Ryanair spuugt vakbonden in het gezicht. Zet mes in Nederlandse vluchten

Hopsa. Ryanair gooit er ven een winstwaarschuwing uit. In plaats van €1,25 miljard à €1,35 mrd wordt er dit jaar €1,1 tot €1,2 mrd verdiend aan opgevouwen passagiers. Da's nog steeds een gezonde winst, maar beleggers houden niet van minderminderminder dus staat het aandeel 9% lager (livekoers hier). Leek CEO Michael O'Leary onlangs enige bescheidenheid te tonen door kritisch te zijn op het eigen presteren, nu ligt de schuld weer ouderwets bij derde partijen. Vooruit, de luchtbusmaatschappij neemt verantwoordelijkheid voor het niet volledig indekken tegen stijgende olieprijzen (die weer het gevolg schijnen te zijn van een supply/demand stare down tussen Trump en de OPEC). Voor het overige ligt het allemaal aan de driehoek stakende werknemers, concurrenten en vakbonden. Zoals u weet werd er in vijf landen (inclusief Nederland) gestaakt door Ryanair-personeel. Dat heeft volgens Ryanair op drie manieren impact op de winstgevendheid. 1) Door de stakingen dalen direct de ticketinkomsten 2) Gedupeerde passagiers claimen onder EU-recht een vergoeding en/of moeten inclusief maaltijd in een vliegveldhotel worden ondergebracht en 3) Consumenten verliezen door het gelazer vertrouwen in Ryanair en boeken voortaan bij een maatschappij met minder opstandig personeel. Misschien denkt u: als Ryanair die arbeidsvoorwaarden nou iets beter regelt dan stopt dat personeel wel met staken. Dan heeft u het volgens O'Leary helemaal mis. 

Ryanair is namelijk zo nobel geweest om eind 2017 de vakbonden te erkennen als onderhandelingspartner en kwam met de Ierse megafoonbrigade zelfs tot een vergelijk. De vliegmaatschappij vindt het onbegrijpelijk dat vakbonden in de andere vijf landen blijven klagen terwijl 'Ryanair has agreed to meet union demand for local contracts'.  Wat de Ieren niet vermelden is dat ze dit bijvoorbeeld in België  allemaal nog niet keurig op papier hebben gezet. Sowieso denken ze bij Ryanair dat het personeel bestaat uit tevreden hersenloze lemmingen, want die stakingen zijn 'incited by competitor employees'. Juist. Personeel van andere maatschappijen zou stiekem bij elkaar klitten om het Ryanair-personeel op te jutten. Vermoedelijk om te voorkomen dat hun eigen werkgever in de toekomst Ryanair-salarissen hanteert. Ofzo. Welke bewijzen de topman hiervoor heeft is volstrekt onduidelijk, maar hij zegt bij de Europese Commissie een verzoek te hebben ingediend voor een onderzoek naar 'anti-competitive behavior'. Ondertussen slaat de prijsvechter op kenmerkende wijze terug. Gewoon de boel verhuizen. In stakingslanden Duitsland en Nederland worden komende winter basissen gesloten of ingekrompen. Vluchten vanaf Eindhoven worden uitgevoerd door elders gestationeerde toestellen of geschrapt. De budgetmaatschappij stelt zijn best te doen om het aantal gedwongen ontslagen te minimaliseren, bijvoorbeeld door personeel te vragen om een paar maanden onbetaald verlof op te nemen. Mocht daar voldoende animo voor zijn, lijkt ons dat een bewijs dat de salarissen nog wel wat verder omlaag kunnen. 

Reaguursels

Inloggen

Het Manifest werd geschreven door Marx van midden december 1847 tot eind januari 1848, op zijn zolderkamer in de Elsense Orleansstraat in Brussel. Begin 1848 liet hij het te Londen drukken op 500 exemplaren. Op de omslag vermeldde het de sindsdien beroemde leuze "Proletariërs aller landen, verenigt u!"

hhhmariavanempel | 01-10-18 | 22:47 | 2 | + -6 -

Zucht, daar gaan we weer. TROL!

ZwarteDag | 02-10-18 | 00:51 | + 1 -

is wel zo

nieuwe_Deen | 02-10-18 | 10:29 | + 1 -

Mijn persoonlijke mening is dat iedereen die meer dan 40k EUR bruto per jaar aan salaris ophaalt, automatisch het recht op staken moet verliezen. Iedereen die 40k+ kan verdienen, kan namelijk ook prima voor zichzelf opkomen.

Huftert | 01-10-18 | 20:23 | 2 | + -10 -

Interessante mening. En die grootverdieners mogen dan ook niet meestaken om de eisen van hun arme collega's kracht bij te zetten?

nieuwe_Deen | 01-10-18 | 20:44 | + 6 -

Domste opmerking dit jaar #2.

Janisstoppen | 02-10-18 | 07:53 | + 1 -

O'Leary heeft een grote bek en een kleine cheque. Dat rijmt.

Vespukki | 01-10-18 | 19:51 | + 1 -

Personeel is niet gedwongen om voor deze tent te werken. En de piloten doen het vaak als opstap naar betere banen.
En als klant ben je ook niet gedwongen om met deze club te vliegen. Niet zeiken, je betaalt ook weinig.

Lafayette | 01-10-18 | 17:59 | 3 | + 20 -

Je krijgt je pilotenopleiding van Ryanair. En dan ben je verplicht om een aantal jaren voor ze te vliegen. Mocht je naar elders willen, dan moet je dokken.

Haberdoebas | 01-10-18 | 19:45 | + -4 -

@Haberdoebas dan weet je toch waar je van te voren voor tekent. Of denk je dat Ryanair die opleidingen gratis weggeeft ?

SwipeHerman | 01-10-18 | 20:52 | + 7 -

SwipeHerman | 01-10-18 | 20:52 | + 0 -
Inderdaad.
Alleen Willem Ruis is van weggeven rijk geworden.

Haberdoebas | 01-10-18 | 21:18 | + 3 -

Geweldig, gewoon een hele hub sluiten en door. Ik snap die jankende piloten ook niet helemaal, pleur dan op bij die Ieren en ga ergens anders vliegen, als je goed bent kan je echt overal terecht. Maar ja, dan ben je niet iedere avond thuis. Cabinepersoneel is helemaal onnozel, die gaan gewoon voor de glamour en de kans op de kalender te komen, en gaan pas later kijken naar de arbeidsvoorwaarden. Nogmaals, zoek een baan elders.

Mather | 01-10-18 | 17:43 | + 1 -

Ryanair behandelt z'n 'personeel' zoals z'n klanten: als vullis. Ik boek er niet meer.

appelboor | 01-10-18 | 17:39 | 2 | + 14 -

Niet zeiken! Je weet waar je voor betaald!

mrjixies | 02-10-18 | 08:53 | + 0 -

Deze werknemers gaan bij een internationale werkgever werken en tekenen een contract. Jaren later komen ze er achter dat ze een contract hebben getekend bij een internationale werkgever en willen ze een contract onder andere (Nederlandse) voorwaarden.

In een interview met de pers zei de woordvoerder: "Andere wel sociale werkgevers bieden contracten aan onder Nederlandse recht, bla bla bla"

Op de vraag waarom Ryanair werknemers daar dan niet gingen werken: "Die werkgevers nemen alleen jonge mensen aan en die werkgevers eisen dat ze uit Eindhoven verhuizen"

Oftewel, deze mensen willen een Amsterdams loon met alle voordelen van in Eindhoven blijven wonen. Allen lusten, geen lasten. Niet zo gek dat Ryanair afscheid van ze neemt. Groetjes!

CasaMan | 01-10-18 | 16:41 | 3 | + 9 -

Logisch , Ryanair is geen bedrijf wat in Nederland hoort !

elevator | 01-10-18 | 17:04 | + -1 -

Een betere omschrijving zou zijn: "Deze mensen willen niet zonder verhuisvergoeding naar Ierland or Polen verkassen, zonder enige garantie dat ze volgende maand nog een baan hebben".

Huisregelneef_III | 01-10-18 | 17:57 | + 8 -

Als de economie wat minder gaat worden de kløtebanen sneller aangenomen. Maar als de economie weer aantrekt wil men arbeidsvoorwaardenverbetering, en anders verkast men naar een andere baan.

nieuwe_Deen | 01-10-18 | 20:42 | + 2 -

"Personeel van andere maatschappijen zou stiekem bij elkaar klitten om het Ryanair-personeel op te jutten. Vermoedelijk om te voorkomen dat hun eigen werkgever in de toekomst Ryanair-salarissen hanteert. Ofzo. Welke bewijzen de topman hiervoor heeft is volstrekt onduidelijk,"
@T. Jansen | 01-10-18 | 14:57 |
Dit klopt denk ik wel, volgens mij zijn alle VNV vakbonds mensen die we hebben gezien op de journaals in dienst bij KLM als vlieger. Willen zij de situatie voor Ryanair vliegers verbeteren, of speelt ook mee dat ze zo de concurrent dwars kunnen zitten?
Het lijkt mij een goede zaak dat Ryanair personeel zich verenigt in een vakbond, maar laat je niet opjutten door vakbonden van KLM, Lufthansa of Air France. Verenig al het Ryanair personeel gezamenlijk, zo heeft het ook geen zin om Ryanair basis Eindhoven uit te spelen tegen een andere Ryanair basis.

Duifmans | 01-10-18 | 16:04 | 2 | + 11 -

Vandaag kregen de piloten het nieuws op hetzelfde moment als dat het op het journaal kwam. Duidelijk dat Ryanair dit naar de pers lekt om hun angstbeleid te handhaven. Daarnaast wordt in het persbericht gesproken over het "klitten" van piloten. Dit is mijns inziens omdat het management van Ryanair vaak meeleest op een welbekend pilitenforum. Er is daar een topic over de Ryanair stakingen en je ziet dat daar veel andere piloten van andere maatschappijen de Ryanair piloten steunen en laten weten dat ze achter ze staan. Tot ergernis van het Ryanair management uiteraard. Daarnaast is het zowat onmogelijk om alle piloten (bij bedrijven met meerdere vestigingen in verschillende landen) te verenigen dankzij landelijke wet- en regelgeving van desbetreffende landen. Bureaucratische nachtmerrie en daar maken maatschappijen maar al te graag gebruik van. " Oh u staakt in nederland. Hier, base change, take it or leave it. En dat alle andere piloten even meekijken want als jullie je niet gedragen doen we het bij jullie ook gewoon". Heel erg kapitalistisch maarja, 1.1 miljard winst, het werkt dus

LaCroix | 01-10-18 | 16:45 | + 10 -

Toch wel mooi , sociale media . Zo kun je als werknemer een vuist maken tegen je werkgever

elevator | 01-10-18 | 17:09 | + -2 -

Wat mij betreft komt er helemaal een einde aan die goedkope vluchten. Zorgt voor een overschot aan milieuvervuiling en paupertoeristen.

Vrouwtje_haram | 01-10-18 | 15:45 | 3 | + 4 -

Wat mij betreft heffen de vakbonden zichzelf op.

pibasso | 01-10-18 | 15:56 | + 8 -

En inderdaad hef de vakbonden maar op.... De werkgevers klagen nu al steen en been dat er geen gesprekspartner is om de CAO's af te sluiten. En vooral zo doorgaan rianne air alles voor het geld.... Grote milieuvervuiler.... eerst alles onderscheiten en vuilmaken en daarna wegrennen..... stelletje loosers zijn het bij Rianne aire..

Bello de Hond | 01-10-18 | 16:55 | + -2 -

Wat mij betreft krijgen deugmensen en vlieg- en kinderverbod.
Als we ook een kinderbeperking doen in groeilanden is er meteen geen milieuprobleem meer

Hemmenaar7 | 02-10-18 | 22:43 | + 0 -

Mooi zo. Gewoon lekker blijven verhuizen naar het oosten totdat Cryin'air volledig is opgerot uit de EU.

Huisregelneef_III | 01-10-18 | 15:40 | + -2 -

enne oh ja , ik werk niet in de luchtvaart...

arv | 01-10-18 | 15:39 | + -2 -

@sofa1 . Wilt u de lucht in met een vlieger die gedwongen wordt te vliegen ondanks dat zijn zoontje de afgelopen nacht is overleden ? Wordt een onrustig vluchtje. Dit is de praktijk bij deze aso maatschappij . Of denkt u dat u zich wel kunt redden in de lucht ? Ik toevallig wel - sinds 1988 een vliegbrevet maar u niet!

arv | 01-10-18 | 15:33 | + 7 -

Zoek dan een baan waar het beter is en laat degenen die wel willen werken met rust. De vakbonden kunnen opgedoekt worden. In Duitsland is IG Metal helemaal de pest. De eisen zijn exorbitant:
ford-igmetall.de/leistungen-der-ig-met...
6 weken vakantie, 35 uur per week werken en ga maar door. Binnen een paar jaar dicht. Das war einmal!

Frau Merkel | 01-10-18 | 15:21 | 2 | + -12 -

Dat is ook mijn probleem met de vakbonden, niet meer van deze tijd. Gevolg, de fabriek die jaren lang voor veel werkgelegenheid heeft gezorgd moet dicht.

pibasso | 01-10-18 | 15:57 | + 1 -

Door het grote aanbod van (jonge) piloten kan Ryanair betalen wat ze wil, onder de voorwaarden die ze wil. Op het moment dat je jonge piloten financieel aan je kluistert door ze hun typegoedkeuring zelf contant te laten lappen, dan leidt dat tot een situatie van afhankelijkheid. Verhuist u met uw hebben en houden even naar Milaan zonder vergoeding van kosten? Graag even tekenen bij het kruisje onder Iers recht.

Adler | 01-10-18 | 16:11 | + 7 -

Als je denkt bij Air France veel meer te kunnen verdienen ROT DAN OP en laat niet honderdduizenden gezinnen betalen welke niets te maken hebben met jouw arbeidskontrakt. Het leed wat deze asociale eikels veroorzaken is ongehoord. Zeker nu, met wereldwijd zo'n personeelstekort, sodemieter dan op en haal mensen welke niets met jullie konflikt te maken hebben niet door de stront. Jammer dat O'Leary jullie niet meer kan ontslaan.

Sofa1 | 01-10-18 | 15:15 | 5 | + -44 -

@pibasso

Wel zeuren dat ze niet meer van deze tijd zijn maar zelf actie ondernemen Ho maar... Goed het nieuws blijven volgen want je ziet nu al dat werkgevers met hun Handen in hun haar zitten omdat de"jongere" garde niet vertegenwoordigd is in een of ander unie/vakbond. Ze willen allemaal niks en er ook niks voor doen... Kom op kom in actie het gaat jou straks ook aan..

Bello de Hond | 01-10-18 | 16:58 | + -1 -

Met die asociale eikels bedoel je toch O’Leary ?

elevator | 01-10-18 | 17:02 | + 3 -

>>Het leed wat deze asociale eikels veroorzaken is ongehoord. Zeker nu, met wereldwijd zo'n personeelstekort<< Dan is zo'n actie door de leiding niet bevordelijk om dat tekort weg te werken, en komen na tijdje terug is nieuw personeel misschien nog mer kopschuw als dat het nu is. Erna ls je stelt dat je alleen mag staken als je anderen niet hindert mogen dus alleen werklozen nog staken en die dien toch al weinig.

Umberto die trotzoni | 02-10-18 | 13:14 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken