Zondebok voor rampbrug Genua is gevonden: aandeel Atlantia dondert in elkaar

Als er een ramp gebeurt, dan is het naast het zoeken naar overlevenden ook zaak om snel een hoofdschuldige te vinden. En dus waren vertegenwoordigers van de Italiaanse regering er als de kippen bij nadat Morandi-brug in Genua om te gaan vingerwijzen. De Italiaanse minister van Binnenlandse Zaken Matteo Salvini en zijn collega-minister van Bruggen Danilo Toninelli (met een tirade op Facebook) richtten hun pijlen (naast Europa en het strenge begrotingsbeleid) op Autostrade per l’Italia, onderdeel van wegbeheerder Atlantia. Autostrade heeft zo ongeveer de helft van het wegennet in Italië onder beheer, waaronder de A10 waar de Morandi-brug deel van uitmaakt.In plaats van de inkomsten uit de tolweg A10 te besteden aan onderhoud, heeft Autostrade alles in de eigen zak gestoken, riepen ze. En als Autostrade niet doet wat het moet doen, dan doen wij het wel. Hoewel Autostrade de verantwoordelijkheid weigert op zich te nemen, komt nu wel diens concessie voor de A10 in gevaar en kunnen er ook boetes volgen. In de blogpost van Toninelli gaat het om €150 miljoen. Ook nog goed om te weten: Atlantia, met als grootste aandeelhouder de Benetton-familie, (van de kledingmerken United Colors of Benetton en Sisley) dankte meer dan tweederde van de inkomsten vorig jaar aan de Italiaanse snelwegen. Geen wonder dus dat Atlantia vanochtend met een winstwaarschuwing kwam, door het mogelijke verlies van de concessie. En wat gebeurt er dan met het aandeel Atlantia, dat genoteerd staat op de beurs in Milaan? Dat stort net zo hard in elkaar als die brug natuurlijk. Afgelopen dinsdag - woensdag was de beurs dicht door een katholieke feestdag - 5,4 procent en werden tegelijkertijd massaal obligaties van Atlantia en Autostrade gedumpt. Vandaag ziet u dat op de ingeslagen weg (sorry) wordt voortgegaan. Het aandeel zakte op moment van schrijven zo'n 24% waarmee zo'n €4.6 miljard is verdampt. Kun je een prima brug van bouwen. 

Reaguursels

Inloggen

Er wordt gezegd dat er duizenden bruggen erg slecht zijn.
Wie gaat dit betalen, de Italianen zelf? Of gaat Europa de beurs trekken?

Damoos | 16-08-18 | 17:39 | 2 | + 2 -

EU, maar alleen als er een EU-bobo een huisje heeft gekocht in de buurt.

K. Letskoek | 16-08-18 | 18:47 | + 1 -

EU. Natuurlijk.. Italie is al falliet

snars | 16-08-18 | 20:08 | + 1 -

Atlantia is PER DEFINITIE verantwoordelijk! Misschien niet SCHULDIG, maar wel altijd VERANTWOORDELIJK. Het kan niet zo zijn dat je WEL de brugbeheerder bent, maar als het fout gaat dat je dan naar een ander wijst...
Salvini heeft het niet over schuldig, die vraag moet nog worden uitgezocht. Wel over verantwoordelijk en als je handtekening onder het beheers contract hebt gezet heeft dat OOK consequenties...

ZwarteDag | 16-08-18 | 16:13 | + 4 -

Gooien we de houderschapsbelasting in Nederland gewoon met een paar tientjes omhoog om zo de wegen en bruggen in Italië te renoveren.
Ik zie het Rutte nog doen ook.

2voor12 | 16-08-18 | 14:05 | + 8 -

Waar men normaal na een ramp een groot onderzoek start, heeft de Italiaanse regering schijnbaar zulke onderzoeken niet nodig. Ik hoorde ook. Dat is bijzonder. Zag ook ergens dat het bekend was dat de brug zwaar werd belast en dat er plannen waren om de brug door de aanleg van een alternatieve route te ontlasten. Alleen heeft de huidige regeringspartij, De Vijfsterrenbeweging zich hier zwaar tegen verzet, waardoor dit niet is doorgegaan.

Hoppa_hop | 16-08-18 | 13:06 | + -2 -

Typisch knoflookland.
Eerste dat de overheid doet is populistisch gelul over wie de schuld moet krijgen.
Maar hoe je het ook wendt of keert, die brug stond in Italië. En in Italië is de Italiaanse overheid de hoogste baas. Het feit dat dit ongeluk is gebeurd betekent dat de Italiaanse overheid er niet voor heeft gezorgd dat daar een veilige brug stond. Het is dan ook van de gekke om als eindverantwoordelijke te beginnen met brullen voordat je precies weet wie wat fout heeft gedaan... onder jouw bewind.

two ball cane | 16-08-18 | 12:22 | 1 | + 4 -

Probleem is dat 'de overheid' niemand is. Geen skin in the game dus.

Zetten de Romeinen bij het in gebruik nemen van een aquaduct de bouwmeester er niet onder? Dat is skin in the game. Die aquaducten staan er grotendeels nog steeds.

Poekieman | 16-08-18 | 16:20 | + 7 -

Toch vind ik dat geroeptoeter van de minister niet helemaal fair. Op dit moment ben ik in Italië, en als je ziet in welke staat de meeste viaducten verkeerd verbaast het me dat het niet eerder is gebeurd. Overal is betonrot te zien door slechte bouwmethode. En nergens word onderhoud gepleegd. Vooral dat laatste is een groot probleem hier. Overal bruggen en tunnels zelfs op de meest onlogische plaatsen, maar na verloop van tijd ziet het er allemaal uit als een platgebrand dorp. Vooral in het zuiden die je dat sterk. Laten we hopen dat hiermee de ogen geopend worden, om erger te voorkomen.

Chocopinda | 16-08-18 | 11:33 | 6 | + 7 -

@Bytemaster, met mijn bouwtechnische achtergrond kan ik er wel het èèn en ander over zeggen. Mocht je niet overtuigd zijn moet je zelf maar googlen op betonrot. Hiervoor hoef je geen specialist te zijn om aan de buitenkant te constateren dat dit negatief is voor de constructie.
@ GekkeX je hebt gelijk. Hierover zijn al aardig wat verhalen bekend.
Toch is het zorgwekkend in welke staat de Italiaanse infrastructuur verkeerd. Er zijn miljarden nodig om dit te gaan herstellen, maar ik vrees dat door de economische toestand dit niet gaat gebeuren.

Chocopinda | 16-08-18 | 12:33 | + 6 -

Mooi om te horen dat je een bouwtechnische achtergrond hebt @chocopinda. Maar denk dat je dan niet voor je beurt zou spreken. Er zijn in NL genoeg bruggen met roestvorming bij beton of staal. Daarbij hoeft een brug echt niet direct gevaarlijk te zijn c.q. in te storten.

Titia Heidekonijn | 16-08-18 | 14:13 | + -2 -

In een Noordelijke stad is een paar jaar terug een gloednieuw viaduct versterkt een jaar na de bouw omdat er al haarscheurtjes in zaten.
En wat te denken van de balkons, ook bij nieuwe flats, waarvan talloze vroegtijdig worden vervangen. In Leeuwarden omdat ze met 4 man en ee krat bier naar beneden lazerden.

Raider Twix | 16-08-18 | 14:23 | + 2 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Vlak onder de brug, of wat er nog van overblijft, ligt een grote fabriek van Ansaldobreda. Nog iemand een Fyra met 50% korting?

Nonkel Frituur | 16-08-18 | 11:16 | 1 | + 9 -

Wel druk onder die brug daar. Er ligt ook al een woonwijk die blijkbaar geheel moet worden afgebroken om het gevaarte te slopen.

Zatkniss | 16-08-18 | 12:25 | + 2 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken