Nieuwe topman: 'Franse staatssteun is geen plan B voor Air France-KLM'

Er staat weer een nieuwe man aan het roer (of in de cockpit zo u wilt) bij Air France - KLM. Die meneer, de Canadees Ben Smith, heeft de erfenis van zijn voorganger overgenomen die op zijn beurt weer voor dezelfde problemen stond als de man die hij opvolgde. Er moet geld worden verdiend en gevochten tegen niet stilzittende concurrentie. Dat spreekt voor zich, maar ten tweede zijn er problemen met de cultuurverschillen en machtsverhoudingen tussen het Franse en Nederlandse onderdeel. Tenslotte zijn daar de (Franse) vakbonden die met regelmaat zorgen voor obstakels om die eerste twee 'uitdagingen' van de luchtmaatschappij goed te doen verlopen. Ben je mooi klaar mee, als je Ben Smith heet. Maar goed, hij wordt, 'afbraakrisico' weet u wel, dan ook vorstelijk betaald. Nou goed, tijd voor een interview met Smith in de Financial Times dan. Daarin gaat de man in op de mogelijkheid van de Franse Staat om diens aandelen in de luchtvaartmaatschappij te verkopen om Air France-KLM te helpen of te beschermen tegen concurrentie. De Franse overheid heeft een belang van 14% in Air France-KLM, en een volgens Smith is de Franse president Macron ertoe bereid om dat van de van de hand te doen, maar als waarschuwing aan de vakbonden zei hij dat dit niet als een parachute voor de toekomst moet worden gezien. 'There are some people in Air France that believe that this is something they can have as an insurance. The government has recently made clear that this is not a good assumption.' Eerder zei de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire al dat AF-KLM zal verdwijnen als de luchtvaartmaatschappij niet concurrerender wordt. Degenen die denken dat wat er ook gebeurt de staat Air France te hulp zal komen en de verliezen van Air France gaat opruimen, hebben het mis, verzekerde hij. Smith grijpt die woorden met beide handen aan voor een meer realistisch geluid.

Het Franse staatsbelang zorgt misschien voor wat 'stabiliteit', maar uiteindelijk is het best duur om een luchtvaartmaatschappij te redden en 'there is a reality . . . and a lot of other areas that the government needs to spend its money on.' Daarbij is staatssteun te billijken als een bedrijf op een 'onrechtvaardige of disproportionele' manier wordt aangevallen, maar dat is niet het geval. 'It just has a competitive model that doesn’t work', klinkt het droogjes. Daar moet wat aan gedaan worden. Vechten tegen de concurrentie en niet met elkaar is het devies. 'We cannot afford to be arrogant and assume we have any more of a right to our customers than our competitors do — we have to earn their business each day.' Mooi hè? Prima peptalk uiteindelijk. Maar nu die Franse vakbonden nog overtuigen. Smith is van plan om aan het onderling vertrouwen te gaan werken en zegt dat het tijd wordt voor een nieuwe aanpak. Om meteen te gaan dreigen met het einde van het bedrijf als er niet snel wat verandert, is sowieso nieuw. Of de bonden daar enige boodschap aan hebben, is de vraag, net als hoe lang Smith daar eigenlijk blijft zitten. 

Reaguursels

Inloggen

Nu maar hopen dat Benny Boy een iets minder groot ego heeft, niet coûte que coûte zijn eigen plannetjes doordrukt, en kan luisteren naar de vakbonden. De vorige "top"bestuurders gingen namelijk volledig voorbij aan de Franse realiteit. Starre betweters overtuigd van hun eigen gelijk. En dan sta je in Frankrijk uiteindelijk met lege handen als CEO.

Huisregelneef_III | 27-09-18 | 16:08 | + 0 -

"Samenwerken" met Fransen draait maar om één ding: de Fransen.

Flipside | 27-09-18 | 11:37 | + 7 -

Zo snel mogelijk uit zijn lijden verlossen aub, quick and clean.
Vervolgens doorstarten zonder Franse erfenis en tegen beter weten in hopen dat de Hollanders nu hun lesje geleerd hebben.

jemagookniksmeer | 27-09-18 | 09:37 | + 13 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken