BAM! Overwerkte piloten leggen KLM plat

KLM heeft een groot tekort aan piloten en de paar verkeersvliegers die er nog werken zijn het zat: 'Er zijn al vier jaar grote crewtekorten en de piloten betalen daarvoor de prijs. Dit erkennen vindt KLM lastig en dit oplossen lukt zogenaamd niet op korte termijn'. Dus laat de vakbond zojuist weten 'dat de VNV-leden komende periode acties gaan ondernemen om de KLM-directie tot inkeer te brengen'. Het lukt KLM en de vliegers maar niet om tot een cao voor 2018/2019 te komen. Momenteel is 'de crisis- en herstel-cao' nog van toepassing die ervoor zorgt dat de piloten door KLM kunnen worden uitgewoond  om 'alle gaten in de planning van het bedrijf' dicht te vliegen. Maandag las u al dat de work-life balance van de piloten overeenkomt met de maaltijden die onze luchtvaartmaatschappij uitserveert. Volstrekt onverteerbaar en 'dat eist inmiddels zijn tol door hoger ziekteverzuim, maar ook door het uitvallen van vluchten en het daardoor kunnen verliezen van slots op Schiphol', schrijft de vakbond die vindt dat KLM hun mooie bedrijf om zeep helpt en blijkens het persbericht woest is dat KLM het belangrijker vindt om winst te maken dan de mensen te steunen die maatschappij door de crisis hebben geholpen. Voor iedereen die binnenkort met KLM op verkansie gaat betekent dit gratis geld. Afhankelijk van de afstand van de vlucht krijgt u bij een staking €250 tot €600 terug (uw claim indienen kan hier). De kleega's van Air France zien ook deze week een kans om te staken. Ditmaal omdat niet een Fransman maar een Canadees is benoemd tot CEO van AF-KLM (of zoiets). Aandeel dik in de min. Yteke plus 1:



Reaguursels

Inloggen

Vraag en aanbod. Tekort aan piloten=betere arbeidsvoorwaarden. Lijkt me niet meer dan logisch.

Panteni | 17-08-18 | 16:54 | + 1 -

Bij een staking valt er toch niks te claimen?

Frisbee20 | 17-08-18 | 16:06 | 1 | + 0 -

Jawel, wordt geacht geen overmacht te zijn. Maar omdat er dan vaak gewoon geannuleerd wordt is de kans dat je kan claimen nihil: ze betalen je het ticket terug en verder zoek je het zelf maar uit....

FW Ta-183 Huckebein | 17-08-18 | 19:09 | + 1 -

Meer Turkse piloten inhuren en in lira's betalen?

Baron Clappique | 17-08-18 | 16:01 | 1 | + 0 -

Kijk eens naar de statistiekenen lees eens wat ongevallen-rapporten; je bent voorgoed genezen van vliegen met Turkse airlines (en van het vliegen met maatschappijen uit vml. USSR (uitgezonderd Aeroflot, die zijn wel OK), MO, Indonesië, India, Korea, Taiwan, Afrika).

FW Ta-183 Huckebein | 17-08-18 | 19:02 | + 2 -

Ik boek al sinds 6 maanden geef KLM meer ivm stakingsdreiging.
Zullen ze vast trots op zijn die vliegertjes met hun bonden!!

RubberenHarrie | 17-08-18 | 15:20 | + 1 -

Ik heb begrepen dat KLM binnen het vliegerswereldje bekend staan om hun royale arbeidsvoorwaarden. Het is bekend dat de stakingen bij de Franse collegae veel schade hebben veroorzaakt. Hoe halen die gasten het in hun hoofd om opnieuw de hand op te houden om meer geld te vragen?

Als je voor Ryanair or Easyjet vliegt kan ik me daar nog iets bij voorstellen, bij KLM daarentegen totaal niet. Ze maken op deze manier meer kapot dan ze lief is..

Albasalix | 17-08-18 | 12:36 | 1 | + 9 -

Ze zien ook wel in dat het een kwestie van tijd (10 jaar?) is dat vliegtuigen de mogelijkheid tot 100% zelfvliegen krijgen. Dan is het sowieso afgelopen met ze. Maar ze proberen nog even zoveel mogelijk binnen te harken tot die tijd. En de markt is er nu goed voor.

Poekieman | 17-08-18 | 13:32 | + 3 -

Ik vlieg sowieso al nooit met Air Arrogantie.

Binnen Europa zoveel mogelijk met EasyJet of WizzAir, allebei A320's en allebei alleen maar goede ervaringen mee.

FW Ta-183 Huckebein | 17-08-18 | 12:21 | 5 | + -4 -

In juni met Easyjet gevlogen. Op een vrijdagavond retourvlucht Berlijn - Amsterdam. Zware onweersbui op Berlijn, dus alle vluchten vertraagd ( begrijpelijk) alleen besloot Easyjet de vlucht maar helemaal te schrappen. En als alternatief een vlucht voor zondag aan te bieden!
Dan maar per huurauto terug. Vervolgens mail gestuurd naar Easyjet en na twee maanden een nietszeggende reactie.
Nooit meer Easyjet voor mij.

Franker | 17-08-18 | 14:11 | + 3 -

FW Ta-183 Huckebein | 17-08-18 | 13:47
Ah, dat is een kant van KLM die ik niet zie, wel interessant overigens. Als consument en niet-piloot vind ik KLM een stuk sympathieker overkomen dan de meeste budgetvliegers.

Franker | 17-08-18 | 14:11 |
Dat heb ik dus ook vaker gehoord. Nee liever iets extra betalen dan met die vliegende bussen van Easyjet/Ryanair

Albasalix | 17-08-18 | 14:52 | + 0 -

@FW Ta-183 Huckebein | 17-08-18 | 13:47 - In vergelijking klopt reden 2 misschien deels, maar de andere kant van die medaille is dat veel maatschappijen direct "pilot error" roepen om hun procedures maar niet te hoeven herzien.

Huisregelneef_III | 18-08-18 | 21:32 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

"Het KLM offensief begint nu op te vallen. Ze beginnen zo ongeveer een Israel status te krijgen. Er heeft een vliegtuig vertraging en gelijk dikke stukken op internet. Waar waren de stukken toen RyanAir aan het staken was. Waar waren de foto's van vol met veldbedjes.
RyanAir heeft dit jaar al 20 dagen gestaakt en dat leverde niet meer dan een 1 kolommertje rechtsonderaan de linkerbladzijde op.

En nu is er een defect aan een vliegtuig van KLM en het is meteen alsof je met Kamikaze airlines vliegt.

Het lijkt wel of EasyJet en Ryanair met geld aan het rondstrooien zijn om KLM zwart te maken. De Vakbonden springen er wel heel gretig op in. Het is niet de eerste keer dat de bondsbestuurders tonnen betaald krijgen om een bedrijf moedwillig kapot te staken.
(Vraag maar aan Erik Breukink, het falimiebedrijf Gazelle fietsen werd toen ook doelbewust kapot gemaakt door de NVV/FNV omdat de bondsbestuurders daar centjes voor kregen)"
Nietwaar, reaguurder Haberdoebas?

www.daskapital.nl/5151646/ryanair-het...

kapotte_stofzuiger | 17-08-18 | 11:59 | 1 | + 8 -

Die jongens zien gewoon hun kans. Wat Israël er mee te maken heeft is me niet duidelijk.
In de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw kregen mensen gewoon 2 of 3 procent loonsverhoging in verband met inflatie en dergelijke. Tegenwoordig zeggen werkgevers val maar dood of wordt ZZ`er. Dat terwijl de overheid om de inflatie maar aan te jagen de belasting op het lage tarief maar omhoog gooit, of de woonlasten steeds verder laat stijgen.
Een kind ziet het fout gaan.

Mr.Crowley | 17-08-18 | 12:11 | + 8 -

Vroeger was piloot een ambacht met kunde en aanzien. De ijdele piloten liepen rond in hun pilotenpakken en mooie stewardessen moesten ze van ze afslaan. Het salaris was enorm en je kon al met je 54ste met pensioen.

Tegenwoordig is een piloot niet anders dan een trambestuurder die passagiers door de lucht van A naar B brengt. Hij taxied zijn vliegtuig naar de lanceerbaan, brengt het vleigtuig in de lucht. Dan neemt de computer het over. Vlak voor de landing neemt de piloot de besturing weer over en zet de kist aan grond en begeleid het naar de pier.
Meer is het niet meer.

Bij een simpeler beroep horen ook mindere revenuen. Deze job kun je makkelijk tot je 65ste doen. Het salaris kan ook een stuk minder. Alleen is het in de hoofden van de piloten nog niet aangepast.

Haberdoebas | 17-08-18 | 11:59 | 1 | + 20 -

Inderdaad, eigenlijk een soort veredelde touringcarchauffeur. Met dat verschil dat bij een piloot bijna alles door de computer wordt gedaan en de chauffeur met veel meer onverwachte situaties moet omgaan (Het wegverkeer kent veel meer spelers en geen verkeersleiding).

Franker | 17-08-18 | 12:27 | + 0 -

Zijn er nou geen andere manieren dan staken? Altijd maar over de rug van de klant. Ik denk dan aan gericht de directie plagen. De CEO gijzelen, kauwgum in het slot van de kluis van de CFO, ransomeware op de PC van de directiesecretaresse, toiletten op slot draaien en al het toiletpapier mee naar huis nemen. Of geen uniform dragen maar allemaal een clouwnspak in de kleuren van de franse vlag. De vliegtuigen overlatexen in het oranje of een willekeurig kleur van de concurrent. De mogelijkheden zijn legio, laat de creativiteit zegevieren. Maar niet over de rug van de klant aub.

gepast_betalen | 17-08-18 | 11:40 | 3 | + 11 -

Er is wereldwijd een pilotentekort en dat weten die piloten heel goed. Als de werkdruk echt te hoog is, is daar op korte termijn geen oplossing voor. Dan heeft staken weinig zin. Maar wat willen ze dan echt? Een hoger salaris, waarbij staken een effectief middel kan zijn om het doel te bereiken. Zeker met een tekort aan piloten.

mona | 17-08-18 | 12:50 | + 3 -

De vliegmaatschappijen hadden hier allang op moeten anticiperen door de vliegtuigbouwers te dwingen zelfvliegende vliegtuigen te ontwerpen.

Dat het dan nog niet mag vanwege antieke regelgeving, ok. Maar zodra die horde genomen is: autonoom-'schakelaar' om en vliegen maar.

Poekieman | 17-08-18 | 13:28 | + -2 -

Nee, want als je in Nederland de CEO gijzelt komt de politie wel direct in actie en blijven ze niet buiten de deur wachten op versterking. Ludieke acties zijn leuk om aandacht bij het brede publiek te krijgen, maar een directie dwing je daarmee niet op de knieën, en dat is inmiddels wel nodig. Het moet echt heel erg veel pijn doen voordat het ego van de directeur eindelijk ondergeschikt wordt gemaakt aan de toekomst van het personeel.

Huisregelneef_III | 18-08-18 | 21:28 | + 0 -

Deadmeat !! Uiteindelijk legt de Holding het loodje

....... de piloten zitten in het spanningsveld van: A- Er zoveel mogelijk uit te trekken, B- Dit zo lang mogelijk vol te houden.

Ervaringsdeskundige | 17-08-18 | 11:36 | + 5 -

Succes met staken. Ik denk dat zij na de staking alles voor elkaar hebben gekregen en veel betere arbeidsvoorwaarden gekregen hebben. ::))) ohh ik was een beetje cynisch... sorry.

Bello de Hond | 17-08-18 | 11:30 | + -1 -

Wat is dat altijd voor gezeik over het eten aan boord van vliegtuigen? Het is een snelle magnetronhap. Logisch. Een vliegtuig is geen restaurant en stewardessen zijn geen koks.

Poekieman | 17-08-18 | 11:30 | 4 | + 10 -

Zijn mensen die nog nooit business gevlogen hebben met een fatsoenlijke maatschappij.

TheEgg | 17-08-18 | 11:51 | + 1 -

Mij hoor je niet zeiken. Als ik KLM vlieg dan neem ik een speciale maaltijd: Hindoe vegetarisch. Heerlijk smaakvol en je hebt hem het eerste, kan je daarna lekker onderuit zakken. Ik ben geen vegetariër, maar hoef niet perse elke maaltijd vlees.

Gele Beer | 17-08-18 | 15:53 | + 2 -

De mensen die het eten maar niets vinden nemen nog wel eens een aantal zakken chip mee voor onderweg ....... ik ken ze ;-)

Ervaringsdeskundige | 17-08-18 | 16:00 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Grafieken met op de Y-as geen nulpunt (dus willekeurig gekozen schaal): altijd - veel ...

libertat | 17-08-18 | 11:18 | 3 | + 6 -

Ja maar dan ziet het er niet zo dramatisch uit en kan je er geen topic over maken.

2voor12 | 17-08-18 | 11:40 | + 0 -

Ligt aan het doel van de grafiek. De grafiek hierboven is bedoeld om de koers per uur te kunnen bekijken voor financiële mensen en niet bedoeld om indruk te maken op het Nederlandse volk. Je kunt dan wel een schaal van 0 -10 gebruiken, maar dan zie je een klein verticaal streepje en daarna een horizontale lijn of je krijgt een schermvullende grafiek te zien.

Bytemaster | 17-08-18 | 11:54 | + 2 -

Er staat duidelijk bij dat het verlies 3,07 procent is. Overduidelijk niet misleidend.

Huisregelneef_III | 18-08-18 | 21:25 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken