Zzp'ers verplicht verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. De zelfstandigenaftrek verdwijnt

Als het aan de werkgevers ligt
Als het aan de werkgevers ligt

Het kan hard gaan in de wereld. Een jaar geleden, schrijft Trouw, zagen werkgevers niks in het plan van de vakbonden om zzp'ers te verplichten een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Vandaag geven de werkgevers de loopgraaf die ondernemersvrijheid heet op.  De directeur van werkgeversorganisatie AWVN Harry van de Kraats zegt tegen de krant: 'De groep werkenden die niet verzekerd is, wordt steeds groter. Ondertussen tikt de tijdbom verder. Willen we dat als Nederland?' En die tijdbom is dan dat slechts 19% van de 895.000 zzp’ers met een hoofdinkomen uit ondernemerschap verzekerd is tegen arbeidsongeschiktheid. De rest van de zelfstandigen duikelt met een dwarslaesie zo de bijstand in, want arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zijn te duur of men vertrouwt de verzekeraar niet.  Maar Van der Kraats heeft een oplossing: 'Betalen alle werkenden mee aan de arbeidsongeschiktheidsverzekering, dan is de premie voor zelfstandigen beter te behappen'. Om daar aan toe te voegen dat zzp'ers die zo'n lage premie niet kunnen betalen verdwijnen door natuurlijke selectie. De AWVN kietelt de vakbonden nog even door. Het Financieele Dagblad opent vandaag met 'Werkgever gaat zieltjes winnen voor leeglopende vakbonden', waarin diezelfde Van der Kraats zegt: 'Ik geloof heilig in “countervailing power”'. De AWVN ziet de onafhankelijke tegenmacht (vertaling FD, red.) van de vakbonden harder slinken dan  de vergrijzing van de bevolking. De werkgever verliest daarmee een kritische gesprekspartner en daar zijn de werkgevers niet blij mee wegens verdwijnen van draagvlak van de bevolking voor sociale dingen. Dus gaan werkgevers werknemers aansporen om lid te worden van de vakbond. Enfin, vanwaar al die liefde van de werkgevers voor de bonden? 1) Er is vandaag een jaarcongres van de AWVN dat met voorpagina-artikelen meer gewicht krijgt en 2) de werkgevers willen af van de doorbetalingsplicht van twee jaar voor zieke werknemers, iets dat de vakbonden niet willen (een sociaal akkoord liep vorig jaar spaak op dit onderwerp). Gaan wij kijken of de bonden ditmaal wel toehappen. Het hele plan van de AWVN ('tien ideeën voor de wereld van werk') vindt u hier, inclusief de opmerkingen over de zelfstandigenaftrek (als zzp'ers zich verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid en deelnemen aan een pensioenregeling,  dan 'kunnen we afscheid nemen van de bestaande generieke zelfstandigenaftrek'. Verandert de wereld toch minder hard dan we denken).



Reaguursels

Inloggen

Over elk uur wat een zzp'ers declareert wordt sowieso 21% btw geïncasseerd. En dan hebben we het nog niet eens over de IB. Kan dus makkelijk voor het kleine percentage wat daadwerkelijk uitvalt een bijstandsuitkering vanaf.

Johnweer | 01-10-18 | 21:48 | 1 | + -1 -

De meeste zzp’ers sturen hun facturen naar bedrijven. Die vragen de btw vervolgens weer terug. Dus dat zet niet echt zoden aan de dijk voor dat bijstandspotje van je.

argumentumadpopulum | 02-10-18 | 07:45 | + 0 -

Ik heb toen ik 9 jaar geleden voor mezelf begon geïnformeerd naar een AOV.

6000 per jaar (bruto, is netto minder, zolang je niet staakt), want risico beroep (profileren mag alleen niet op grond van ras, geloof en sekse blijkbaar), eerste 6 maanden geen uitkering, daarna 2000 per maand bruto, naar percentage arbeidsongeschiktheid (70 procent afkeur is 1400 per maand bruto), premie loopt door. En verplicht werk aan te nemen wat je nog wel kan, want met een hoge dwarslaesie kun je nog altijd postzegels likken (inkomen aangevuld tot percentage arbeidsongeschiktheid).

Graag hier tekenen voor zo'n topdeal voor u en uw gezin, dames en heren ambtenaren.
Zo niet, duw het dan ook niet bij anderen door de strot.

JvanB | 01-10-18 | 18:46 | + 15 -

En waar moeten zzp'ers de torenhoge premies voor een AOV van betalen als de zelfstandigenaftrek wordt afgeschaft?

MAD1950 | 01-10-18 | 17:35 | + 4 -

Je kunt in NL beter met iemand trouwen dan hem/haar in dienst nemen. Daar ben je goedkoper vanaf. Maar eerst wacht ik maar eens af hoe hoog de boetes zijn en of ze het innen daarvan wel voor elkaar krijgen.

Fantabulosa | 01-10-18 | 15:22 | + 3 -

50 en 60+'ers kunnen niet eens een AOV afsluiten, de meeste verzekeringen willen dit niet heb ik al vaker begrepen, en als je kanker hebt gehad motten ze je helemaal nergens

psychopeter | 01-10-18 | 15:05 | + 5 -

Merendeel van de ZZP_ers verdient heel weinig, dat is ook hun bedoeling want de ZZP activiteit hebben ze niet als hoofd inkomen, kan inkomen partner zijn of werkzaamheden naast een loondienstverband of uitkering of pensioen.
Hoe moet je als hobby matige ZZP-er dan aan de slag.
Men l*lt maar wat met de bedoeling wederom belastingcenten te genereren, de verplichte AOV bestond al, uitkering max.70 minimum inkomen ( bijstand dus ) en een giga premie verplichting, ben ff de naam kwijt dan deze verplichte regeling die een jaar of 10 geleden is afgeschaft door de politiek.
Waarom de AWVN zo een hekel heeft aan ZZP-ers is mij een raadsel of het moeten goede vrinden van Rutte de MKB hater zijn.

Uw Verzekeringsadvis | 01-10-18 | 13:57 | + 2 -

Nee ga weg.
Heb nu wel een AOV, maar zodra mijn financiële buffer het toelaat kap ik daarmee. Geen zin om straks in de duurste premie jaren verplicht af te dragen aan iets wat ik zelf al geregeld heb.

Harry Turtle | 01-10-18 | 13:01 | 3 | + 8 -

+1 Kan ik enkel helemaal mee eens zijn :- )

Enrique C | 01-10-18 | 13:26 | + 1 -

Ik had ook een buffer opgebouwd van 12 maanden zonder inkomsten. Ben pas als zelfstandige begonnen nadat ik een buffer had van 4 maanden. Wat de eerste 1 of twee maanden heb je vaak wel een aantal opdrachten, maar daarna droogt het vaak even kort op want door die eerdere opdrachten had je weinig tijd om nieuwe opdrachten binnen te halen..

Maar ik denk dat men vooral de 'schijn' zelfstandigen van PostNL en de thuiszorg organisaties wil beschermen. Die kunnen in de regel niet zelf bepalen wat voor tarief zij vragen voor hun diensten. Thuiszorg organisaties zijn eigenlijk meer uitzendbureaus geworden. Zij bellen jouw op dat ze werk hebben en of je aan de slag wilt tegen hun tarief. Uiteraard gaat die betaling via de thuiszorg organisatie en niet rechtstreeks met de zorgafnemer..

TuurlijkNiet | 01-10-18 | 14:48 | + 3 -

Buffer voor rustige periode is sowieso een aanrader, het scheelt ook heel veel premie als je je aov wachttijd op minimaal 6 maanden zet.

Harry Turtle | 01-10-18 | 18:21 | + 0 -

Ik ben zelfstandig te geworden om ZELF te bepalen hoe en of ik mijn risico s en kansen neem en of en wat ik hoe verzeker. Ik koos voor geen aov en dat scheelde mij de afgelopen 20 jaar ca € 80.000 euro. Hoogst irritant dat mensen met het vingertje gaan wijzen hoe ik als volwassene mijn risico s moet managen!

maarten1959 | 01-10-18 | 12:35 | 3 | + 13 -

Prima dat je het risico zelf draagt.

Maar stel je was wel arbeidsongeschikt geraakt, hoe had jij of uiteindelijk wij dit dan betaald?

Kaas de Vies | 01-10-18 | 12:56 | + 5 -

Via alle belastingen die ook een ZZP-er betaald. Er wordt zo veel afgeroomd, dat elke cent meer die naar de overheid gaat te veel is en elke cent die op welke manier dan ook terug gehaald kan worden meer dan legitiem is, mits door een netto-bijdrager.

Frau Merkel | 01-10-18 | 13:28 | + -2 -

Tja, waarom pensioenpremie betalen als je een 'zwaar' beroep hebt waarin je de 70 toch niet haalt. En in de afgelopen 15 jaar ben ik nog niet ziek genoeg geweest om niet meer dan 2 achterééngesloten dagen te missen van werk, waarom moet ik daar dan voor betalen als ik er toch geen gebruik van maak (net als de zorgverzekering over het algemeen waar ik al 20k op had kunnen besparen). Een autoverzekering terwijl ik nog nooit schade heb gereden?

Dat het je (nog) niet is overkomen wil niet zeggen dat het niet gebeurd. En zoals Kaas de Vies zegt, wat als het wel een keer mis was gegaan? Dan hadden wij hier allemaal mogen betalen voor jouw biertje en je baal shag omdat je verder toch geen flikker meer kan uitvoeren.

Overzekerd moet je alleen zijn als je echt financieel onafhankelijk bent (= paar miljoen op de bank).
Voor de rest: Eurocard - Mastercard.

Brofist | 01-10-18 | 14:01 | + 0 -

Fuck ondernemers. We willen slaven.

ik zei het toch | 01-10-18 | 12:21 | 1 | + 15 -

Nee, want slaven zijn duurder. Die moet je namelijk onderhouden. De echte natte droom is de stagiaire die van spaargeld leeft.

frank87 | 01-10-18 | 19:47 | + 5 -

Gezien de juichende verhalen van reagurende ZZP'ers hier die beweren duizend euro per dag binnen te harken lijkt me dit maar een klein bedragje voor een verzekering.

2voor12 | 01-10-18 | 11:35 | 4 | + -12 -

Je weet dat een AOV vooral gebaseerd is op het bedrag wat je wilt laten uitkeren? In 2008 moest ik voor een uitkering van 2200 euro bruto per maand, elke maand een premie betalen van 680 euro (of iets in die richting).. Juist degene welke onvoldoende inkomsten hebben om een buffer op te bouwen, zijn ook degene welke vaak moeite hebben om de AOV premie te betalen..

Echter is het van de zotte dat je als zelfstandige verplicht wordt om een risico af te dekken via een verzekering. Los van dat nu de AOV verplicht wordt, doet men ook de zelfstandige aftrek afschaffen zodat de ZZP dus dubbel genaaid wordt..

Je hebt als ZZP ook wat geluk nodig. Ik had in de VS een aantal gelukkige momentjes waardoor ik mijn stempel kon drukken en 'ineens' zichtbaar was in een niche markt. Nu heb ik 18 man in dienst en inmiddels heb ik een Incorperated (Amerikaanse BV) bedrijfsstructuur..

TuurlijkNiet | 01-10-18 | 14:57 | + 4 -

Stel dat je die duizend euro per dag binnen harkt, dan kan je vrij rap een goede buffer hebben die een AOV overbodig maakt. Leg mij eens uit waarom iemand dan geen moeite zou moeten hebben om daar verplicht een aov met bijbehorende torenhoge premie voor af te sluiten?
Misschien krijg je zoveel minnetjes omdat het een nogal dom comment is, zo maar een idee hoor.

Harry Turtle | 01-10-18 | 23:01 | + 3 -

Ja hoor, hark genoeg binnen. Kan zelfs zonder inkomen uit mijn onderneming ruim leven. En dan zou ik een AO moeten hebben? NEE en zeker niet verplicht!

SolidRock | 02-10-18 | 11:14 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

En hoe zit 't met onze vrolijke EU-vrienden die hier de 'ZZP'er' uithangen? Die hebben zeker weer een vrijbriefje want geen Nederland.

lol als je jong bent, vertrek gewoon en zoek je heil elders.

Tripps | 01-10-18 | 11:16 | 3 | + 10 -

Ik heb een keurige AOV bij Expat en Co. Daar betaal ik E376,-- per maand voor. Een maand eigen risico per jaar en bij ziekte E4.800,-- per maand. Bij NN betaal je bijna het dubbele. Verder dekt de verzekering heel Europa.
Wanneer iemand in Belgie van een bouwsteiger lazert, denk de NL AOV niet. Expat en Co dekt deze wel.
Toch iets om over na te denken.
Bij uitkering houden ze ook geen premies en loonheffing in. Doet de NL AOV wel.

Haberdoebas | 01-10-18 | 12:26 | + 3 -

Haberdoebas, dat klinkt allemaal prachtig. Ik hoop alleen dat je nooit een beroep op je verzekering hoeft te doen wegens arbeidsongeschiktheid. De kans is dan groot dat je weinig of niets uitgekeerd krijgt. Verzekeringsmaatschappijen gedragen zich als het er op aankomt allemaal als ratten. Het vervelende is ook dat als je een rechtszaak aanspant, de verzekeringmaatschappij altijd de langste adem heeft.

mona | 01-10-18 | 15:31 | + 1 -

@Haberdoebas Leuk en aardig, maar ik bedoelde meer of onze vrolijke EU vrienden ook verplicht worden die 376 euro per maand op te hoesten?

Tripps | 02-10-18 | 08:35 | + 0 -

Schijnzelfstandigheid de omschrijving:
Verplichte ao verzekering nog even een verplichte pensioenverzekering erbij vervolgens doorpakken met een verplichte ww verzekering..............

SolidRock | 01-10-18 | 11:10 | + 4 -

Klinkt als een Belgisch systeem. Daar betaal je als zzp'er automatisch 700 euro per kwartaal aan sociale lasten (inc arbeidsongeschiktheisverzekering) Ook als je geen stuiver verdient. Een van de redenen dat er niks van de grond komt, daar. Want voor veel starters is 3000 euro aftikkken op jaarbasis een reden om niet te beginnen.

Dr_Prepper | 01-10-18 | 10:54 | + 22 -

Kijken wat er gebeurt wanneer de Overheid geen bouwvakkers meer kan vinden om de Tweede Kamer te renoveren. Ideetje voor een boycot?

Haberdoebas | 01-10-18 | 10:44 | 1 | + 3 -

De renovatie gaat zeer waarschijnlijk wat meer bevatten dan alleen de renovatie. De kosten rijzen de pan uit. Dat kan bijna alleen maar als er meer gedaan wordt. Een commando-centrale, bomvrije kelder, noodvoorzieningen, telecommunicatie, beveiligingsinstallaties en ga zo maar door. De voorbereidingen ter bescherming tegen het pleps worden nu getroffen, als alternatief voor de boot naar Engeland. Brussel werd ook opeens voorzien van pollers omdat er wel erg veel suikerpatienten onwel werden.

Frau Merkel | 01-10-18 | 13:32 | + -1 -

Veel zzp-ers staan kort ingeschreven bij de KvK - zodra het niet lukt dan proberen ze een baan in loondienst te vinden.
Maar dadelijk moet je wel bij je start een aov-premie en pensioenpremie gaan betalen... terwijl je nog geen cent verdient.

sociaal_econoom | 01-10-18 | 10:37 | 1 | + 20 -

Precies.

Dr_Prepper | 01-10-18 | 10:54 | + 0 -

bedoeling is dat ZZpers zich zo hoog dienen te gaan verzekeren dat ze in feite dus de prijs voor diensten flink omhoog moeten gooien. werkgevers laten dan die zzpers links liggen want te duur en gaan massaal verder over op payroll en uitzendconstructies.. allemaal om vooral zo min mogelijk 'vast' te zitten aan werknemers die, zo is het leven nu eenmaal ziek kunnen worden of minder in een chaotisch bedrijf/organisatie nog kunnen functioneren met steeds wisselende collega's die via de flex werkzaam zijn.. en dan kost vast weer een godsvermogen om ze eruit te gooien.

fikkieblijf! | 01-10-18 | 10:19 | 1 | + 8 -

Juist.

Kaas de Vies | 01-10-18 | 12:55 | + -1 -

Ik heb ooit personeel in dienst gehad en jaren geleden rustig afgebouwd (zonder ontslagen). Never, jamais, niemals, nooit niet meer zal ik weer personeel in Nederland aannemen om verschillende redenen maar het belangrijkste obstakel is de doorbetalingsplicht van twee jaar voor zieke werknemers. Uiteraard heb ik niets te zeggen wat een medewerker doet in zijn vrije tijd (een medewerker reed motor, een ander vloog klein spul bijvoorbeeld) maar ik weiger het risico te lopen als er eentje met zijn dronken harsens de helling af skiet, een paar rotsblokken goed raakt en daarmee volledig verlamd raakt. In Duitsland ben je terecht als werkgever enkel verantwoordelijk gedurende de werktijd. Wil je een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor je vrije tijd dan moest (wellicht nog) je die vrijwillig afsluiten. Zo hoort het. En ja ik had er ook een toen.

Zelf heb ik jarenlang in Nederland een arbeidsongeschiktheidsverzekering gehad; nu bewust niet meer (en nee hij was niet bepaald goedkoop - als zelfstandige betaal je meer dan een werknemer). Ik heb de verzekering niet meer om de doodeenvoudige reden dat ik inmiddels voldoende grote buffers heb en mijn inkomensrisico tot 67 zelf kan dragen (je moet enkel dat verzekeren wat je niet zelf kunt dragen - ziektekosten bijvoorbeeld). Ook dit is een reden waarom die verplichting geen goed idee is.

Enrique C | 01-10-18 | 10:19 | 3 | + 19 -

Dit dus. Het is belachelijk dat je twee jaar moet doorbetalen bij ziekte. Iedereen zou zelf een arbeidsongeschiktheidsverzekering moeten afsluiten. Als je als werkgever niet twee jaar hoeft door te betalen dan zou je deze verzekering zelfs met je werkgever kunnen regelen. Win-win voor beiden.

Janisstoppen | 01-10-18 | 12:27 | + 4 -

Maar als werkgever kan je je hier voor verzekeren. Al een tijd toch?
Ik zeg niet dat ik het niet met jullie eens ben, maar dat is toch mogelijk?

Kaas de Vies | 01-10-18 | 12:54 | + -1 -

@Kaas

Mogelijk is dat zeker, maar heb je die premies wel eens gezien?!? Neem voor het gemak met salarissen van 2 a 3 keer modaal.


Enrique C | 01-10-18 | 13:24 | + 2 -

Dan hebben we binnenkort ZZP'ers die geen stuiver hebben om hun kont te krabben, maar wel een uitkering krijgen als ze arbeidsongeschikt worden. Ik zie mogelijkheden voor alle freelance-acteurs...

frank87 | 01-10-18 | 10:10 | 2 | + 8 -

zie maar eens een AO uitkering te krijgen.. daar zit een heel verzekeringsbedrijf achter met honderden regeltjes en gewiekste juristen/verzekeringsartsen.. ziek zijn betekent in Nederland niet meer dat je ook arbeidsongeschikt bent!.. bonsai boompjes kweken of achter het stuur van een vrachtwagen is vaak nog best mogelijk, tenzij je terminaal bent!

fikkieblijf! | 01-10-18 | 10:23 | + 4 -

En zodra de AO dus voordelig kan zijn (want niet onder het minimumloon, een godsvermogen voor sappelende ZZP'ers), voelen de verzekeringen zich gesterkt in dat ratten-gedrag.

frank87 | 01-10-18 | 10:28 | + 2 -

Een AOV verzekering kost gauw 3000 euro per jaar.... als je dadelijk ook nog verplicht pensioenpremie moet gaan betalen dan ben je de helft van de maand bezig om dit te kunnen betalen.
Denk dat je dadelijk beter samen met de boeren.... naar Polen kunt verhuizen.

sociaal_econoom | 01-10-18 | 09:32 | 3 | + 10 -

De boeren hebben een AOV van minder dan 2000 euro per jaar: uitbetaald in vervangende arbeid.

frank87 | 01-10-18 | 10:08 | + 1 -

Een verzekeingsmaatschappij kijkt hoeveel kans er is dat ze moeten uitbetalen , aan de hand daarvan baseeren ze de premie .

elevator | 01-10-18 | 11:41 | + 0 -

Ik denk dat werknemers maar al te graag tegemoet zullen komen aan die 3000 euro per jaar om maar niet twee jaar hoeven door te betalen bij ziekte. Zelfs als de werkgever de helft betaald is het voordeliger.

Janisstoppen | 01-10-18 | 12:28 | + 0 -

DGA’ers zijn genaaid, en dat vindt iedereen blijkbaar ok getuige de stilte, waardoor er ruimte ontstaat om de rest van de zzp’ers te naaien. Zelfstandigenaftrek weg en verplichte verzekeringen, wat is dan nog het verschil met werknemers behalve de nadelen zoals onzekerheid?
Overheid en werkgevers willen zzp’ers afschaffen of zwaar ontmoedigen. En? Werkt het al?

ZwarteDag | 01-10-18 | 09:19 | 2 | + 13 -

De stilte komt vermoedelijk vooral voort uit het feit dat de gemiddelde DGA vaak erg hard werkt.

Bejaarden en werklozen hebben tijd om op het Malieveld te staan. Het MKB vangt de klappen op en blijft druk bezig is om de economie te vergroten.

argumentumadpopulum | 01-10-18 | 09:29 | + 16 -

Ik denk dat veel redelijk goed betaalde ICT-ers nu wel gaan overwegen om een BV-tje te starten. Puur om onder zo'n idiote regeling uit te komen.

DolfWeerwolf | 01-10-18 | 19:01 | + 1 -

Fanbtastische verzekeringen. Je moet zo'n beetje dusdanig in de kreukels zitten dat het leven niets meer waard is wil de verzekering uitbetalen. Daarnaast is een verzekering die ook een substantieel bedrag uitkeert onbetaalbaar.

Ook erg blij met onze belangenbehartigers als FNV, VNO-NCW en MKB Nederland.....

gepast_betalen | 01-10-18 | 09:03 | + 31 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken