Banken betalen te veel berekende boeterente niet terug

Het is nu echt klaar, geldverstrekkers. Als jullie klanten voor 14 juli 2016 een te hoge boeterente hebben berekend voor het oversluiten van een hypotheek, moeten jullie die zelf terugbetalen, uit eigen beweging. Neem daarbij een voorbeeld aan de Volksbank. Was getekend Vereniging Eigen Huis (VEH) en de Consumentenbond. De twee organisaties hebben een gepeperde brief gestuurd om de geldverstrekkers hiertoe aan te sporen. De Volksbank kondigde mei dit jaar aan het te veel betaalde boetebedrag terug op de rekening van klanten terug te storten, met terugwerkende kracht vanaf 14 juli 2011. Hoe het zit met de boeterente hoeven we u niet te vertellen maar omdat we zo aardig zijn nog even het belangrijkste: huiseigenaren zijn vanaf 2011 redelijk massaal aan het oversluiten geslagen door de dalende rente. Daarvoor moesten ze een zogenoemde boeterente betalen, maar die bleken hoger dan het financiële nadeel van hun geldverstrekker/bank. Dat was het startsein van de 'jacht op de boeterente', met als laatste wapenfeiten dat de AFM in een steekproef merkte dat er hier en daar nog altijd te veel boeterente gerekend wordt en dat de minister van Financiën daar niets aan gaat doen. Maar de afwikkeling van de klanten van vóór de peildatum van 14 juli 2016 verloopt ook nog moeizaam. Die peildatum werd door de AFM bepaald, die in 2017 een leidraad publiceerde waarin staat hoeveel boeterente gerekend mag worden. Klanten die na 14 juli 2016 te veel boeterente hadden betaald, moesten worden gecompenseerd. Omdat de politiek niet actief gaat ingrijpen, hebben de consumentenorganisaties nog de rechter om de terugbetalingen af te dwingen. Met de leidraad van de AFM in hun hand hebben de VEH en de Consumentenbond Delta Lloyd (van NN) gedagvaard. Het gaat hier om een proefproces, waarin afgedwongen moet worden dat klanten die voor die datum een te hoge boeterente hebben betaald, worden gecompenseerd. Worden ze door een rechter in het gelijk gesteld, dan creëert dat een precedent voor andere banken. Daar moeten we dus op wachten, maar die brandbrief is alvast gestuurd. Gaan we toch met een gerust hard het weekend in. 

Foto:

De heer Westendorp (r) van de Consumentenbond presenteerde woensdag in Nieuwspoort het rapport 'Aan gebreken geen gebrek' aan de staatssecretaris Van Zeil. Op de achtergrond een medewerker in een scherfvrij kostuum: dit is volgens de bond de enige maatregel die de frisdrankenindustrie kan aanbieden als bescherming tegen ontploffende flessen frisdrank.

Reaguursels

Inloggen

Hypotheken zouden geen bank aangelegenheid moeten zijn, wonen is een basisbehoefte. Risico voor de hypotheekverstrekker is nagenoeg niet aanwezig en goed beschouwd betalen we schofterig veel rente om de banken te subsidiëren.

Eigenlijk dus een verkapte belasting om ons huidige financiële systeem draaiende te houden, gewenst door Brussel en Den Haag, die op hun beurt hun droom willen bewerkstelligen.

Tsaaah | 01-09-18 | 23:04 | + 0 -

De samenleving staat in dienst van de banken, niet andersom. Zolang dat zo is, blijft het misgaan.

kloopindeslootjijook | 01-09-18 | 12:29 | + 2 -

Dat woordje integer, wat die banksters allemaal zo hoog in hun vaandel hebben staan, waar slaat dat dán op? Voordat de eerste de beste excel held met bankcarriere aspiraties aan de knoppen van de zijn toetsenbord mag komen moet hij eerst op integriteitscursus zijn geweest en een duurbetaald certificaat van een door allerlei autoriteiten goedgekeurd instituut in zijn human resourse file hebben zitten. Raar toch?

squadra | 01-09-18 | 09:30 | + 2 -

tis dezelfde streek als met pizzabezorgers, die hebben ook nooit wissel geld bij zich.
als ze de pizza komen bezorgen. zodat ze de volle pond vangen.

ei van hoo | 31-08-18 | 21:20 | + 3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken