Franse bonden: Air France moet KLM een kop kleiner maken

Gaat weer lekker bij Air France-KLM. Tien Franse vakbonden, waaronder die voor piloten, stewardessen en grondpersoneel, zijn boos. Bijvoorbeeld wegens het salaris voor de nieuwe topman Ben Smith van €4,25 miljoen per jaar. Vier keer zo veel als zijn voorganger Jean-Marc Janaillac, die moest aftreden wegens ramkoers met de bonden en stakingen die het bedrijf dit jaar al €335 miljoen hebben gekost. Eind september gaat Smith aan het werk en de bonden hebben alvast een lijst met eisen toegestuurd: een salarisstijging van 5% voor iedereen, een beleid dat is gericht op baangarantie voor iedereen (in Frankrijk) en uitbreiding van Air France ten koste van KLM. Worden de eisen niet ingewilligd, en het zal u verbazen, dan gaat de Franse tak plat. Bovendien blijken de bonden toch boos dat er geen Fransman als topman is aangesteld, maar een Canadees. Dat zou namelijk de kans vergroten dat KLM, die afgelopen kwartaal zorgde voor 95% van de winst, blijft doorgroeien binnen de combinatie.  In 2004 verzorgde AF nog 63% van de langeafstandsvluchten, tegenwoordig 58%. Volgens de bonden een teken dat de hub-functie van de Parijse vliegvelden wordt uitgehold ten faveure van Schiphol. Air France moet dat tij zien te keren, onder meer met hulp van de staat die moet zorgen voor lagere belastingen en lagere start- en landingskosten. Nu kijken of Air France en Smith aan die eisen willen voldoen. Mocht u binnenkort in een roestige blauwe 737 vliegen, dan weet u dat de Franse bonden hun zin hebben gekregen.

Foto: Pieter Elbers (CEO KLM) en Jean Marc Janaillac (voormalig CEO Air France - KLM) tijdens de presentatie over de halfjaarcijfers van Air France KLM in Parijs. ANP KOEN VAN WEEL 28-07-2017

Reaguursels

Inloggen

KLM zorgt voor winst, zonder KLM bestond de Franse tak misschien niet eens meer. Koppel het maar los van elkaar.

Treignac | 23-08-18 | 18:47 | + 2 -

Laat ze maar staken... no problem.
De vorige keer ben ik in Flugplatz Weeze (achter Boxmeer de grens over richting Goch) op de vliegtuig gestapt - gratis parkeren en binnen een kwartier zit je in het vliegtuig.
Dit is een verademing vergeleken met mierennest Schiphol.

sociaal_econoom | 23-08-18 | 17:12 | 2 | + -2 -

Maar vanaf die akker net over de grens kun je niet naar Rio. Of Bali.

lul-ijzer | 23-08-18 | 18:15 | + 1 -

Dat is alleen RyanAir, moeten ze wel vliegen... Zo goedkoop is RyanAir trouwens niet, tenzij je om 6 uur ‘s ochtends rennen naar vliegtuig wilt gaan om een plek te bevechten. Als je ‘normaal’ wilt inchecken met een gereserveerde plaats en bagage op een normale tijd is RyanAir beslist niet goedkoop meer.
Schiphol vlieg ik alleen als het niet kan, het liefste vlieg ik vanuit Dusseldorf. Dusseldorf is een paradijs van rust en ruimte vergeleken met Schiphol! Heel veel bestemmingen ook, alleen naar Caribisch NL moet je haast wel vanuit Schiphol vliegen. Dan vlieg ik echter liever met TUI, veel betere plekken voor minder geld.

ZwarteDag | 23-08-18 | 18:22 | + -1 -

De Fransen kunnen wel meer willen, het zijn uiteindelijk de passagiers die stemmen met de billen. De bezettingsgraad spreekt boekdelen. Uitbreiding bij KLM betekent meer opbrengsten. Uitbreiding bij Air France betekent meer lege stoelen. Dan is de keuze snel gemaakt.

Huisregelneef_III | 23-08-18 | 17:00 | + 0 -

Interessant, AirFrance personeel en vakbonden hollen AF verder uit en laten de winst verdampen en kijken raar er van op dat het financieel beter functionerende KLM kan uitbreiden. Vervolgens gaan ze eisen dat KLM niet verder mag zo.. Proest

Albasalix | 23-08-18 | 14:36 | + 13 -

Als ik die Canadees was, zou ik KLM verkopen of verzelfstandigen. Zelf een baantje bij KLM aannemen (of de nieuwe moeder daarvan). Kunnen die Fransen lekker hun eigen rotzooi opruimen (want dat willen ze zo graag) en kan KLM ook weer eens een keer aan de weg gaan timmeren. Everybody happy!

Phoolie_the_King | 23-08-18 | 13:47 | 1 | + 11 -

Maar.. maar... Dat kan toch helemaal niet? Want KLM is toch veel te klein om zelfstandig door te gaan? Tenminste, dat is wat ons op de mouw gespeld is. Hoe het dan beter moet lukken met een blok beton als AF aan je vleugel, da's mij een raadsel.

marcoplarco | 23-08-18 | 17:09 | + 2 -

Het is altijd al van de gekken geweest dat een bedrijf dat met staatssteun overeind wordt (niet werd) gehouden(AF, mag niet van de EU maar geldt niet voor Frambozen) de KLM kon overnemen.
Dit had andersom moeten zijn, qua overname.
De EU is er niet voor alle landen maar alleen voor de paar grootsten.
Nederland kan elke paar jaar, tegen slechte voorwaarden, een bedrijf afstoten aan de Fransen. Dat is de EU deal die er voor zorgt dat de pleuris in Europa niet weer uitbreekt.

watergeus | 23-08-18 | 13:13 | + 7 -

Airfrance-KLM moet zijn franse poot afstoten en in de uitverkoop doen, dan blijft er een winstgevend bedrijf over....

Wilhem3 | 23-08-18 | 13:05 | + 13 -

Laat die Franse vakbonden dan staken dat de KLM wordt afgestoten, wordt er maar een blij van kunnen ze daarna wat overblijft van Air France kapot staken win win zou ik zeggen.

Umberto die trotzoni | 23-08-18 | 13:00 | + 1 -

Mag KLM eigenlijk vluchten overnemen van Air France op dagen dat er daar gestaakt wordt?

mark1487 | 23-08-18 | 12:45 | + 3 -

Snap niet dat er nog iemand met KLM of Air France wil vliegen. Duur, slechte service, oude vliegtuigen en slechte check-in.

i-Wonder | 23-08-18 | 12:10 | 6 | + -13 -

@ i-Wonder | 23-08-18 | 12:10 | + -5 - | reageer
11 uur en 30 min vliegen met KLM zonder overstappen (en dus rennen met bagage) voor +60 euro, of in totaal 24 uur onderweg zijn met 3 overstappen waarvan 1 zelfs van het ene naar het andere vliegveld.

Dan kies ik voor 6 uurtjes tukken in het KLM-barrel.

Tel Aziaat | 23-08-18 | 13:05 | + 5 -

Van de maatschappijen die in europa vliegen is KLM echt een van de betere. Niet extreem duur, Nederlandse nuchterheid en een toegankelijk frequent flyer programma. Na een aantal keer vliegen in een jaar heb je perfecte service, loungetoegang en loop je langs alle rijen.

bamitoren | 23-08-18 | 14:04 | + 3 -

@kapotte_stofzuiger: Air Berlin is alweer een jaar failliet, meeste is overgenomen door Lufthansa en geintegreerd in EuroWings.
KLM is inderdaad kut, vlieg vaak naar de VS maar nooit met KLM. Delta is beter, meer beenruimte voor hetzelfde geld. Etihad steekt met vlag en wimpel hierboven uit...
Het kutte aan KLM is die vervloekte beenruimte in nieuwere toestellen, economy, vergeleken daarmee vliegt Delta met ruime bakken (ouder en dus meer beenruimte) en heeft voor dezelfde prijs TUI een comfortclass met een zee van ruimte (vergeleken met klm). Het is niet zo dat ik een hekel aan KLM heb, alleen die beenruimte!!!

ZwarteDag | 23-08-18 | 18:17 | + -1 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Het lukt al niet met een Air France-KLM, dat zegt toch ook wat over de kansen op grotere schaal. De droom van onze politici

Samenwerken is prima, een fusie (lees politieke unie EU) is wat anders. Werkt niet met KLM en gaat ook niet werken in Brussel.

Tsaaah | 23-08-18 | 11:54 | + 13 -

Mooi failliet laten gaan. KLM wordt wel uit de boedel gekocht door wel capabele mensen. Kunnen de Frambozen in vervolg met KLM vliegen. En de Franse vakbonden hun salariseisen neerleggen bij de de plaatselijke UWV.

Mr Ker | 23-08-18 | 11:46 | + 17 -

"Air France moet dat tij zien te keren" Hint: Staak eens wat minder. Air France vliegt op de lange afstanden met fijnere vliegtuigen (wat betreft inrichting business class) dus op zich prima. Maar dan zou het wel fijn zijn als ie vliegt, ipv op de grond staat. Oh ja, en dat een Nederlandse maatschappij beter eten heeft, is natuurlijk ook een schande. Kom op, dat is een Fransoos onwaardig.

TheEgg | 23-08-18 | 11:40 | + 7 -

Een bedrijf kapot staken, dat kunnen de Fransen. Om daarna een beroep te doen op de 'solidariteit' van de rest van Europa. Wat gruw ik toch van dat linkse volk.

marjen | 23-08-18 | 11:35 | 2 | + 34 -

En toch.... Hoeveel Franse bedrijven zijn kapot gestaakt en hoeveel Nederlandse bedrijven zijn er kapot gepolderd? Hint: Fokker, DAF, V&D.

kapotte_stofzuiger | 23-08-18 | 12:26 | + 0 -

"De staat moet".. net als die landbouwsubsidies, niet zelf nadenken of anticiperen maar lekker janken als het niet meer gaat.
Net als puls-vissen, na eerst zelf de boom gemist te hebben (financieel) gaan lopen janken dat het zoooo zielig is voor vissen (ga dan groente verbouwen ofzo) dus moet dat maar verboden worden.
Kudt Fransen, nu snap ik waarom ze in Afrika Frans praten. Dezelfde mentaliteit.

boerk | 23-08-18 | 12:35 | + 6 -

Wat een kansloze combinatie is het toch Air France en de bonden. Failliet gaan lijkt mij de enige optie. Vooral doorgaan met staken in Frankrijk dan houdt het vanzelf een keer op.

pibasso | 23-08-18 | 11:27 | 5 | + 14 -

R0ckhound | 23-08-18 | 11:36 | + 9 -
Balkenende wilde graag voorzitter worden van de Europese Commissie.

Haberdoebas | 23-08-18 | 12:41 | + 3 -

De echte kansloze combinatie is Fransen vs werken.

mark1487 | 23-08-18 | 12:44 | + 9 -

@mark1487

De Fransen werken wel. Maar de bonden zijn zo sterk en tot nu toe heeft niemand in de Franse politiek de ballen gehad om NON te zeggen. Het wordt dus tijd dat een keer een groot Frans bedrijf naar een gigantisch faillissement gestuurd wordt met massa werkloosheid en tegelijk de bonden de schuld krijgen.

AF lijkt me een ideale kandidaat. KLM maakt wel winst, de AF werknemers staken alles kapot, dus de schuldvraag is duidelijk. Dat zou pas een goed teken zijn - een soort wake-up call pour les Francais (waar zit de cedille?)

hangtiet met knoop | 23-08-18 | 16:37 | + 5 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat gek dat KLM groeit als je 043959035609345 maanden per dag staakt.

Kaas de Vies | 23-08-18 | 11:23 | + 6 -

Uitbreiding Air France ten koste van KLM... Het hemd is nader dan de rok in Frambozenland. Goh... wat een verrassing (werd al voor gewaarschuwd in 2003).

Enrique C | 23-08-18 | 11:05 | 2 | + 12 -

Yep, maar Eurling wist alles veel beter. Die had ervoor geleerd he.

boerk | 23-08-18 | 12:37 | + 1 -

Us Camielkeke kwam pas, geloof ik, later in beeld... Ik verdenk eerder de heer van Wijk.

Enrique C | 23-08-18 | 13:31 | + 1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken