Grutjes! De Duitse Autobahn staat op instorten!

En U mag lekker filerijden
En U mag lekker filerijden

Brengt u deze zomer door in Duitsland, de Alpenlanden, Italië of daar voorbij? Dan zal het nodige fileleed u niet bespaard zijn gebleven. U dacht dat die goeie ouwe Duitse Autobahn garant stond voor lekker doorknallen zonder snelheidslimiet, doch nein! Het is Stau wat de klok slaat, met dank aan een schier oneindige hoeveelheid baustellen langs de Duitse snelwegen. Wat is er gebeurd met die Duitse degelijkheid en Pünktlichkeit? Nou, die blijken nogal tegen te vallen. U kent het heerlijke faalproject van Berlin Brandenburg Airport (BER) (in Berlijn grapt men: de hele stad afbreken en weer opbouwen naast een bestaand vliegveld is goedkoper dan BER afmaken). Maar met de staat van de Autobahn is het niet veel beter gesteld. De treurige realiteit achter het filerijden is dat het Duitse snelwegenstelsel zowat op instorten staat. Experts verwachten zelfs dat als er niet snel iets gebeurt, steden als Hamburg en Frankfurt am Main in de komende jaren zo goed als onbereikbaar worden. Wat is er loos? 

Om eerst een populaire mythe door te prikken: Adolf Hitler was NIET de grondlegger van de Autobahn. Begin jaren dertig was de latere bondskanselier Konrad Adenauer als burgemeester van Keulen verantwoordelijk voor het eerste stuk autosnelweg van Duitsland, tussen Keulen en Bonn. Pas later pakte Hitler door met bouwen, al werd er toen de Tweede Wereldoorlog eenmaal was uitgebroken weinig bijgebouwd. De nazi’s lieten zo’n 3000 kilometer snelweg na, waarvan een groot deel door de geallieerden werd kapotgeschoten. Pas na de Tweede Wereldoorlog werd echt vaart gemaakt en groeide het aantal kilometers Autobahn door tot 13.000 nu. Daarmee heeft Duitsland het op drie na langste snelwegnetwerk ter wereld, achter China, de VS en Spanje. 

Betonrot

Probleem van die snelle expansie was alleen dat daardoor weinig werd geïnvesteerd in onderhoud. Met name na de Duitse eenwording ging veel geld naar nieuwe wegen in de voormalige DDR. Onderhoud aan het al bestaande West-Duitse snelwegnetwerk werd verzaakt. Het gevolg: wegen vol gaten en afbrokkelende bruggen. In de ranglijst van meest competitieve landen van het World Economic Forum stond Duitsland in 2010 (pdf) op het onderdeel infrastructuur nog op de tweede plaats. Dit jaar (pdf) is het land op dat vlak afgezakt naar de tiende plaats. Er worden verschillende oorzaken genoemd voor het langzaam uit elkaar vallen van de snelwegen. Zo zou er op veel plekken asfalt en beton van slechte kwaliteit zijn gebruikt. Bij sommige bruggen zou al na tien jaar betonrot zijn geconstateerd, terwijl ze toch decennialang mee zouden moeten kunnen. Ook zijn op sommige stukken snelweg te weinig lagen asfalt gebruikt, weet het faculteitsmagazine van de Groningse studenten spatial science te melden

Omrijden

Het resultaat laat zich raden: Staubildung des doods, zoals uit bovenstaande statistiek (bron) van de Duitse ANWB blijkt. Voor vrachtverkeer is de ellende nog groter. Sommige bruggen verkeren in een dusdanig slechte staat dat ze dicht zijn voor zwaar verkeer. Trucks die over de Rijnbrug bij Leverkusen willen bijvoorbeeld, moeten maar omrijden. In Noord-Duitsland moesten sommige zware vrachtwagens 250 kilometer omrijden via Denemarken omdat een brug over het Noord- Oostzeeknaal te gammel is voor zware transporten. Dat zulks weinig bevorderlijk is voor de economie spreekt voor zich.

Rode lap op stier

Ook de Duitsers zelf worden er ondertussen behoorlijk chagrijnig van. In die Welt klagen automobilisten dat het lijkt of wegwerkzaamheden steeds langer duren. De oorzaak volgens een aangehaalde expert is bezuinigingsdrift, of Rotstift-Politik, zoals de Duitsers het zo mooi noemen. Er is bezuinigd op afdelingen die wegen onderhouden. In plaats daarvan kwam beleid dat meer kansen moest bieden aan het midden- en kleinbedrijf om mee te profiteren van opdrachten in het wegenonderhoud. Supersympathiek natuurlijk, maar het gevolg is dat met al die losse onderaannemers er geen fatsoenlijke planning meer is te maken. Wat je krijgt is dat de firma Müller al is langs geweest om de wegafzetting neer te zetten, terwijl asfalteerder Schmidt pas weken later langskomt met de stoomwals. U rijdt dan met uw pkw langs kilometers pionnetjes waarachter niets gebeurt. Hoeven wij u niet uit te leggen dat dit op de gemiddelde automobilist dezelfde uitwerking heeft als een rode vlag op een stier.

Deltaplan

Tel daarbij op bestuurlijk gedoe tussen verschillende overheidslagen. Sommige snelwegen zijn in beheer bij de deelstaten, andere worden onderhouden door de landelijke overheid, en in de afstemming loopt het nog wel eens mis. De bondsregering in Berlijn heeft vorig jaar een deltaplan opgesteld dat ervoor moet zorgen dat in 2030 de infrastructuur weer op orde is. Mag wat kosten: zo’n 270 miljard euro. Probleem ook hierbij is weer dat er te weinig vakmensen zijn om al het werk uit te voeren.  

Wie gaat dat betalen?

Om de kosten te beteugelen wordt nagedacht over privatisering van een deel van de wegen. Ook zijn er nog altijd plannen voor invoering van tol op de Autobahn, maar die zijn op de lange baan (2020) geschoven.  Andere landen, waaronder Nederland, voeren bovendien een rechtszaak tegen het invoeren van een tolheffing die buitenlandse automobilisten zou benadelen.  En anders is er altijd nog de EU die wil helpen, met een frappant argument waarmee we toch weer terugkeren naar de begindagen van de Autobahn. Als de Russen komen, dan moeten we wel snel pantservoertuigen naar het oosten kunnen krijgen, en dus wil Brussel best met wat miljarden schuiven om de Duitse snelwegen op te lappen. Is er toch oorlog nodig om die goeie ouwe Autobahn weer op te pimpen. Mocht u nog oostwaarts reizen, een overzicht van alle Baustellen vindt u bij de Duitse ANWB.

Fotobijschrift: Vorig jaar stortte een deel van de A20 in Noord-Duitsland compleet in. De oorzaak is vermoedelijk een verkeerde fundering voor het bouwen op veengrond.

Reaguursels

Inloggen

Die laatste alinea is helemaal een mop. Geld uit Brussel voor als de Russen komen. Ten eerste kijken de Russen wel uit, hebben weinig interesse in het half failliete Europa. Ze hebben trouwens nooit een echte aanvalsoorlog gevoerd. Maar mochten ze toch willen komen, dan maakt een goed wegennet hun komst alleen maar makkelijker.

Mijn klomp breekt | 13-08-18 | 10:57 | + 1 -

Gisteren terug van 1300 km en gaat prima als je geen haast hebt: boottrailer erachter en tanken/plassen/slapen paar kilometer van de snelweg en zo je vakantie leuk houden.
Socialisten hebben nu eenmaal linkse hobbies, democratisch gekozen enzo.
Met de motor rijd ik ook door naar het oosten, tijden veranderen maar politici en stemvee niet.

28 | 13-08-18 | 10:49 | + 0 -

Rij al 40 jaar door geheel Duitsland en ben vol verwondering. In voormalig Oost-Duitsland heeft men werkelijk alle wegen vernieuwd en nieuwe autobahnen aangelegd. In West-Duitsland heeft men vluchtstroken aangelegd en in- en uitvoegstroken aangelegd bij de klaverbladen. West- Duitsland is achtergebleven....

Ulle Ruttelflut | 13-08-18 | 10:02 | + 0 -

Ik rijd altijd over Frankrijk naar Zwitserland. (Bijna) nooit een groot onderhoud en toch perfect asfalt. Hoe doen ze dat toch?

Pimp my Voortuin | 13-08-18 | 07:50 | 1 | + 0 -

De snelwegen zijn daar in handen van commerciele ondernemingen, tolmaatschappijen. Voorbeeld: ''Autoroutes du Sud de la France (ASF) is een grote private wegbeheerder in het zuiden en zuidwesten van Frankrijk.
ASF heeft een concessie die loopt tot en met 31 december 2032 voor de bouw en het onderhoud van een autosnelwegennet met een lengte 2484 kilometer. In ruil daarvoor mag ASF tolheffen.
In 1994 heeft ASF tolwegexploitant Escota overgenomen. Escota (Société des Autoroutes Estérel, Côte d’Azur, Provence, Alpes) heeft een concessie voor het onderhoud van 459 kilometer autosnelweg in het zuidoosten van Frankrijk. Deze concessie loopt tot 31 december 2026. Bron Wikipedia

ASF is voor 73,3% eigendom van de Franse onderneming VINCI. 23,9% van de aandelen is vrij verhandelbaar op Euronext Parijs. Voorheen was de Franse Staat voor 50,3% eigenaar van ASF, maar zij heeft haar aandeel in 2006 aan VINCI verkocht. Het bedrijf heeft bijna 8200 mensen in dienst. In 2011 behaalde ASF een omzet van 4 miljard euro.''

theo-is-dood | 13-08-18 | 13:47 | + 0 -

Ik werk al 7 jaar in Duitsland en erger me al 7 jaar aan de inefficiente benadering van de Duitse wegenbouw.
Het woord "Baustelle" doet me direct huiveren.
Geen continu diensten, wegen worden lang voor het werk begint al afgezet.
Een provinciale weg vlak bij mij is 7 maanden volkomen dicht geweest voor 3km asfalt vernieuwing en vangrail plaatsing.

Gerf | 12-08-18 | 20:42 | 1 | + 5 -

STAU, dan begin ik te huiveren. Want die is zelden in een kwartiertje gepiept.
VOLLSPERRUNG! Bijna een nachtmerrie.
Het Duits heeft veel mooie woorden; maar ook veel woorden die angstaanjagend zijn. Merkwaardig land.

marjen | 13-08-18 | 03:44 | + -1 -

Wir fahr'n fahr'n fahr'n auf der autobahn
Vor uns liegt ein weites tal
Die sonne scheint mit glitzerstrahl
Die fahrbahn ist ein graues band

Weisse streifen, gruener rand
Jetzt schalten wir das radio an
Aus dem lautsprecher klingt es dann
Wir fahr'n auf der autobahn

Op de hoes ziek ik een 2*2 baans autobahn met daarop 1 zwarte mercedes en een witte kever.

Das war einmal, zoveel is wel duidelijk.

Poekieman | 12-08-18 | 19:40 | + 3 -

Merkel is nog heel erg druk met het shaffen van de gelukszoekers en het omvolken dan blijft er wat minder over voor wegenonderhoud .
Komend weekend richting denemarken voor de sfeer maar rekening houden met een hele zooi baustellen

likdoorn | 12-08-18 | 18:28 | + 7 -

Dat hele kut einde van de loude oorlog heeft ons en de duitsers bijna niks opgeleverd, de west duitsers moesten een flinke tiet geld investeren in die ost provincieen, en daarna in zuid europa vanwege de euro, ja dan blijft er geen geld meer over om het wegennet in de west te onderhouden cq uit te breiden. Want buiten het wegennet ligt ook defensie daar op apegapen

Umberto die trotzoni | 12-08-18 | 17:49 | + 11 -

Probleem is allereerst dat de bedrijven die aan de autobahn werken (qua onderhoud/reparaties) in principe alleen de staatsbedrijven zijn: dus wordt er slechts 5 dagen/week gewerkt, en dan alleen tijdens kantooruren.
Vervolgens wordt in bv NL een weekend een weg afgesloten en wordt het werk dus ook avond/nacht/za/zo gedaan; maandagmorgen alles klaar. In Duitsland zet men 5 km weg af, alles over smalle sporen aan de andere kant van de vangrail, en trekt men er een jaar of zo voor uit....
Ik rij al 35 jaar veel naar Polen (meestal is dat dus Osnabrück, Bad Oeynhausen, Hannover, Magdeburg, Berlin, Frankfurt a/d Oder) en heb de verslechtering dus aan den lijve ondervonden. En dus ook de explosieve toename v/h O-Europese vrachtverkeer. Wegen zijn dan wel een beetje verbreed (Mariënborn-Berlin was vroeger slechts 2x2 rijstroken, nu dan 2x3) maar het was en is onvoldoende.
Enige oplossing: verkeersinfo in de gaten houden (ivm de vele crashes op de A2) en 's nachts rijden. Dan valt het nog een beetje mee.

FW Ta-183 Huckebein | 12-08-18 | 16:02 | + 3 -

Nog mooier: sommige wegen worden (fors) mede gefinancierd door het NL bedrijfsleven.
Zoals de A31 die van Emden naar het Ruhr gebied loopt. Die aanleg is mede betaald door het Noordelijk bedrijfsleven. Vooral transportbedrijven. En als dank mogen die nu dan ook nog maut betalen.
Ook aan de aanleg van de weg Emmen-Oldenburg (B213) zal weer aan worden meebetaald door Nederland.

Hunebedbouwer | 12-08-18 | 16:01 | 2 | + 3 -

Omdat het simpelweg voordeel oplevert. Niet ideaal wellicht om het zo dan maar te moeten doen, maar wel vrijwillig.

Buerman | 12-08-18 | 17:44 | + 0 -

Dat was dan ook een stuk goedkoper dan door Nederlands grondgebied een vergelijkbare snelweg aan te leggen. En je mocht/mag er direct hard doorsjezen...

Mauguio | 12-08-18 | 18:27 | + 0 -

Het verval is overigens al ingezet tijdens Schröder-era, onder Merkel in een stroomversnelling geraakt. Duitsland vind men zichzelf nogal toll en haalt men snel de neus op voor ideeën van buitenaf. Duitsers trekken snel hun neus op voor anders (vrij denkenden). Ze zijn erg conservatief en hebben blind geloof dat hun producten alijd besser zijn. Ze moeten het probleem dan ook maar zelf klaren.

AttoMelani | 12-08-18 | 15:28 | + 5 -

Agelopen maandag ben ik langs Hannover gereden. Ik heb medelijden gekregen met de vrachtwagen chauffeurs. 10tallen kms file met alleen vrachtwagens die alleen van de rechterbaan gebruik mogen maken.
Ik kon dan nog een beetje rijden langs alle onbemande bouwstelles, maar die chauffeurs konden elke keer in de volgend vrachtwagen file aansluiten.
Ik rij nu 35 jaar auto, waarvan 20 jaar in de detachering, maar dit was het slechtste dat ik ooit gezien heb

watergeus | 12-08-18 | 15:25 | + 2 -

Vorig jaar vakantie geweest naar Italië. Gereisd via Luxemburg Straatsburg Mulhouse/ Basel. Ideaal, nog geen 40 euro tol in Frankrijk v.v.. Alleen een kostbaar vignet in Zwitserland (als je maar 1X per jaar gebruik maakt). Maar toch, geen enkele file gehad. Vrijdagavond om 18.00 er heen gereden en zondagmorgen om 9.00 terug. Behalve het mooie landschap om je heen, ook veel beter en verzorgd wegdek itt Duitsland. Rond hemelvaart dit jaar naar Harzgebirge geweest in Oost-Duitsland. Opvallend dat de wegen in Oost wel nog te pruimen zijn. Voorbij de grens in West de absolute horror.

AttoMelani | 12-08-18 | 15:15 | 1 | + 2 -

Ziet u het verband? Tol versus gratis. Waarom moeten buitenlanders in DE gratis rijden? Schnell die Maut einführen.

Zatkniss | 13-08-18 | 09:42 | + 0 -

Ooit autovakantie Italië gedaan, via Duitsland heen, maar via Frankrijk terug, heerlijk die terugreis! Ik bekeek de autokaart van de ANWB, Frankrijk was nagenoeg baustelle vrij. Mooier uitzicht ook nog.

Analia von Solmsch | 12-08-18 | 14:55 | 1 | + 3 -

Veelal dankzij die private bedrijven die de peages aldaar runnen.... of ben je binnen 10 minuten een andere mening toegedaan?

Buerman | 12-08-18 | 16:27 | + 0 -

Duitsland krijgt al jaren op z'n flikker van de OESO en dat soort clubjes omdat de overheidsbestedingen te laag zijn. Er is dus geen enkele reden om te gaan zoeken naar manieren om burgers en/of automobilisten extra geld uit de zak te kloppen of te wijzen naar deelstaten die de hand op de knip houden. De Bundesregierung moet de regie nemen en zelf de kosten dragen voor het onderhoud van de Autobahn.

Huisregelneef_III | 12-08-18 | 14:49 | + 3 -

Denkend aan privatisering zie ik eindeloze rijen directeuren, in masseratis met blauwe nummerborden over trambanen scheuren ...
Privatisering van nutsbedrijven lost niets op, leren wij niets van het verleden? Linksom of rechtsom: wegen kosten geld, ga daar geen geld uit peuren.

Analia von Solmsch | 12-08-18 | 14:46 | + 5 -

Ook de Raststätte zijn sterk verouderd. Aftandse en smerige parkeerplekken waar je je boterhammetje mag eten. De WC's op de Raststätte zonder tankgelegenheid zijn vaak zo smerig dat je vaak twijfelt om maar niet te gaan...
Daarnaast vindt er ook een levendige handel plaats in (schade)auto's en weet ik veel nog meer. Vroeger zag je nog wel eens politie op deze plekken. Al lang niet meer gezien.... De Duitse snelwegen zijn ingehaald door Frankrijk, Spanje en Italië.

Ipoba | 12-08-18 | 14:29 | 1 | + 9 -

Zeg Zwitsal, de eerste Raststätte zonder pomp met goede toiletten moet ik nog tegenkomen. Qua toiletnetheid kunnen wij nog veel leren van alle Sanifair toiletten bij de benzinepompen. De toiletten bij benzinepompen in Frankrijk heb ik altijd vies gevonden, om over Italië nog maar te zwijgen.

pibasso | 13-08-18 | 09:14 | + 1 -

Oorzaak is natuurlijk de klimaatverandering.

kweethetooknietbeter | 12-08-18 | 14:15 | 2 | + 8 -

Of de Russen.

Poekieman | 12-08-18 | 19:11 | + 1 -

Trump en Wilders

grom | 13-08-18 | 08:27 | + 0 -

Bad Oeynhausen, tussen Osnabruck en Hannover altijd al knelpunt, dus brug…..7 jaar bezig?
Ga al 10 jaar v zaken min 4x pj naar D. Stau veroorzaakt door ongelukken(vrachtauto's) is bijna elke dag aan de orde. Het aantal doden per dag ben ik kwijt maar vond het indrukwekkend.

ger1306 | 12-08-18 | 13:49 | 1 | + 3 -

Ken die plek. Onze anjer-prins komt er vandaan, trouwens. Het is een van de belangrijkste routes en toch wordt je door een provinciestadje geleid. Ik heb het nog nooit begrepen. Een goede kaart leidt je noordelijk langs deze bottleneck.

Fred Hartman | 13-08-18 | 03:54 | + 1 -

Bad Oeynhausen, tussen Osnabruck en Hannover altijd al knelpunt, dus brug…..7 jaar bezig?
Ga al 10 jaar v zaken min 4x pj naar D. Stau veroorzaakt door ongelukken(vrachtauto's) is bijna elke dag aan de orde. Het aantal doden per dag ben ik kwijt maar vond het indrukwekkend.

ger1306 | 12-08-18 | 13:48 | + 1 -

Belg zijnde kan ik dit topic misschien maar beter overslaan.

Nonkel Frituur | 12-08-18 | 13:34 | 1 | + 37 -

U zou ook de Duitsers kunnen adviseren hoe het NIET moet.
Bijvoorbeeld dat het geen goed idee is om Guy Verhofstadt model te laten staan voor een snelweg. U neemt dan beter Mark Rutte; mooi gelikte weg en je tuft er zo hard over heen dat je onderweg geen geitenpaadje kunt vinden.

Mauguio | 12-08-18 | 18:34 | + 1 -

Onderweg naar Zwitserland mijdt ik altijd het stuk autobahn tussen Karlsruhe en Basel: gewoon via Straatsburg rijden. Je kunt al eerder van die verrotte A61 af: volg bij Kreuzberg Mutterstadt de A65 ( die is nog wel in redelijke staat) richting Landau/Pfalz. Neem afrit Kandel Sud en volg de borden B9 Strasburg. Klein stukje (20 km) provinciale weg brengt je op de Franse A35 epn je rijdt tolvrij tot Basel. Weinig vrachtwagens en alleen bij Straatsburg is het wat drukker.

Brulboei_61SB | 12-08-18 | 13:25 | 3 | + 3 -

Inderdaad, die #*%@ 61!

Von Knarrenstein | 12-08-18 | 13:47 | + 0 -

Er is niet zoveel mis met de 61, alhoewel het geen biljartlaken is.

zeeman73 | 12-08-18 | 15:04 | + 0 -

Ik neem altijd de A61. Ok, het is een lelijke tweebaansweg waar de Vmax elke 200 meter verandert maar er staat nooit file, die staat op de A3.

Frits de Vriez | 13-08-18 | 00:13 | + -1 -

Zo’n 5 jaar geleden reed ik nog wel in 1 keer naar de alpenlanden of Italië, tegenwoordig boek ik altijd een tussenovernachting in zuid Duitsland. Zelfs in de randuren rijden heeft geen zin meer omdat dan met name oost Europese truckers bezit hebben genomen van de Autobahn. Daarbij is de sfeer rondom de rastattes op deze tijdstippen ronduit grimmig en de verkeerspolitie heb ik al jaren niet meer gezien op de autobahn.. En van de veelgeprezen Duitse autobahn zelf is weinig meer over, zo’n 15 jaar geleden was de A3 tussen Keulen en Frankfurt een fantastisch stuk asfalt en als je ziet hoe slecht dat wegdek nu geworden is. En dit van een land die de economische motor van Europa zou moeten zijn..

therealbraindump | 12-08-18 | 13:24 | + 8 -

Op weg naar Tsjechië maken we dankbaar gebruik van de nieuwe zesbaans Autobahnen in voormalig Oost Duitsland. Maar het kan nog veel erger. In Tsjechië is de snelweg D1 tussen Praag, Brno en Ostrava een verbinding die we principieel mijden: vrijwel elke dag zware ongelukken vanwege de beroerde staat van het wegdek, overbelasting en Tsjechische roekeloosheid. Dat laatste, roekeloos weggedrag, was vroeger iets wat je nooit tegenkwam op Duitse Autobahnen. Maar helaas, de tijden veranderen en wij met hen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 12-08-18 | 12:46 | 1 | + -2 -

1.63 0.11
Vorige eeuw, vlak voor Praag bijna een ezelskar aangereden op die prachtige Tsjechische autoweg.

Fred Hartman | 13-08-18 | 03:47 | + 0 -

Als ik aan één Duits woord een hekel heb dan is het wel Baustelle. Inderdaad veel te vaak kilometers lang sukkelen over versmalde wegen waarlangs helemaal niets gebeurt.
Duitsland auto-vriendelijk? Mooi niet. Eeuwigdurende werkzaamheden, nog steeds overal betonbetonbeton en invoegstroken die zo kort zijn dat je haast raketaandrijving nodig hebt om veilig in te voegen.

matatwork | 12-08-18 | 12:40 | 2 | + 14 -

Ik vind persoonlijk "Strassenschaden" erger dan "Baustelle". Ze weten dat het wegdek slecht is, maar zijn niet van plan er iets aan te gaan doen anders dan de snelheid verlagen en Blitzer plaatsen op elk viaduct.

Huisregelneef_III | 12-08-18 | 14:57 | + 6 -

Maar: wir bauwen für Sie!

Questionmarc | 13-08-18 | 11:52 | + 0 -

Zo'n 17 jaar geleden via aken naar Italië gereden. Toen al werkzaamheden bij kreuz Aken. Vandaag de dag nog steeds het geval. Geen vooruitgang te zien. ... mann mann. Daar naast ook in het ruhrgebiet Duisburg een en al betonrot en slechtwegdek te zien en te voelen. Wat een armoede. Dan hebben we het ook niet nog niet over de sociale achteruitgang in Duitsland. Google maar eens op Marxloh. Deutschland schaftt sich ab.... en dat in steeds sneller tempo. Ben niet meer zo te spreken over de Deutsche heimelijkheid, het is een mythe gebleken.

AttoMelani | 12-08-18 | 12:38 | + 4 -

Afgelopen donderdag op weg naar het Schwarzwald tientallen wegafzettingen gezien. Bij ÉÉN werd er gewerkt. Eén. Zo is het al 15 jaar. En niet alleen op de snelwegen. Ook in de dorpjes is het een ellende. In het Murgtal zijn ze ruim een jaar bezig geweest met het vervangen van het wegdek over een lengte van ongeveer 400 meter. Is dit jaar klaar, zijn ze godverdegodver een paar kilometer verderop verdergegaan. Maarja, het bier en de worsten maken veel goed.

Von Knarrenstein | 12-08-18 | 12:34 | 1 | + 4 -

Hoe is het met het dunne laagje asfalt over de kinderkopjes?

Fred Hartman | 13-08-18 | 03:40 | + 0 -

Dus de PKW-Maut zal binnenkort wel werkelijkheid worden.

nieuwe_Deen | 12-08-18 | 12:27 | 1 | + 1 -

Bytemaster | 12-08-18 | 20:06 Was het maar waar. Zodra er kilometers staan, is ook een badge geen garantie op doorrijden. In Noorwegen passeer je de tolpoorten met 100 km/u.

Buerman | 13-08-18 | 10:03 | + 0 -

Niets is zo slecht voor het wegdek als een Socialistisch bestuur. Het is geen toeval dat alle deelstaten en achterstallig onderhoud jaren onder de knoet van de SPD geleefd hebben.

Haberdoebas | 12-08-18 | 12:21 | + 7 -

Die eindeloze ellende met die Baustelles; inderdaad. Denk je dat het eindelijk klaar is, staan die Baustelles er na een jaar weer.
Opvallend dat je dit bij de Franse tolwegen nauwelijks ziet. Er wordt daar ook onderhoud gepleegd, met niet met die ellende als in Duitsland.
Nederland doet het stukken beter. Bij Bunnik destijds: het leek wel een kermis 's nachts, maar het was een goed geoliede machine die daar aan het werk was. En het was razendsnel klaar allemaal, die verbreding. Ook hebben wij geen afzettingen die tientallen kilometers lang zijn.
De zogenaamde efficientie van de Duitsers is vaak teleurstellend.

marjen | 12-08-18 | 12:13 | 5 | + 18 -

De voordelen van de peage gaan wel deels verloren bij het soms tergend langzaam afwikkelen bij de betaalportaals. Het wordt ieder jaar erger. Terwijl je heel Noorwegen kan doorrijden en je achteraf een factuur krijgt. Snap niet dat zoiets ook niet in F kan werken.

Buerman | 12-08-18 | 16:17 | + 1 -

@Buerman | 12-08-18 | 16:17
Bij mij werkt dat ook gewoon zo. Bij de ANWB een badge gehaald en vervolgens krijg je iedere maand een factuur. In de rij staat voor het tolpoortje is een keuze.

Bytemaster | 12-08-18 | 20:06 | + 2 -

Ik snap het ook niet. In Frankrijk zie je bijna nooit onderhoud aan de weg terwijl deze er vaak perfect uit ziet. In Duitsland word je er niet goed van. Met een aanhanger door D is daarnaast echt een RAMP. Je mag maar 80 (wordt niet op gecontroleerd), je mag bijna nergens inhalen, of weer wel, dan weer niet, gekmakend gewoon.
Wir Bauen für Sie. Ja my ass, er wordt helemaal niet gebaut!

Questionmarc | 13-08-18 | 11:57 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja, het gaat lekker met onze trollen: De bruinen de schuld geven van de rotte autobahnen.
Tien jaar geleden waren die natuurlijk perfect. Maar die vluchtelingen he...
*die fahnen maar weer eens hoch tun gehen tut *

bastemeijer | 12-08-18 | 12:06 | 5 | + -29 -

De aftakeling van de Autobahn is 30 jaar geleden al begonnen. Eind jaren 80 bleek er 40 jaar lang te weinig onderhoud te zijn gepleegd. Vervolgens kwam de hereniging en die heeft ook nog eens flink gedrukt op het budget voor onderhoud van infrastructuur.

Bytemaster | 12-08-18 | 13:24 | + 4 -

@Janisstoppen De Russen

gepast_betalen | 12-08-18 | 13:42 | + 0 -

@Bytemaster. Ik was in '90 in Dresden. Moeilijke weg. Zes jaar later een perfecte Autobahn richting Chemnitz. Dat kunnen ze, die Duitsers, al kom je er wel achter dat 200km/u meer slurpt dan 100.

Fred Hartman | 13-08-18 | 03:32 | + 1 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Wordt ook altijd zo moet van de mensen die hun vader of grootvader napapegaaien hoe goed die Duitse Autobahn wel niet is, op basis van een imago uit de jaren 70. Eind jaren 80 begon die echter flink af te takelen en tegenwoordig hoort de Autobahn tot een middelmaat als je het met de andere Europese landen vergelijkt.

Bytemaster | 12-08-18 | 12:03 | 3 | + 1 -

De rijstroken zijn wel lekker breed. Best handig bij het ontwijken van de kuilen!

Huisregelneef_III | 12-08-18 | 14:52 | + 5 -

Me dunkt werkt Kraftwerk al aan een herziene text van Autobahn
of duurt dat ook decennia

Tobi | 12-08-18 | 15:31 | + 3 -

Osnabruck - Bonn zonder vluchtstrook. Dass waren Zeiten.
Prachtig verhaal, DK!

Fred Hartman | 13-08-18 | 03:21 | + 0 -

Dit soort zaken zijn voorspelbaar, dat is het ergste eigenlijk.

Tsaaah | 12-08-18 | 11:51 | + 5 -

Met de 50 mrd die de ovang van illegalen/‘vluchtelingen’ per jaar kosten had Duistland zijn snelwegen, en meer, makkelijk kunnen opknappen. Merkel heeft het land in de afgrond gestort, letterlijk. Merkel is de Duitse Erdosnor, ook hier zijn Duitsers blindelings haar gevolgd toen lemming Merkel van de klif sprong. De les is: grote leiders kunnen een land redden of volledig in puin helpen. De vernielers zijn eigenlijk best goed te herkennen, alleen is stemvee te stom om dat te kunnen en is de puinhoop ver vantevoren al zichtbaar mits je het wilt zien!

ZwarteDag | 12-08-18 | 11:39 | 5 | + 49 -

LaCroix , Nou reed ik toevallig door een bepaald wijkje in Den Haag, zag ik ook allemaal mannen in jurken en vrouwen met hoofddoeken met kinderwagens. Die waren waarschijnlijk op weg naar taalcursus enzo ,dus geen tijd. Daarom alleen blanke (geen witte) bouwvakkers, schilders,stratenmakers in die wijk die ze aan het renoveren waren. Ik snapte het al niet.

blank-dus-racist | 12-08-18 | 19:43 | + 6 -

Stratenmaken in een jurk doet sowieso al pijn aan je knieen, dus ik denk 100% arbeidsongeschikt, wat denken jullie?

blank-dus-racist | 12-08-18 | 19:53 | + 1 -

Ja dat zie ik ook altijd. Vooral in Rotterdam enzo. Je hebt daar van die mooie gebouwen. Lijken wel paleizen! Van die mooie torens enzo. Vooral op vrijdag is het druk daar. Ik denk dat daar al die taal- en inburgeringscursussen en dergelijke gegeven worden!

LaCroix | 12-08-18 | 22:26 | + 3 -
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken