Consumentenbond heeft een punt. Hypotheek aanpassen belachelijk duur

Een lullig hypotheekje omzetten van aflossingsvrij naar annuïteit kost je bij Nationale-Nederlanden €1.995 aan advies. De rente middelen bij Aegon via Aegon Advies €765. En zo geeft de Consumentenbond vandaag voorbeelden van bagatelaanpassinkjes die bij de ene hypotheekverstrekker gratis zijn en bij de andere goud geld kosten. Dat een hypotheekverstrekker administratiekosten in rekening brengt voor een aanpassing op de hypotheek is niet meer dan logisch. Dat banken je verplichten om een interne of externe adviseur in de arm te nemen bij echtscheiding of een hypotheekverhoging ook (Consumentenbondtip aan. Externe adviseurs zijn vaak goedkoper. Consumentenbondtip uit). Maar dat verstrekkers de klant verplichten om bij kleine aanpassingen een peperdure adviseur in de arm te nemen slaat natuurlijk nergens op. Volgens de Consumentenbond doen banken dit om hun klanten uit te melken. Zelf hebben we het idee dat een aantal geldverstrekkers nog te doodsbenauwd is om achteraf geconfronteerd te worden met een boete van de AFM of straf van de rechter als het verkeerd gaat bij een klant die ten onrechte dacht zijn hypotheekzaken te begrijpen. Wat ons betreft een mooie aanleiding voor hypotheekministers Kajsa Ollongren/Wopke Hoekstra om de Wet op het financieel toezicht te verduidelijken en een lijstje te maken van dingen die echt geen peperduur hypotheekadvies behoeven, maar waar bijvoorbeeld een handig rekentooltje volstaat. Hebben bibberende risicomanagers op de afdeling Compliance ook weer een steuntje in de rug. Tot slot nog even over de advieskosten bij een verhoging van de hypotheeklening: van een aantal verstrekkers (waaronder ABN en Florius) hoef je daarvoor geen advies in te winnen en de administratiekosten liggen rond 'een paar honderd euro'. De met de menselijke maat bankierende SNS rekent €2.200. Afijn, vergeet de Consumentenbondtip niet.

Foto: Den Haag, 29 augustus 2018 - Koning Willem-Alexander ontvangt, ter overhandiging van haar geloofsbrieven, de ambassadeur van de Republiek Malta, H.E. mevrouw Marlene Bonnici, op Paleis Noordeinde in Den Haag. Foto Frank van Beek Hollandse Hoogte 

Reaguursels

Inloggen

Van aflossingsvrij naar annuïteit is alleen technisch een eenvoudige handeling. In deze tijd is het echter goed dat de gevolgen voor de consument even goed in kaart worden gebracht en besproken. Anders is de consument straks verrast dat zijn maandelijkse hypotheek betaling omhoog gaat en denk hij dat hij wordt opgelicht. Met het hippe bank bashen als gevolg. Ook voor voor de bank heeft omzetten consequenties (funding, risico).

Vaartje | 29-08-18 | 13:20 | 4 | + 3 -

Ik ben bezig met mijn ABN AMRO spaarhypotheek (125.000 met ~40.000 in spaarpot) om te zetten naar een lineaire hypotheek. De kosten zouden neer moeten komen op ongeveer 500 EUR. Lijkt me nog steeds een leuke cash cow voor een bank (te meer omdat ik niet echt de behoefte had aan advies), maar goed. Wel zit er aan de kant van de bank inderdaad ook wat werk in:
- Maandlasten worden (initieel) iets hoger, dus kijken of het wel draagbaar is.
- Wat administratieve handelingen.
- …?

DolfWeerwolf | 29-08-18 | 19:00 | + 1 -

@Huisregelneef_III
De klant wil toch terugkomen op eerder gemaakte afspraken? Lijkt me dan redelijk dat de hogere risico's een eerder door de bank gemaakte kosten dan ook voor rekening van de klant komen. Bovendien kost het advies van de bank oom geld.
Verder ook wat @Pierre Tombal | 29-08-18 | 15:11 | zegt.

Vaartje | 29-08-18 | 19:19 | + 0 -

hypotheekbetaling. Eén woord.

L. Vis | 30-08-18 | 00:37 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Jarenlang jankt de consumentenbond dat de financiële dienstverleners niet het beste voor hebben met hun klanten, met als resultaat dat de overheid advies verplicht stelt. Nu is het weer niet goed; met verplicht advies melken financiële instellingen hun klanten uit. Ja, hallo! Realiteit is dat 90% van de mensen geen idee heeft wat een adviesgevoelige situatie inhoudt. Rept dit artikel dus over "simpele wijzigingen", dan kan het best zijn dat een klant daarmee per ongeluk zijn hypotheek van box 1 naar box 3 verhuist. Heel simpel allemaal, maar wel grote gevolgen.

T2000 | 29-08-18 | 13:00 | 3 | + 2 -

Een standaard verandering van aflossingsvrij naar annuïteit is 10 minuten werk. Daarbij een kwartier het aan de klant uitleggen wat de gevolgen kunnen zijn.
En daar dan 2000 euro voor vragen, zo snel verdiende zelfs Willem Holleeder het niet.

2voor12 | 29-08-18 | 13:20 | + 9 -

@2voor12
Dat boeit niet. Het gaat hier namelijk om het concurrentiebeding ten aanzien van de onafhankelijke adviseur. Als de bank gratis advies zou mogen geven komt niemand meer bij bijvoorbeeld de Hypotheekshop.

Verder zie ik niet in waarom je tegen betaling een aflossingsvrij naar annuïteiten zou willen omzetten. Kost je een hoop gezeik, aktes en geld en de kans dat je dat met de doorgaans miniem lagere rente voor annuïteiten terugverdient is zo ongeveer nihil. Als je wilt aflossen, doe dat dan gewoon. Je mag ieder jaar 10% (wettelijk) aflossen en daar kom je met een (benadering van) annuïteiten nooit aan. Spreadsheetje maken, kijken wat je moet bijleggen om je doel te bereiken, periodieke overschrijving, klaar.

Pierre Tombal | 29-08-18 | 15:11 | + 5 -

Financiële dienstverleners bedonderen jarenlang hun klanten keihard voor te liegen en door kosten te verzwijgen die zelfs in het meest rooskleurige scenario een enorme hap uit de winst nemen. Om hier een eind aan te maken, moeten zij nu verplicht allerlei informatie en advies verstrekken. Maar oude gewoontes doorbreken is moeilijk, en sommige dienstverleners belazeren alsnog hun klanten door te hoge kosten voor dit verplichte advies te rekenen.

Nu komt de consumentenbond niet altijd even capabel over, maar in dit geval hebben we toch echt te maken met een beroepsgroep die voornamelijk lijkt te bestaan uit klootzakken die per se hun klanten een poot uit willen draaien.

Huisregelneef_III | 29-08-18 | 18:18 | + -1 -

Huisarts tegen patiënt : gaat u maar niet naar die dure apotheker, die jaagt u alleen maar op kosten. Scharrelt u lekker zelf online de ingrediënten voor uw medicatie bij elkaar en maak er gratis zelf maar wat van,...... veel succes!

Prof. Pim Pam Pet | 29-08-18 | 12:44 | 1 | + -6 -

Klopt. Ik ga dus in de regel ook niet naar de huisarts, hoewel die 'gratis' is. Kost eem hoop tijd en irritatie van wachten in de wachtkamer. Voor 99% vd gevallen kunt u best zelf inschatten / op de interwebs vinden wat u hebt en wat er tegen te doen is: doxycyclinetje, ciprotje, betamethasonnetje, combinatie cremetjes als Xtraderm, the lot.

Probleem is - in NL, dat is - het niet vrij verkrijgbaar zijn van medicijnen. In Boekielanden daarentegen... En goedkoper ook, uiteraard.

Poekieman | 29-08-18 | 12:58 | + -4 -

In tegenstelling tot wat banken zeggen, zijn ze er niet om u van dienst te zijn maar om louter en alleen aan u te verdienen.

Voorbeeld: Stel u heeft uw huis verkocht voor 450K en uw heeft een nieuw huis gekocht voor 450K. Dit lijkt een deal waarbij u met closed pockets de overgang naar het nieuw huyis kan maken want u lost het restant hypotheek bedrag per direct af. U heeft alleen voor een "paar dagen" financiering nodig omdat het geld van het verkochte huis nog niet op u rekening staat maar het aangekochte huis wel al betaald moeten worden. (Kan een week tussen zitten)

Hier werkt uw bank niet aan mee !! Het financieren van dat bedrag voor een paar dagen is zoals zij zeggen 'teveel werk' en 'levert te weinig op'. Daarom zal u toch zoiets als een hypotheek product moeten afsluiten om die week te overbruggen en daar verdient men (en ook de notaris etcetc) wel aan.

Bank: Wij zijn er voor u ......... Yes sure !!

Ervaringsdeskundige | 29-08-18 | 12:40 | 6 | + 2 -

"In tegenstelling tot wat banken zeggen, zijn ze er niet om u van dienst te zijn maar om louter en alleen aan u te verdienen. " ... Het feit dat je hier verbaast over bent (of doet) is het hele probleem met de NL consument.

Accepteer gewoon dat de bank ook gewoon een commercieel bedrijf is en bedenk dat achter elk advies en communicatie door de bank de intentie zit om iets aan je te verkopen. Dat scheelt een stuk.

Verder heeft de bank natuurlijk gewoon gelijk in jouw voorbeeld. Ze lopen wel het risico, al is het maar een paar dagen. Het is een hoop maatwerk en ze krijgen er waarschijnlijk bijna niks voor betaald. Wel lopen ze het risico om niet betaald te worden (als de koper toch afhaakt, of als jij besluit te frauderen) en het risico op een klachtenprocedure, omdat ze jouw geen 450k (900k) hadden mogen lenen zonder officiële hypotheek).

fail | 29-08-18 | 13:23 | + 1 -

fail | 29-08-18 | 13:23 | + 0 -
" Verder heeft de bank natuurlijk gewoon gelijk in jouw voorbeeld. Ze lopen wel het risico, al is het maar een paar dagen. Het is een hoop maatwerk en ze krijgen er waarschijnlijk bijna niks voor betaald. "

Daar kunnen ze allemaal een prijskaartje aan hangen ipv van een duur hypotheek product + notaris transactie etcetc aan te bieden als take it of leave it.


" "In tegenstelling tot wat banken zeggen, zijn ze er niet om u van dienst te zijn maar om louter en alleen aan u te verdienen. " ... Het feit dat je hier verbaast over bent (of doet) is het hele probleem met de NL consument.

Accepteer gewoon dat de bank ook gewoon een commercieel bedrijf is en bedenk dat achter elk advies en communicatie door de bank de intentie zit om iets aan je te verkopen. Dat scheelt een stuk. "

Ik ben in de gelukkige omstandigheid (financieel dan) dat de bank me wel eens uitnodigt voor een gesprek en gezien uw opmerkingen hierboven luister ik goed naar de bank-adviseur en kan dan een minachtende glimlach richting deze adviseur nauwelijks onderdrukken ;-)

Ervaringsdeskundige | 29-08-18 | 13:53 | + 0 -

Best wel wat taalfouten in jouw reactie en bovendien inhoudelijk ook nog wat geleuter, "Ervaringsdeskundige".
Jammer en dus -1.

L. Vis | 30-08-18 | 00:42 | + 0 -
▼ 3 antwoorden verborgen

De vraag is eerder of de transparante prijs het geleverde werk juist weergeeft (hoeveel uren etc) en wat men mag verwachten voor die prijs

ozzam | 29-08-18 | 12:39 | + 0 -

Tja, je kunt niet alles hebben. De NL consument(enbond) wilde zorgplicht, verbod op afsluitprovisie, transparantie van advieskosten en verplichte medewerking aan rentemiddeling en vast nog wel meer dingen.

De NL consument is allergisch voor informatie over financiële producten en wil geen verantwoordelijkheid nemen voor zijn keuzes. Dan krijg je dus dit.

fail | 29-08-18 | 12:11 | 1 | + 6 -

Verplicht advies is één ding, maar waarom tweeduizend euro aan kosten voor een simpele aanpassing? Kan dat echt niet voor tweehonderd?

Huisregelneef_III | 29-08-18 | 18:12 | + 0 -

Ja, de Volksbank. Toppertjes zijn het. SNS nationaliseren. En dan een paar jaar later rebadgen en naar de beurs. Weer een paar miljard gestolen van de nukubu's die aandelen SNS in hun bezit hebben gehad.

The2Amendment | 29-08-18 | 11:48 | 2 | + 2 -

SNS was technisch failliet, daar kon je weinig meer stelen. Bij de beursgang zijn ze al blij het ingelegde geld terug te krijgen. De aandeelhouders hebben liggen slapen, want de RvB kon zijn gang gaan hoe idioot ook de koers was.Tenslotte konden aandeelhouders met de voeten stemmen, wat ook niet gebeurt is. Dus dat de aandeelhouders met lege handen weer naar huis zijn gestuurd is volkomen terecht...

ZwarteDag | 29-08-18 | 17:14 | + -1 -

O jee, een beleggersrisico is niet afgewenteld op de belastingbetaler, ach en wee!

Huisregelneef_III | 29-08-18 | 18:11 | + -1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken