Kijk, zo veeg je verzet tegen Lelystad Airport van tafel

Nifty
Nifty

Boeren, burgers en buitenlui zijn niet bijzonder ingenomen met de uitbreiding van Lelystad Airport. Het vliegveld in de polder zou een overloopventiel voor Schiphol moeten worden. Maar onder druk van voornamelijk provincialen die vrezen dat hun pastorale rust wordt verstoord door overvliegende kisten, heeft de politiek ingebonden. In februari werd bekend dat de uitbreiding van Lelystad Airport met een jaar zou worden uitgesteld. GroenLinks was door het dolle heen, maar dit was tegen de zin van bijvoorbeeld Schiphol. Dick Benschop, de nieuwe directeur van Schiphol, pakt het nu bijzonder slim aan. Hij speelt de klagers rondom Schiphol uit tegen de anti-Lelystadbrigade. 'Schiphol moet volgens hem na 2020 in lijn met de economie groeien. "We hebben helemaal niet die hoeveelheid groei nodig die we de afgelopen jaren hebben gekend. Alleen gematigde groei is in lijn met onze twee doelstellingen: economische opbrengst en balans met de omgeving."' Benschop doet hier een concessie aan de omwonenden van Schiphol, die mordicus tegen verdere groei van het vliegverkeer zijn. Maar er is praktisch maar één oplossing om aan de wens van deze mensen tegemoet te komen: het uitbreiden van Lelystad Airport. Nu ligt de bal bij de politiek. De groei van Schiphol stopzetten is economisch slecht nieuws en het negeren van mensen die al jaren in de herrie van Schiphol zitten is electoraal slecht nieuws, maar hoe ga je nu uitleggen aan de tegenstanders van een drukker vliegveld bij Lelystad dat zij pech hebben? In elk geval lijkt ons dat Benschop hiermee een slimme zet doet. Wij zetten ons geld erop dat die uitbreiding in het Noorden gewoon doorgaat.

Reaguursels

Inloggen

Schiphol hoort per direct in de Noordzee, vliegen zo dicht bij bebouwing is kortweg een milieudelict.
Het kan economisch al lang uit maar men blijft rekken en uitstellen. Schandalig.
Ondertussen hebben mensen die dicht bij aanvliegroutes voor Schiphol wonen geen onderbroken nachtrust meer en gratis 6 maal zoveel kans op kanker. #fijnstof #zwavelvrijekerosine

Flappie2006 | 16-09-18 | 17:54 | + -1 -

Ik ben omwonende en NIET mordicus tegen uitbreiding en vele omwonenden met mij. We moeten allemaal een stukje last van de economie dragen of je nou bij Schiphol, de gaswinning in Groningen, de varkensstallen in Brabant of in een Amsterdamse straat met Nutella winkels woont.

Karel de 1e | 16-09-18 | 11:59 | 2 | + 4 -

Ik wil best mijn deel van de last van de economie dragen maar mag ik dan eindelijk ook eens een stukje van de lust hebben?
Om te beginnen de betalingen van al zo'n 10 jaar achterstallig pensioen doordat geen indexering en zelfs afstempeling mij behoorlijk op achterstand heeft gezet.

Zou je wel willen we | 16-09-18 | 12:04 | + 0 -

Onze lust is dat wij allemaal in een welvarend land wonen. Iedereen profiteert daarvan en natuurlijk is de ene mens beter bedeeld dan de andere. Maar niemand hoeft in ons land honger te lijden en we hebben allemaal een dak boven ons hoofd.

Karel de 1e | 16-09-18 | 12:34 | + 2 -

Dat hele Schiphol had allang in zee kunnen liggen. We hebben de beste baggerbedrijven ter wereld, die kunnen land opspuiten voor een Euro per vierkante meter. Dan kunnen alle airports in het land gewoon dicht en heeft er helemaal niemand meer last van vliegtuigen boven zijn achtertuin.
-
Schiphol kan dan ongeremd groeien en bebouwen van het land in de Haarlemmermeer lost het huizentekort in de Randstad op.

Panelli | 16-09-18 | 11:14 | + 8 -

"onder druk van voornamelijk provincialen die vrezen dat hun pastorale rust wordt verstoord door overvliegende kisten" en ja dat zijn die droeftoeters die twee keer per jaar in hun Ryan/Vuella kist over mijn Amsterdam heenkomen. Nimby gedrag.

Risingson | 16-09-18 | 10:54 | + 0 -

Ga al helemaal geen overstapvluchten doen in Nederland en maak het vliegen zo duur dat trein en bus aantrekkelijke alternatieven zijn. Anders wonen we straks in een land waar nergens meer rust is. Die rust is toch al moeilijk te vinden.

du Roi Soleil | 15-09-18 | 21:48 | 2 | + -1 -

Ach kijk, een Randstadbewoner! Er is rust en ruimte zat op talloze plekken in Nederland, alleen stopt de tram daar niet, dus bent u er niet bekend.

Huisregelneef_III | 15-09-18 | 23:58 | + 8 -

Overstappers op Schiphol bedienen is een core business voor KLM. Ik vlieg regelmatig op Europese routes met KLM en ben altijd weer verbaasd als vlak voor de landing de enorme reeks van connections wordt opgesomd met hun gates voor buitenlandse overstappers.

Gerf | 16-09-18 | 00:09 | + -1 -

Een groot deel van Brabant wordt verziekt door Eindhoven Airport. Dan heb je het over een gebied tussen Den Bosch, Tilburg en Helmond. Meer dan een miljoen mensen wonen daar.
Het afgelopen jaar is het heel veel erger geworden. Er is nooit meer een stil moment buiten. Ook niet in natuurgebieden als de Kampina bijvoorbeeld. Altijd hoor je wel zo'n rotvliegtuig.

Een vliegveld levert ten opzichte van de vervuiling en overlast die het oplevert helemaal niet zoveel winst en werkgelegenheid. Die werkgelegenheid is ook grotendeels laagwaardig en er worden mensen vanuit Polen ingevlogen om het hier uit te voeren. We schieten er dus niks mee op.

du Roi Soleil | 15-09-18 | 21:40 | 4 | + 5 -

Dat de overlast is toegenomen merkt iedereen die hier woont. Is ook eenvoudig te googlen. Ik denk niet dat er vliegtuigen vol toeristen naar Eindhoven komen, zoveel valt daar nu niet te zien. En al zou het zo zijn, geeft dat mensen het recht om honderdduizenden anderen in de lawaai en stank te zetten? Voor het verkopen van een paar kopjes koffie op het terras? Nee toch! Eindhoven kan beter inzetten op hoogwaardige technologie dan stinkende herriekisten.

du Roi Soleil | 15-09-18 | 22:49 | + 3 -

zuid drenthe ,vliegen er ook honderden over ,vaak is de lucht bewolkt door vliegtuigstrepen, en dan moeten wij de auto laten staan wegens de luchtvervuiling.

pedro300 | 16-09-18 | 08:52 | + 2 -

Goh, dat is ook het gebied waar Volkel rondjes vliegt. Ik weet me nog te herinneren dat ze daar actie gevoerd hebben om onder de startbaan te mogen wonen.
Maar volgens mij wordt de "economische wonderkracht" van een vliegveld structureel zwaar overschat.

frank87 | 16-09-18 | 08:52 | + 1 -
▼ 1 antwoord verborgen

Ik woon 15 km van Schiphol, vrijwel recht onder de Kaagbaan waar met de juiste windrichting elke 2 min een vliegtuig overheen gaat. En weet je wat? Je merkt er geen zak van. Dalende toestellen hebben hun motoren vrijwel uit, stijgende zitten na 15 km al zo hoog dat je ze ook nauwelijks meer hoort. Niemand heeft hier last. Alleen de actiegroep van Groen Links maar daar is het nu eenmaal een kernactiviteit van zonder welke GL niet zo kunnen bestaan. De leden van die actiegroep wonen overigens in Brabant en Limburg. En verder vlieg ik nauwelijks en heb geen enkel belang bij Schiphol

jan-lul-de-behanger | 15-09-18 | 20:33 | 3 | + -2 -

> stijgende zitten na 15 km al zo hoog dat je ze ook nauwelijks meer hoort.
Zou mooi zijn he, als stijgend verkeer vanaf Lelystad ook daadwerkelijk meteen gaat stijgen. Vindt ook commite Hoogoverijssel.

koeberg | 15-09-18 | 20:53 | + 9 -

> stijgende zitten na 15 km al zo hoog dat je ze ook nauwelijks meer hoort.
Zou mooi zijn he, als stijgend verkeer vanaf Lelystad ook daadwerkelijk meteen gaat stijgen. Vindt ook commite Hoogoverijssel.

koeberg | 15-09-18 | 20:53 | + -1 -

Je doet je naam eer aan.... wat een gelul ....” iemand heeft er last van.”
“Dalende toestellen hebben hun motor vrijwel uit”... wat een aperte onzin.
Jij woont echt niet 15 km van Schiphol! Wij wonen in Oegstgeest, ook onder aanvliegroute van de Kaagbaan. Ik nodig je graag uit dan eens bij ons in de tuin te komen zitten. Enorme pokken herrie, om gek van te worden.... zelden zo’n onzin gelezen. Ik vermoed dat je van de Schiphol lobby bent.

Baardvansinterklaas | 15-09-18 | 21:06 | + 18 -

Lelystad is nu een shithole waar werkelijk niemand weer wil wonen. Huizenprijzen in Lelystad zijn inmiddels volledig gecrasht, terwijl de daadwerkelijke overlast qua geluid rondom Almere-oost zal komen, niet in Lelystad.
Het dalen aan de noordzijde is vooral vervelend boven Friesland als er nog even gas bij moet.
Op de schaal van aandelen zou Lelystad nu een screaming buy moeten zijn..

Chemokar | 15-09-18 | 18:37 | 1 | + 8 -

Huizenprijzen in Lelystad gaan als een speer omhoog. Ik heb zo maar het vermoeden dat je een hele slechte belegger bent.

Vespukki | 16-09-18 | 20:58 | + 1 -

“Uitbreiding in het Noorden”?

Rest In Privacy | 15-09-18 | 18:05 | + 1 -

Dit is slim tegen elkaar uitspelen? Hier valt toch niemand voor? Als Schiphol nou eens wat minder de transfer luchthaven ging spelen en meer voor de lokale bevolking zou zijn zou je met veel minder vluchten uitkunnen. Ik snap dat het een leuke inkomstenbron is, maar het is er wel één waarmee je continu gigantische bakken fijnstof ons dichtbevolkte land in dumpt (net zoals de havens).

Blasfemie | 15-09-18 | 18:02 | 3 | + 7 -

En dan heb je als overheid een dilemma: ben je er voor je burgers of ga je voor maximale belastinginkomsten. Voor een beetje politicus een triviale keus natuurlijk, maar je moet het nog wel even door de strot van die burgers weten te persen.

koeberg | 15-09-18 | 20:58 | + 8 -

En dan heb je als overheid een dilemma: ben je er voor je burgers of ga je voor maximale belastinginkomsten. Voor een beetje politicus een triviale keus natuurlijk, maar je moet het nog wel even door de strot van die burgers weten te persen.

koeberg | 15-09-18 | 20:58 | + -1 -

Wat koeberg al zegt: denk je nou ècht dat Schiphol - lees: de overheid cq pRutte en co. - er is voor de Nederlandse burgers? Wordt wakker, zeg!

EefjeWentelteefje | 16-09-18 | 11:15 | + 1 -

Uitbreiding van Schiphol is net als de dividendbelasting afschaffing, bijna niemand wil het maar het komt er toch

We zitten met die CO2 te kloten en ondertussen volop inzetten op meer vluchten. Meer CO2 producerend is er niet. NL is het land niet voor nog meer vluchten. Dan maar wat minder groei, hoewel dat vloeken in de kerk is

Tsaaah | 15-09-18 | 16:47 | 3 | + 18 -

En waarom zijn er dan meer banen nodig? Bij Heathrow een van de drukste vliegvelden ter wereld kunnen ze het ook af met twee banen. En Londen heeft dan ook nog eens twee andere grote vliegvelden als Gatwick en London City om zich druk te maken. En daar hebben ze bijna totaal geen last van de vliegtuigen..

De meeste banen van Schiphol zijn ouder dan de Vinex wijken er omheen. Het is de politiek geweest welke besloten heeft om vinex wijken rondom Schiphol te bouwen.. Schiphol groeit al ruim 100 jaar elk jaar weer.. Regeren is vooruit zien zeggen ze dan. Helaas hebben ze in Nederland vooral oogkleppen op..

TuurlijkNiet | 15-09-18 | 17:50 | + 2 -

@TuurlijkNiet | 15-09-18 | 17:50 | + 0 - : En waarom zijn er dan meer banen nodig?

Regeltjes m.b.t. het milieu en geluid. De Nederlandse Jan Modaal heeft nog meer aanzien dan de Britse Koningin kennelijk alwaar ze recht over Buckingham Palace en Windsor Castle vliegen.

Stonecity | 15-09-18 | 19:33 | + 3 -

laten ze eerst maar eens stoppen met de onzin dat je op vakantie moet met het vliegtuig en men verse bloemen uit afrika wil enz .grote onzin

pedro300 | 16-09-18 | 08:56 | + 3 -

Een nieuw Schiphol in de Noordzee.
Transrapids (tegenwoordig zijn hyperloops in de mode, maar Maglevs zijn cooler) naar Amsterdam, Den Haag en Rotterdam en klaar.
Daar heeft niemand last van.
Nederland heeft een globaal aansprekend visitekaartje.
Wat er nu gebeurd

watergeus | 15-09-18 | 16:10 | 4 | + 14 -

Zou het aantal vluchten in NL nou zoveel blijven stijgen? Er zit toch een keer een bovengrens aan? In dat geval kan je een beetje spreiden binnen de bestaande vluchten, zonder grote investeringen.

Bovendien verplaats je het probleem van herrie en vervuiling, maar los je die niet op. Nederland maakt veel meer indruk met een techniek van stille waterstofvliegtuigen.

Henk657 | 15-09-18 | 16:19 | + 0 -

Ondanks 30 jaar voorsprong is de ontwikkeling van vliegtuigen op waterstof nu al ingehaald door accu vliegtuigen.

W_F | 15-09-18 | 17:12 | + 1 -

Nederland is gepromoot als internationale hub, dwz. overstap plek. hiermee kunnen politici belangrijk doen, maar het heeft enkel nadelen.
Zeker 30% van de passagiers heeft een heel andere bestemming dan Nederland.
Middels handel is goedkope en zwavelhoudende kerosine blijven die overstappers komen, wat meer fijnstof bij starten en landen oplevert, het blijft schandalig.

Flappie2006 | 16-09-18 | 18:05 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Tja, iedereen die nu last heeft van Schiphol is er gaan wonen met de wetenschap dat ze overlast van Schiphol zouden hebben. Van het overgrote deel van de mensen die straks last van Lelystad gaan hebben kan dat niet gezegd worden. Dus hebben de klagers over Lelystad IMHO toch echt meer recht om te zeuren

Gregovic | 15-09-18 | 16:00 | 6 | + 12 -

Overigens, het aantal mensen dat op hun 18e tot 20e een huis gekocht hebben in de betreffende dorpen voordat bijvoorbeeld de bulderbaan werd geopend is vermoedelijk heel klein. Het overgrote deel woont er nog echt niet zo lang.

Gregovic | 15-09-18 | 22:02 | + 2 -

toen er een paar dagen geen vluchten waren wegens 9-11 in new york , ging de temperatuur al veranderen ,die vliegtuigen zijn het probleem met de klimaatverandering ,niemand anders heeft meer effect ,de prut blijft jaren lang in de atmosfeer zweven op die hoogten en jetstreams

pedro300 | 16-09-18 | 09:00 | + 0 -

W_F | 15-09-18 | 17:16 | + 5 -
Wat is het toch met die "herrie in natuurgebieden". Ben jij tevreden als je iedere minuut een vliegtuig over je huos krijgt, maar iedere zondag maar een stil natuurgebieden kan (als het niet waait, want dan heb je windgeruis)?
De meeste natuur maalt echt niet om zo'n vliegtuig (planten horen niet eens)

frank87 | 16-09-18 | 09:01 | + -2 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Geld voor de een gaat altijd voor de daaruitvoorkomende ellende voor iemand anders. En zo verzieken alles voor iedereen.

kloopindeslootjijook | 15-09-18 | 15:48 | 3 | + 3 -

Dat klinkt erg communistisch - en daarmee dus onwaar.

Poekieman | 15-09-18 | 21:03 | + 0 -

@poekieman ,kapitalisme ,communisme ,katholiekisme boedisme,hindoeisme ,islamisme ,allemaal onderdrukking en ellende

pedro300 | 16-09-18 | 09:03 | + 0 -

pedro300 | 16-09-18 | 09:03 |

Een wijs filosoof(rapper) zei ooit: 'Al die ismes zijn stuk voor stuk een business'.

Klapband1408 | 16-09-18 | 12:47 | + 0 -

Nou staat me bij dat er een nieuwe crisis aanstaande is. Dus die groei in de komende jaren, die kun je wel op je buik schrijven.

marcoplarco | 15-09-18 | 15:34 | 1 | + 8 -

Scherp gezien !

Uw Verzekeringsadvis | 15-09-18 | 15:41 | + 5 -

Gewoon in het centrum van het groene hart een nieuw vliegveld bouwen. Lekker centraal in de randstad, tussen Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. Dan is het vanuit al die locaties misschien een half uur met de trein. Ook flink de ruimte om uit te breiden in de toekomst. En het spoor ligt er al (HSL lijn).

En het groene hart is toch nog relatief leeg (vooral boeren enzo), dus weinig problemen met omwonenden, die koop je er wel uit.

DolfWeerwolf | 15-09-18 | 15:29 | 1 | + -1 -

Zin in natte voeten? De grond in het Groene Hart is drijfzand, het is veel te duur om daar dit soort infrastructuur aan te leggen en te onderhouden.

Je kan beter de type vluchten van elkaar scheiden. Waarom vrachtvluchten of strandretourtjes via Schiphol? Dat kan al een groot verschil maken.

Henk657 | 15-09-18 | 16:12 | + 5 -

"Wij zetten ons geld erop dat die uitbreiding in het Noorden gewoon doorgaat."

Het Noorden? Lelystad? Serieus? Als je kaart net buiten Amsterdam ophoudt, dan heb je een slecht beeld van het land.

Henk657 | 15-09-18 | 15:12 | + 21 -

Hoezo is "de groei van Schiphol stopzetten economisch slecht nieuws"? Zoveel banen levert Schiphol nu ook weer niet op door nog weer 100.000 starts en landingen. Tien jaar geleden kon men het nog uitstekend af met 380k bewegingen. De meeste passagiers geven bijna niets uit, hoogstens wat in de tax-free shops waarvan de eigenaren buitelandse grootbedrijven zijn.

Hoog tijd om Schiphol af te toppen.

Vitaly Chernobyl | 15-09-18 | 14:40 | 1 | + 15 -

U vergeet voor het gemak dat pak m beet 350.000 mensen zowel direct als indirect werk hebben dankzij de luchthaven? Er meerdere sectoren afhankelijk zijn van de luchthaven? Stilstand achteruitgang betekent en grote bedrijven dan met groot gemak hun spulletjes pakken en dan hun kantoor zonder problemen ergens anders neerzetten (Frankfurt, Dusseldorf en Brussel zijn dan opeens niet meer zo ver weg)?
100k meer vliegbewegingen zal zeker niet evenveel zoveel banen opleveren. Maar minstens 350.000 mensen behouden dan wel hun baan...

Velko | 15-09-18 | 17:48 | + 0 -

Volgens goed nieuwe-vliegvelden-gebruik wordt dit financieel gezien een ramp. De opbrengsten van de vergunning moeten de kosten van de overheid dekken, we gaan geen kerosine stokers subsidiëren, en pensioenfondsen moeten dit verplicht behandelen als een extreem risicovolle belegging waar roekeloze fondsbeheerders de gevangenis voor in kunnen gaan. Als schiphol hier in gaat investeren zijn we met een beetje geluk in één keer van twee vliegvelden af.

W_F | 15-09-18 | 14:08 | + 4 -

Wat ook kan is inwoners van Lelystad en de andere zeikgemeenten gewoon een toeslag van 300 euro per ticket te rekenen als ze vanaf Schiphol willen vliegen. Dan is dat NIMBY-gedrag vrij snel over.

2voor12 | 15-09-18 | 13:41 | 5 | + -5 -

Zou je wel willen we
Ja ik wil dat. Sterker nog, ik heb de locatie van mijn nieuwe fabriek uitgekozen op de aanwezigheid van een vliegveld zo dichtbij als mogelijk was.
Maar ik wil dan ook werken enzo. Iets dat ze straks ook in het nieuwe economische centrum Lelystad kunnen gaan doen.

Atlas Shruggs 10 | 15-09-18 | 14:46 | + -1 -

Zou je wel willen we | 15-09-18 | 14:24 |
Ik woon in Lelystad, en ik ben blij dat dit vliegveld (bijna) in m'n achtertuin komt. Goed voor de werkgelegenheid hier.

Dongster | 15-09-18 | 17:38 | + -1 -

@Zou je wel willen we | 15-09-18 | 14:24
Dir ligt er al en heb er geen problemen mee.
Ik heb wel problemen met jankerts die zelf willen profiteren van alles en nog wat maar er zelf vooral geen last van willen ondervinden.
Dan lijkt me een NIMBY-toeslag een prima middel.

2voor12 | 15-09-18 | 18:35 | + -1 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Ontelbare experts hebben vaak een pleidooi gehouden om een gedeelte van de Markerwaard in te polderen. Aanvliegroutes vaak over water, geen overlast. Snelweg en treintrace naar Amsterdam en Utrecht. En ready is Kees. In NL worden besluiten op basis van belangen en emoties genomen. Zelden o.b.v. technische en economische expertise.

Wat een lachwekkend land is bestuurlijk Nederland toch geworden.

SansUnique | 15-09-18 | 13:33 | 6 | + 23 -

@W_F :
Het vliegveld van Osaka ligt ook in zee. Heb je die foto's van vorige week gezien?

Velko | 15-09-18 | 17:52 | + 2 -

@js58 | 15-09-18 | 15:19 - Eén Almere is wel genoeg, toch? Laten we vooral niet dezelfde fout maken om duizenden woningen te bouwen op een plek waar geen werk is.

Huisregelneef_III | 15-09-18 | 23:52 | + 0 -

Sorry, de Markerwaard is al tot natuurgebied verheven. En in Nederland zijn die belangrijker dan de gezondheid en het welbevinden van de burger, of de stabiliteit van huizen(liever gas boren in Slochteren dan in de Waddenzee).

frank87 | 16-09-18 | 09:09 | + 0 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Sinds wanneer wordt er naar nukubu’s geluisterd??? Natuurlijk gaat dit gewoon door, de nukubu’s in de polder kunnen de tyfus krijgen volgens de politici, die wonen er immers toch niet dus fuck die nutteloze kut burgers!
Dat exact hetzelfde hebben ze toch ALTIJD gedaan? Kijk maar naar Groningen, daar gingen ze door tot de huizen bijna instorten. Inspraak over eigen bodem? Nee NUKUBU, lijfeigenen moet BEK DICHT houden en instorten....

ZwarteDag | 15-09-18 | 13:13 | 1 | + 17 -

Waar heb je het over man, paar barstjes hier en daar en in Lelystad een halve kip die zo nu en dan een vliegtuig ziet voorbij komen. Boehoe instorten en lijfeigenaren.

Klapband1408 | 15-09-18 | 13:49 | + -13 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken