch niet zo chanteren door die gasten!

Hans_Gelderland | 05-10-18 | 19:16 | + 0 -

Ik vraag me af waarom het klimaatakkoord een akkoord heet. Ikzelf ben bijvoorbeeld helemaal niet akkoord. Succes ermee.

accijnstoerist | 05-10-18 | 13:09 | 1 | + 13 -

Bedrijven maken hun productie proces efficiënter om zo dure energie te besparen. Politici mogen dat dan in een akkoord opschrijven zodat ze de eer op kunnen strijken. De industrie gebruikt veel meer stroom dan alle huishoudens bij elkaar maar betaald veel minder dan 1 cent energiebelasting en geen BTW. Daar zijn dus nog wel wat verbeteringen mogelijk. De grootste aanpassingen zal komen wanneer nachtstroom duurder word dan dag-stroom omdat de zon overdag schijnt.

W_F | 05-10-18 | 16:24 | + 1 -

Misschien ben ik te cynisch geworden, maar zelfs als Rutte zegt "Het is vrijdag" dan geloof ik hem niet meer. Elke zin uit zijn mond is een keiharde leugen, een verdraaing van de waarheid of een misrepresentatie van de waarheid.

Jan Slot | 05-10-18 | 13:06 | + 8 -

Als Rutte zegt dat het niet doorgaat, dan gaat het niet door.
Rutte houdt immers altijd zijn woord!

pibasso | 05-10-18 | 12:41 | 2 | + 5 -

Das was ook mijn gedachte, echt een man van zijn woord.

boerk | 05-10-18 | 13:02 | + 1 -

Inderdaad, die Rutte is tenminste iemand waarop je kunt bouwen. Een man van z'n woord, al drie kabinetten lang de rots in de branding.

bicycle | 05-10-18 | 14:09 | + 0 -

"die hete aardappel gaat terug naar de Klimaattafels."
Hebben we ook een lijstje van alle aanwezigen inclusief nevenfuncties bij de klimaattafels?

niemand specifiek | 05-10-18 | 12:15 | 1 | + 7 -

Kan niet want is staatsgeheim en daarbij vanwege buitenlandse belangen

bicycle | 05-10-18 | 14:11 | + 0 -

Bedonkt voor die laadpalen aut golland! Maar ik heb er al een naast mijn tuinhuisje. Diesel lekker door, stumpers!

Fantabulosa | 05-10-18 | 12:10 | 1 | + -2 -

I kent mij en mijn situatie?

Febofiel | 05-10-18 | 12:42 | + 0 -

Wat? Rutte 'wil', 'zegt' en 'belooft' dat iets niet gaat gebeuren?
Heb ik dat niet al een aantal keren eerder gehoord de afgelopen jaren?

Als de vos de passie preekt...

EefjeWentelteefje | 05-10-18 | 12:03 | + 5 -

En denk je dat Shell en Tata steel dat weer niet doorberekenen in hun prijzen.
Word de burger dubbel gepakt.

steekmug | 05-10-18 | 11:52 | + 2 -

Schijnt dat je nu voor een warmtepomp uit Duitsland zoveel subsidie krijgt dat je maar 100 euro betaald bij op bedrijf zetten.

28 | 05-10-18 | 11:45 | 1 | + -3 -

Toon aan of hou je mond.

Eigenaar_IJsland | 05-10-18 | 13:58 | + 7 -

Laten we aub rekeningrijden zo snel mogelijk invoeren. Niet omwille van die flauwekul omtrent klimaat, maar simpelweg om de files in Nederland te bestrijden. Er rijden in de spits nog steeds mensen in hun auto die daar niet strikt noodzakelijk hoeven te rijden. Kunnen we een deel van die mensen uit de auto jagen op dat moment, dan nemen de files significant af.
Tevens zsm ook een vignet-achtig systeem invoeren zoals in Zwitserland en Oostenrijk, zodat ook onze 400.000 structurele Poolse weggebruikers (en legio anderen) hun 'fair share' gaan bijdragen aan het gebruik van onze wegen.

Phoolie_the_King | 05-10-18 | 11:34 | 8 | + -13 -

Phoolie_the_King | 05-10-18 | 11:34 |
Er rijden in de spits nog steeds mensen in hun auto die daar niet strikt noodzakelijk hoeven te rijden.
Nee, echt? Voor de lol in de file staan?

Is dit nog nieuws? | 05-10-18 | 14:56 | + 2 -

Mensen die morgens braaf aan het werk gaat en wel met de auto moeten omdat er geen alternatieven zijn moeten nog meer betaken om op dat werk te komen? Ze betalen zich al scheel aan Btw Bpm accijnzen op benzine wegenbelasting etc etc. KUN JE NIET BETER DIE 150.000 CULTUURVERRIJKERS IN EIGEN LAND HOUDEN!! Scheel een hoop op de weg!

Hans_Gelderland | 05-10-18 | 19:27 | + 0 -

@Hans_Gelderland | 05-10-18 | 19:27 - Haha, ja die gaan voor dag en dauw opstaan om op tijd op hun werk als "zanger lichte muziek" te zijn.

Huisregelneef_III | 06-10-18 | 17:28 | + 1 -
▼ 5 antwoorden verborgen

De kans dat rekeningrijden er wel komt binnen nu en 10/15 jaar, schat ik op zo'n 90%.

Het is vrij simpel, mensen in de politiek denken bijna nooit verder dan 4 jaar en ik verwacht ook niet dat binnen nu en 4 jaar rekeningrijden er komt, dus ik snap de gedachtegang van Rutte III.

Echter gaan binnen nu en 10/15 jaar heel veel mensen elektrisch rijden, wat er voor zal zorgen dat de heffing op brandstof-accijnzen flink zal teruglopen en dat gaat echt wel ergens op gecompenseerd worden.

kami124 | 05-10-18 | 11:20 | 5 | + 11 -

Misschien door gebruikte electriciteit voor vervoer zwaarder te belasten dan voor huishoudelijk gebruik. Tegen die tijd zullen er uiteraard meer electrische auto`s zijn waardoor er dus ook meer electriciteit gebruikt gaat worden.

Mr.Crowley | 05-10-18 | 13:00 | + 0 -

@Mr.Crowley. dat zou een beetje hetzelfde verhaal zijn als gewone diesel en rode diesel. Echter is dit bij elektriciteit makkelijk te omzeilen en dus gevoelig voor fraude en dat wil de overheid niet.

kami124 | 05-10-18 | 13:07 | + 3 -

@kami124 | 05-10-18 | 11:20 - Ik weet een "beter" plan - particulieren gaan sowieso de wegenaccijns op stroom betalen. Ieder huishouden kan dan achteraf voor de eerst n kWh teruggave aanvragen. Wie thuis te veel stroom gebruikt, gaat dan extra betalen, want klimaat jeweetzelluf. En iedereen gaat te veel gebruiken, want geen gas meer. Tel uit je "winst"!

Huisregelneef_III | 06-10-18 | 17:23 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Als er dan een concreet plan ligt mag het CPB er eens aan rekenen en dan gaat het geheel hopelijk alsnog van tafel.

nieuwe_Deen | 05-10-18 | 11:02 | 1 | + 2 -

Ik ben bang dat de kosten voor de burger niet tot de redenen behoren waarom dit plan afgeblazen zou gaan worden.

jemagookniksmeer | 05-10-18 | 11:23 | + 5 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken