Binnenkort verdwenen: uw beoordelingsgesprek

Alweer
Alweer

Ze komen ieder jaar voorbij en dus ook nu: bedrijven die het historische besluit nemen om afscheid te nemen van het beoordelingsgesprek. Meestal staat in zo'n aankondiging dan dat er stapels met onderzoeken zijn die bewijzen dat zo'n gesprek een berg knaken kost en een berg met frustratie oplevert. Om precies te zijn €1 miljard per jaar, meldde ex-bankier Kilian Wawoe vorig jaar op basis van zeven jaar onderzoek. Ook Achmea laat vandaag weten dat 'een score  (tussen de 1 en de 5, DK) een goed gesprek in de weg staat en vaak demotiverend werkt', en vandaar verdwijnt ook daar het beoordelingsgesprek. Vervolgen we met de klassieke vraag wat daar nu eigenlijk voor in de plaats komt. Medewerkers van de verzekeraar moeten vanaf nu minstens eenmaal per jaar een reflectieverslag maken, dat ze met hun manager bespreken (dat is overigens géén beoordelingsgesprek) en daarna in het HR-systeem deponeren. En Achmea rept in navolging van bijvoorbeeld Eneco en Randstad van de 'continue dialoog', die beter past bij de 'kortcyclische manier van werken' (dus: 'agile, scrum, noem maar op'), aldus de dienstdoende HR-mevrouw. Ook millennials zijn daar groot fan van. Of de 12.000 Achmea-medewerkers eveneens dolenthousiast zijn dat ze straks een verslag moeten tikken in plaats van een kort obligaat jaarlijks gesprek lezen we niet in het persbericht. Ander belangrijk punt is dat op deze manier de koppeling tussen beoordeling en salarisverhoging verdwijnt en dat men denkt aan 'vaste loonsverhogingen'. Het is namelijk zo dat geld mensen niet meer zo motiveert, het salaris 'moet gewoon in orde zijn'. Het onderwerp geld brengt ons direct bij onze suggestie voor vervolgonderzoek: hoeveel geld verbrassen HR-afdelingen eigenlijk met dit soort ideeën? Want om met de woorden van Wawoe te spreken, 'ieder beoordelingssysteem levert zijn eigen gezeik op'.

Reaguursels

Inloggen

Ah, bij *mijn* bedrijf ook verplicht nummertje... Alleen heeft niemand er echt tijd voor, en zin ook al niet.. Wel wat beters te doen.. De laatste was een jaar of 5 terug of zo iets.. Als je iets dwars zit, moet je het meteen zeggen.. Niet oppotten.

rammelbakje1 | 15-09-18 | 11:54 | + 0 -


Dit soort HR-mode is het grootste bewijs dat per definitie iedere werknemer continue op zelfstandigheid gewantrouwd wordt en voortdurend in de defensie gedrongen wordt. Het is overigens niets nieuws; in ieder land in het Oostblok waar ik geweest ben, zoals b.v. in de vroegere DDR werd iedere Vrijdagmiddag dat gedaan wat nu scrummen wordt genoemd en er werd gelogen en gefantaseerd wat de klok sloeg, alleen maar om toch niet in een situatie te komen waarin men open kwam te staan aan niet-100%-positief kommentaar. Deze werkwijze werd door iereen gehaat en er werd veel meer tijd verkwist aan het opbouwen van de rugdekking dan aan de productiviteit zelf.

issieookweer | 15-09-18 | 00:15 | + 1 -

ik verbaasde me er altijd over dat het alleen om mijn functioneren gaat bij die gesprekken. ik wilde altijd het functioneren van het hele bedrijf bespreken, en reserveerde altijd 10min voor het functioneren van de hr afdeling.
maar die tijd werd me nooit gegund.

rodondenderon | 14-09-18 | 19:36 | + 4 -

is ook een van de redenen dat ik bedank voor grote bedrijven.
ik wil hard werken voor mijn centen, maar dan verwacht ik dat ook van mijn collega's.
en parasieten op kantoor kunnen opkrassen die kosten alleen maar geld.
er is uiteraad aansturing nodig, maar hr is totaal nutteloos.
werken met je donder en anders eruit.
als de onderlaag dat moet dan de bovenlaag ook.
en als je nooit echt een baan hebt gehad maar direct na je studie bij de hr terecht komt hoe kan je dan oordelen over iemands functioneren, als je de situatie waar die in werkt je volkomen vreemd is?

rodondenderon | 14-09-18 | 19:54 | + 5 -

Ik vind het nog niet zo'n gek idee. Die gesprekken zijn meestal slechts een momentopname, de managers die het hele jaar je performance bijhouden zijn zeldzaam. Verder is de beoordeling ook zelden objectief. En als je dan al een goede beoordeling krijgt hangt er vaak geen fatsoenlijk bedrag aan, want er is slecht beperkt budget per afdeling beschikbaar, of vult u zelf maar een andere smoes in. En die doelstellingen voor komend jaar mag je dan zelf bedenken. "Goh ik heb echt niks kunnen bedenken." Krijg je de standaard vage doelstellingen mee als elk jaar.

Neuh ik zou afschaffing niet erg vinden, ook al is mijn beoordeling over het algemeen goed.

nieuwe_Deen | 14-09-18 | 19:15 | + 1 -

Werk is ook demotiverend, schaf dat ook maar af.

Alleycat | 14-09-18 | 17:24 | + 7 -

Alleen bij de overheid en bij ambtenaren hebben ze nog beoordelingsgesprekken.
Daar wordt verteld wat ze het volgend jaar minder verkeerd moeten doen.

sociaal_econoom | 14-09-18 | 17:18 | + 2 -

Lekker man. geen Functioneringsgesprek meer.

Omebert | 14-09-18 | 17:09 | + 2 -

Functionerings gesprekken werken naar mijn ervaring juist zeer goed. Niet iedere werknemer is assertief genoeg om bij een probleem naar zijn leidinggevende te stappen. Ik voer elk kwartaal functioneringsgesprekken met mijn 18 werknemers. Performance reviews. Loon heeft verder weinig met het functioneren van een werknemer te maken. Van elke review wordt een verslag uitgeschreven en dient tevens door de werknemer ondertekend te worden en gaat vervolgens in de persoonlijk HR dossier. Wij voeren de reviews uit op basis daily standup uit de scrum wereld. Wat heb je gedaan, waar ben je nu mee bezig, wat wil je gaan doen. En dat doen we dan per onderwerp (werkzaamheden, opleiding, functie, etc). Bij de komende oktober reviews dient het personeel ook de feestdagen voor 2019 door te geven. Binnen mijn bedrijf zijn mensen met verschillende geloofsovertuigingen in dienst. Christenen en Katholieken willen graag rond de kerst vrij, terwijl moslims juist vrij willen rondom het suikerfeest. In januari heb ik met elk persoon persoonlijk een gesprek over de loonontwikkeling en eventueel jaarbonus.. Bij performance reviews is normaal ook de manager van de betreffende persoon aanwezig en de vertrouwenspersoon (mag ook een extern iemand zijn)..

TuurlijkNiet | 14-09-18 | 16:40 | + -4 -

U heeft 18 slechts werknemers en dan al een managementlaag? Petje af, blijkbaar gaat het u voor de wind.

nieuwe_Deen | 14-09-18 | 19:12 | + 10 -

Klinkt als een dinosaurus bedrijf, waarschijnlijk semi overheid. Run Forest, Run!

ZwarteDag | 14-09-18 | 23:53 | + 3 -

Scrumming? Lekker meedoen met elke nieuwe hysterie die uit de VS komt en door slimme geldmakers aan idioten als HR-management wordt verkocht. Zie verder mijn kommentaar hierboven.

issieookweer | 15-09-18 | 00:13 | + 2 -
▼ 1 antwoord verborgen

Tja, geen gesprek meer hoeven voeren om het grootste deel van je werknemers te vertellen dat "ze heel erg gewaardeerd wordwn maar een loonsverhoging er nirt in zit helaas" lijkt me wel fijn voor de heren aan de top. Scheelt zoveel boze medewerkers. En zo'n zelfreflectie verslag zou ik dus gewoon weigeren te schrijven. Als ze me daarvoor willen ontslaat willen ze me toch niet hebben. Dat ze mn baas bezig houden met onzin werk is prima, doet ie ook nog eens wat, maar ik ben daadwerkelijk met nuttige dingen bezig.

Gregovic | 14-09-18 | 14:35 | + 9 -

De grootste werkgever van Nederland heeft het beoordelinssysteem een paar jaar geleden ook afgeschaft omdat ambtenaren toch geen prestatiebonus krijgen en ook amper kunnen worden ontslagen. Geen hond hield beoordelingsgesprekken. Nu is er ook al 2 jaar het systeem dat Achmea gaat invoeren en ook dit systeem wordt nog steeds helemaal niet gebruikt.

rexmundi666 | 14-09-18 | 14:16 | + 3 -

Ik houd het er lekker in.... Dé hefboom om medewerkers, die niet functioneren, zonder rompslomp en financiële aderlatingen, weer naar buiten te kunnen schuiven op basis van prestatie en verbeterings afspraken

Pierre Lebon | 14-09-18 | 13:03 | + -5 -

Ik ben 50 jaar geleden naar buiten geschoven en sindsdien lach ik me een ongeluk om uw soort.

koperbij | 14-09-18 | 13:40 | + 16 -

Tsja Pierre, daar ben je natuurlijk zelf bij wanneer iemand niet functioneert. Dan heb je in eerste instantie al iets niet goed gedaan/begrepen als werkgever. De werknemer krijgt daarna de schuld, meestal door een manager die zelf geen hout snapt van het werk en wel op de proppen durft te komen met 12 doelstellingen die je moet zien te halen als werknemer - uiteraard verzonnen door de werknemer zelf want die doelstellingen verzinnen als werkgever en daarvoor de handvatten en opleidingen te bieden dat zou te makkelijk zijn.

Stonecity | 14-09-18 | 14:34 | + 5 -

En Pierre zich maar afvragen waarom niemand bij hem solliciteert en zijn eigen personeel wegloopt, ligt natuurlijk aan iedereen behalve terror Pierre...

ZwarteDag | 14-09-18 | 23:50 | + 2 -

Zo doen wij dat ook al even binnen een grote organisatie en werkt goed!

nomeansno | 14-09-18 | 12:54 | + 0 -

Prachtig staaltje redeneren naar een gewenste conclusie van Wawoe.
Differentiatie van anderen is een belangrijke drijfveer voor de mens, net als dat de ontwikkeling waar Wawoe zo graag over concludeerd dat is.
M.b.t. werk is beloning niet alleen beloning voor het invididu, maar ook een van de belangrijkste differentiatoren ten opzichte van collega's.

Maar op het moment dat iedereen altijd hetzelfde periodiekje erbij krijgt, is er van differentiatie door prestatie die zichtbaar wordt in beloning geen sprake meer.

Bovendien, ik dacht toch echt dat we onderhand zover waren dat we het jaarlijkse periodiekje dat success definieerd als "zo hard mogelijk blijven zitten zonder op te vallen" toch wel achter ons konden laten.

En welk signaal geeft zo'n Achmea nu af richting haar duizenden werknemers? Met in het achterhoofd de ~5000 of meer afvloeiers van de afgelopen 5 jaar daar? Jullie waren zogenaamd niet goed genoeg en mochten oprotten, maar wij kunnen nu ermee ophouden om over prestatie te praten.

F#ckingAwesome | 14-09-18 | 11:35 | + -1 -

"Zo hard mogelijk blijven zitten zonder op te vallen" is misschien wel wat dr meeste bedrijven goed doet.
Afdelingen vol schreeuwers, die allemaal bijzonder zijn, zijn meer met intern gezeur bezig dan met werken.

frank87 | 14-09-18 | 11:41 | + 15 -

De afvloeiers, overigens 9.000 inmiddels, komt door de markt en niet door winstoptimalisatie (Achmea is cooperatie). Verzekeringen worden goedkoper, dus minder geld, dus minder personeel. Goed voor jullie, slecht voor Achmea maar wel een feit. Beoordelingsgesprekken zijn zinloos, gaan nergers over. Iedereen doet zijn werk, wie het niet goed doet wordt daarop aangesproken. Wie meer geld wil dan de rest zal een andere beter betaalde baan moeten zoeken binnen of buiten het bedrijf...

ZwarteDag | 14-09-18 | 12:16 | + 0 -

Meeste bedrijven hebben juist een stevig fundament aan die mensen die inderdaad gewoon stilletjes hun werk doen.
Blaters voegen vaak niets toe behalve dan zichzelf ten kostte van anderen en het bedrijf te verrijken.

2voor12 | 14-09-18 | 12:18 | + 15 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken