Kleine tip: altijd blijven claimen, wat uw vliegmaatschappij ook zegt

Handige Europese regels zorgen ervoor dat u schadevergoeding krijgt bij een geannuleerde of vertraagde vlucht. Afhankelijk van afstand en de duur van de vertraging oplopend tot €600. Vinden maatschappijen niet leuk. Die doen er dus alles aan om onder die claims uit te komen door zich te beroepen op overmacht. Want dan hoeft er geen schadevergoeding uitgekeerd te worden. Een beetje turven op rechtspraakje (waar de vertragingszaken lekker handig van de tag 'luchtvaartzaak' en/of 'luchtvaartclaim' worden voorzien) leert dat rechters niet vaak meegaan met overmachtverhalen. Wij telden over de duim onwetenschappelijk 25 keer verlies voor airliners in 35 gepubliceerde zaken in de maanden juli en augustus (disclaimer: er worden meer rechtszaken niet dan wel gepubliceerd op rechtspraak.nl). Met als laatste uitspraak eentje over Easyjet dat met een sneu verhaal komt over een gesloten luchtruimtes en overmacht ('In afwachting van toestemming om te landen is het toestel vervolgens in een 'holding pattern' in de lucht gebleven'. En vervolgens ging de crew over de maximale arbeidstijd, dus vlucht geannuleerd). De rechter geeft de klagende passagiers gelijk en €250 pp, want 'dit is een operationele beslissing die naar haar aard en oorsprong inherent is aan de normale uitoefening van de activiteiten van een luchtvaartmaatschappij, zodat het beroep van Easyjet op buitengewone omstandigheden faalt'. Had Easyjet maar een reservecrew achter de hand moeten houden. Moraal van het verhaal: blijven claimen allemaal en niet luisteren naar slappe excuses van uw luchtvervoerder als u een claim indient en gekastjemuurd wordt door de servicedesk. Voor iedereen die in september vliegt: de septemberstaking door KLM-piloten levert geld op; de staking van de Schiphol-beveiligers op 4 september die 200.000 reizigers kan duperen niet.

Reaguursels

Inloggen

Met z'n allen gaan claimen. Over 1 jaar is een ticket 50 euro duurder in Europa, want jij gaat het zelf betalen. Ook luchtvaartmaatschappijen hebben niet een boom waar je onbeperkt van kunt plukken.

Yabyum | 24-08-18 | 09:16 | + 1 -

Twee jaar geleden vier uur vertraging naar Ibiza. Claim ingediend bij claim club 1 die wees de claim af vanwege slecht weer op Ibiza. Nummer 2 nam hem wel in behandeling en heeft netjes de claim geïncasseerd en uitgekeerd,

Atlantis-95 | 23-08-18 | 13:45 | + 1 -

Nog nooit vertraging gehad met vliegen dus blijf ik met de volgende vraag zitten:
stel je ticket is 1000 euro en je vlucht gaat niet door heb je dan 400 verlies of worden tickets gewoon omgeboekt naar een andere vlucht?

rechtsbuiten_adem | 23-08-18 | 12:14 | + 0 -

Je vlucht word dan omgeboekt naar de eerste mogelijkheid. Met dezelfde maatschappij of met een van de partners. Plus de compensatie (E250-600).
Overigens onlangs met TAP gehad, reageerde 2 maanden niet op de claim, maar toen ik ze op twitter er aan herinnerde had ik ineens binnen een week E600,- op de rekenig bijgeschreven gekregen. En dat was vanwege een gemistte aansluiting (meerder vluchten op een ticket)

Peillood | 23-08-18 | 12:50 | + 0 -

Er zou een regeling moeten komen dat wanneer de vliegtuigmaatschappij het tot een rechtzaak laat komen er automatisch 10.000 euro boete bijkomt voor het bedrijf, dat is denk ik de enige manier om dit soort praktijken (zinloze rechtsgang om het te rekken) te voorkomen.

Wilhem3 | 23-08-18 | 11:50 | + 3 -

Ik heb een keer mijn kaartje terug uitgecasht bij de NS!

George Foreman | 23-08-18 | 10:10 | + 1 -

1 van de eerste dingen die ze vragen; 'hebt u ook ergens anders een verzekering?' en dan begint het kastje-muur. Het is deel van het business-model om onder claims uit te komen zonder dat klanten weglopen, maar eigenlijk is het gewoon onfatsoenlijk en belazerij. Dus een luchtvaartmaatschappij die dat soort dingen gaat flikken moet eigenlijk wat dit punt betreft ergens in een score-lijst terug te vinden zijn.

kloopindeslootjijook | 23-08-18 | 10:07 | + 1 -

Ik heb bij Lufthansa ook 2 claims lopen. Ze antwoorden 1x met overmacht door weersomstandigheden, en als ik dan reageer dat ik het daar niet mee eens ben (beide luchthavens open met vertrekkende en landende vluchten) krijg ik geen antwoord meer

GekkeX | 23-08-18 | 09:22 | + 1 -

Beste DasKapital, kijk voor de grap ook eens naar Alitalia.
Die doen al 15 maanden niet meer aan compensaties, omdat ze al 15 maanden in failissement/uitstel van betaling zitten. Natuurlijk kun je nog wel je vlucht boeken.
Maar volgens EU-recht hoef je geen compensatie te betalen als je in faillisement zit. Cashen, 0 compensaties uitdelen... Oplichters. easyJet doet zoals elk bedrijf moeilijk over geld uitkeren, maar er zijn ook airlines die faillisementsfraude plegen...

lsimon | 23-08-18 | 08:29 | + 2 -

Nee.. Easyjet verdient heel veel centjes met het *compleet* maximaliseren van de werktijdregeling voor haar personeel. Het is sowieso al een schandaal dat, vooral de lowcost carriers, de EASA regelgeving als planningtool zien in plaats van een maximale werktijdregeling zoals het hoort te zijn. Als Easyjet kiest om het personeel zó efficient in te zetten (ten einde minder piloot FTE's te hebben) dat bij een eenvoudige holding de crew over haar uren heen gaat dan is dit inderdaad 100% bewust risico van de maatschappij en dient zij de kosten te dragen van de annuleringen daaruitvolgend.

De luchtvaart is een sector waar de "race to the bottom" al jaren lang vakkundig is ingezet en als schoolvoorbeeld dient van hoe een branche naar de knoppen gaat als men gaat voor winstmaximalisatie op letterlijk alle aspecten van de bedrijfsvoering.

LaCroix | 23-08-18 | 00:48 | + 16 -

Je weet dat easyJet netjes een Nederlandse CAO hanteert? Dat het personeel ongeveer het dubbele verdient van het Ryanairpersoneel? Dat bij easyJet gewoon wordt doorbetaald bij zwangerschap en bij ziekte? Ze maken misschien lange dagen, maar worden niet mishandeld zoals bij Ryanair.

lsimon | 23-08-18 | 08:22 | + 5 -

u schopt in uw blinde communistische waanzin tegen het verkeerde boompje. Winstmaximalisatie is efficientieverbetering, waar iedereen van profiteert. Korte termijn winsten boven lange termijn wiinsten zetten is het probleem. En dat zal altijd gedeeltelijk blijven, want mensen kiezen altijd voor korte termijn (minder onzekerheden), en kun je enigzins dempen door mensen met eigen geld te laten ondernemen ipv andermans geld.

omineuze omnipotent | 23-08-18 | 12:15 | + 2 -

Begin deze maand 5 uur vertraging naar het Caribisch gebied. Da’s waarschijnlijk 2x600 euro terug , meer dan het ticket heeft gekost. Doe mij nog maar een keer 5 uur vertraging.

Elmauro | 22-08-18 | 23:41 | + 8 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken