Elektrische fietsen zijn totaal niet duurzaam (maar groen imago verkoopt wel lekker)

Deugfietsen voor luie mensen
Deugfietsen voor luie mensen

U tuft iedere ochtend op uw roet hoestende Puchje naar het werk? Dan krijgt u vermoedelijk steeds vaker te maken met plagerijen als milieuzones en deugmedia die u wegzetten als halve milieucrimineel. Nee, dan de elektrische fiets, die steeds vaker als duurzaam alternatief wordt gepromoot. Maar hoe groen is zo’n e-bike eigenlijk? Nou, blijkt nogal tegen te vallen. Er is vooral sprake van slimme groene marketing om een ieder op zo’n tweewieler met hulpmotor te krijgen. En dat werkt. Zag je tien jaar geleden bij een kruispunt een fietsende bejaarde aankomen, dan kon je nog rustig je sms aftypen en op je dooie akkertje oversteken. Tegenwoordig echter knipper je twee keer met je ogen en diezelfde bejaarde boort zich met ware doodsverachting op z’n veel te snel ingestelde flitsfiets in je flank. Levensgevaarlijk en totaal onverantwoord. Elektrische fietsen zijn dan ook volkomen ongeschikt als vervoermiddel voor ouderen. Maar goed, rentederivaten bleken ook niet zo geschikt voor mkb’ers, maar werden er desalniettemin kwistig afgezet - d’r viel immers geld mee te verdienen. In de e-bike-branche is dat niet anders. En daarom moet iedereen en uw kinderen aan de e-bike.

Zie die groeimarkt eens bloeien (bron: Bovag). Nog even en we kopen meer elektrische fietsen dan conventionele exemplaren. En dus wordt er in de e-bike-industrie tegenwoordig keihard om de knaken geknokt. Zo deed het kartel van de grote fietsenmakers huilie huilie bij de Europese Commissie omdat China z’n stalen-rossen-met-motortje in de EU zou dumpen. Dat leidde tot importheffingen, waar de importeurs van e-bikes deze week dan weer piswoest over waren. 

Deugfiets

En net als elke industrie die iets verkocht wil krijgen, heeft ook de e-bike-sector een gehaaide lobby. Zo zweeft er boven de elektrische fiets een zorgvuldig gecreëerd groen duurzaamheidsaureooltje. Want gôh wat is zo’n elektrische deugfiets goed voor het milieu. Er wordt driftig gelobbyd om dat groene imago er bij de politiek in te peperen, zodat u ook gewoon kunt meebetalen, zelfs als u helemaal geen e-bike hebt  - want het is zo’n lekker milieubewust alternatief voor de auto. Welnu, die groene leugen prikken we graag voor u door. 

Grutjespap

In verschillende onderzoeken is onderzocht hoeveel mensen de auto verruilen voor een e-bike. Zoals bijvoorbeeld in dit recente proefschrift (pdf) waarin forenzen uit dorpen rond Groningen aangeven hun auto best te willen laten staan voor de e-bike. Hartstikke leuke proef, maar het aantal deelnemers was nogal beperkt (24) en juist voor zo’n stukje forenzen in het boerenland kunnen we ons voorstellen dat de e-fiets wel werkt. Maar hoe zit dat in de Randstad, waar moeders hun kroost steeds vaker transporteren per elektrische bakfiets en bejaarden als maniakken door de straten sjezen om hun halfje wit en een pak grutjespap te halen? Mensen die zulke ritjes voorheen echt niet met de autoo deden? Die laten dus niet de auto staan, maar gooien alleen hun oude Batavus bij het oud ijzer. En dat geldt voor bijna alle e-bikebezitters. 

E-bike vervangt de auto niet

Het probleem van de onderzoeken die aantonen dat elektrische fietsen als vervanging kunnen dienen voor de auto, is dat ze meestal gebruikmaken van enquêtes waarop mensen dan natuurlijk een sociaal wenselijk milieubewust antwoord geven. Kijk je echter naar de keiharde data, zoals ze aan de TU Delft deden, dan blijkt dat de overgrote meerderheid een e-bike koopt uit pure luiheid ter vervanging van de conventionele Gazelle of Batavus. De auto blijft gewoon lekker onder de carport staan. Maar goed, de lobby vanuit de e-bike-industrie is succesvol. Met als gevolg dat er tientallen miljoenen in extra fietspaden voor middellange afstanden wordt gepompt,  terwijl totaal niet te bewijzen valt dat daar ook echt files mee bestreden worden. 

Met je milieu

Zolang we er niet minder van gaan autorijden - en dat doen we nauwelijks - is het hele duurzaamheidsargument rond de e-bike kul. Groener dan een fiets op spierkracht is er niet. Maar die ruilen we dus massaal in voor een exemplaar met batterij. En poeh, die lithium-ion batterijen blijken dan weer niet echt een feestje voor het milieu. Onder verwijzing naar dit vrij complete blogtekstje over oplaadbare batterijen noemen we bijvoorbeeld de dode yaks die tegenwoordig in Tibetaanse rivieren schijnen te drijven als gevolg van lithiumwinning. In Bolivia gaat zo veel water verloren in lithiummijnen dat quinoaboeren droog komen te staan (kekke multimediaproductie bij de WaPo).

Kinderarbeid

Naast lithium is kobalt het hoofdbestanddeel van zo’n fietsaccu (die vaak na een paar jaar alweer opperdepop is). Bijna alle kobalt in de wereld komt uit Congo. Daar hakken ze tropisch regenwoud om zodat kindjes van een jaar of vier in een radioactieve omgeving de grondstoffen kunnen delven voor de batterij van uw flitsfiets. Nee, heel milieubewust en kindvriendelijk allemaal. Daar komt nog bij dat 35% van die deugfietsen per schip uit China komt. Hier leest u hoe slecht dat precies is. Oh ja, en over die invoerheffingen: China heeft inmiddels bedacht dat ze de productie van e-bikes dan wel kunnen outsourcen naar Vietnam, om heffingen te omzeilen. Een plek waar maatschappelijk verantwoord ondernemen nog niet is uitgevonden. Corruptie, slechte werkomstandigheden en milieurampen liggen er op de loer, aldus (pdf) onze eigen Rijksoverheid.

Groen sausje

Kortom: het hele duurzame imago van de elektrische fiets is vooral het resultaat van de gehaaide lobby van de e-bike-industrie. Een groen sausje om zo veel mogelijk van die apparaten te verkopen aan luie mensen. Dan zouden we nog even kunnen doorpreken dat bovenstaande riedel net zo goed geldt voor de batterij van uw smartphone, maar dat doen we niet. En het goede nieuws is natuurlijk dat u morgen gewoon weer onbekommerd met iets minder gewetensbezwaren op uw fijnstof brakende Puchje naar het werk mag tuffen.   

Reaguursels

Inloggen

Dit is geen onzin , batterijen zijn zondermeer slecht voor milieu zowel produceren als afval verwerken , een zeeschip verbrand per uur meer schadelijke stoffen dan de gehele auto park op de wereld ,dan groene stroom het meest onlogische woord van deze eeuw,dat bestaat niet windmolens , zonnepanelen schade het milieu meer. Het is wat wij terplekke zien geen uitlaat gassen etc dat is kortzichtig. Andere delen van de wereld wordt meer vervuild dan nog niet hebben over de kinderarbeid en arbeid omstandigheden ,maarja dat is toch niet hier, zeer kortzichtig allemaal.

Heiligekoe | 18-09-18 | 09:45 | + 0 -

Wat een lul verhaal!
Ik rij al 4 jaar met E-bike naar werk, mij interesseert alleen mijn eigen besparing en die is in die tijd al opgelopen naar €1700,-
Gebaseerd op verschil tussen benzineprijs en stroomprijs.
Nog niet eens meegenomen is de winst op het wegdoen van de auto....

Niehbur | 17-09-18 | 23:59 | + 0 -

Knuppel, hoenderhok... nou, deze kwam er keihard in.

Het is natuurlijk klinklare onzin om de e-bike zonder meer een milieuramp te noemen. Ten opzichte van een auto is een e-bike een hele grote verbetering, wat je ook in die auto stookt. Dieselolie, benzine, LPG of kolen/elektriciteit van de centrale verderop.
Het is natuurlijk wel zo dat de e-bike ten opzichte van die normale trapfiets of de wandelschoenen vervuilender is. Maar dat is nog geen reden om te suggereren dat een tweetakt milieuramp op wielen (Puch) uit de vorige eeuw net zo vervuilend zou zijn.

Als je gewoon eens kijkt hoeveel wattjes er nodig zijn, dan kan je met bijna honderd e-bikes rond crossen tegenover een elektrische botsdoos. Kijk je naar het gewicht, dan beseft een kleuter al dat een e-bike veel minder materiaal nodig heeft dan een botsdoos.

De suggestie dat mensen de trapfiets inruilen voor een e-bike herken ik wel. Maar er wordt een vastgeroeste oude trapfiets ingeruild voor een e-bike die vervolgens ook gebruikt wordt.
En dat is toch winst, want die botsdoos blijft stilstaan en de vetklomp op het zadel beweegt.... .

Maar misschien moeten we ook een strookje snelweg opofferen ten gunste van de e-bike voordat de diehard filekruiper ook op de e-bike stapt.
Dan kan ik voor korte afstanden de klassieke trapfiets op dat e-bike-strookje gebruiken.

Als mamil, natuurlijk. Ik wil wel in stijl.

HalveBelg | 17-09-18 | 17:45 | + -3 -

Volgens mij zijn mensen absoluut niet gevoelig voor het 'milieu-label' van elektrische fietsen als ze zelf een keuze maken. Mensen kopen een elektrische fiets omdat ze lui en ambitieloos zijn. Op zondag 30 kilometer fietsen langs weilanden richting een cafe moet dan ineens op een elektrische fiets. En omdat het normaal is geworden dat 50-jarigen, en zelfs 40-jarigen op zo'n ding rijden doet de jeugd ook al mee.
Ik haal geregeld 16-jarigen in op een elektrische fiets. Ongelofelijk. Toen ik op school zat (en dat is een decennium geleden) kon je echt niet aankomen met een elektrische fiets.

Draak uit Brabant | 17-09-18 | 09:27 | 2 | + 8 -

Eens dat veel mensen vooral uit luiheid een elektrische fiets nemen.

En toch ken ik meerdere Amsterdammers die bijna dagelijks met zo'n ding naar hun werk fietsen. Dagelijks een 40 minuten op een elektrische fiets is wel haalbaar (en voor sommigen even snel als het OV en de auto), maar 1,5 uur op een normale fiets willen forensen natuurlijk niet doen. Er zijn echt genoeg mensen die wel willen fietsen als de tijdsduur redelijk is.

Zeker op korte afstanden is investeren in betere fietspaden absoluut rendabel. Dat lees ik trouwens ook terug in de links in dit artikel. Het zou alleen wel nuttig zijn om meer data te verzamelen.

argumentumadpopulum | 17-09-18 | 10:07 | + 1 -

argumentumadpopulum | 17-09-18 | 10:07 | + 1 -
1.5 uur op een normale fiets naar je werk, dat zou ik ook niet doen. Ik woon 20 km van mijn werk vandaan en ik pak ook gewoon de auto - ik fiets wekelijks al een paar honderd kilometer met wielrennen en mountainbiken en die nutteloze uurtjes van en naar werk besteed ik liever op een andere manier.

Maar als je werkelijk op een elektrische fiets zoveel sneller bent dan op een normale fiets in de stad moet je echt eens naar de sportschool gaan en minder naar de MacDonalds. Elektrische fietsen (de legale) zijn gewoon begrensd op 25 km/h en iedereen die een beetje gezond is moet daar niet heel veel onder zitten als 'ie naar z'n werk fiets op een gewone fiets. ~20 km/h moet toch haalbaar zijn.

Draak uit Brabant | 17-09-18 | 13:13 | + 2 -

Ik fiets op een gewone fiets. Maar ik ben dan ook geen kuddedier.

BrabantsVerzet | 17-09-18 | 09:06 | + 4 -

zolang het bedrijfs leven 95 % van alle brandstof verstookt op de weg moet je helemaal niet bij de particulier lopen te zeiken ,over milieuzones en heffingen , want die kan namelijk ook geen kosten aftrekken.

pedro300 | 17-09-18 | 08:42 | + 12 -

Zoek eens op lithiummijnen en je ziet dat het middel, elektrisch rijden, veel en veel erer is dan de kwaal

js58 | 16-09-18 | 22:06 | 2 | + 4 -

Zoek je ook even het winnen van lood op voor je auto accu?

Blasfemie | 16-09-18 | 22:34 | + 1 -

En natuurlijk de accu's van een stekkerauto.Nu nog niet zoveel, maar wordt wel gepromoot door onze regering.Deze markt moet eerst vol, dan komen plotsklaps de waterstof auto's.. en danworden die weer gepromoot.Eindeloos verhaal dus.

Ben5570 | 17-09-18 | 10:29 | + 3 -

Je kunt me veel vertellen, maar dat het merendeel van die fossielen die ik langs zie racen op hun e-bikes anders de gewone fiets hadden gepakt gaat er bij mij niet in. Ik vermoed ook niet dat 'goed voor milieu' hoog op de lijst met redenen staat om ermee te rijden, tenzij je mensen meerekent die hun brommer/scooter/snorfiets van de hand hebben moeten doen vanwege een milieuzone.

Blasfemie | 16-09-18 | 21:56 | 1 | + 2 -


Die fossielen hadden anders de auto gepakt -;)

mona | 17-09-18 | 00:16 | + 1 -

Jullie vergeten nog de op handen zijnde fiets van de zaak te noemen. Krijgen we nog veel meer van die dingen.

Tsaaah | 16-09-18 | 21:51 | + 1 -

Mooi voorbeeld ook in Groningen. Elk fatsoenlijk forensen dorp rondom de stad Groningen heeft een station. Met de trein pendel je richting een van de 3 stations in Groningen. Groningen is lekker compact vanwege de oude vestigingsfunctie in vroegere eeuwen dus je bent nooit ergens ver vandaan. Als je dan je auto wegdoet voor een e-bike en het gaat regenen zit iedereen zo in de trein.

sparka | 16-09-18 | 20:28 | + 0 -

Een beetje minder met de computer, minder mobiel bellen, minder Internet, enz. Weet je hoeveel energie dat allemaal kost? Vier miljard mensen met een mobieltje, miljoenen verbindings masten, gekoelde data centra zo groot als voetbalvelden, ga maar door. 90% van de berichtjes die we sturen is volkomen overbodig. Ja, ik weet het, ook deze dus.

070 | 16-09-18 | 20:08 | + 7 -

Hetis net hoe je het bekijkt. Regionaal is er dus minder vervuiling. En het accu verhaal met fe grondstoffen is waar, maar een.electrische auto bevat ook die accu. En alsof winning van olie ook geen vervuiling en uitbuiting bevat. Tevens kunnen die oudjes (die vaak inderdaad te hard rijden, ook op de scootmobiel) vaak langer blijven fietsen, waardoor ze niet door dure en vervuilende regiobusjes en taxi's moeten worden vervoert. En met de electrische fiets kan je dus een grotere actieradius verkrijgen.
Het is maar net hoe je het allemaal bekijkt.

Ghard Leers | 16-09-18 | 19:25 | + 8 -

De elektrische fiets geen bewezen middel tegen files? Vergelijk de drukte op een gemiddeld fietspad van/naar Amsterdam eens met 10 jaar geleden...

Fedor Emelianenko | 16-09-18 | 19:00 | + 6 -

Laat nou de gemeentes Zaanstad en Amsterdam zo'n flitsend snelfietspad tussen Zaandam zuid en de NDSM pont aangelegd hebben. Toen NL gebukt ging onder de hittegolf was het heerlijk electrisch ondersteund trappen over deze A8 voor fietsers. En binnen Amsterdam C. mogen ze dan wel weer wat aan het wegdek doen, anders knal je niet hard genoeg tegen rondzwervende toeristen aan. Toeristen moeten overigens een fietsverbod krijgen, want ze veroorzaken door hun weggedrag alleen maar problemen op het fietspad ( en de rest van de openbare wegen).

Brulboei_61SB | 16-09-18 | 18:44 | + 3 -

"Groener dan een fiets op spierkracht is er niet."
Dat dacht ik ooit ook, maar de NPO hersenspoeling heeft zijn werk goed gedaan hier: www.vpro.nl/programmas/nwq/lees/nieuw...

Elektrische fietsen zijn efficiënter in energieomzetting dan mensen. Zelfs als je dan alle vervuiling van grijze stroom zou nemen voor die energiebehoefte, dan nog is het beter voor het milieu omdat jouw eten gewoon zoveel CO2 uitstoot.

Het enige aan die link van mij waarvan ik me af vraag of het hout snijdt is: Eten we echt meer als we zelf gefietst hebben? Ik vaak niet, maar goed.

Watmoetikhiertypen? | 16-09-18 | 18:06 | + 1 -

Ik herken me hier niet in. Als het regent neem ik de auto, als het mooi weer is (meestal) de elektrische fiets. Met een gewone fiets zou ik toch vaker de auto nemen. Met dank aan de gemeente, die steeds meer wegen met ongelijkvloerse kruisingen aanlegt, waardoor fietsers steeds verder om moeten fietsen en met meer hoogteverschillen te maken krijgen. Fietsers fietsen volgens onze gemeente omdat ze van fietsen houden, niet omdat ze van A naar B willen.

GerbenW | 16-09-18 | 17:33 | 1 | + 3 -

Welke 'hoogteverschillen' hebben we het dan over? Behalve als u in Zuid-Limburg of het Rijk van Nijmegen woont komt u hoogstens af en toe een viaductje tegen.

Draak uit Brabant | 17-09-18 | 09:29 | + 1 -

Ik herken me hier niet in. Als het regent neem ik de auto, als het mooi weer is (meestal) de elektrische fiets. Met een gewone fiets zou ik toch vaker de auto nemen. Met dank aan de gemeente, die steeds meer wegen met ongelijkvloerse kruisingen aanlegt, waardoor fietsers steeds verder om moeten fietsen en met meer hoogteverschillen te maken krijgen. Fietsers fietsen volgens onze gemeente omdat ze van fietsen houden, niet omdat ze van A naar B willen.

GerbenW | 16-09-18 | 17:33 | + 0 -

Die speelgoedtreinen op batterijen voor kinderen vind ik net zo debiel als batterijfietsen voor bejaarden. Zelf duwen en trappen moeten ze!

squadra | 16-09-18 | 17:07 | + 1 -

Ik ben er voorstander van om alle maatschappelijke kosten in een prijs te verrekenen. En niet zoals nu de lusten bij de bedrijven en de lasten bij de burger. Sterker nog ik denk dat een overheid de burger moet behoeden voor foute producten. Zo'n PET fles had nooit op de markt mogen komen. Nu heeft Coca Cola en Vrumona de lusten en de burger de lasten en een vervuild milieu. En daar gaat Coca Cola helemaal niks aan doen.

Yeohan | 16-09-18 | 16:46 | + 6 -

E-bikes zijn vooral duur. Niet duurzaam. Als je zo graag milieuvriendelijk wil doen, dan moet je een normale fiets pakken met wat versnellingen en verlichting op dynamo. GEEN batterij in je verlichting.

HipsterBrood | 16-09-18 | 15:12 | + 10 -

Er gaat niets boven een rokende, stinkende, knetterende 2-takt brommer / snorfiets. Laat de millieu maffia maar lekker lullen.

Dutch_Viscount | 16-09-18 | 14:56 | 2 | + -3 -

Nou een ss50 rijd ook heerlijk hoor.

steekmug | 16-09-18 | 16:14 | + 0 -

Die klotedingen mogen eens een keer bij de ijzerboeren eindigen. De klereherrie van die vervuilende krengen alleen al!

hellend_flak | 16-09-18 | 21:02 | + -2 -

Deze hartpatient is anders blij met zijn e-bike. Pak hierdoor al veel minder de auto. Toch zeker voor de boodschappen.
Ik heb dat ding dus niet uit milieu-overwegingen.

Bijtendehond | 16-09-18 | 14:48 | 1 | + 13 -

gaat mij netzo.Kon jaren terug de eerste uren maar niet op gang komen door hartproblemen(infarct) maar de ebike scheelt een stuk, dus door weer en wind elke dag op de ebike naar het werk.

Ben5570 | 17-09-18 | 10:36 | + 1 -

Het allerbeste voor het milieu is investeren in wapens. Maar ja, dat mag om de een of andere reden ook weer niet. Wat mij doet vermoeden dat het de milieuridders helemaal niet om het milieu gaat maar alleen om het verhogen van de belastingen. Op naar de socialistische heilstaat!

HoogToontje | 16-09-18 | 14:41 | + 14 -

Ach, wat zullen we zeggen? Uw oldtimer is nog duurzamer dan nieuwe Tesla. Er is alleen geen groene verf op.

De duurzaamheid moet men meten aan de hand van de duur van het gebruik, vervanging van onderdelen en de beschikbaarheid daarvan.

De nieuwe spullen zijn tegenwoordig minste duurzaam. Een tv van Philips ging nog 20-30 jaar mee. Tegenwoordig bent u blij als na de garantie de tv nog werkt.

Nieuwe auto's en fietsen moeten zo nodig naar de garage/fietsmaker voor een lampje.

Koop een oldtimer en verf deze groen. U bent dan duurzamer bezig dan leden van GroenLinks.

Yoo2621 | 16-09-18 | 14:03 | + 11 -

Als het warmer gaat worden en we meer last van het weer gaan krijgen, reken maar dat de milieumaffia harder gaat optreden.
Ik denk dat we aan het begin staan van heel veel ellende en de Arabieren zijn straks failliet.

Mr.Crowley | 16-09-18 | 13:45 | 4 | + 0 -

En als niemand hun olie meer koopt?

Mr.Crowley | 16-09-18 | 14:10 | + 0 -

De transformatie zorgt de andere economie. Een voorbeeld is de ontwikkeling in de luchtvaart. Emirates VS KLM air France.

Yoo2621 | 16-09-18 | 14:40 | + 1 -

@Yoo2621: Valt vies tegen. In veel vna die landen is hetzelfde gaande als wat zich hier heeft afgespeeld: de Dutch Disease. Oliegelden over de balk smijten. Wat ze daar doen lijkt prima: er gaat veel geld naar de gewone bevolking die daardoor geen poot meer hoeft uit te steken. Maar dat is duur... en men is inmiddels gewend aan een levensstijl die hoort bij een onverminderde vraag naar olie tegen $80 per vat. Als de prijs langdurig laag blijft of de vraag afneemt, dan schat men dat zelfs het immense sovereign fund van SA het maar een paar jaar volhoudt. Wat denk je dat er in die landen gebeurt als ze opeens geen buitenlanders meer kunnen betalen om al het werk te doen?

Muxje | 16-09-18 | 14:46 | + 5 -
▼ 1 antwoord verborgen

Als je prijs van reparaties en accu-vervanging van een elektrieke fiets (e-bike lijkt teveel op andere tweelettergrepige namen zoals i-pad, marketinggedoe dus) gaat meenemen moeten schrik je je kapot. En een elektrieke fiets is beperkt bruikbaar, misschien tot 20 km of zoiets. Ook voor wat je wil meenemen.

kloopindeslootjijook | 16-09-18 | 13:13 | 5 | + 0 -

Poekieman | 16-09-18 | 20:41 | + 0 -
Goede tip. Veel van dat soort onderdelen, auto-, motor- en brommeronderdelen zijn bezopen duur hier.
Heb je ook ervaring met zwaarden accu-materiaal?

kloopindeslootjijook | 17-09-18 | 02:53 | + 0 -

De echte Stolwijker | 16-09-18 | 14:30 | + 4 -
Het niet om wat die fiets-accu aankan, maar in hoeverre dat praktisch bruikbaar is voor dagelijks woonwerk. Ik ken niemand die meer dan 20km van z'n werk woont en dat op de fiets doet elke dag, maar misschien zijn die er wel als de fietsen sneller kunnen.
Hoewel die gasten in die ligfietsen nog wel eens de nodige kilometers schijnen af te leggen. Zonder accu.

kloopindeslootjijook | 17-09-18 | 02:57 | + 0 -

@kloopindeslootjijook: Nee, ik heb alleen ervaring met losse Liitokala 18650 li-ion accus. Die zijn i.h.a. van LG of van Panasonic.

Een accu pakket van 12V, 250Wh bevat waarschijnlijk 3 x 8 van die cellen. Met een ingebouwde balance charger, naar ik vermoed.

Ooit wel eens overwogen een 'solar' 12V 150Ah loodaccu te vervangen door een Li-Ion versie van 30 .. 40Ah, maar nog niet gedaan.

Omdat een loodaccu (ook een 'solar' / deep discharge) om acceptabel lang mee te gaan niet meer dan 20% ontladen mag worden en een Li-Ion accu weinig last van diep-ontlading heeft kan je met een veel kleinere capaciteit toe.

Poekieman | 17-09-18 | 12:42 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

De elektrische fiets vergroot vooral de actieradius van bejaarden en ook bijvoorbeeld van mensen met longklachten. Of je daar blij mee bent mag je zelf bedenken maar de kopers zijn duidelijk tevreden. Milieu-effecten ten goede of ten kwade zijn peanuts en tamelijk irrelevant.

FaIlocraat | 16-09-18 | 13:10 | 1 | + 5 -

Leuk maar dit hele stuk gaat juist over dat de grootste kopersgroep allang niet meer bejaarden en mensen met longklachten is

Harry Turtle | 16-09-18 | 13:34 | + 1 -

Dus omdat e-bikebezitters niet massaal hun auto naar de sloop brengen is een elektrische fiets slecht voor het milieu? Het klinkt alsof iemand naar een bepaalde conclusie toe wilde werken, maar geen geschikte argumenten kon vinden en toen dit stukje maar geplaatst heeft.

Je moet kijken naar gemaakte ritten, en of het aandeel van de fiets daarin toeneemt ten opzichte van motorvoertuigen na aanschaf van een e-bike. Het zou heel goed kunnen dat zo'n fiets vooral concurreert met de bus, en niet met de auto. Maar dat komt uit dit stukje niet naar voren, hier wordt enkel gekeken naar autobezit, wat volkomen irrelevant is voor het al dan niet terechte groene imago van elektrische fietsen.

Huisregelneef_III | 16-09-18 | 12:55 | 1 | + 12 -

Eens, dit artikel ("hit piece") lijkt wel door egoïstische autorijder getiepd, die zich minder schuldig wil voelen om zijn zielige 100kg aan mensenvlees door een auto van 1000-1500kg te laten verplaatsen. Dát is pas onduurzaam, niet deze achter-de-comma mierenzifterij over de zogenaamde "onduurzaamheid van electrische fietsen". Belachelijk!

hellend_flak | 16-09-18 | 21:10 | + 4 -

Plus een ebike is duur. Duur in aanschaf maar ook in verbruik. Ik had een ebike, toen ik een nieuwe accu nodig had ben ik eens gaan rekenen... Nu heb ik dus geen ebike meer maar een Honda Wave 110i, met een verbruik van 1 op 60 per km goedkoper dan een elektrische fiets....

Lebowski72 | 16-09-18 | 12:19 | 2 | + 0 -

En prijs is een goed criterium. Tegenover prijs staan goederen en diensten en die worden milieubelastend geproduceerd. Een lage prijs in een goede indicatie voor mate van vervuiling.

Sierstrip | 16-09-18 | 16:09 | + -1 -

Een nieuwe accu moet je dan ook niet bij de NL fietsenhandelaer kopen, maar op AliExpress. Ik zie daar bv een Liitokala 25.2V, 10Ah Li-Ion accu, met lader
250Wh voor 65 Eypos. De handige knutselaer sluit die zelf even aan.

En ja, die Liitokala Li-Ion accus, of althans de 18650s die ongetwijfeld ook in zo'n battery pack zitten, zijn goed kan ik uit eigen ervaring melden.

Poekieman | 16-09-18 | 17:53 | + 0 -

Het is sowieso absurd hoe Nederland veranderd in een milieu nazi-staat. Voor mijn werk zit ik in Marokko en hier kennen ze geen hybride/electrische auto's, electrische fietsen, milieuzones of warmtepompen die zogenaamd goed voor het milieu zijn. Kijk toch eens verder dan Europa, nog beter: verder dan Nederland.

Olde Kniepert | 16-09-18 | 11:52 | 4 | + -6 -

Briljant. Laten we ons heil uit Marokko halen. Schertsfiguur.

De echte Stolwijker | 16-09-18 | 12:48 | + 7 -

Wel leuk dat je dit land aanhaalt.
''Volgens de "Climate Change Performance Index 2018" is Marokko het derde best presterend land in de strijd tegen klimaatverandering na Zweden en Litouwen. Dat bericht L’Economiste.

Marokko haalt uitstekende resultaten in de categorieën milieubeleid en energieverbruik en staat daarom in de groep van best presterende landen leest men in het rapport.''
www.bladna.nl/marokko-strijd-klimaatv...

pga | 16-09-18 | 13:01 | + 7 -

W115 diesels bedoel je?

steekmug | 16-09-18 | 16:17 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Volkomen belachelijk stuk wat vol staat met onzin en bedenksels van de schrijver. Strookt totaal niet met de werkelijkheid.

Zou je wel willen we | 16-09-18 | 11:49 | 2 | + -20 -

Belachelijke reactie als je niet aan geeft wat er fout aan is .

elevator | 16-09-18 | 12:44 | + 12 -

Uw bijdrage is kort en bondig, petje af! En bedankt voor alle links die de werkelijkheid wel goed weergeven!

Rhenium | 16-09-18 | 12:46 | + 14 -

Mooi stukje, de auto nota vaan Wiebes is interessant want hij heeft weer toe dat hybride alleen grote auto's heeft voortgebracht:
De gemiddelde plug-in overstijgt de gemiddelde auto inmiddels in zowel formaat als in gewicht. En het werkelijke verbruik, zeker als ook het elektriciteitsverbruik in de beschouwing wordt meegenomen, is niet meer herkenbaar vergroenend. Die trend zet door. Wie de brochures bestudeert van nieuw te lanceren plug-ins ziet nóg grotere modellen, niet zelden groot formaat terreinauto met honderden pk's. Als we zó blijven vergroenen, zijn straks de parkeervakken te klein!

28 | 16-09-18 | 11:45 | 3 | + 9 -

Ik kijk nu al uit naar de video’s van ruziënde ecorijders die vinden dat de buurman te veel plaats inneemt.

nieuwe_Deen | 16-09-18 | 12:23 | + 2 -

Toen ik nog in Nederland woonde werd de wegenbelasting nog bepaald op gewicht. Is dat nog steeds zo? Een accu pakket kan gemakkelijk het gewicht van een kleine auto verdubbelen. En dan betaal je ineens veel meer wegenbelasting.

Daarnaast is de hybride techniek ook nog erg duur en daarmee ook minder geschikt voor kleine auto's waarop amper marge zit. Volkswagen verdient het geld voornamelijk met de polo, golf en passat. De Up en Fox gaat bijna tegen kostprijs prijs naar de importeur.

Hybride en volledig elektrische auto's voor de A- en B categorie gaat nog zeker 10 jaar duren. De autofabrikanten hebben gewoon hun (R&D) investeringen nog niet terug verdient.. Zelfs cruise control is nog niet standaard op elke auto. Cruise control is een eenvoudige methode om brandstof te besparen en het voorkomt ook dat je te hard rijdt. Als je adaptive cruise control hebt, blijf je zelfs automatisch op de juiste afstand van je voorligger rijden..

Besteed 15 euro per band meer en je hebt ook een zuiniger exemplaar (lagere rolweerstand), gaan vaak ook nog langer mee en maken minder lawaai..

TuurlijkNiet | 16-09-18 | 18:26 | + -1 -

De MRB is er nog steeds op de site van de belasting dienst kan je het opvragen.
In het kort een auto een Aygo van 800 kilo kost 18 euro per maand een BMW 5 81 euro per maand. Puur elektrische auto's betalen nog geen MRB. Een Tesla S van 2100 kg betaald nog niks maar als dat net als de hybrides ook vol belast wordt gaat dat naar 110 euro per maand.

voldemort | 16-09-18 | 18:45 | + 0 -

Hier de uitzondering op de regel, heb daadwerkelijk de auto de deur uit gedaan en ben nu (elektrische) fietsforens. Echter, daar het milieu geen donder mee van doen. Gewoon verkapte belastingontwijking.

mvdwarsligger | 16-09-18 | 11:31 | 2 | + 25 -

Hier nog een uitzondering. Ik heb mijn auto weliswaar niet weggedaan, maar sinds ik een elektrische fiets heb maak ik veel minder gebruik van de auto. Anders nam ik vanaf windkracht 5/6 de auto. Nu pak ik de E-bike. Spaart benzine en daarmee ook accijns uit.

mona | 16-09-18 | 18:40 | + 4 -

Ook een auto weggedaan voor een E-bike. Ging mij om portemonnee, niet zo zeer milieu.

Zander | 17-09-18 | 01:47 | + 1 -

Artikel hoort niet op DK maar op Geenstijl thuis. Het woordje "rentederivaten" even noemen verandert daar niets aan.

nieuwe_Deen | 16-09-18 | 11:25 | + 11 -

Het meest treurig zijn nog wel die e-mtb's e-racefietsen.
Ik wil sporten maar me niet inspannen ofzo.

Harry Turtle | 16-09-18 | 11:19 | 1 | + 14 -

e-mountainbike bevalt goed.

Ben5570 | 17-09-18 | 10:58 | + 0 -

Ik voorzie nòg betere tijden voor diëtisten en obesitas-artsen.

EefjeWentelteefje | 16-09-18 | 11:10 | + 14 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken