Leuk. Amazon heeft eigen trollenleger

Amazon staat in het lijstje met gezellige werkplekken tussen het naaiatelier in Bangladesh en de Indiaase vuilnisbelt waar kinderen zij-aan-zij batterijen uit elkaar plukken. In 2015 scheen de situatie op het hoofdkantoor al geen pretje te zijn wegens eindeloze werkdagen en collega's die elkaar affakkelen, maar echt berucht zijn Amazon's distributiecentra. Zomaar een greep uit de eindeloze misstanden. In 2013 kwam ARD met een documentaire of het grootste 'Kaufhaus das Welt'. Zuid- en Oost-Europese arbeiders zou gouden bergen zijn beloofd, maar ze kregen een armzalig loon en intimiderende bewakers in neo-nazistische kleding. In Engeland stonden Amazonians op de werkvloer te slapen, omdat ze de barbaarse werkweken niet vol konden houden. In de jacht op onhaalbare doelen zouden Britse medewerkers lege flessen als toilet gebruiken, terwijl ze aan de andere kant van de grote plas in prullenbakken zeiken. Schotse medewerkers sliepen in tenten en ook in Spanje was men niet helemaal tevreden met de 'condiciones laborales' die Amazon bood. Kritiek die CEO Jeff Bezos in het geval van Duitsland niet herkende, want  hij was 'very proud of our working conditions and I am very proud of the wages that we pay'. Desalniettemin legde het personeel deze zomer in diverse Europese distributiecentra, inclusief de Duitse, het werk neer. En wat doe je dan als de man van $150 miljard? Salaris verhogen? Extra pauzes uitdelen?  Fatsoenlijke woningen voor arbeidsmigranten bouwen? Neen, je vraagt medewerkers online een goed woordje voor je te doen. Twitteraar Flamboyant Shoes Guy stuitte op een legertje Amerikaanse Amazon-medewerkers dat iedereen die kritiek uit op het personeelsbeleid van repliek dient. Aanvankelijk ontkende het trollenleger een compensatie te ontvangen, maar inmiddels is duidelijk dat zij een vergoeding ontvangen voor het onvermoeibaar uitleggen dat Amazon zijn werknemers 30% meer betaald dan traditionele retailers. De pakhuisambassadeurs geven verder hoog op van het fijne binnenhuisklimaat en de frequente plaspauzes. Mocht u in tegenstelling tot Bezos niet geloven dat de boel goed zit, bent u in de VS van harte welkom voor een uur durende tour in het distributiecentrum. 

Reaguursels

Inloggen

Dat ze in Duitsland staken heeft een heel andere reden.
Op dit moment vallen Duitse werknemers in de distributiecentra onder een CAO van iets van postorder/distributie/logistiek. Precies zoals het hoort zou je zeggen.
Maar nee, dan komen de Duitse Gewerkschaften in actie: die willen dat de werknemers van een DC vallen onder de CAO van het winkelpersoneel.....(die betaalt nl. beter).
Amazon zegt terecht fök you; iemand die in een winkel iets verkoopt en iemand die in een DC pakjes opzoekt en verwerkt, dat zijn 2 heel verschillende dingen en daarom zijn het ook 2 heel verschillende CAO's.

FW Ta-183 Huckebein | 25-08-18 | 12:01 | + 3 -

*betaalT

reigor | 25-08-18 | 11:34 | 1 | + 2 -

Ja, erg hè?

erasmus1000 | 26-08-18 | 09:55 | + 0 -

30%. Percentages, altijd leuk.
Dezelfde truc als bij energiebedrijven die roepen dat hun elektriciteit goedkoper is, dan iets anders zoals transportkosten weer iets duurder maken, dat er niet bij zeggen en dat dan eerlijke handel noemen, terwijl het eigenlijk gewoon misleiding is omdat mensen zich dat niet realiseren.
ATM-machines die van alles weergeven bij andere valuta, behalve wat je gewoon onder aan de streep moet betalen. Dan heb je namelijk wel de snelle vergelijking.
Met andere woorden, ze zoeken bewust de grenzen op van wat mensen niet meer goed kunnen volgen.

kloopindeslootjijook | 25-08-18 | 11:00 | 1 | + 7 -

Hoe kan dan? Transportkosten betaal je toch aan de netwerkbeheerder volgens door de netwerkbeheerder vastgestelde tarieven?

Huisregelneef_III | 25-08-18 | 18:26 | + 1 -

Toch opvs, dat "de nieuwe economie" toch wel heel vaak bestaat uit de oude rotstreken, maar dan "met internet".

frank87 | 25-08-18 | 09:37 | 1 | + 4 -

Sorry: dat "opvs" zag er op mijn telefoon echt uit als "opvallend" (gaat nieuwe bril kopen).

frank87 | 25-08-18 | 16:34 | + 0 -

Als ik door mijn dorp rij, mis ik soms die inefficiente middenstand van vroeger. De kruidenier, de drogist die ook schoenen verkocht, de schoenmaker, een tuin/dierenwinkeltje. En dan mag ik nog absoluut niet klagen, want in mijn dorp van slechts 5000 inwoners hebben we nog steeds een echte fietsenmaker, een rommelig ijzerwinkeltje, kledingwinkel, apotheek, warme bakker, groenteboer en slager, ondanks de behoorlijk grote Albert Heijn. Maar ja, 't is de vooruitgang he.

Doctor Honoris Causa | 25-08-18 | 08:25 | 2 | + 10 -

Mooi liedje is dat heh. Het Dorp.

Continuum | 25-08-18 | 08:42 | + 5 -

Mensen gaan voor goedkoop en het gemiddelde en niet zelf nadenken.

kloopindeslootjijook | 25-08-18 | 11:02 | + 2 -

Ook hier op Daskapital hebben we trollen. Russische (?) trollen die, net als in de VS en de UK, contstant complottheorieen rondstrooien. En genoeg dombo's die er mee aan de haal gaan.

Cowboy Henkie | 24-08-18 | 23:25 | 2 | + -12 -

Dit klinkt als een complottheorie.
Groeten uit Moskou

2voor12 | 25-08-18 | 08:35 | + 11 -

Volgens mij doet de Speciale Uitvoerende Eenheid voor Contraspionage, Terrorisme, Wraakacties en Afpersing dat.

steekmug | 25-08-18 | 09:43 | + 3 -

Ja, mee eens, ik was goed in callcentre werk, tot ik bij Transcom via het amerikaanse model moest werken, lees legbatterijbeller, toen ging de lol eraf, prestatie omlaag en ik na een maand weer pleitte!

Kane | 24-08-18 | 23:18 | 2 | + 11 -

Volgens mij is dat ook ongeveer de verwachte inzetduur bij veel callcenters. Makkelijk voor de personeelsafdeling: nooit mensen ontslaan omdat ze zelf wel weg gaan, en in twee maanden hebben mensen ook niet zo veel problemen.

frank87 | 25-08-18 | 09:35 | + 1 -

BIj sommige servicedesks proberen ze ook een verkapte sales erin te mengen. Klanten dingen aansmeren die ze eigenlijk niet nodig hebben.
Het gaat niet om de service of een eerlijk product, het gaat om winst. Dus wat klanten nog net accepteren voordat ze weglopen.

kloopindeslootjijook | 25-08-18 | 11:24 | + 1 -

Teken van slechte business intelligence: als je de arbeiders geeneens plaspauzes gunt dan kun je wel een mooi strak werkschema indienen bij de baas, maar de totale productie gaat lager zijn dan als je je arbeiders wél menswaardig behandeld (omdat ze dan beter hun best doen en niet oververmoeid zijn).
Typische brits-amerikaanse fout: totaal gebrek aan respect voor de onderklasse die de plannen vd leiding moet waarmaken.

******** | 24-08-18 | 22:55 | 1 | + 40 -

En je ook je ziekteverzuim is lager als je de werkdruk aanpakt. En wie chauffeurs in dienst heeft doet er verstandig aan hen zo lang mogelijk vast te houden. Bedenkt dat bij flexibiliteit het aantal visser ineens veel groter kan zijn dan de vissen.

js58 | 25-08-18 | 12:18 | + 2 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken