Slechte timing. Elon Musk stuurt shortseller en hedgefondsbaas 'short shorts'



Het is al bijna een halve werkdag stil rond Elon Musk en de mogelijke beurs-exit en alle beslommeringen daaromtrent en dat moeten we niet willen. U weet dat Musk een boedhekel heeft aan shortsellers, waardoor de aankondiging van Musk en de mogelijk strafbare gevolgen daarvan ook gezien werd als een poging om de shorters een hak te zetten. Mocht dat echt de bedoeling zijn geweest, dan heeft dat uiteindelijk weinig opgeleverd. De tweets van Musk hebben geen run op $TSLA veroorzaakt, meldt Bloomberg dan ook vandaag. 'Despite publication of a buyout target more than 10 percent above prevailing market prices, bearish contracts have seen greater demand in the aftermath. Implied volatility for puts betting on a 10 percent decline in the stock over the next three months, a measure of options cost, is 13.6 points wider than comparable calls, the widest gap on record.' Als dat niet werkt, dan kun je ook nog op de ludieke tour gaan. Bekend Tesla-criticus en hedgefondsbaas David Einhorn meldt daarom vandaag dat hij zijn korte broeken (short shorts dus) die Musk hem vorige week beloofde op te sturen inmiddels binnen heeft. Dat was vorige week nog leuk, want toen deed Einhorn zijn beklag over de shortpositie op Tesla-aandelen die hij heeft via zijn hedgefonds. Dat fonds heeft hem veel geld gekost, met Tesla als de op één na grootste boosdoener. Toen kon Musk nog schamperen en lachen, maar inmiddels heeft de baas van Tesla zich in een lastige positie getwitterd. De Amerikaanse Securities and Exchange Commission wacht op meer informatie, net als Tesla's raad van bestuur Musk heeft Musk gevraagd om zichzelf even terug te trekken terwijl er gekeken wordt naar de mogelijkheden van een beursvertrek. Het is nog wachten op die 'zekergestelde' $420 per aandeel. De koers van $TSLA noteert op moment van schrijven zo'n $350. Altijd uitkijken met grapjes, want wie het laatst lacht, lacht het best. 

Reaguursels

Inloggen

Als je in een tent je prductie moet "redden", is opstappen wel een optie.
Het is continue "management by joke or stunt".
Voor een clown ga je naar het circus, niet naar de beurs.

Raider Twix | 10-08-18 | 19:10 | + 0 -

"Tesla's raad van bestuur Musk heeft Musk gevraagd om zichzelf even terug te trekken" is een creatieve vertaling van DK. Als Tesla over een maand of 4(?) private is dan zou dat natuurlijk wel een mooi moment voor Elon zijn om meer tijd aan SpaceX te besteden, want op de economie van Mars kan DK echt hun fantasie de vrije loop laten.

W_F | 10-08-18 | 19:23 | + 0 -

En hoe zou jij dan ineens een derde productie lijn opzetten? Weet je hoe lang het duur voordat er daadwerkelijk een fabriek staat? Mercedes en Volkswagen hebben de grootste moeite om hun voertuigen WLTP goedgekeurd te krijgen. En die wet ligt er al sinds 2016.. Traditionele fabrikanten kunnen gewoon niet inspringen op de actualiteit, want elke verandering bij hun duurt jaren.

Zomer 2017 had Tesla moeten beginnen met de productie van de Model 3 middels vrijwel volledig geautomatiseerde robots. Dat bleek echter voor veel problemen te zorgen, dus in minder dan een jaar weet Tesla de productie om te zetten van bijna volledig automatisch, naar hand gebouwd. Het lukt Mercedes nog niet eens om een bestaande Vito binnen 18 maanden opnieuw gekeurd te krijgen voor de WLTP. Tesla daarin tegen heeft al de ratings voor al zijn modellen. Daarbij traditionele fabrikanten hebben ongeveer 5 jaar nodig om een model van de tekentafel naar productie te krijgen. Musk is met de Model 3 net 3 jaar bezig. De problemen welke Tesla nu tegen komt, zijn in 2020 allang opgelost. Even ter vergelijking: Nissan bouwt 50.000 leafs per jaar, GM komt ook niet verder dan 50.000 Bolts. Tesla zit dit jaar al over de 80.000 gefabriceerde EV's met slechts 1 fabriek. Maar het is nog steeds een beetje houwtje touwtje, wanu nu de productie op gang komt, is er te weinig capaciteit bij de paint boots.

Echter is het wel het 'out of the box' denken van Musk, waarom Tesla en SpaceX slagen, waar anderen falen..

TuurlijkNiet | 10-08-18 | 23:10 | + -3 -

Want zeg eens eerlijk: Hoe vaak heb jij niet gelezen dat een fabrikant met een Tesla killer komt? Waar zijn die killers dan? Volkswagen, BMW en Mercedes werken nog voornamelijk met proof of concepts van Bosch waar ze een eigen logo op plakken.. Volkswagen is voorlopig de enige Duitse fabrikant welke bezig met de bouw van een accu fabriek. Belangrijk als je serieuze aantallen EV's wilt gaan produceren. Vraag maar aan Nissan. De Leaf productie wordt nu opgehouden omdat Nissan onvoldoende accu's kan produceren. De accu's van AESC (joint venture van Nissan en NEC) bevatten nog steeds erg veel Kobalt en Kobalt is slechts beperkt leverbaar. Tesla gebruikt momenteel 50% minder kobalt per Kwh dan AESC en daarom kan SolarCity gewoon door blijven gaan met de productie van Kobalt. Ook heeft SolarCity (onderdeel van Tesla) meerdere Kobalt leveranciers..

TuurlijkNiet | 10-08-18 | 23:18 | + -3 -

REAGEER OOK