FNV pleegt zelfmoord: 'geen pensioenakkoord zonder aow-aanpassing'

De grootste vakbond van ons land bevestigt vandaag zijn strategie om de vergrijsde achterban te bevoordelen met miljarden uit de zakken van de mensen die nog niet in de buurt van de pensioenleeftijd zitten. De FNV eist bevriezing van de aow-leeftijd op 66 jaar, anders geen pensioenakkoord. Dat die bevriezing niet zo'n goed idee is, wist u al. Kort gezegd wordt het volk (ondanks hete zomers, koude winters en de griep) ouder en ouder. En de aow moet over twintig jaar ook nog betaalbaar wezen. Momenteel staan tegenover elke aow'er een kleine vier werkenden; in 2040 twee. Het pensioenstelsel waar de FNV met het 'pensioenakkoord' naar streeft is een gemankeerde versie van het huidige pensioenstelsel. Alles blijft bij het oude, alleen de pensioenaanspraken worden boterzacht. Dat geeft fondsen meer ruimte om de pensioenen te kunnen indexeren, inclusief inhaalindexaties voor de gemiste stijgingen van de laatste tien jaar. Klinkt allemaal sympathiek, maar het heeft met fatsoenlijk beheer van de oudedagsvoorzieningen niks te maken. Ondertussen blijven wij ons afvragen waarom de FNV zo blijft hangen in dat suïcidale pensioenpopulisme: jongeren worden geen lid van een vakbond die elk dubbeltje loonsverhoging steekt in financiële aardigheidjes voor de vergrijsde achterban en dan ga je vanzelf dood.

Reaguursels

Inloggen

@Gebeten Hond Misschien moet je pensioen gebaseerd gaan worden op arbeidsongeschiktheid. Als je namelijk nu over een bepaald percentage arbeidsongeschiktheid bent gepasseerd, dan krijg je nu toch ook al een vorm van pensioen? Dit gebeurt nu al in de vorm van een arbeidsongeschiktheidspensioen. www.uwvpensioen.nl/arbeidsongeschikth...

Het principe hiervan kan worden uitgebreid. Strenge keurmeesters en waakhonden erop om te voorkomen dat er gesjoemeld en gefraudeerd wordt (zoals dit nu nog steeds gebeurt) en je hebt weer een klein, efficiënt dus ook betaalbaar pensioenstelsel. In de plaats van pensioen zoals we nu kennen zouden er "bezinningperiodes" daarvoor in de plaats kunnen komen om toch eventjes tot rust te komen. Het lijkt een beetje op een tussenjaar, maar dan op latere leeftijd. Ik zuig dan wat uit mijn duim en doe als voorstel: laat het 40ste levensjaar de eerste periode van een jaar starten, daarna weer wanneer de 50 is gepasseerd, dan weer eentje wanneer je 60 bent, etc... Per decennium dus.

Of dat individueel of collectief gespaard moet worden laat ik maar aan het publieke debat over. Natuurlijk zul je van die gelijkheidsfetisjisten van de FNV hebben die gaan lopen mauwen dat iedereen tegelijk met pensioen moet, maar niet ieder lichaam is gelijk gebouwd én niet iedereen wilt tegelijk stoppen met werken en niet iedereen wilt per pensioen definitief stoppen met werken, omdat werk ook een belangrijke zingever is.

Zou zo'n systeem gaan werken?

Jostifiel | 01-09-18 | 23:59 | + 0 -

De AOW blijft prima betaalbaar als we stoppen met immigreren van mensen die aanpassingsproblemen hebben en die nooit een dag zullen werken.

Daskapital beseft niet dat er een nieuw soort slavernij in opkomst is, en die heet "VVD-beleid". Hoge lasten icm loonmatiging en doorwerken tot je er bij neervalt. Waar die hoge lasten vandaan komen heeft Stef Blok al uitgelegd. De multiculturele samenleving kost ons 10 miljard euro per jaar.

André4711 | 01-09-18 | 07:30 | + 3 -

Ik heb geen idee waar de stijging van levensverwachting zal eindigen. Is ook niet zo interessant. Wat ik wel weet, is dat toen de AOW werd ingevoerd, de levensverwachting iets van 68 was voor de mensen die toen hun uitkering gingen krijgen. De levensverwachting nu is vele malen hoger, maar het AOW-stelsel is nog hetzelfde. Je hoeft geen brijant wiskundige te zijn om uit te kunnen rekenen dat er iets moet gebeuren. De enige oplossing die voorhanden is, is het verhogen van de AOW-leeftijd. Uiteraard zou het fantastisch zijn als iemand een betere oplossing heeft die praktisch en uitvoerbaar is. Voorlopig heb ik ze echter nog niet langs zien komen.

Gebeten Hond | 31-08-18 | 13:04 | 5 | + 2 -

Bello, er zit precies genoeg in de potten om alle aanspraken die tot vandaag zijn oppgebouwd uiteindelijk ook te betalen. Daarbij is al rekening gehouden met sterftewinst en langer leven. Is gezond en zeker niet overdreven.

Buerman | 31-08-18 | 14:45 | + 3 -

Betere oplossing: aow vervangen door een flexibele basisuitjering waar je 12 jaren 100% recht op hebt, ter hoogte van 100% minimumloon. Of 24 jaar voor 50%. Of 18 voor.. Etc. Stap er maar uit wanneer jij dat kunt en wilt, voor het aantal uren dat je niet meer wilt werken.

F#ckingAwesome | 31-08-18 | 17:09 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is een groot misverstand dat we "allemaal steeds ouder worden". Als je naar het stadhuis van Leuven gaat, zie je daar in de vergaderzaal allerlei schilden met geboorte- en sterfdata van de gegoeden uit die tijd, en die luitjes werden allemaal 75-85 jaar oud. En dan gaat het om jaartallen van 14xx e.d.

Punt is dat door de vooruitgang steeds meer mensen tot deze gegoede categorie behoren. Dus wij worden niet ouder, de "onderkant van de maatschappij" verdwijnt waardoor het gemiddelde stijgt.

Dus het beeld dat elk jaar onze sterfleeftijd enkele maanden opschuift, is niet juist (tenzij u tot de maatschappelijke onderklasse behoort)...
Het zal dus niet lang duren eer de "variabele naar achter schuivende pensioenleeftijd" overbodig zal blijken te zijn.

Politici en cijfers, nooit een gelukkige combinatie....

libertat | 31-08-18 | 11:30 | 3 | + -3 -

Hieruit blijkt toch dat we gemiddeld steeds ouder worden?

Gebeten Hond | 31-08-18 | 11:39 | + 5 -

Ja, maar die stijging vlakt steeds verder af naarmate te excessen van de jong stervenden steeds uitzonderlijker worden....

En wat men ons doet geloven is dat die stijging blijft toenemen... dat het een fact of life is, dankzij de moderne wetenschap, dat wij allen steeds langer zullen leven.
Als de gegoede mens in 1475 75-85 jaar werd, en als je ziet wat er de afgelopen 550 jaar aan zorg en hygiëne is verbeterd, dan ligt het voor de hand dat de stijging afvlakt ergens rond de 83-85 jaar; waarschijnljk nog wat lager...

libertat | 31-08-18 | 12:58 | + 4 -

@libertat | 31-08-18 | 11:30 | + -4 - | reageer
Vanwaar al die minnetjes voor je? Er is al ruim een jaar geleden een onderzoekscommissie of groep CBS turvers er toch al voor uit gekomen dat de hogere gemiddelde leeftijd waarop men sterft geheel of grotendeels toe te schrijven zijn aan de enorme daling van kindersterfte in de afgelopen decennia?
Blijkbaar tellen miskramen en wiegendoden mee voor de gemiddelde sterfteleeftijd. Ja, dat hakt er aardig in op het gemiddelde.

de_tyvus | 31-08-18 | 15:23 | + 4 -

Ik vind dat er te makkelijk worrt gedaan over het vehogen van de AOW leeftijd. Een grote groep renteniers heeft z"n eigen economische dynamiek. Ik geloof daarom ook niet dat er maar 2 werkenden zijn per AOW-er.

Yeohan | 31-08-18 | 11:18 | 2 | + -4 -

Behalve de AOW-ers zijn er nog de nodige klaplopiers, van ambtenaeren, tokkies, steuntrekkende ongehuwde moeders tot syrische apothekers. Die kosten wel, maar dragen - ook al - niets bij.

Poekieman | 31-08-18 | 14:30 | + 6 -

@Poekieman | 31-08-18 | 14:30
Juistem, zo n apotheker kost 1.000.000 gedurende de 30 jaar dat hij de NL samenleving ten laste komt, als je de 32.000 die ze per jaar kosten contant maakt kom je op die 1 mio, oftewel een direct faillissement van NL als je al die mio s nu in 1 pot zou moeten hebben.

Uw Verzekeringsadvis | 31-08-18 | 15:39 | + 4 -

Grappig alle "hoger opgeleiden" beginnen in koor te jammeren zodra de AOW of het pensioen ter sprake komt; kan niet, niet te betalen, jongeren betalen de rekening en ga zo maar door. Werken tot je zeventigste ? Werkelijk ? Kijk de volgende keer eens om je heen in het winkelcentrum naar alle hulpmiddelen om 65 + een beetje mobiel te houden !
De 'gewone' gepensioneerde, de buschauffeur, de postbode, de stratenmaker heeft geen riant pensioen bovenop zijn AOW en zijn pensioen is al TIEN JAAR niet meer geïndexeerd. Dat de tien jaar daarvoor zelfs een leek flink kon verdienen met aandelen heeft nooit geleid tot overvloeiende pensioenpotten, waarom eigenlijk niet ?

charles de gaulle | 31-08-18 | 11:10 | 5 | + 0 -

Ja en als we niet indexeren en dat maar elk jaar stil laten staan wordt het vanzelf(over 20 jaar als ik het nodig heb) niks meer waard... En nu niet lopen zeiken over sparen, leren , omhoog klimmen in de organisatie want alle hoog opgeleiden hebben er al voor gezorgd dat er een "vlakke" organisatie moest ontstaan om zodoende korte lijnen te hebben voor het management... Er is niet meer zoals vroeger duidelijk dat je van krantenjongen kon opklimmen naar directeur. Behalve voor mensen die bepaalde talenten hebben. (en dat kan je niet leren op school dat heb je)

Bello de Hond | 31-08-18 | 13:41 | + 3 -

Gebeten Hond | 31-08-18 | 11:43 | De andere oplossing, AOW verlagen, lag niet zo voor de hand denk ik.

Buerman | 31-08-18 | 14:39 | + 0 -

Buerman | 31-08-18 | 14:39 | + 1 -
Touché. Premie verhogen was ook nog een optie in die redenering.

Gebeten Hond | 31-08-18 | 14:56 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Minder, minder, minder Fnv!

ZwarteDag | 31-08-18 | 11:03 | 1 | + 1 -

Pas maar op, vakbondsleden worden als een ras beschouwd.

Buerman | 31-08-18 | 14:47 | + 3 -

Het is werkelijk dolkomisch om de pensioendiscussies onder ambtenaren te volgen. Kijk op Binnenlands Bestuur en lach de ballen uit je broek! En het leukste? Reaguren op BB kan gewoon!

www.binnenlandsbestuur.nl/financien/n...

theo-is-dood | 31-08-18 | 10:50 | + 0 -

Gisteren waren er 2 mensen van het FNV bij ons op bezoek. Het leukste was dat de slagboom weigerde toen ze binnen wilden komen...

Cpl_C | 31-08-18 | 10:13 | + 6 -

Een oplossing zou zijn om de belasting op roken en drinken te verlagen en een lager toontje te zingen over een gezonde levensstijl.

Mr.Crowley | 31-08-18 | 10:12 | 1 | + 4 -

Wacht maar tot de jongere generaties met pensioen willen.
Die gaan nog veel meer amok maken.

Mr.Crowley | 31-08-18 | 10:09 | 2 | + 2 -

Ik vrees dat ze dan te lang hebben afgewacht.

EefjeWentelteefje | 31-08-18 | 10:25 | + 13 -

Dat is electoraal gezien een minder grote groep, want het waterhoofd in de bevolkingspiramide zit bij 45-71. Nu kan het FNV een grotere club vertegenwoordigen die alleen aan het grote nietsdoen denkt, dan wanneer ze dat trucje over 30 jaar willen herhalen.

Voireaton | 31-08-18 | 13:35 | + 1 -

Een medewerker van de FNV
Sjouwt altijd met de babyboomers mee
Dan roept hij Houzee kammaraden
We gaan de rest van het volk verraden

Zatkniss | 31-08-18 | 09:31 | 3 | + 17 -

Onzin, de FNV komt gewoon op voor haar achterban. Voor de verraders van het volk moet je bij VVD/CDA zijn, die trakteren grote bedrijven op belastingverlagingen en andere cadeautjes ten koste van het volk.

* Il Principe * | 31-08-18 | 12:32 | + 1 -

* Il Principe * | 31-08-18 | 12:32 | + -1 -
De boomers dus en daar heeft de rest niks aan.

Zatkniss | 31-08-18 | 16:02 | + 2 -

@ Zatkniss | 31-08-18 | 16:02
Dat is een beetje het kip en het ei verhaal. Mag je van de FNV verwachten dat ze opkomen voor mensen die niet lid willen worden?

* Il Principe * | 31-08-18 | 16:33 | + -3 -

aow moet zijn (natuurlijk) levensverwachting

Tsaaah | 31-08-18 | 09:31 | + 0 -

Doe-het-zelf-pensioen in vijf stappen: Zorg dat je goed bent in je werk. Zorg dat je baas dat ziet en waardeert. Kijk elke maand naar interessante vacatures of begin voor jezelf. Koop een huis en gebruik de waardestijging elke 5 a 10 jaar om een groter huis te kopen. Als je genoeg overwaarde hebt ga je kleiner/ goedkoper/ hutje op de hei wonen. Enjoy!

Sneeschuiver | 31-08-18 | 09:13 | 4 | + -7 -

"Koop een huis" haha alsof dat zomaar kan in deze tijden

Martinspire | 31-08-18 | 10:20 | + 3 -

Zo man das een goeie tip. Ik denk dat je uniek bent met deze opmerking. Als we allemaal zoals jou zouden denken en doen zouden we nu allemaal koembaja rond het kampvuur gaan zingen en we leefde nog lang en gelukkig..

Bello de Hond | 31-08-18 | 13:44 | + 0 -

Klinkt als een plan. En als je met pensioen wilt verkoop je dat overprijsde huis aan een werksukkel en vertrek je naar goedkopere oorden.

Poekieman | 31-08-18 | 14:40 | + 2 -
▼ 1 antwoord verborgen

Ik weet helemaal niet dat bevriezing geen goed idee is. Wat ik wel weet dat er veel geld in Nederland is en de enige vraag is wie het krijgt. Volgens mij blijkt ook hieruit dat DK vindt dat het niet naar de burger moet. Misschien dividend afschaffen voor het kapitaal een betere besteding.

Graaier | 31-08-18 | 09:10 | 1 | + -11 -

Dan lees je al die tijd DK niet goed. DK weet dat geld maar 1 keer uitgegeven kan worden en als je iets aan de pensioengerechtigden wil geven, moet dat ook ergens vandaan komen en dat is bijna altijd de gewone burger die belasting betaald.

kami124 | 31-08-18 | 09:20 | + 8 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken