Samenvatting PostNL: verlies, hulp vragen aan de overheid en klaar in Europa

Oef. Het gaat niet echt lekker bij PostNL. Daarom lopen wij, terwijl u kunt wachten op aandeelhouders die CEO Herna Verhagen aan de kant schuiven, langs de problemen. Eind 2016 boden de Belgen nog €5,75 voor een aandeeltje PostNL. Ruim anderhalf jaar en een afgeketste deal met Bpost verder staat het aandeel vandaag op €3,00 (-7%). Voor die treurige koers zijn nogal wat aanknopingspunten te vinden in de vandaag gepubliceerde kwartaal- en halfjaarcijfers. Ten eerste schrijft PostNL de Duitse en Italiaanse deelnemingen in respectievelijk Postcon en Nexive af. Daarmee geeft PostNL de Europese ambities op (Europa als in alles buiten de Benelux, daar blijft het bedrijf wel actief) en krijgt het eigen vermogen van de onderneming een dreun van €40 miljoen. Dat stond eind Q1 nog op €58 mio, eind juni op €13 mio. Aan cash vloog in het eerste helft van dit jaar €77 mio de deur uit en er werd €13 mio winst behaald. In het laatste kwartaal zelfs €1 mio verlies. En dat allemaal bij een stijgende omzet van €1,726 miljard (H1-2017: €1,706 mld). Die stijging komt dan door betere resultaten uit het onderdeel e-commerce en een toenemend aantal pakketjes dat u online bestelt. De grootste verliesgever blijft natuurlijk de brief en de envelop en de brievenbus. In Q2-2017 werd nog voor €434 mio aan brieven verstuurd. Het afgelopen kwartaal voor €400 mio. Iedere postzegel minder die verkocht wordt tikt bijna 1-op-1 door in het operationele resultaat. Vandaar dat PostNL als een gek probeert te bezuinigen en te optimaliseren, maar dat komt niet van de grond. Ligt allemaal aan 'delays in implementation of sorting code and other adjustments in operational process' schrijft PostNL dan ook in de analistenpresentatie. Naar de toekomst toe is Verhagen heel positief over alles, maar dan moet de politiek wel een hand helpen om de concurrentie te elimineren: 'Zoals eerder aangegeven zijn wij van mening dat consolidatie van netwerken de beste oplossing is om de postvoorziening betaalbaar te houden en op een sociale en verantwoorde manier de volumedaling op te vangen. Vanwege het tempo waarmee de postvolumes dalen, is snel politiek ingrijpen nodig om consolidatie mogelijk te maken'. Wellicht dat de postzegelprijsstijging des doods van volgend jaar al gaat helpen, maar dan moeten de mensen überhaupt nog wel een brievenbus kunnen vinden.

Bijschrift foto:
BREDA - Oude brievenbussen staan verzameld in een opslag. PostNL is in het hele land druk bezig met het weghalen van 9000 van de in totaal 19.000 brievenbussen. De reden is dat er steeds minder post wordt verstuurd. ANP BART MAAT ('In tien jaar tijd is het aantal brieven per dag gedaald van 20 miljoen naar 8 miljoen
', NOS)

Reaguursels

Inloggen

Het is mij opgevallen dat ik steeds minder blauwe enveloppen in mijn brievenbus krijg.

sociaal_econoom | 07-08-18 | 01:17 | + 0 -

Ik weet nog dat vorig jaar de gele praatpalen langs de autowegen allemaal werden opgeruimd.

sociaal_econoom | 06-08-18 | 17:44 | + 1 -

En het jaagpad verdwijnt ook al zo snel.

H. Caulfield | 06-08-18 | 18:50 | + 1 -

De Posterijen hadden gewoon een overheidsdienst moeten blijven. Privatisering van een openbare dienstverlening is niet altijd een verbetering gebleken. In plaats van bezuinigingen op openbare dienstverlening had men beter de multinationals geen belastingvoordelen moeten geven.

mona | 06-08-18 | 13:42 | + 10 -

Uiteraard is de bezorging van brieven, facturen e.d. sterk teruggelopen. Daarentegen is de bezorging van pakjes toegenomen. Als de Post een overheidsdienst was gebleven zou het monopolie bij de overheid zijn gebleven en zouden andere postbedrijven geen kans hebben gehad om concurrerend te zijn.

mona | 06-08-18 | 14:17 | + 1 -

De overheid had postbezorging niet beter kunnen organiseren tegen gelijke of lagere kosten. En concurrentie elimineren zorgt alleen maar voor een luiere organisatie, niet beter of goedkoper. Hoe Postnl het doet is prima. Wat de overheid moet doen is de strenge postwetgeving aanpassen. Waarom nog 5 dagen in de week post bezorgen?

druif | 06-08-18 | 18:48 | + 2 -

Ik heb PTT post nog als overheidsbedrijf meegemaakt; inefficiënt als de pest. Ik werkte naast mijn studie bij de filatelistenclub van de PTT. Dat hield in dat er dagelijks een stuk of 50 brieven met vragen beantwoord moesten worden. Dat gebeurde door 30 fte's verdeeld over twee verdiepingen van een flink pand. Mannen met elk een eigen kantoor die 's ochtends allemaal eerst de krant gingen lezen en uitgebreid gingen roken. Vervolgens kwam er een koffiekar langs. Daarna werd er een enveloppe geopend en een 'onderzoek' gestart, om vervolgens de bevindingen met de afdeling te delen. Tussen de middag ging men naar huis en daarna werd het onderzoek voortgezet. Over dat internet (en zelfs over computers) werd maar wat schamper gesproken. Een elektronisch bericht kon immers nooit zo gewichtig zijn als een echte handgeschreven brief. Gedacht werd hooguit dat mensen misschien wel postzegels via internet zouden gaan bestellen... Mijn taak was het om 's avonds 'onderzoeken' af te handelen. Dat kwam erop neer dat ik een enveloppe pakte, een kort briefje typte en een lading stickers, pennen en sleutelhangers in een enveloppe douwde. Iedereen die ik ook maar zijdelings kende, kreeg ongevraagd zo'n zelfde enveloppe, maar dan met een vierkante meter postzegels erin. PTT Post had trouwens wel al een website waar middels een prijsvraag iedere week een mooie fles wijn gewonnen kon worden. Er heeft nooit een bekende van mij meegedaan, er heeft nooit een onbekende van mij gewonnen.

The_iron_boar | 06-08-18 | 20:02 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Jammer dan. Gaat niks aan verloren.

The2Amendment | 06-08-18 | 13:27 | + 4 -

Leuke foto trouwens. Ziet er uit als een raar modern oorlogsmonument.

Muxje | 06-08-18 | 13:17 | + 5 -

Laten we eens massaal rouwkaarten naar PostNL sturen. Zijn ze eindelijk een keer op tijd.

tiku99 | 06-08-18 | 13:16 | + 6 -

PostNL zou een BezorgNL moeten worden. Pakjes, brieven, rouwkaarten (blijkbaar mag alles digitaal van reaguurders, maar dat niet...), dagelijkse boodschappen, alles door een bedrijf op een door jouw gewenst tijdstip, ideaal, niet 5 verschillende bezorgdiensten aan huis op 5 verschillende tijdstippen wanneer je niet thuis bent.

kapotte_stofzuiger | 06-08-18 | 12:29 | + 8 -

Laat maar sterven. Stervensduur, geen service en al helemaal geen garantie op bezorging.

Vanilla | 06-08-18 | 12:24 | + 4 -

Vrouw aan het roer bedrijf naar de moer?

Barbarous_Relic | 06-08-18 | 12:20 | + 9 -

Nee hoor. Dat er geen eer te behalen valt aan PostNL is al heel lang duidelijk. Daarom branden mannelijke CEOs er hun vingers niet aan. En daarom zit er een vrouw. Gebeurt wel vaker ( HP, Yahoo ).

Eierbal-is-fijn | 06-08-18 | 12:23 | + 7 -

Ik ken wat 'managers' daar, non valeurs optima forma, nog wel bonusjes, lease auto's; want die horen bij de functie; dan weet je het wel.

goedrechts | 06-08-18 | 12:50 | + 8 -

Het kan ook helemaal niet goed komen met PostNL.

Natuurlijk heeft men veel te langzaam gereageerd op het email tijdperk, maar de invulling die daarop is gekomen is een lachertje.

Je kan met de pakjes markt de post markt niet compenseren. De pakjes markt is een totaal andere tak van sport, ander sorteer proces, ander bezorg proces etc.

PostNL is de pakjes markt ingegaan en heeft er alles aan gedaan om met hulp van de overheid andere partijen kapot te concurreren. Partijen als Bol.com betalen gemiddeld één hele euro om uw pakje te bezorgen. Iedereen snapt dat je daar niet mee uitkomt en gevestigde partijen zeggen "veel succes ermee!".
Op het moment dat de overheid de oogkleppen af doet en ziet dat de pakjes hoek niet kán functioneren is er subiet een groot probleem; niemand anders wil voor die prijs bezorgen, dus ofwel moeten de prijzen omhoog, ofwel moet de consument eindelijk zich eindelijk eens realiseren dat het heen en weer sturen van goederen geld kost. Iemand moet dat uiteindelijk betalen.
Feitelijk is de pakket divisie van PostNL één groot melkertbaantjes complex, dat kan niet goed blijven gaan.

Roeptoeteren dat er hulp vanuit de overheid nodig is moet je niet doen, je moet de hele hut sluiten en zowel de post als de pakjes markt overlaten aan professionele partijen die wel in staat zijn om het rendabel te maken.
Nu kost PostNL alleen geld.

DatInternetDingetje | 06-08-18 | 12:19 | + 7 -

Maak er toch een einde aan. Deze doodstrijd met dat compleet incapabele management is echt zielig. Elke keer dat de stomme doos de prijzen verhoogt haalt ze alleen maar meer mensen over om betere alternatieven te zoeken. Er is nog nooit ook maar één bedrijf ter wereld geweest dat zijn ondergang met dergelijk beleid heeft weten te voorkomen en dat zal ook niet het geval zijn met PostNL.

Pierre Tombal | 06-08-18 | 12:12 | + 8 -

"en krijgt het eigen vermogen van de onderneming een dreun van €40 miljoen. Dat stond eind Q1 nog op €58 mio, eind juni op €13 mio."
Wellicht een beetje relativeren met het feit dat het EV 5 jaar terug nog ergens in de - (MIN dus) 700 miljoen stond ? Daarbij is het vergelijk van het Belgische bod met de huidige koers ook onzinnig, appels met peren. Eind 2016 heeft de koers ook nooit op (of zelfs maar in de buurt van) de € 5,75 gestaan.

Ogre | 06-08-18 | 11:29 | + 8 -

Gewoon brieven op dinsdag, donderdag en zaterdag bezorgen; scheelt je 40% van de kosten zonder dat iemand er echt last van heeft

FW Ta-183 Huckebein | 06-08-18 | 11:21 | + 18 -

Dat is de oplossing. Zelfs voor rouwkaarten nog wel acceptabel.

Vrouwtje_haram | 06-08-18 | 12:06 | + 0 -

Dat is de oplossing. Zelfs voor rouwkaarten nog wel acceptabel.

Vrouwtje_haram | 06-08-18 | 12:06 | + -3 -

Dat doen ze al op diverse plaatsen, maar dat wordt niet wereldkundig gemaakt.

DatInternetDingetje | 06-08-18 | 12:07 | + 4 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Mevrouw Verhagen van PostNL tja, een zwaar overbetaalde en arrogante CEO die een overnamebod afwees omdat zij haar baantje zou kwijt raken en nu bedrijf naar de afgrond leidt. Tis wat.

zandoerlenaar | 06-08-18 | 11:06 | + 32 -

Niet zo gek natuurlijk als je per jaar een dikke 8 ton kan cashen. Dan zorg je ervoor dat je zolang mogelijk dat lijk blijft uitbenen. Ondertussen zorg je er als CEO wel voor dat er nog een zak met geld voor je klaar staat zodra je de voordeur achter je kont dichttrekt. 'Après nous le déluge' zal Herna 'Pompadour' Verhagen wel denken.

FrankVeer | 06-08-18 | 13:19 | + 9 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken