VVD: alle werklozen moeten truckers worden

Eén plus één is twee
Eén plus één is twee

Het is toch van de gekke. In ons land staan 7.000 vacatures open voor vrachtwagenchauffeurs, maar tegelijkertijd maakten er van de 26.488 bijstanders in Den Haag in 2017 slechts zeven de doorstroom naar dat ambt. Dit jaar staat de teller op vijftien. Vindt u ook niet 'dat dit lastig uit te leggen is aan al die Nederlanders die hard werken voor brood op de plank, omdat ze liever dat doen dan anderen voor hun uitkering te laten betalen?', vraagt VVD-Kamerlid Dennis Wiersma zich af. Omdat hij geen enkele reden kan bedenken waarom werklozen die wel kúnnen werken niet in de vrachtwagencockpit plaatsnemen vraagt Wiersma of minister Koolmees (Sociale Zaken) 'een minder vrijblijvende aanpak' wil overwegen. Wat die aanpak precies inhoudt laat hij overigens verstandigerwijs in het midden. Daarmee staat hij met verve op de reuzenschouders van Leefbaar Rotterdam, die vorig jaar met hetzelfde idee ('één plus één is twee') kwam voor de havenstad en werklozen wilde korten op hun uitkering bij weigering. Briljant, zou je denken. Afgezien van het feit dat dwangarbeid - hoe je het ook verpakt - nog steeds kut is en het ook wel degelijk geld kost, dan. Maar goed, daarbij wil Wiersma weten of hij nu eindelijk eens antwoord krijgt op zijn plan om de werkleerplicht uit te breiden naar iedereen die werkloos is, in plaats van die alleen maar te laten gelden voor mensen tot en met 27 jaar. Nou, wat denkt u, gezien de huidige coalitiesamenstelling? Enfin, Wiersma heeft in elk geval even de hardwerkende rechtse burger kunnen paaien. Dat hij daarmee wel nogmaals bevestigt dat we voor nutteloze Kamervragen niet slechts naar de flanken van het politieke spectrum hoeven te loeren, neemt hij waarschijnlijk op de koop toe.

Reaguursels

Inloggen

Ik stel voor om het contract van kamerleden ook naar Fase A te verplaatsen. Dan kunnen ze binnen no time ook de bijstand in. Bijstand dat is wachtgeld voor het volk. Bij goed functioneren mogen ze naar Fase B en dan mogen ze eindelijk op ''cursus'' en krijgen ze WW.

Weetjijveel | 29-09-18 | 18:36 | + 1 -

Goed voorbeeld doet volgen. Geen wachtgeld meer in de politiek, zeker niet na het veld moeten ruimen bij bewezen niet functioneren of zelfs dubieus handelen.
De vrachtwagen in!!

Nuuk | 29-09-18 | 12:28 | 1 | + 4 -

Niet alle werkzoekenden zijn geschikt voor het vak vrachtwagenchauffeur. Zoals de meeste VVDers niet geschikt zijn voor het "vak " politicus. De gemiddelde VVD er is meer geschikt om pooier te worden in een bordeel te worden om daar Poolse dames uit te buiten onder het motto de markt moet zijn werk doen! VVD= VERENIGING VAN DOOFStommen

Hans_Gelderland | 29-09-18 | 14:01 | + 1 -

Die hele werkleerplicht stelt ook niks voor. Als je bij de gemeente komt en je vraagt om een opleiding of studie dan is er toch nooit bedget, dus dan blijft de werkplicht over. En het werk waar ze mee komen past ook totaal niet bij een opleiding en studie en is vaak ook op uitzendbasis of een kort contract. Daarna begin je weer van voren af aan. Het erge is dat die ambtenaar een mooi modaal salaris ontvangt en eigenlijk op geen enkele manier iets heeft bijgedragen.

Cum infamia | 29-09-18 | 11:21 | 1 | + 11 -

Hoeft ook niet bij je studie en opleiding te passen, gewoon zelf je broekriem ophouden, het is toch van de zotte, om onder dat voor geven geen baan te hoeven accepteren!

mrjixies | 29-09-18 | 12:57 | + 0 -

Het lukt ze niet eens om werklozen in de kassen aan het werk te zetten, dus succes ermee! Ik spreek de h.h. politici over een paar jaar wel weer, ettelijke 'banenplannen' en weggegooide miljoenen later.

Zenzeo | 29-09-18 | 10:48 | 1 | + 3 -

misschien als ze eens een normaal salaris betalen om in de kassen te werken.. waarom moet het produktie werk in de kassen en in de overige levensmiddelen industrie zo laag zijn dat het werken erin geld kost ipv opbrengt? De arbeidskosten zijn de de sluitpost omdat de hele EU wetgeving gericht is op open handel (Oekraïne)en open arbeidsmigratie ( nog lager lonen dan de polen en zelfs de Albanezen komen er niet op af). De multinationals zoals unilever die dit voedsel verwerken tot soep en stamppot krijgen er een dividendbelastingverlaging bij en verdienen goud geld ermee. De arbeider in dit land dient van een mager salaris 40 uren te draaien onder omstandigheden waar je ook je vraagtekens bij kan zetten en dit op bijstand nivo. Vervolgens om die tomaten te plukken er te komen zijn eigen woon-werk kosten op hoesten.. van dat salaris op bijstand nivo

fikkieblijf! | 29-09-18 | 12:53 | + 7 -

Werklozen moeten truckers worden.. ik zie die Rutte al zitten.
Zal dan iedere dag iets bestellen en net niet op tijd thuis zijn.

Mertom | 29-09-18 | 09:24 | 1 | + 3 -

Rutte heeft nog nooit een dag van zijn leven in het bedrijfsleven gewerkt. Slapjanus en labbekak is het om met de woorden van kampbeul Hans de Boer te spreken...

Hans_Gelderland | 29-09-18 | 14:15 | + 0 -

Een chauffeur die niet steelt of erft, moet trappen tot ie sterft.

Tripps | 29-09-18 | 08:51 | + 2 -

Over een jaar of wat hebben we zelfrijdende vrachtauto's, zit je weer met werkeloze chauffeurs.

kloopindeslootjijook | 29-09-18 | 01:43 | + 15 -

Het hele uitkeringssysteem moet op de schop. Er moeten strengere criteria komen en de uitkeringsontvanger mag dat, waar hij recht op heeft, niet in geld ontvangen maar in voor iedereen op naam gestelde bonnen, voor voedsel en voor alle andere uitgaven. De levensmiddelenbonnen mogen niet gelden voor luxe-artikelen zoals alcohol en tabak en de andere niet voor luxekleding zoals Nikes en dergelijke. Huur, gas, water, licht en in prijs gelimiteerde meubels en witgoed worden direct aan de leveranciers overgemaakt, zonder tussenkomst van de bijstandsgerechtigde. Openbaar vervoer is gratis, autobezit is een overbodige luxe, net als op vakantie gaan. Landlijntelefoon is gratis, mobiele telefoons is ook een luxeartikel. Theater, tentoonstellingen en bioscoop 1x per week gratis. Zakgeld? Waarom niet, 10 of 15 Euro per week per volwassene.

En als er dan bijstandgerechtigden zijn, die toch als luxe gedefiniëerde dingen hebben of doen, weet je ook waar zwart geld gemaakt wordt.

issieookweer | 29-09-18 | 00:11 | 16 | + -14 -

Laatste van mijn kant. Ik heb er weinig zin in om voor landverrader uitgemaakt te worden door precies dat soort figuren, die er met hun mentaliteit de reden voor zijn dat ik uit NL weggegaan ben.

@b4. Dat wat ik zeg gaan te interpreteren: niet doen. Ik bedoel precies wat ik zeg, zonder uitzonderingen en specifieke gevallen. Overigens, als jij kaartclubjes en naaikransjes belangrijker en socialer vindt dan woningen voor mensen die jarenlang op een wachtlijst moeten staan eer ze wat tegen een afzettersprijs kunnen huren, moet je jouw sociale prioriteiten eigenlijk toch eens bijstellen. En als je een vergelijking maakt met het gedwongen denken in NK of Cuba, kijk dan toch eens naar NL; zelfs van jou krijg ik geen redelijkheid, gewoon omdat ik met een mening kom die jou niet bevalt.

issieookweer | 30-09-18 | 00:56 | + 0 -

@Jostifiel | 29-09-18 | 20:53 | + 1 -
Wat het UWV en de versnippering betreft ben ik het helemaal met je eens. Maar het UWV is alleen maar één van de zichtbare uitvoeringen van een totaal kromgegroeid sociaal systeem, waar iedereen meent dat vooral hij recht heeft op alles, hoe onbelangrijk dat ook moge zijn, en de eigenlijke sociale verzorger, de nationale regering, zo hard mogelijk probeert eronder uit te komen. Het is een schande hoe b.v. tegenwoordig de gezondheidszorg en de zorg voor gehandicapten en ouderen aan profiteursdenken is uitgelevered en ook hoe de sociale gemeenschap ondergeschikt wordt gemaakt aan de belangen van de industrie. En dan ook is de EU nog niet eens werkelijk op gang gekomen; Pechtold et al zijn qua corruptie daar nog kleutertjes tegen.

Ik wil het nog eens herhalen: Nederland is een asociaal land van egoïsten geworden, die zichzelf per definitie als ultimatieve rechthebbers van tegenprestatievrije ondersteuning door anderen zien. Dat daardoor het sociale systeem een totale karikatuur van zichzelf geworden is, interesseert de weinigsten nog. En omdat dergelijk zelfgereid denken niet tegen kritiek bestand is, worden afwijkende meningen zonder meer niet getolereerd. Dunning-Kruger viert hoogtij.

issieookweer | 30-09-18 | 01:13 | + 0 -

Van mij dan ook nog 1x omdat ik weet dat jij ook hier terugkomt om nog eens te lezen.

De keus die jij maakt tussen subsidie aan een club stoppen om geld vrij te maken voor sociale huurwoningen is ongeveer hetzelfde als tegen een verkeersagent die jou een boete geeft zeggen dat hij boeven moet gaan vangen.

b4 | 30-09-18 | 11:19 | + 0 -
▼ 13 antwoorden verborgen

Ze zoeken jonge mensen die voor onder minimum loon 80 tot 100 uur werken en leven in de vrachtwagen. CAO loon kan je vergeten. slechte trailers, beurten illegaal op de parkeerplaats

Merlanni | 28-09-18 | 23:25 | 1 | + 17 -

ze zoeken geen jonge mensen, ze willen een hele grote groep arbeiders hebben die dit werk onder Oost Europese arbeidsomstandigheden en dito salaris gaan uitvoeren, maar wel in Nederland voldoen aan allerlei tax en heffingen blijven bijdragen.. die 2 samen kun je nagenoeg alleen in slavenarbeid vinden

fikkieblijf! | 29-09-18 | 08:22 | + 16 -

Ik zie niet echt voor me: zo'n Somaliër op crocks die een broodje halal bal uit de muur trekt en daarna een peuk zware meuk draait.

I.P standing up | 28-09-18 | 23:19 | + 12 -

Chauffeur, ik raadt het iedereen af om dat te worden, zit er zelf ook in maar als ik de kans krijg stap ik eruit. Werkgevers die over de ruggen van hun personeel in de uren staan te snijden, lange dagen, basis loon om te huilen, agressie op de weg, bij klanten als voetveeg worden behandelt, enz. Maar ja de schoorsteen thuis moet ook roken. En wat anders vinden is makkelijker gezegd dan gedaan als je niet de vereiste diploma's hebt.

abeltasman | 28-09-18 | 21:19 | 3 | + 21 -

Heeft die VVDer Dennis Wiersma zelf ooit wel eens een dag in het bedrijfsleven gewerkt of is hij alleen raadslid of luie ambtenaar geweest? Waarom gaat hij zelf niet achter het stuur zitten van een vrachtwagen zitten en 80 uur per week maken! Schijt VVD er!!

Hans_Gelderland | 28-09-18 | 21:34 | + 16 -

Dennis Wiersma werkte vroeger voor de FNV jongerenbeweging en Wiersma studeerde sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en was daar ook lid van de faculteitsraad. Een totale nono dus als VVD'er en heeft nooit gewerkt, had net zo goed voor GroenLinks in de kamer kunnen zitten.
Waarschijnlijk heeft de VVD enorme moeite nog mensen voor hun op de kieslijst te krijgen, op de kieslijst van de VVD en het is toch een bewijs dat je niet integer bent. Staat daarna wel op je CV,

Beroep = Boerenlul | 29-09-18 | 04:18 | + 14 -

@ Hans_Gelderland
Ik ben bang dat Dennis Wiersma naar 'RTL transport wereld' kijkt met al die blije gezichten voor de bühne inclusief de geregisseerde items met uitzendkrachten. Over salaris wordt even niet geluld.

Atlantis-95 | 29-09-18 | 20:32 | + 1 -

Ik ben groot voorstander van het plan om werkloze bontkraagjes Toyota landcruisers in Syrie te laten afleveren, op voorwaarde dat de betreffende partij in Syrie de chauffeur houdt. Dan maakt het mij ook niet uit wie de Toyota ontvangt!

ZwarteDag | 28-09-18 | 20:35 | + 5 -

Gelijke monikken, gelijke kappen; hoeveel VVDers krijgen wachtgeld en zouden DUS ook op de truck kunnen zitten?

Mauguio | 28-09-18 | 20:23 | 2 | + 26 -

Mag het ook op bus ?

hhhmariavanempel | 28-09-18 | 20:38 | + 12 -

@maria
U doelt op Fred Teeven (uitzondering, regel etc)?

Mauguio | 28-09-18 | 21:12 | + 2 -

Slechte zaak. Werkgevers moeten gewoon meer betalen. De uitstroom is groot omdat er elders makkelijker meer verdiend kan worden. Dat heet het door jullie zo gevierde 'marktwerking' heren werkgevers.

Yeohan | 28-09-18 | 20:13 | 1 | + 15 -

De 'marktwerking' wordt uiteraard alleen maar bejubeld als het iets oplevert (ten koste van anderen), niet als het iets kost.

EefjeWentelteefje | 28-09-18 | 20:15 | + 17 -

Lekker even dik tien ruggen investeren in een rijbewijs en er dan een slecht betaalde baan er aan overhouden. Lullen ze op autobaan ook nog de hele dag overzelfrijdende auto s. Daar toch geen hond voor. Ik ben voor marktwerking. Gooi dat salaris flink omhoog en ze staan in de rij. Het is een verantwoordelijk baan met serieuze consequenties als er wat fout gaat. Niet zeiken en gewoon dokken en dan bedoel ik niet het UVW.

alufoliegroothandel | 28-09-18 | 19:55 | 4 | + 21 -

Ja leuk tekenen voor 5 jaar minimumloon. Gaat er wat goed fout draai je de gevangenis in of ben je je rijbewijs kwijt in het gunstiste geval. Enorme tijds druk. Steeds meer idioten en volk met totaal geen verkeerinzicht in het verkeer. Klote werktijden geen toekomst. In bezit van alle rijbewijzen inclusief instrukteur rijbewijs voor bus en vrachtwagen. Geen A ik ben geen orgaandonor.

alufoliegroothandel | 28-09-18 | 21:49 | + 13 -

10 ruggen?
Je kan ook gewoon NIET 10x herexamen doen hoor...

mark1487 | 28-09-18 | 23:36 | + -5 -

argumentumadpopulum
klopt, en dan zit je de komende jaren aan dat bedrijf vast of terugbetalen de investering.. voor dat rijbewijs!

fikkieblijf! | 29-09-18 | 08:24 | + 3 -
▼ 1 antwoord verborgen

En hoe gaan mensen in een uitkering in hemelsnaam een (rij)opleiding voor vrachtwagenchauffeur kunnen betalen?

Rest In Privacy | 28-09-18 | 19:51 | 6 | + 10 -

Ik spreek regelmatig alleenstaande moeders met vrachtwagen rijbewijs, omdat het bij het pakket aan 'hulpverlening' zat. Doen ze verder niets mee, doch gratis dus waarom niet.

George Foreman | 29-09-18 | 01:04 | + 0 -

George Foreman
alleenstaande moeders met een vrachtrijbewijs.. wat bedoel je nu met je plemp.
Die moeders kunnen worden ingezet en nemen hun koters 24 uur mee in de cabine ofzo? Ondertussen Syrische en Eritreeërs 28 plus mannen die thuis languit op de bank bij zitten te komen van de vlucht en niet kunnen werken vanwege geen EU rijbewijs en niet sprekend de taal..

fikkieblijf! | 29-09-18 | 08:28 | + 3 -

Ik bedoel dat de overheid nu ook al betaald.

George Foreman | 29-09-18 | 09:45 | + 1 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik kan me ergens herinneren dat transporteurs lovend waren over buitenlandse chauffeurs omdat de loonkosten lager zijn en die wat makkelijker aan een rijbewijs kunnen komen. Waar zijn die buitenlandse chauffeurs gebleven? Of gaat het in de thuislanden beter en mogen de werklozen het opknappen voor een salaris waarvoor die Pool niet meer gaat werken.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er voorstander van om mensen de WW aan het werk te schoppen als ze niet willen, maar het moet wel lonen. Ik heb vaker de indruk dat werkgevers staan te springen om personeel, maar niet meer willen betalen. In dit geval lijkt met het voorbeeld 'chauffeurs' verkeerd genomen. En ja ik snap het prima dat werkgevers voor een tientje per uur bruto aan loonkosten graag een chauffeur willen aannemen.

Atlantis-95 | 28-09-18 | 19:41 | + 15 -

Ja laten we ongeïnteresseerd volk dat normaliter met de afgetrapte Golf GTI uit 1993 door het stadsverkeer scheurt onderwijl elke verkeersregel aan hun laars lappend bestuurder van zeg eens een tankauto vol ethanol de weg op sturen.

2voor12 | 28-09-18 | 19:20 | 1 | + 17 -

Waarschijnlijk zit de ethanol eerder in hun bloed dan in de tankwagen.

Naam van Nick | 28-09-18 | 19:38 | + 9 -

"dwangarbeid - hoe je het ook verpakt - nog steeds kut is"

Dwangarbeid is inderdaad kut, maar dat ik voor hen werk is nog kutter.

lulhannel1928 | 28-09-18 | 19:13 | 1 | + 15 -

Uiteraard, maar je moet voorkomen dat de transporteurs straks al hun personeel ontslaan en dat die mensen vervolgens teruggejaagd worden om als slaaf voor hun oude werkgever te moeten werken.

nieuwe_Deen | 29-09-18 | 13:56 | + 1 -

Als je op een scooter met opgeschoren nek en je mattie achterop door het stadsverkeer kunt scheuren, kun je ook een vrachtwagen besturen. Ik denk dat ze het alleen niet willen want oude oma's beroven is veel lucratiever.

Vespukki | 28-09-18 | 19:06 | 4 | + 13 -

Het gaat er vlgs mij in deze nietom 24 jarige ' geenstageplek dus niet werken' lui maar om die 55 plusser die tot zijn 70e nog bijdrage dient te leveren en vooral niet mag 'labbekakken' nadat ie in de WW en/of bijstand is beland. Overigens vind ik het niet lovenswaardig om bepaalde lieden uit onze samenleving in een tigtonner te dwingen voor een bijstandloon. Je zult maar net op dezelfde weg fietsen of lopen!

fikkieblijf! | 28-09-18 | 19:37 | + 14 -

Zolang dat soort truckers maar uit de buurt van evenementen en drukke winkelstraten blijft. Dan is zo’n allahakbarmomentje best gevaarlijk.

Koning Willy | 28-09-18 | 21:03 | + 3 -

Koning Willy
In Nederland is het nagenoeg overal vol, 'smorgens in de file, overdag op de snelwegen, in havens, ze rijden tegenwoordig zo lang mogelijk in Nederland langs Belgie omdat daar tol geldt voor die vrachtwagens, dan knallen ze met tigtonner en aanhanger (dubbel XXL) door straten van kleine dorpen, het toeleveren bij winkels van voorraden heb je die vrachtwagens wel eens gezien op parkeervelden waar ook de consument zijn auto naast parkeert of manoeuvreert.. echt Nederland als je wil toeslaan met een giga vrachtwagen.. hoef je geen drukke plekken te zoeken.. Nederland is overal druk!

fikkieblijf! | 29-09-18 | 08:32 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken