CEO van Ryanair gaat eindelijk eens normaal doen

Iets normaler dan
Iets normaler dan

Michael O'Leary, de grote baas by Ryanair, is altijd te porren voor een mooie uitspraak. Fantasieën over langeafstandsvluchten voor een paar tientjes of gratis vluchten, maar ook nimmer te beroerd om de concurrentie af te zeiken. Hij voorspelde de ondergang van de Britse maatschappij Monarch (correct), net als die van Norwegian Airlines (incorrect) en het verdwijnen van Transavia binnen een jaar of drie (kan nog). Air France vindt hij incapabele chauvinisten, Wizz Air was eigenlijk geen concurrentie, de fusie tussen British Airways en Iberia omschreef O'Leary als 'twee dronkelappen die elkaar proberen overeind te houden' en hij noemde de oprichter van EasyJet ooit Pinokkio (had hij wel spijt van). Geen wonder dat naar zijn mening werd gevraagd toen concurrent British Airways bekendmaakte dat de gegevens van 380.000 passagiers waren gehackt. Leedvermaak van de Ier bleef uit want 'I am no longer in the position given the job I’ve done over the last 12 months to be haranguing others about the job they’re doing'. Voordat O'Leary de concurrentie weer verbale tikken gaat uitdelen moet er eerst weer gepresteerd gaan worden. Want zoals u misschien weet gaat het de laatste tijd niet zo lekker bij de Ierse luchtbusmaatschappij. Personeel in diverse Europese landen - inclusief Nederland - staakt of dreigt met stakingen. In Ierland kwam Ryanair tot een vergelijk met piloten, maar in andere landen blijft er voorlopig een patstelling. Zo hebben de Belgische bonden vandaag het 'bedrieglijke' aanbod van de Ieren afgewezen, waardoor Ryanair nog kans maakt om slachtoffer te worden van 'de grootste staking ooit'. 

Aandeelhoudersvergadering

Dus staat O'Leary morgen een heet middagje te wachten bij de aandeelhoudersvergadering. De (geplande) stakingen leiden waarschijnlijk tot de eerste winstval in vijf jaar, de beurskoers ging de laatste 12 maanden niet zo lekker en dan is er ook nog gelazer over de herbenoeming president-commissaris David Bonderman. Sommige beleggers en stemadviesbureaus menen dat Bonderman iets te close is met O'Leary en/of te lang (26 jaar) op zijn positie zit. Desalniettemin houdt O'Leary er alle vertrouwen in dat de president-commissaris herkozen wordt. Of we het vergadervuurwerk in volle glorie meekrijgen is onzeker, want O'Leary heeft de aanwezigheid van journalisten verboden zodat de discussie niet voor 'pr-doeleinden' gekaapt kan worden. Gokken wij dat een slimme journalist wel een list verzint (recorder meegeven, aandelen kopen, else). Kunt u tot die tijd de titel van dit stuk vergeten. 

Reaguursels

Inloggen

Dan moet je wel heel erg ruim van tevoren boeken....
Of er gaat geen hond meer met die trein.

Haberdoebas | 20-09-18 | 10:51 | + 0 -

Ryanair is het ultime voorbeeld van mensen uitpersen. Ik denk dat niemand die daar werkt wat te klagen heeft over de werkdruk of de uren of de betaling, maar alles over de onzekerheid over enige vorm van baangarantie. Ja leuk flexwerken. Iedereen ZZP'er. Dat is niet wat mensen willen. Ze willen zekerheid over hun toekomst en dat is niet iets wat Ryanair biedt.

fifi23 | 20-09-18 | 07:39 | 4 | + 4 -

Ik weet niet in welke branche u werkt maar ik zie het letterlijk overal gebeuren

LaCroix | 20-09-18 | 08:24 | + 0 -

Niemand is gedwongen om voor Ryanair te (blijven) werken.

EefjeWentelteefje | 20-09-18 | 10:19 | + 0 -

Ik geloof niet dat alle Ryanair vliegers in vaste dienst willen. Een ZZP gezagvoerder uit mijn omgeving heeft het prima naar zijn zin op een uurtarief van €165,- met tussen de 800 en 900 uren per jaar. Op een vast rooster van 5 dagen werken en 4 dagen vrij. En werkzekerheid is er zeker met in 2017 de aanname van 1100 nieuwe piloten.

Duifmans | 20-09-18 | 15:12 | + -1 -
▼ 1 antwoord verborgen

Niets over de Brexit? O'Leary voorspelde namelijk ook dat de Britten de ferry zouden moeten nemen vanwege de Brexit. Wat blijkt, Ryanair gaat uitbreiden de komende tijd in de UK.

Stonecity | 19-09-18 | 23:42 | + 1 -

Vakbonden krijgen hoe dan ook alles kapot. Zo werkt hun businessmodel. Doe de bedrijven omvallen, zorg voor zoveel mogelijk werkloosheid, en maak het gepeupel wijs dat een vakbond noodzakelijk is.
Ter info: in België hebben medewerkers van de vakbond een royaal ambtenarenstatuut inclusief een dubbel zo hoog pensioen als werknemers uit de privé-sector. Privileges die ze vooral zelf willen houden en niet gunnen aan een ander.
Wie staakt, staakt nooit voor zichzelf, maar enkel om de vetbetaalde vakbondsmedewerkers een bestaansreden te geven.

Nonkel Frituur | 19-09-18 | 20:24 | 1 | + -5 -

Alles gaat kapot als iets doorslaat, of het nu de boze en onredelijke directeur is of een vakbond met te veel macht.

Het gaat om het normaliseren van werkverhoudingen, en die waren volgens mij, als simpele observant niet normaal.

Kaas de Vies | 20-09-18 | 08:50 | + 3 -

Ik heb weer lekker mijn tickets Charleroi <-> Varna voor oktober en november geboekt. Donderdagavond heen en Maandagavond terug. E35,--, E42 en E30,-- Alledrie de retours met prioriteit.

Met Austrian-Airlines zouden deze ongeveer E350,-- per stuk kosten.

Haberdoebas | 19-09-18 | 20:18 | 4 | + -1 -

Ik woon in Brussel. Charleroi is voor mij dus goed te doen.
Een retourtje Brussel <-> Schagen met de Beneluxtrein kost tegenwoordig ongeveer E140,--. Dat is net zo duur als drie retourtjes naar Varna.
Het bier is er ook nog minder dan helft van de prijs.

Haberdoebas | 19-09-18 | 21:04 | + 1 -

Varna moest ik even googlen maar daarna begreep ik het verhaal.

EmilioEsteves | 19-09-18 | 21:59 | + 1 -

@Haberdoebas. Een retourtje Brussel - Schagen is verkrijgbaar voor ongeveer 6 tientjes bij NS International (door iedereen te checken), zeker als je inkoopt voor oktober en november. Geen idee waar je die 140 euro in vredesnaam vandaan haalt.

The_iron_boar | 19-09-18 | 22:18 | + 3 -
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken