Pilote werkte al jaren bij KLM, bleek niet eens te kunnen vliegen. Huh?

Niet de vliegmevrouw uit dit verhaal
Niet de vliegmevrouw uit dit verhaal

Dilemmaatje: u gaat op vakantie met het vliegtuig maar wie heeft u liever in de cockpit: een straatracende alcomobilist zonder spijt, of een pilote die ‘de basisvaardigheden van het besturen van het vliegtuig onvoldoende beheerst’? Van die laatste moet u weten dat de dame in kwestie niet de gezagvoerder is, zelfs niet de copiloot (First Officer), maar de Second Officer. Die hoeft meestal geen moeilijke dingen (zoals opstijgen en landen) te doen, alleen de knuppel vasthouden als het vliegtuig op grote hoogte rechtdoor moet vliegen. Maar valt de gezagvoeder uit het raam en zit de copiloot opgesloten op de plee, dan moet een Second Officer in zo’n noodsituatie wel de handel overnemen. De pilote in de onderhavige rechtszaak kon dat echter niet. Dat citaatje in cursief in de eerste zin van dit stukje? Komt uit een rapport van de instructeur. Auw. Des te meer auw omdat hier niet gaat om één of ander flutmaatschappijtje, maar om de fokking KLM. De pilote in kwestie zat blijkbaar al jaren met haar gebrekkige skills in de cockpit van een Boeing 777, toen ze graag First Officer wilde worden bij een ander toestel en begon daarvoor aan een opleiding. Dat ging niet helemaal lekker. ‘Ondanks de training met nieuwe scan is vlieggedrag te inconsistent en onvoorspelbaar.’ Ander aandachtspuntje was ‘voldoende mentale weerbaarheid opbouwen zodat er voldoende mentale capaciteit overblijft voor plannen van vluchten, SA opbouw en beheersing van vliegtuig.’ Maar helaas, het lukt niet. De pilote (die dus als jaren als SO in een KLM-cockpit zit en daarmee €8.786,25 bruto per maand verdient) ontbeert de ‘basistechniek van het besturen van een vliegtuig die vanaf het eerste moment op de luchtvaartschool wordt onderwezen’ (nogmaals citaat van de instructeur). En omdat de pilote tijdens een trainingsrondje ook nog eens onbesuisd door een onweerswolk vliegt, wordt geconstateerd dat de opleiding geen zin heeft. Sterker nog, ze mag ook niet terug naar haar vorige functie en KLM ontslaat de piloot wegens ‘het niet voldoen aan de bekwaamheidseisen voor de functie’. De pilote stapt naar de rechter, eist van alles en nog wattes, en beweert zelfs dat ze als SO die basic flying skills toch niet nodig heeft. Dikke doei: ‘De kantonrechter is met KLM van oordeel dat het – om veiligheidsrisico’s te voorkomen – ten zeerste van belang is dat iedere verkeersvlieger, op welke positie dan ook, de basale vliegvaardigheden in voldoende mate beheerst.’ 

Reaguursels

Inloggen

Bij de net-zo-premium (v)liegmaatschappij VVD hadden ze de vaardigheden van de SO's van gezagvoerder Rutte ook eens beter mogen testen: Zijlstra, Blok ...
Oh wacht , hun (v)liegvaardigheden waren uitsteeekend!

HeelStijl | 22-09-18 | 10:51 | + 0 -

Wat ik dan lees is een vrouwelijke piloot die zich voor alle andere vrouwen belachelijk maak. Geen zelfreflectie, geen inzicht, paniekaanvallen als ze haar werk moet doen en lange tenen.
Zo'n cheffin heb ik ook wel eens gehad, en ondanks dat het duidelijk was dat ze niet geschikt voor haar werk was heeft het jaren geduurd voor ze werd weg gestuurd. Kan mij voor stellen dat haar mede piloten er jarenlang op hebben aangedrongen haar ̶u̶i̶t̶ ̶h̶e̶t̶ ̶v̶l̶i̶e̶g̶t̶u̶i̶g̶ ̶t̶e̶ ̶g̶o̶o̶i̶e̶n̶ te ontslaan.

Osdorpertje | 21-09-18 | 14:31 | + 3 -

Volgens mij kan ze nog wel bij Al Qaida aan de slag.

The_Master_Bear | 21-09-18 | 13:53 | + 4 -

Nee, zelf om in een wolkenkrabber te kunnen vliegen moet je kunnen vliegen.

Osdorpertje | 21-09-18 | 14:33 | + 1 -

Maar het is een wijf dus wordt er aan de vrouwenquota voldaan en dat is ook zo belangrijk. En ze staat zo schattig op de PR foto's!

Esper25059566 | 21-09-18 | 13:10 | + 10 -

Dit zij was de excuus-truus voor op de foto's en om te zorgen dat KLM aan het quotum voldeed. Meer niet.

prakkie | 21-09-18 | 21:08 | + -2 -

KLM heeft ook wel het domste opleidingssysteem in de luchtvaart. Waarom zou je mensen direct na de opleiding jarenlang als SO laten "vliegen"? Geen starts of landingen behalve op de sim bij een paar checks per jaar, en dan opeens een andere kist met 30 knopen cross neer moeten zetten, ja, die gaat niet op de centerline terecht komen. Geen wonder dat sommigen dat na soms jaren als SO niet meer kunnen. Kan best zijn dat de mevrouw in kwestie helemaal niks kan, maar als je van de blauwe jarenlang ingetrechtert krijgt dat je bij de beste piloten ter wereld hoort dan heeft ze volkomen gelijk dat ze het aanklaagt.

Pipo der Clown | 21-09-18 | 12:34 | + -1 -

@pipo
bij 30 kts cross wordt er waarschijnlijk helemaal niet geland maar uitgeweken.
(aan de andere kant: heb zelf een C172 met 25 kts gusting 35 kts cross netjes neergezet, zo moeilijk is dat nou ook weer niet)

FW Ta-183 Huckebein | 21-09-18 | 12:56 | + 1 -

30 knopen cross is voor de meeste airliners goed te doen hoor.

edjizreek | 22-09-18 | 09:06 | + 0 -

Met zijn 3-en in een cockpit met autopilot. Jo! Dan kan je denk ik best door een donderwolkje jakkeren.

squadra | 21-09-18 | 12:11 | + 0 -

Worden dit soort mensen niet eerst met een simulator gecontroleerd of sowieso periodiek in de simulator in geduwd om diverse situaties te simuleren?

Sinclair | 21-09-18 | 11:17 | + 1 -

That's got to be the best pilot I've ever seen!

CynicalBastard | 21-09-18 | 11:15 | + 2 -

Tja, maar het vrouwenquota onder KLM-piloten was wel gehaald. Zo zitten er ook heel veel vrouwen in de politiek en het bestuursleven die er werkelijk geen ene reet van kunnen, maar ze zochten een vrouw op die positie en dan kan opeens alles.

Barbarous_Relic | 21-09-18 | 10:53 | + 15 -

Populistische, rancuneuze onzin. Zelfs bij een vrouwenquota (mocht hiervan sprake zijn) is geschiktheid voor de baan een basisvereiste, en als ze ongeschikt zijn, dan zijn die mensen verdraaid handig geweest om aan die baan te komen.

Diotima | 21-09-18 | 12:07 | + -3 -

@diotima

u is wel erg goedgelovig.
Remember mevr. Vogelaar? U wilt toch niet beweren dat die als minister blijk gaf van enige geschiktheid?

FW Ta-183 Huckebein | 21-09-18 | 12:54 | + 9 -

Zal wel een heel mooie dame zijn die elke piloot graag in zijn “cock” pit wilde hebben.....

Blonde Nel | 21-09-18 | 10:25 | + 2 -

Bij gebrek aan knuppels tegenwoordig, trekkend aan een vreugdestokje.

Enrique C | 21-09-18 | 12:08 | + 2 -

UIt de uitspraak: "sinds 4 december 2007 werkzaam als verkeersvlieger bij KLM".
Dus een dikke tien jaar in de cockpit zonder de basisvaardigheden te beheersen.
't Is fraai, KLM.

En maar blijven vitten op die 'onveilige' low cost-carriers!

EefjeWentelteefje | 21-09-18 | 10:20 | + 9 -

Daar heb je een punt. KLM is erg duur. vind ik prima, maar dan verwacht je dit niet.

Zatkniss | 21-09-18 | 10:50 | + 5 -

Brrrr. Goed dat het in ieder geval uitgekomen is. Die muts zal alleen op intercontinentale vluchten hebben gezeten. Stel je voor dat ze de knuppel had moeten overnemen. Gaat volgende week tijdens intercontinentale vlucht met klm aan alle piloten vragen of ze wel kunnen vliegen.

Zatkniss | 21-09-18 | 10:11 | + 9 -

Ze heeft zelfs 3 kansen en extra training gehad om (bij verschillende instructeurs) te laten zien dat ze wel geschikt was, maar het oordeel was unaniem.
Dan kan je dus echt niet vliegen.
Wat echter niet duidelijk wordt uit het vonnis: hoe heeft ze in godsnaam de periodieke trainingen en simulator sessies van 2007 t/m 2015 doorstaan?

Harry Turtle | 21-09-18 | 10:02 | + 11 -

Da's inderdaad de hoofdvraag, wat mij betreft. Heeft de KLM al die tijd zitten tukken, of vonden ze het wel best?

EefjeWentelteefje | 21-09-18 | 10:21 | + 6 -

Als ze er uit ziet als op de foto - en ze was in 2007 natuurlijk nog 'maar' 34 - dan lijkt me dat wel duidelijk.

Poekieman | 21-09-18 | 11:55 | + 2 -

> maar om de fokking KLM

moet dat nou?

Oblomov19 | 21-09-18 | 09:55 | + 5 -

Stel, de dame in kwestie moet een zware operatie ondergaan (wat ik haar natuurlijk niet toewens) en de chirurg geeft aan dat hij een paar potjes Dokter Bibber heeft gespeeld, zou zij dan met veel vertrouwen de narcose in gaan? Ik denk het niet. Maar goed, zij is natuurlijk van het 'I'm the best, fuck the rest' niveau. Geen niveau dus. Goede zaak dat het einde oefening (letterlijk) voor haar was.

Haringkoning | 21-09-18 | 09:34 | + 9 -

Heel helder.

De Profundus | 21-09-18 | 09:50 | + 1 -

Maar dan vraagt me toch echt het volgende af: Hoe is ze daar op die positie überhaupt gekomen als de basistechnieken niet goed zijn? Of heeft ze iemand een goede beurt gegeven?

Atlantis-95 | 21-09-18 | 09:29 | + 12 -

Maar was ze wel goed met de knuppel?

Cpl_C | 21-09-18 | 09:16 | + 8 -

Was, nu is ze te oud en wordt ze afgeschreven.

voldemort | 21-09-18 | 14:17 | + 2 -

Ach, zo werken het bedrijfsleven en banken soms ook.
Desnoods zonder piloot. Zolang de passagiers die er niets van snappen maar betalen. Hoog in boom, onraakbaar, en als het misgaat offer je gewoon wat passagiers.

kloopindeslootjijook | 21-09-18 | 08:23 | + 7 -

"Omdat het voor allochtone vliegers lastig bleek het examen goed te kunnen halen en we, om alle passagiers een fijne, inclusieve reisbeleving te willen laten ervaren, ons vliegend personeel een afspiegeling van de samenleving willen laten zijn, hebben we als KLM besloten om de eisen van het examen wat af te zwakken. Zo wordt het voor allochtone piloten aantrekkelijker om bij KLM te komen werken. Als ze stoppen bij het STOP bord vinden wij het goed."

B0kito | 21-09-18 | 08:03 | + 25 -

Ga lekker janken bij de Dagelijkse Standaard of zo.

Diotima | 21-09-18 | 12:25 | + -5 -

Willy maakt genoeg vlieguren, uw Dr. heeft meermaals bij hem in het vliegtuig gezeten op Europese vluchten en dat ging volstrekt normaal.

Dr. Ka wo lo | 21-09-18 | 08:27 | + 7 -

Erg knap, niet kunnen vliegen. Ik heb me altijd laten vertellen dat je zelfs een aap kunt leren vliegen.

Baron Clappique | 21-09-18 | 00:00 | + 3 -

Dat klopt.... Als je het dier maar voldoende bananen voert.

loze stijl | 21-09-18 | 00:17 | + 5 -

Flink gebrek aan zelfkennis heeft deze dame wel

Kost een paar duiten, maar ze is er nu wel achter

Tsaaah | 20-09-18 | 23:43 | + 12 -

Wat heeft ze al die tijd zitten doen dan, beetje uit het raam staren? De gemiddelde Flightsim 'armchair' pilot heeft meer interesse in het verdiepen in de instrumenten en het correct stijgen en landen van een vliegtuig. Ik ga er maar eens een sollicitatie uitsturen voor SO. Blijkbaar heb ik hier een kans laten liggen.

Stonecity | 20-09-18 | 23:32 | + 9 -

"Vrouw achter het stuur, bloed aan de muur", dat geldt ook voor andere voertuigen

kapotte_stofzuiger | 20-09-18 | 23:25 | + 6 -

Maar daar stond haar foto niet bij.

Baron Clappique | 21-09-18 | 00:12 | + -10 -

Deze ook niet

jip_86 | 21-09-18 | 07:48 | + 5 -

Hmzzzzz..... Je zou toch verwachten dat ook een 2 streper in staat moet zijn om de kist waar hij/zij voor opgeleid wordt van gate tot gate te bedienen en deze dame is er na jaren nog niet als 'ongeschikt' uitgevist bij simulatorsessies?
Je gaat je haast afvragen welke knuppel ze WEL als een pro heeft weten te beroeren voor ze door de mand viel.

loze stijl | 20-09-18 | 23:00 | + 44 -

U maakt een typo: sTimulatorsessies.

kapotte_stofzuiger | 20-09-18 | 23:26 | + 7 -

Die vibraties zijn toch normaal?

Oeleflaffel | 21-09-18 | 01:30 | + 1 -

Diversiteit is ook heel belangrijk. Zijn de allochtone vliegers al getest?

BrabantsVerzet | 20-09-18 | 23:00 | + 21 -

Die hoeven toch alleen maar te kunnen opstijgen...

fiscalist | 21-09-18 | 08:46 | + 10 -

Nee, de automatische piloot uit zetten en bijsturen naar Twin Towers.

Raider Twix | 21-09-18 | 16:30 | + 1 -

Een pilote die bewust een onweerswolk invliegt? [mond valt open van verbazing]

ZwarteDag | 20-09-18 | 22:56 | + 11 -

nou dat is logisch ,die dacht ik kom op de foto

pedro300 | 21-09-18 | 08:43 | + 6 -

Nee, de automatische piloot uit zetten en bijsturen naar Twin Towers.

Raider Twix | 21-09-18 | 16:29 | + 0 -

fout ...

Raider Twix | 21-09-18 | 16:30 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken