Ai. Turkije stort finaal in en sleurt onze banken mee

Ook vandaag gaat de Turkse lira door met waar deze al tijden mee bezig is: het maken van een ongehoorde duikvlucht. Zo was daar eerder deze ochtend de plotselinge keldering van 12% van de munt ten opzichte van de dollar, al herstelde de koers later weer een beetje en spreken we op het moment van schrijven van een minnetje van een dikke 7%. Dat wil zeggen dat de lira dit jaar al bijna 40% daalde (zie grafiek na de klik). Oh, en kijk ook even naar de Turkse tienjaarsrente in lira's die boven een whopping 20% staat. Beleggers zweten nog steeds de pan uit om de cocktail van 1) de Turkse inflatie van bijna 16% plus een president Erdogan die tegen een renteverhoging is en 2) de angst voor hardere Amerikaanse sancties tegen Turkije. De Turken zijn immers nog steeds niet bereid om een Amerikaanse dominee vrij te laten. Verklaring voor de angst volgens het adagium follow the money: de VS is de grootste buitenlandse eigenaar van Turkse aandelen en obligaties. Vandaag komt er nóg iets in die cocktail, en wel de zorg van de Europese Centrale Bank over de blootstelling van EU-banken aan het land. Die hebben buitenlandse valuta geleend aan Turkse particulieren en bedrijven, die door de instortende lira meer moeite zullen hebben om die terug te betalen. Meer info over de Turkse leendrift hierzo. De banken waar de ECB zich het meest zorgen over maakt zijn het Spaanse BBVA, het Italiaanse UniCredit en het Franse BNP Paribas (grafiekje). Van onze eigen banken is ING het meest aan de Turkse chaos blootgesteld met €10,5 miljard aan leningen eind 2017, daarna komt de Rabobank met een schamele €100 miljoen. En zo trekken de lagergewaardeerde banken de Europese beurzen en in het bijzonder de AEX omlaag. Ook de euro krijgt een tikje met -0,7% tegenover de dollar, en verder kruipt men even liever in Amerikaans en Duits staatspapier. Enfin, en hoe staat Erdogan in de wedstrijd? 'If they have dollars, we have our people, our righteousness and our God', reageerde hij gisteravond. Hij weet natuurlijk als geen ander dat er vanmiddag om 13:30 een nieuw Turkse economisch wondermodel aankomt. Gewoon doorlopen, dus.



Update: Meltdown compleet

Reaguursels

Inloggen

Belegen en lenen aan een instabiel land, is dat een goed idee? Het zijn ook mijn centen!

blank-dus-racist | 10-08-18 | 20:41 | + 0 -

Sterker nog, ik geef mijn ex-collaga wel eens wat biertjes, maar geld lenen? echt niet. Is niet goed voor mijn portemonnee.

blank-dus-racist | 10-08-18 | 20:45 | + 0 -

Kijk even goed naar de foto boven dit artikel, let op Erdogans handen. Dat is niet de normale manier waarop iemand zijn handen houdt als hij zwaait. Zo, met de vier vingers omhoog en de duim naar binnen, is de groet van Moslimbroeders. Het is maar dat u het weet.

Rhenium | 10-08-18 | 15:48 | + 25 -

Alle uitkeringen die wij exporteren worden ook in TL uitbetaald neem ik aan?

Frau Merkel | 10-08-18 | 15:28 | + 5 -

In TL uitbetaald, maar in keiharde door NL en GER gegarandeerde Euro's gestort. Maakt u zich maar geen illusies.

Beroep = Boerenlul | 10-08-18 | 16:14 | + 1 -

De conspiracy josties hebben ook hun weg weten te vinden naar DK.

Janisstoppen | 10-08-18 | 15:17 | + 1 -

Ben benieuwd hoe goed Nederland zal boeren als er 20 jaar lang oorlog wordt gevoerd in bijvoorbeeld Frankrijk en België.

Bald_Gefkens | 10-08-18 | 15:12 | + -2 -

Turkije heeft goed verdiend aan de aankoop van olie in Syrie. IS had geld nodig. Onze vriend Putin heeft in record tijd de helft van het wagenpark van de broer/zwager/neukgeit van Erdogan gefrituurd met een paar luchtaanvallen. Toen was het niet zo leuk meer. Turkije bezet nu naast Cyprus ook illegaal een stuk van Syrie. *Constantinopel weer op de kaart schrijft.*

Frau Merkel | 10-08-18 | 15:23 | + 3 -

Hunnie kunnen minder kopen door de waarde van de munt, wij door de verhogingen van de BTW op voedsel, brandstof, tarieven zorg en energie, evenveel de sjaak zou ik zeggen. De Euro is ook geen kl*te meer waard en straks nog minder als Italië zijn plannen gaat doorvoeren van de flattax en pensioenverlaging.

g[E]ulden | 10-08-18 | 14:46 | + 3 -

An sich is een flattax geen probleem, zolang het maar budget neutraal gaat. Dan levert het zelfs geld op door verminderde buracratie en makkelijkere inning. Het gaat fout als het minder oplevert als je dat niet kunt betalen als staat.

ZwarteDag | 10-08-18 | 16:04 | + 2 -

Straks is die 3 miljard Euro per jaar die ze krijgen voor het tegenhouden van 'vluchtelingen' nog meer dan hun BBP

marcoplarco | 10-08-18 | 14:45 | + 3 -

Intussen daalt het aandeel ING procentueel nog veel harder dan de lira. ING is zo stom geweest om niet alleen voor 15 miljard euro aan risicovolle leningen aan Turkije goed te keuren, maar heeft ook nog een aantal Turkse banken overgenomen. Dit uiteraard in de wetenschap dat de gewone Nederlander straks weer voor de schulden garant zal staan.

Baron Clappique | 10-08-18 | 14:28 | + 20 -

ING is niet mijn bank vriend!

Poekieman | 10-08-18 | 14:20 | + 5 -

Nee, maar wel ónze bank. Dus...

gestoptmetroken | 10-08-18 | 16:44 | + 3 -

Na hoogmoed komt de val.Turkije het Venezuela,Zimbabwe van het midden oosten.Je krijgt waar je voor heb getoeterd.

hetwerktniet | 10-08-18 | 14:12 | + 13 -

Getüterd

matatwork | 10-08-18 | 14:45 | + 8 -

Aan de ene kant ben ik blij dat Erdo zn fans de afgrond induwd. Maar aan de andere kant betekend dat miljoenen Turkse economische vluchtelingen (al dan niet vermomd als Syrier) en waarschijnlijk een triljoen triljard hulpgeld van de EU. En u raad het al...... elke cent wordt terug betaald. Bukt u maar.

Yeohan | 10-08-18 | 13:44 | + 4 -

Wat is 'onze' toch een heerlijk woord he!
Als het uit komt dan noem je iets 'onze' om dat iets op jezelf te betrekken zodat je ook een beetje zielig bent.

robotkop | 10-08-18 | 13:13 | + -6 -

Op zich geen verrassing; zodra met Erdogan definitief afscheid werd genomen van de erfenis van Kemal Atatürk, was al te voorspellen dat Turkije zich ging ontwikkelen richting de standaard voor elk islamitisch land; een economisch, wetenschappelijk en cultureel zwart gat

Franker | 10-08-18 | 13:10 | + 44 -

Dus de F35 jetfighters die Turkije van de US koopt worden steeds duurder?

Mr.Crowley | 10-08-18 | 12:57 | + 8 -

Maakt niets uit zonder geld komen ze helemaal niet.

hetwerktniet | 10-08-18 | 14:14 | + 0 -

Wellicht koopt The Erdo dan Su-35s van The Vlad. De roebel is ook in waarde gedaald, weliswaar niet zoveel als de lira, maar toch, alle beetjes helpen in deze moeilijke tijden. En daarbij is een Su-35 vast behoorlijk goedkopen dan een F35. En beter ook nog. Win-win.

Poekieman | 10-08-18 | 19:05 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Gelukkig staat allah achter hem. De kans is groot dat we straks een influx aan Turken krijgen, met een beetje “geluk” gaan ze hun frustraties hier botvieren... daar zal Europa nog van schrikken. Die gasten nemen alle shit mee en verschuilen zich achter het welbekende sprookjesboek.

Bill Cosby | 10-08-18 | 12:52 | + 19 -

Allah of die als schaap verklede wolf van een mohammed?
Matteüs 7

steekmug | 10-08-18 | 16:25 | + 3 -

Een land tot over zijn oren in de schuld brengen en dan de valuta devalueren. Eeuwige schuldslavernij, waarmee de inwoners voor Rothschild werken in plaats van voor zichzelf, wordt gewoon allemaal geregeld met een paar toetsaanslagen vanuit de City of Londen.

Kromme Tenen | 10-08-18 | 12:49 | + -2 -

@KT: Welnee, Turkije kan gewoon defaulten op al die leningen, vooral de buitenlandse. Ze zitten niet in de EU / Eypo ofzo.

En ja, dan krijgen ze niet zo snel weer nieuwe leningen, maar dat kan alleen maar louterend werken, lijkt me zo.

Poekieman | 10-08-18 | 14:24 | + 3 -

Rothschild... zucht... verdiep je eens in die familie i.p.v. de complotten na te papegaaien. Het complot stamt uit de 19e eeuw toen het gezin Rothschild een enorm vermogen had. Inmiddels is dat vermogen verspreid over tientallen takken van de familie. De rijkste Rothschild heeft een vermogen van iets meer dan 2 miljard euro. De rest is bulshit.

Bytemaster | 10-08-18 | 15:13 | + 4 -

@atlas, alles over de lira problemen wordt hier prima samengevat: fd.nl/economie-politiek/1265426/turks...
Niks aan toe te voegen, het probleem in Turkije is Erdosnor net zoals het probleem in Venezuela Maduro is...

ZwarteDag | 10-08-18 | 16:01 | + 6 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Er is maar één geest die tot zulke speculatie in staat is en dat is Soros. Wanneer den Turk uit wanhoop de Balkan binnenvalt, dan is het helemaal kassa voor Soros, want dan stort ook de Euro in elkaar.

Haberdoebas | 10-08-18 | 12:24 | + 11 -

Soros wil geld verdienen, da's nog belangrijker dan z'n hobbies

Tsaaah | 10-08-18 | 13:20 | + 4 -

Pfff en ik maar denken dat atlas gek was...

ZwarteDag | 10-08-18 | 13:31 | + -1 -

@ZwarteDag | 10-08-18 | 13:31
Maar je weet toch wel dat alles wat fout gaat in de wereld (en dan vooral in een islamitisch land) per definitie de schuld is van Amerika, de zionisten, Soros en andere speculanten, banken of een combinatie van dit alles.

Hatchcock | 10-08-18 | 14:35 | + 2 -
▼ 3 antwoorden verborgen

En wéér de Zuid-Europese banken die lenen aan het gedrocht Turkije. Erdo is populair en groot dankzij leningen. Dichtdraaien die geldkraan en wat overblijft is een druiloor van een dictator die binnen no time pleite is, ofwel een speelpop van Rusland wordt. Gaat toch wel gebeuren overigens.

Arkan Sonney | 10-08-18 | 12:08 | + 21 -

Turkije wordt voor ons als vakantieland alsmaar goedkoper.
Je bent gek als je nu naar Griekenland gaat met zijn dure euro.

sociaal_econoom | 10-08-18 | 12:04 | + -33 -

Ik ga echt geen geld brengen naar een land waarvan het staatshoofd mij uitscheld voor de meest achterlijke dingen. Geen cent.

Johnweer | 10-08-18 | 13:02 | + 29 -

Dit is wel typisch de egocentrische kapitalistische tering moraal die de halve planeet naar de armoe brengt.

robotkop | 10-08-18 | 13:16 | + 14 -

Ja, lijkt me ook. Dat is de idee vd vrije markt: devalueren, daardoor meer export en minder import. En alles komt vanzelf weer op zn pootjes terecht.

Sancties, heffingen... pfff... laat de markt gewoon z'n werk doen. Wel zo gemakkelijk.

Poekieman | 10-08-18 | 14:29 | + 3 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat doet de koers van een broodje döner met knoflooksaus?

Von Bliksum | 10-08-18 | 11:58 | + 15 -

in een straal vrijwel vertikaal de pot in. Meestal is het spetterend vloeibaar na het eten van de turkse zooi.

Frau Merkel | 10-08-18 | 15:27 | + 5 -

FTM laat het inderdaad allemaal zien, de VS gebruikt zijn leverage en speculeert de lira de put in als drukmiddel.
Dan had Turkije maar die CIA asset Brunson moeten vrijlaten.
Oh nee het was een pastoor, my fat ass.
300 keer zijn GSM signaal op dezelfde plek als FETO kopstuk Bekir Baz en actieve contacten met CIA chef Graham Fuller en liet zich ontvallen tegen Amerikaanse militairen dat het jammer was dat de coup was mislukt. Erdogan moet Brunson beschermen, want de Amerikanen vermoorden hem liever dan dat het hele verhaaltje uitkomt.

Die hele koers van de Lira heeft niks met economie te maken, maar laat de gemoedsrust van de Amerikanen zien.

Atlas Shruggs 10 | 10-08-18 | 11:49 | + -16 -

@Hatchcock
1. Eens, maar als je geld verdient in USD of EUR en kosten maakt in TL, dan zit je weer op de allerbeste plek.
Ik zie het probleem van die schulden helemaal niet, ze zijn bijna 5 keer zo laag als Italie en de helft van Nederland. Dan had de Euro allang in elkaar moeten donderen, en andere munten erbij.
En de inflatie die hangt samen de rente, je constateert het juist alles is hoog maar wat is de oorzaak?

Oh hee, intussen tweet Trump een dreigement tegen Turkije, waardoor de Lira verder daalt. En zelfs nu.nl wijt het aan Brunson.
Hoeveel bewijs heb je nog nodig, nu het mainstream is.

Atlas Shruggs 10 | 10-08-18 | 15:08 | + -3 -

@ Atlas
Als de Italiaanse staatschuld in dollars was geweest, was het land allang failliet. Italië is echter lid van de eurozone en leent in euro's. De ECB voorkomt dat Italië in problemen komt door euro's bij te drukken en Italiaanse obligaties te kopen. Turkije kan echter geen dollars bijdrukken om zijn dollar schulden te betalen. Dat is het grote verschil.
Misschien dat deze uitleg van de BBC helpt:
"Turkey has a deficit in its international trade. It imports more than it exports. Or to put it another way, it spends more than it earns. That deficit has to be financed, either by foreign investment or by borrowing.
In itself that is neither unusual nor dangerous. But Turkey's deficit is quite large at 5.5% of national income, or GDP, last year.
There are two features of Turkey's foreign debt that also increase its vulnerability.
First, it has a high level of debt due for repayment in the near future - loans that have to be repaid and the money borrowed anew. To use the language of the financial markets, the debt has to be refinanced. Credit rating agency Fitch estimates that Turkey's total financing needs this year will be almost $230bn.
Second, many Turkish companies have borrowed in foreign currency. Those loans become more expensive to repay if the value of the national currency declines - which it has.
The currency weakness also aggravates Turkey's persistent inflation problem. The weaker lira makes imports more expensive. "

Hatchcock | 10-08-18 | 15:27 | + 3 -

@Hatchcock
Je refereert aan een langjarig fundamenteel probleem voor Turkije, het niet hebben van een gasbel. Ze importeren jaarlijks vele miljarden gas en dat creeert het lopende tekort, terwijl de schuldquote al jaren daalt.
Dat is echter geen nieuws en geen oorzaak van het plotseling duikelen van de Lira.
We hebben net Albayrak in het nieuws die zegt dat de centrale bank onafhankelijk blijft en nog wat dingetjes die allemaal exact hetzelfde beleid vormen als andere landen. Dus ook geen oorzaak.
Voor mij blijft dus over een schoppende en scheldende Donald Trump als oorzaak voor dit kunstmatig gemanipuleerde valutaprobleem.
Je ziet op dit moment precies hetzelfde met de Roebel, Trump kondigde sancties aan voor het Novichok nepnieuws, hupsakee procenten onderuit.
Wat mij betreft is dit een heldere zaak.

Atlas Shruggs 10 | 10-08-18 | 16:00 | + -4 -
▼ 12 antwoorden verborgen

De ING en Rabo worden gecompenseerd door de NL-belastingbetaler en die andere door de ECB. Dus indirect ook de NL-belastingbetaler.

We kunnen Erdogan een reli-gekkie vinden, maar hij is helemaal niet gek. Hij weet dit namelijk ook. Links of rechtsom financiert de EU zijn mandaat. De banken gaan niet omvallen en hij hoeft niet te betalen.

Tsaaah | 10-08-18 | 11:41 | + 12 -

De ING maakt 5 mrd per jaar winst, dus nee daar gaat geen belasting geld heen maar 2 jaar geen winst uitkering...

ZwarteDag | 10-08-18 | 13:29 | + 0 -

Erdogan is inderdaad niet gek. Hij is gewoon gestoord.

Nibdib Niddib | 10-08-18 | 14:52 | + 3 -

@ZwarteDag: Als ING in de problemen komt, treed gewoon de ESM in werking. Die is bedoeld om de Europese financiele positie te bewaken. Ofwel ING kan dat geld tegen 0% lenen bij de ESM en mag gerust elk jaar slechts 1 miljard inlossen..

Het ESM bied een bank herkapitalisatie programma aan. ING vraagt de Nederlandse overheid om hulp. Nederland klopt aan bij de ESM en het ESM leent dit bedrag aan de Nederlandse staat, de Nederlandse staat schuift deze lening weer door naar de ING. Dezelfde constructie werd in 2008 ook al toegepast..

Mocht ING de schuld niet kunnen inlossen, dan kan de Nederlandse overheid hiervan een obligatie maken, welke dan weer wordt opgekocht (euro bonds) door de ECB..

TuurlijkNiet | 10-08-18 | 15:42 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zal er niet mee zitten zolang er maar geen Europees belastinggeld heen gaat. Niet naar de banken en al helemaal niet naar Turkije. Laat ze maar kapot gaan in hun Ottomaans kalifaat.

Hatchcock | 10-08-18 | 11:35 | + 34 -

Turkije, hoe een prachtig land door religie compleet verneukt wordt.

Correcte eikel | 10-08-18 | 11:33 | + 34 -

Dat geld eigenlijk voor al die zandbakken. Als ze geen vijandig geloof hadden had ik er best een keertje thee willen drinken.

lulhannel1930 | 10-08-18 | 11:43 | + 25 -

@lulhannel1930

Ik was er dit jaar op vakantie. Prachtig land met prachtige mensen. Als toerist merk je er niets van gelukkig.

Janisstoppen | 10-08-18 | 15:19 | + -5 -

Genoemde banken die een grote exposure hebben op het sultanaat van Erdogan hebben alle grote belangen in Turkse banken (Garanti Bank is bijvoorbeeld onderdeel van BBVA => waar kennen we die ook al weer van?)

Brulboei_61SB | 10-08-18 | 11:28 | + 2 -

En iedereen met een paar ogen ziet wat voor soort (on-)mens Erdogan is, hoe hij bijna letterlijk het draaiboek van Hitler volgt, inclusief namaak staatsgreep enzovoort.
Als je zo'n figuur faciliteert door te investeren in zijn land, of nog erger, in banken in dat land, ben je wat mij betreft medeschuldig aan de misdaden die het regime begaat.
Dan verdienen de bestuurders van die banken een stevige veroordeling door het internationaal strafhof.

TheEgg | 10-08-18 | 21:37 | + 0 -

REAGEER OOK