Aandeel Tesla keldert de komende zes maanden met 30%, verkoop alles!

Zeggen wij niet, zeggen analisten van Goldman Sachs. De reden waarom er een verkoop-stempel op TSLA wordt geplakt? Concurrentie. Andere automerken zijn al een tijdje aan een inhaalrace begonnen. Dit speelt al een tijdje waardoor je eigenlijk nauwelijks van een race kunt spreken, maar volgens Goldman zijn we nu zo ver dat het bedrijf dat elektrische auto's hip wist te maken de pijn gaat voelen. 'We see the medium-to-longer term industry backdrop as challenging for Tesla's products; this follows from an increasing number of EV launches from both traditional OEMs and other start-up competitors — at a time when the company's product cadence hits a gap.' Grote gevestigde namen als BMW, Jaguar, Porsche en Audi komen met hun eigen elektrische auto's op de markt terwijl Tesla eerst maar eens moet bewijzen de bestaande modellen tijdig kan fabriceren. Laat staan dat er op een gelijkwaardige snelheid nieuwe modellen ontworpen en gelanceerd kunnen worden. Daarom blijft Goldman 'bearish on the company's ability to execute, achieve its targeted production ramp/margins, and sustain FCF [free cash flow] generation.' Dat is niet verrassend, maar toch schrijnend natuurlijk. Dat uitgerekend Goldman, de bank die volgens luchtfietser Musk de beursexit zou gaan begeleiden, met deze analyse komt is misschien nog extra schrijnend. Volgende maand weten we of de productiedoelstellingen van Tesla worden gehaald, als het nog altijd beursgenoteerde bedrijf deze moet gaan rapporteren. In dat geval ligt een kleine opleving van het aandeel in het verschiet, zoals we al eerder schreven. Toch blijven analisten uitgaan van zes donkere maanden. Of de zon daarna weer gaat schijnen en David Solomon de nieuwe baas van Goldman op het feestje van Musk mag komen draaien, is de vraag. Zijn eigen plaatje zou wel goed bij het adagium van de baas van Tesla passen. Sterker: voor een bedrijf dat nimmer winstgevend is geweest en al zijn hoop op de toekomst heeft gevestigd, is er geen beter lijflied denkbaar. 

Reaguursels

Inloggen

Al een paar keer gelezen, maar het verschil gaat gemaakt worden met de ontwikkeling van de batterij. Andere grondstoffen die beter beschikbaar zijn en betere eigenschappen hebben (zoals het niet ontbranden bij een evt. ongeluk). Tesla heeft straks een eigen batterij fabriek en dus alle mogelijkheden om de ontwikkelingen aan te jagen voor eigen gewin. Volgens mij de grootste reden dat investeerders enzo nog steeds vertrouwen hebben in Tesla.

Cpl_C | 05-09-18 | 09:49 | + 1 -

GS zal wel een hoop huilende shorts een hart onder de riem hebben willen steken. Voor de rest is t onzin natuurlijk. Belangrijkste feit is dat Tesla de eigen batterijen maakt. Daar gaan ze het uiteindelijk op winnen denk ik.

Tisnietanders | 05-09-18 | 09:05 | + 1 -

Of je Tesla leuk vind of niet. Ze hebben een voorsprong op overige fabrikanten weggegeven door traag te produceren. Dit gaat hoe dan ook geld/omzet kosten.

TilburgDeGekste | 04-09-18 | 22:20 | + 1 -

In mijn omgeving zijn ze laaiend enthousiast over de Tesla. Hij rijdt geheel autonoom. Tijdens de vakantie heeft een kennis 2200 kilometer autonoom met de auto gereden en 200 kilometer zelf. Hij rijdt volautomatisch van oplaadpunt naar oplaadpunt, zelfs op weggetjes waar je je afvraagt of dat wel goed gaat totdat je lichtjes ziet opduiken van het laadstation. Dan is er nog wel een issue met een stuur waar je om de 30 seconden je hand moet opleggen omdat je niet langer autonoom mag rijden en dat er dan een alarm afgaat. Dat is te ondervangen met een flesje cola, draadje en een haakje.

Atlantis-95 | 04-09-18 | 20:51 | + -2 -

Ja Ja, Tesla gaat al 5 jaar over drie maanden failliet. Dat weet toch inmiddels iedereen..

afdankert | 04-09-18 | 19:53 | + 8 -

Een bedrijf gaat pas failliet als de schuldeisers moeilijk gaan doen. Dus gewoon even wachten tot Musk genoeg schuldeisers op de tenen heeft getrapt.

frank87 | 04-09-18 | 20:13 | + 1 -

Al 15 jaar. Ondertussen is het één van de weinige automerken die nog geen doorstart heeft moeten maken.

W_F | 04-09-18 | 20:15 | + 0 -

Vergeet Hyundai/Kia niet die ook al voor "een appel en een ei" een fatsoenlijk electromobiel op de markt gooien. In no time heeft ieder merk zijn eigen electrische auto('s) en breekt de concurrentie pas echt los. En dan overleef je alleen als een strak en efficient productieproces hebt.

Kritisch_avrolid | 04-09-18 | 19:41 | + 7 -

Ja, een geweldig succes die Huyndai Ioniq! Kost 1/4 van een Model X en zelfs dan verkoopt de X nog beter...

ZwarteDag | 04-09-18 | 20:23 | + -3 -

Ben laatst naar de Hyundai Kona gaan kijken. Rijdt lekker en qua bereik is er nog niets vergelijkbaars in deze prijsklasse behalve de aankomende Model 3. Bovendien ziet hij er uit als een gewone auto. En met name dat laatste is wat mensen willen. Wat is er toch in vredesnaam aan de hand met autofabrikanten dat ze denken dat elektrorijders een auto willen die door een zwakzinnige ontworpen is? (Die BWM, die fucking BMW...) En dat is dan ook meteen een van Tesla's sterke punten: die auto's zien er gewoon (goed) uit. Daarnaast heeft Tesla de batterijtechnologie goed onder de knie, in tegenstelling tot de eerste modellen van veel andere fabrikanten (o.a. de Ioniq). Toch maar voor Hyundai gegaan: liever een dashboard met echte knoppen dan alles op dat touchscreen.

De levertranches van de Kona tot juli volgend jaar zijn trouwens inmiddels helemaal uitverkocht (in een paar weken tijd). Het is niet dat de Kona en de Ioniq slecht verkopen, ze kunnen helaas niet genoeg batterijen regelen dus de productievolumes zijn nog erg laag.

Muxje | 04-09-18 | 21:14 | + 2 -

Vergeet Hyundai/Kia niet die ook al voor "een appel en een ei" een fatsoenlijk electromobiel op de markt gooien. In no time heeft ieder merk zijn eigen electrische auto('s) en breekt de concurrentie pas echt los. En dan overleef je alleen als een strak en efficient productieproces hebt.

Kritisch_avrolid | 04-09-18 | 19:41 | + 0 -

Ja dumpen joh want Goldman Sachs zegt het hahah, kopen juist! Volgende week hoor je dat ze overgenomen worden door Apple.

Tinus Trekveer | 04-09-18 | 19:30 | + 1 -

Kunnen we niet poelen wie Tesla over gaat nemen?

hier openen | 04-09-18 | 19:11 | + 0 -

Ondanks het feit dat ik Musk een onnozele melkmuil vind heeft Tesla wél mijlen voorsprong op gebied van batterijtechnologie. Waar ze het dan weer totaal verknoeien is op logistiek gebied. Een productieapparaat op poten zetten doe je niet van vandaag op morgen, want iedereen die erin meedraait moet het tempo kunnen en willen volgen. Niet evident natuurlijk wanneer Musk intussen steeds maar weer uitstel van betaling vraagt. Wie vertrouwt het dan nog?
En wat die pippo's van Goldman Sachs betreft: ze duwen het aandeel heel bewust zo ver mogelijk naar beneden. Best mogelijk dat zij een koper achter de hand hebben die bij een faillissement zijn slag kan slaan, met behulp van Goldman Sachs dus. Ze hebben Geely op een spotgoedkope wijze aan Volvo geholpen door eerst de kredietlijn van Ford af te knijpen en Volvo daarna via een gedwongen verkoop aan de Chinezen cadeau te doen.

Nonkel Frituur | 04-09-18 | 18:53 | + 4 -

Ok en op welke feiten heb je de mening omtrent de melkmuil kunnen constateren?

afdankert | 04-09-18 | 19:58 | + -3 -

@nieuwe_Deen 19:25: Battery conditioning. Het was geloof ik de Ioniq die bij het snelladen zo heet werd dat de volgende laadbeurt in een slakkegang ging ("charge-gate"). Tesla heeft dat probleem niet, die weten hoe ze de batterij moeten verwarmen of juist koelen om altijd snel te laden en ook de levensduur te verlengen. De verwachte levensduur van de batterij is een zorg bij met name kopers van 2e hands EV's, maar de Tesla packs kunnen (volgens onderzoek van een paar universiteiten) waarschijnlijk met gemak 300k-500k km mee.

Muxje | 04-09-18 | 21:18 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Zei Goldman Sachs ook niet zoiets over Bitcoin om vervolgens heul veel voor de lagere prijs in te kopen?

Deflatiemonster | 04-09-18 | 18:46 | + 4 -

Was het maar waar, ik heb net de concurrent mogen aanschouwen van Jaguar, 6 jaar later, grotere accu, maar desondanks toch minder range door waardeloze stroomlijning, langzamer van 0-100, gelimiteerd op 200km/h, geen 3 fase opladen, maar slechts 1 fase, slechtere autopilot (en mensen hadden al commentaar op Tesla hun autopilot) enz enz enz en wil je er eentje kopen? Dan heb je pech, ook kunnen ze niet laden bij superchargers en ondanks dat ze toch een behoorlijke accu hebben laden ze bij de locaties waar ze wel kunnen laden ook nog eens langzamer op, zowel in kWh als in km/h.

Ben benieuwd waar audi blijft, die lijkt me iets gestroomlijnder, hopelijk hebben die wel 3 fase, kunnen die wel gewoon snel opladen. Helaas hebben hun ogenschijnlijk nog veel meer productieproblemen dan Tesla.
Of dan Mercedes, die stoppen in een gigantisch voertuig een 40kWh accutje?! De Tesla heeft in een kleiner voertuig 2,5 keer zoveel accu, is nog veel aerodynamisch ook en heeft dan dus ook rustig 4 keer zoveel range (en kan wel snel laden).

Lekkere concurrentie is dat.

Leukautootje | 04-09-18 | 18:32 | + 13 -

Dat lijkt allemaal zo makkelijker, even een elektrische auto maken. Dat werkt zo dus niet, het maken van een PERFECTE elektrische auto (dus geen VW golf waar de motor eruit getrokken is en een accu ingegooid) is extreem moeilijk!
Neem de Nissan Leaf als voorbeeld, Nissan had 3(!) generaties nodig om een fatsoenlijke elektrische auto te maken die zelfs nu nog niet in de schaduw van een Tesla kan staan.
Zoals zo vaak gezegd, ik zie nog geen echte concurrentie van Telsa. Wat ik wel zie is dat mijn vrienden Tesla’s kopen en geen andere elektrische auto’s (1 kocht een Zoe en leverde hem zo snel mogelijk weer in!)

ZwarteDag | 04-09-18 | 20:16 | + -3 -

@ZwarteDag | 04-09-18 | 20:16 | + -2 -
Oh ja! Het is zo ontzettend moeilijk om een signal-generator aan een opgevoerde audio-versterker te hangen! Zo verschrikkelijk moeilijk dat niemand het kan en dat alleen de beste van de beste ingenieurs van Tesla dit voor elkaar kunnen krijgen!

Ga toch fietsen. Het is zelfs redelijk triviaal, maar de meeste automerken zien het als een inferieur product en dus zetten zij hun beste ingenieurs er niet op. Waarom zien de grote merken het als een inferieur product? Een combinatie van energiedichtheid (zie: en.wikipedia.org/wiki/Energy_density#...) en het feit dat je nog steeds fossiele brandstoffen verbrand om de elektriciteit op te wekken. Een Tesla is op dit moment namelijk niet beter voor het milieu.

Dus zeggen de ingenieurs van de grote autobouwers (en dus de autobouwers zelf ook) "doe maar niet, we zouden wel eens slechter af kunnen zijn."

Tel Aziaat | 05-09-18 | 08:39 | + 1 -

@Tel Aziaat Wat ik nu ongeveer zie is dat Tesla de Doutzen Kroes is en dat de concurrentie met dikke Bertha aan komt zetten. Ja, die heeft ook twee borsten en een kont, maar daar wil je toch niet in rijden? Ook Doutzen is niet perfect hoor, maar die komt toch een heel stuk dichter in de buurt van de meesten hun behoeften.

Geen enkele concurrent verkoopt momenteel auto's met 100kWh aan boord en zelfs de auto's die in de buurt komen hebben vaak letterlijk niet half de range op de snelweg.
Gisteren bracht Mercedes een nieuwe elektrische auto uit, hij kan 2.8km per kWh rijden. Tja, sorry maar de model 3 kan iets van 7km per kWh rijden, tel uit je winst en dan staan de Duitsers er nog bekend om hun milieuschandalen en dat hun cijfertjes niet helemaal kloppen ook.

Op dit moment is alleen de Hyundai Kona (60kWh) competitief tegen Tesla, maar om heel eerlijk te zijn verliezen ook hun het uiteindelijk ivm superchargen.

Oh en voor de mensen die zeggen dat Tesla op een gegeven moment gelimiteerd wordt als je er lang mee aan het racen bent, dat klopt, dan wordt hij gelimiteerd op 350kw. 350kw is overigens een hoeveelheid die geen enkele Audi, Mercedes, Jaguar of noem maar op überhaupt ooit kan halen, allemaal veel te slap. Je kunt het vergelijken met zeggen dat mijn auto na lang racen gelimiteerd is op 500km/h.
Ik heb overigens geen Tesla, geen aandelen, geen belangen of wat dan ook, dit is gewoon mijn eerlijke, open observatie van de feiten en de cijfers.

Leukautootje | 05-09-18 | 09:26 | + 1 -
▼ 1 antwoord verborgen

Als ik aandelen heb van een goed bedrijf maakt de beurswaarde niet zo heel veel uit, op korte termijn dan. Want je hebt gewoon nog steeds een aandeel in een mooi bedrijf. Dat is het verschil tussen speculanten en investeerders.

En wat is een goed bedrijf? Nou, eentje dat winst maakt en dat grotendeels aan de eigenaren (aandeelhouders) uitkeert.

Je moet zoeken naar WINSTGEVENDE bedrijven, beste mensen. En als je denkt dat zulks niet nodig is moet je even terugbladeren naar de .com crisis. Gaat binnen een of twee jaar weer gebeuren.

Cowboy Henkie | 04-09-18 | 17:58 | + 7 -

Als ik jouw advies had gevolgd had ik nooit Google, Netflix, Spotify of Amazon gekocht. ALLEMAAL zeer verliesgevende bedrijven en dat jarenlang. Intussen is iedereen bang voor Amazon en is Amazon meer dan 1.000 mrd $ waard. Fantastisch advies dus, ga zo door!

ZwarteDag | 04-09-18 | 20:04 | + 6 -

@zwarte dag:

Natuurlijk mag dat, maar dat heeft niets met beleggen te maken. Het heet speculeren.... en daar moet, gezien het grote risico, ook een groot rendement tegenover staan.

libertat | 04-09-18 | 21:40 | + 4 -

Als Goldman Sachs een verkoop advies geeft, blijft het toch altijd even afwachten wat ze zelf aan t doen zijn. Dat wil nog wel eens contrair uitpakken namelijk.

Chemokar | 04-09-18 | 17:53 | + 13 -

Ze hebben hele grote klanten die dik betalen voor beleggingsadvies, maar dit advies gooien ze helemaal gratis op internet. Maargoed, ik zal vast wat euros sparen voor het geval het toch waar blijkt te zijn.

W_F | 04-09-18 | 19:18 | + 1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken