Heineken stopt met het slopen van millennials

Sympathiek
Sympathiek

Drie (3!) journalisten van het FD wilden een dagje lachen om holle frases. Dus strootje trekken en vervolgens bellen met de marketingmanager van Heineken, Unilever of Coca-Cola om te vragen hoe zij omgaan met de Homo Millennial. De telefoontjes zijn gekneed tot een stuk waarin alle onbewezen millennialclichés worden opgerakeld. Zo is hij (m/v/x) een milieubewuste wereldverbeteraar die minder merkentrouw is dan andere generaties. Dankzij moderne technologieën lijken millennials wereldwijd steeds meer op elkaar, maar streven ze allemaal naar de uniciteit van een steentje op het grindpad. Hier spelen ze bij  Axe (=Unilever) op in door niet langer een horde lekkere wijven op een deo-spuitende sul af te sturen, maar een jongen met een grote gok de hoofdrol in reclames te laten spelen. Want 'who needs a sixpack', wanneer je kunt roken onder de douche? 'Imperfectie is de nieuwe perfectie' aldus de marketingmeneer van Coca-Cola. Dat verklaart de afwezigheid van dikkerdjes en puistenbekkies in recente (politieke-correcte) reclames van het frisdrankmerk. Echt geestig wordt als de marketingmafklapper van Heineken uitlegt waarom de brouwer na tien jaar stopt met de slogan Open Your World. 

'Tot anderhalf jaar geleden sloeg die nog goed aan bij onze kerndoelgroep. Maar we ontdekten dat het millennials minder aanspreekt. Deze generatie voelt een grote druk om de wereld te moeten verbeteren'. En Heinekens oude slogan is 'een impliciete aansporing om een succesvolle, onbevooroordeelde, zelfverzekerde man van de wereld te worden' en daarmee legde de brouwer naar eigen zeggen - we verzinnen dit niet - 'te veel druk op de schouders van de millennial'. Zit zo'n twintiger lekker Champions League te kijken verschijnt er ter hoogte van de middellijn een reclamebord 'Open Your World' en onmiddellijk gaat hij kapot van de stress. Ben ik wel ambitieus genoeg? Hoe maak ik zo snel mogelijk promotie? Waar vind ik een knappere vriendin? Zeg, Heineken geloven jullie dit zelf? Die slogan zijn gewoon drie nietszeggende woorden in de volgorde werkwoord+bezittelijk voornaamwoord+zelfstandigwoord. Net als Start Your Life, Live Your Dream of Find Your Magic. En die laatste verzinnen we niet eens, want dat is de nieuwe  slogan van Axe. Wel fijn dat Heineken de duurzame millennial nu probeert te bereiken via het milieubewuste Formule 1-circus. Ach, imperfectie is de nieuwe perfectie zullen we maar zeggen. En lijkt de Tinderdate van de millennial niet helemaal op de bijgeleverde foto's, dan kun je met Heineken er realtime een Instagramfilter overheen zuipen. 

Bonusquote van Unilever, voor de leuk

Fotobijschrift: juli 1967, ruim voor het millennialtijdperk waarin filmpjes snel over het internet trekken. De Nederlandse Knokke-ploeg heeft vandaag een rondrit door het centrum van Amsterdam gemaakt. Op de foto de ploeg tijdens de rondrit in een enorme ton. V.l.n.r. Andy Star, festivalploegleider Willem Duys, Jerry Rix, Conny Vink, Marianne Delgorge, en vooraan rechts met donker haar, Patricia Paay.

Reaguursels

Inloggen

Heineken is wat je oude oom dronk totdat ie in de kist lag van de Korsakov. Geen geintje, ik had er zo een. Millennials (ik ook) willen meestal geen bier drinken. Tenzij het speciaalbier is. Lokaal gebrouwen, betere ingrediënten. Maar daar drink je er hooguit 1 a 2 per week van, dus dat zet ook geen zoden aan de dijk. Laten we blij zijn dat millennials minder roken en minder drinken.

Vrouwtje_haram | 19-09-18 | 23:25 | + 0 -

Je kunt lullen wat je wilt, maar marketing kunnen ze bij Heineken als de beste. Anders koopt niemand hun bier meer.

nieuwe_Deen | 19-09-18 | 18:19 | + 10 -

Hey Nico, (lees heineken) vet!, cool, lol.

lachen mAn, wanneer is de beurscrash?
schizzle joh, rare gast

aporlo | 19-09-18 | 18:08 | + -2 -

Het zal niet meevallen om die typische millennials aan het bier te krijgen. Ze hebben een groot ego en vinden dat bier drinken slecht is voor hun image. Zij vinden dat bier drinken iets is voor het gewone volk, zoals bouwvakkers en ander klootjesvolk. Zij voelen zich daar ver boven verheven. Reclame maken voor die doelgroep is weggegooid geld.

mona | 19-09-18 | 18:05 | + 1 -

De beste Heineken promotie werd in het verleden gedaan door Freddy H. zelf.
En dat deed hij verdomt goed,bijna alles daarna is bagger.

De Profundus | 19-09-18 | 16:59 | + 0 -

Verdomde.

De Profundus | 19-09-18 | 17:35 | + 0 -

Hahaha, mooi stuk.

Grootste grap is nog dat die slogan waarschijnlijk 5 workshops en 125.000 euro gekost heeft.

Fcknwckd | 19-09-18 | 15:24 | + 1 -

Of "bak een tegel", ik trek het niet meer de stress om origineel te zijn

Lebowski72 | 19-09-18 | 15:01 | + 4 -

Op het internet zijn er een aantal "random mission statement generators" te vinden die volgens mij door elk bureau worden gebruikt om hun klanten iets "nieuws" voor te schotelen.

The2Amendment | 19-09-18 | 14:45 | + 7 -

'te veel druk op de schouders van de millennial'. Godskolere, wat zijn het toch een stel wijven/mietjes/jenkerds.

Publius | 19-09-18 | 14:43 | + 0 -

"Heinekens oude slogan zou te veel druk leggen op de schouder van de millennial". Lees ik dat goed? Er zijn dingen in het leven waar je zelf bij bent. Misschien is het handig als mijn mede-millennials zich niet laten leiden door slogans of uitspraken, maar zich weerbaar maken tegen eventuele ongewenste invloeden van buitenaf. Dit zijn ook de mensen die bij elke uitspraak of nieuwsbericht "zich gekwetst voelen". Dit soort types maken deze hele generatie belachelijk.

LaatsteAvondmaal | 19-09-18 | 14:19 | + 4 -

ik vraag je af of het überhaupt wel verstandig is om aan deze mensen bier te schenken?

small_town_dude | 19-09-18 | 16:19 | + 3 -

Pas maar op, straks wordt wordt je nog gekruisigd. Krijg je een het laatste avondmaal met bier.

Buerman | 19-09-18 | 17:39 | + 0 -

Gewoon het hele regenwoud platbranden.

Dat zal ze leren!

Kaas de Vies | 19-09-18 | 13:35 | + 3 -

Uw subtiele bijdrage deed mij in de lach schieten!

Rhenium | 19-09-18 | 16:26 | + 1 -

Mag ik het hout voor de kachel hebben? Kan ik ze 2x irriteren!

ZwarteDag | 19-09-18 | 19:22 | + 0 -

Life Your Dream. Persoonlijk zou ik er minder prat op gaan deze zelf verzonnen te hebben. Verder goed artikel, voor op Adformatie dan.

DiagnosisTyphus | 19-09-18 | 13:22 | + 4 -

Wat betekent dat, "Life your dream"?

Monkey Cabbage | 19-09-18 | 15:44 | + 7 -

Bij de meeste milennials die ik tegenkom denk ik "Dream On...."

small_town_dude | 19-09-18 | 16:17 | + 0 -

Leip Your Dream...

ZwarteDag | 19-09-18 | 19:21 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken