Stas Keijzer: dure postzegel is logisch (en gezond bovendien)

Wanneer de postzegelprijs in Nederland omhoog wordt gegooid heb je twee zekerheden. Schuifelbejaarden sturen afdoende gefrankeerde klaagbrieven naar regionale dagbladen en de SP stelt Kamervragen. Op dat laatste geeft stas Keijzer vandaag antwoord per getypte pdf. Zij legt uit dat het ACM-besluit om PostNL toe te staan de postzegelprijs met 14,2% te verhogen helegaar niet zo gek is. Mensen onder de veertig sturen alleen huwelijks- en geboortekaartjes, iedereen daarboven hoogstens een paar kerstkaarten. De postvolumes (2017: -15,5%) dalen bijna net zo snel als de beurskoers van PostNL dus moet de prijs omhoog om de kosten van de universele postdienst te dekken. Daarom is het, zegt Keijzer in antwoord op vragen van de VVD, logisch dat PostNL het aantal brievenbussen halveert van 19.000 (2016) tot 8.700. Kun je wel klagen over ouderen die een stukje moeten lopen, maar de Tweede Kamer heeft in 2015 zelf ingestemd met de wijziging van de Postwet. Voor die tijd was het uitgangspunt de maximale afstand van woningen tot straatbrievenbussen, nu plant PostNL brievenbussen op locaties waar mensen regelmatig komen zoals supermarkten of winkelcentra. Besparingen die het kwakkelende PostNL goed kan gebruiken. Zien ze bij de SP anders. Die vinden het oneerlijk dat zakelijke partijen goedkoper postzegels kunnen plakken door een kapitalistische uitwas als volumekorting. En uiteraard spreken de socialisten schande van uitgeknepen werknemers, terwijl er 'miljoenen euro's aan dividenden' aan aandeelhouders werden gekeerd. Vanzelfsprekend moeten postbedrijven kappen met schijn-zzp'ers en hun personeel fatsoenlijk betalen, maar met dit populistische geneuzel schiet niemand wat op. Ja, PostNL heeft sinds 2016 grofweg €160 miljoen aan zijn aandeelhouders uitgekeerd. Daartegenover staat dat aandeel vier jaar lang geen dividend ontvingen en een overnamebod à €5,75 per aandeel (huidige koers zo'n €3) door de neus geboord zagen worden. Komt bij dat PostNL op de upd een beperkt rendement (10% op return on sales) mag boeken. Geld voor aandeelhouders zal vooral elders verdiend moeten worden, bijvoorbeeld bij de groeiende pakketendivisie. Dus SP'tje niet zo jammeren over de postzegelprijs en kijk eens naar de positieve kanten. Postzegels zijn dikmakers. Digitalisering van het postverkeer leidt tot minderpostzegelbeffende secretaresses met obesitas. En dat scheelt in de kosten voor de gezondheidszorg. Echt waar

Reaguursels

Inloggen

Gewoon alle brievenbussen weghalen en bij supermarkten neerzetten. Worden dan alleen op zaterdag geleegd. Mensen kunnen ook deuren kopen zonder gat erin. Dan schuift de postbode het maar onder de deur hoor haha

Vrouwtje_haram | 07-09-18 | 13:16 | + 1 -

Alleen gekken sturen nog papieren kaartjes

js58 | 07-09-18 | 11:08 | + 1 -

Dat is een spiraal omlaag. Nog duurder, nog minder post.
Heeft vat niets met de kosten te maken. Mensen willen snel en makkelijk.

kloopindeslootjijook | 07-09-18 | 07:23 | + 4 -

Een brief versturen hoort straks nog alleen aan de upper class toe, en arbeiders moeten het maar doen via de mail. In a galaxy far far away introduceerde de PTT de digitale brievenbus, dit was de toekomst, ze pushte mensen om daar gebruik van te maken en nu mensen het gebruiken gaan ze huilen omdat mensen het gebruiken? Er komen hier vier mensen door de straat met voor 5 adressen post, dit moet anders kunnen lijkt mij. Ik ben van mening dat een kaartje meer zegt dan een mailtje, verlaag de tarieven en de klanten komen vanzelf weer terug.

TrekZok | 07-09-18 | 01:04 | 2 | + -2 -

Mensen willen toch zelf niet? Vrije markt en zo.
Web is snel, makkelijk. Mensen kopen wel een dure smartphone. Honderden euro's. Om meet te what's-appen en wat foto's te maken. Kan je heel wat brieven van versturen bij elke smartphonewissel.
Maar ja,
Moet je briefpapier hebben (laten berzorgen via ...)
Moet je enveloppen hebben (laten bezorgen via...)
Schrijfgerei hebben (liefst een vulpen, maar dat hoeft niet)
Je moet gaan schrijven (leesbaar),
Begrijpen hoe die postzegels werken.
Postzegels kopen.
Door wind en regen naar de brievenbus (waar staan die dingen?)
Drie dagen wachten.
En dan krijg je een e-mail met bericht, bedankt voor je brief.
Of je moet een week wachten.
Wel spannend en leuk.

kloopindeslootjijook | 07-09-18 | 07:29 | + 3 -

O ja, als je schrijft heb je geen foutcorrectie, het moet in 1 keer goed, en geen automatisch aanvullen, alles uit... schrijv..... en. Hebben de mensen geen geduld meer voor. Alles moet snel en terloops kunnen.

kloopindeslootjijook | 07-09-18 | 07:33 | + 1 -

Ik heb thuis een stapel brieven (stuk of 20) vd postcode loterij, met daarop port betaald. Deze gooi ik twee keer per week in de brievenbus op de hoek. Vraagje, is dit nou wel of niet gunstig voor postnl?

George Foreman | 06-09-18 | 20:54 | 2 | + 5 -

postcode loterij wordt vaak bezorgd door Sandd. Als je die retour afzender doet dan krijgt Sandd een factuur van postnl voor de retourzending. Gunstig voor postnl en de postcodeloterij word minder rendabel voor Sandd. win-win!

W_F | 06-09-18 | 21:03 | + 7 -

W_F | 06-09-18 | 21:03 | + 0 -
Goed idee. Scheelt ook een hoop oud papier.

kloopindeslootjijook | 07-09-18 | 07:34 | + 1 -

Misschien eens kappen met post de volgende dag bezorgen? Doe het in 2 of 3 dagen en je werkt veel goedkoper. Voor de echte spoedzendingen verkoop je priority zegels

blubberpoesje | 06-09-18 | 20:45 | 1 | + 9 -

Postnl houdt nu ook al post achter als het te weinig is voor een wijk. Mag niet, doen ze wel.

Vrouwtje_haram | 07-09-18 | 13:18 | + 2 -

Voor iedereen die het zonde vind om een hele postzegel te verspillen als je brief slechts 10 gram in plaats van de maximale 20 gram weegt:
"In Nederland is het gebruik van doorgeknipte postzegels als frankeermiddel nooit formeel toegestaan. Wel op Curaçao in 1918 waarbij de cijferzegels van 2 cent en 2½ cent in diagonaal doorgeknipte vorm geldig waren als postzegels van één cent, vanwege gebrek aan zegels in die waarde."

W_F | 06-09-18 | 20:43 | + 5 -

En waarom niet gewoon brieven bij de supermarkt inleveren, iedereen, ook de mensen die slecht ter been zijn gaan naar supermarkten ( dat weet ik zeker omdat ik er geregeld eentje voor mij heb die dan 2 appels contant gaat betalen en het geld pas pakt op het moment dat de Kassière er om vraagt, en dan ter plekke de tijd neemt om te tellen).
Wanneer ik iets op de post doe, dan is dat ook bij de lokale supermarkt, bij hetzelfde loket waar je ook de pakketpost ophaalt. Kan je het gelijk hernoemen naar een postkantoor, en aangezien ze vanuit daar ook boodschappen thuis bezorgen, zou je desnoods die boodschappen thuisbezorgdienst de brieven en pakketjes kunnen laten bezorgen.

Waarom hebben we eigenlijk 5 verschillende bezorgdiensten per dag in dit land, waarom niet gemakkelijk 1 dienst voor pakketpost, boodschappen en brieven?
En dan zou die dienst die de boodschappen levert, ook gelijk het plastic afval van die boodschappen kunnen meenemen, scheelt ook weer een vuilniswagen, die supermarktauto rijd toch terug naar de supermarkt, waar de afvalcontainers staan.

dejeroen | 06-09-18 | 20:26 | 2 | + 12 -

Dat zou wat zijn: de post en de SRV in een.

frank87 | 07-09-18 | 10:05 | + 1 -

Kan de oude commercial van de SRV ook gelijk worden aangepast: leve de man van de srv/ptt/afval/ah/jumbo/tnt/dpd, van je hiep hiep hiep hoeree!

Haringkoning | 08-09-18 | 10:08 | + 0 -

8.700 brievenbussen onderhouden en elke dag kijken of er al iets in zit kost natuurlijk bakken met geld. In de toekomst sturen we gewoon een mailtje naar postnl en dan komt een postbode je brief ophalen.

W_F | 06-09-18 | 20:12 | 3 | + 2 -

Waarom zit er geen sensor in die brievenbussen, elke keer dat er een brief in gaat komt daar een melding van, die sensor kost wel wat, maar die heb je snel terugverdient als de helft van de brievenbussen toch leeg is bij elke check

dejeroen | 06-09-18 | 20:20 | + 5 -

dejeroen | 06-09-18 | 20:20 | + 2 -
Dus als je in een gehucht woont, kan het jaren duren voordat de postbode die brievenbus komt legen.

TP 1984 | 06-09-18 | 21:34 | + 4 -

@ TP 1984 | 06-09-18 | 21:34 | + -1 -
Nee, in een klein gehucht hoeft de postbode dan niet langs te komen als er niets in de bus zit. dat scheelt onnodige ritjes voor de postbode.
Wanneer er wel iets in zit moet de postbode natuurlijk wel langs de brievenbus gaan om het eruit te halen.

dejeroen | 06-09-18 | 23:22 | + 0 -

Luister, heb in 2014 een vel gekocht met 10 postzegels... de prijs was 64 cent per postzegel.
Even tellen... er zitten nog 6 postzegels hierop.
Voor 4,50 (= 0,75 cent per stuk) mag je ze hebben - als iemand interesse heeft dan kan hij ze bij mij komen halen.
Kan ze ook opsturen in een envelop maar dan krijg je geen 6 maar 5 postzegels voor 4,50

sociaal_econoom | 06-09-18 | 20:05 | + 12 -

Als een politicus ergens verstand van zaken had gehad zou hij geen politicus zijn geweest.

Er is nog nooit een bedrijf geweest dat een faillissement door teruglopende omzet heeft weten te voorkomen door de winstmarge per item op te voeren. Zelfs de gemeente die burgers verplicht schriftelijke communicatie per PostNL aan te leveren laat zijn eigen post hier door de sociale werkplaats bezorgen. PostNL gaat dood, als het niet dit jaar is dan volgend jaar wel.

Pierre Tombal | 06-09-18 | 19:58 | 2 | + 13 -

Natuurlijk zijn er wel bedrijven van een faillissement gered door verhoging van de prijzen. Het is een bekend psychologisch effect dat wanneer je in sommige sectoren lage prijzen hanteert, je niet serieus wordt genomen. Mensen denken dan "dan kan niets zijn". Menig restaurant is juist gered door de prijzen te verhogen waardoor er vervolgens meer klandizie verscheen dan bij de lage prijzen. Bij de posterijen zit je dan nog met het probleem dat men niet gewoon een kostprijsberekening kan doen om de prijs vast te stellen maar dat de politiek het laatste woord heeft.

Bytemaster | 07-09-18 | 08:30 | + 1 -

Dus voor twintig cent moet ik verwachten dat PostNL mijn brief bij het oud papier flikkert en voor een euro schenken ze er een glaasje wijn bij?

Nee, dat psychologische effect zo dat al bestaat hoeft PostNL niet op te rekenen. Sowieso werkte dat de vorige keren dus ook al niet anders hadden ze het nu niet weer hoeven te doen. De enige reden dat die club nog leeft is omdat veel mensen de concurrenten niet weten te vinden, omdat PostNL nog steeds het monopolie heeft op brievenbussen in de straat. Brievenbussen die voor een groot deel nu hier - images.dkcdn.nl/image/04b49687f7_ANP-... - staan en daarmee de inventiviteit prikkelen van het laatste restje klanten.

Pierre Tombal | 07-09-18 | 10:09 | + 1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken