Vergeet de Belastingtelefoon. Belastingdienst kan en doet echt helemaal niets.

Als een belastingadviseur belt met de Belastingdienst, dan gaat er bij de fiscus een sirene af met zwaailichten, gaat er lichtkrant in elke kantoorcel draaien met de tekst 'NIET OPNEMEN' en worden alle telefoons voorzien van een kettingslot. De Telegraaf meldt (Blendle) vandaag dat van de 900.000 telefoontjes naar 0900-HELP ongeveer 250.000 belastingadviseur ophingen in de wachtrij. Nu gokken we even dat die adviseurs niet allemaal bijzonder weinig geduld maar eerder het pauzemuziekje niet meer aan konden horen. 'Als je belt, krijg je vaak niemand te pakken. En als je afspraken maakt om teruggebeld te worden, gebeurt dat niet', aldus directeur Schenk van het Register Belastingadviseurs. De enige mogelijkheid om dan toch antwoord op een prangende vraag te krijgen, is rechtstreeks bellen met een belastinginspecteur etc. naar keuze. Maar dan moet er wel dus al contact zijn gelegd, met als gevolg dat een kleiner advieskantoor dat geen ingang heeft in het fiscusdoolhof met een vraag blijft zitten en de grotere kantoren hun werk nog redelijk kunnen doen. En daar komt nog bij dat wanneer er dan wel wordt opgenomen, de dienstdoende medewerker geen idee heeft de vragen te beantwoorden. 'Het niveau van onze vragen gaat het niveau van de mensen die daar zitten ver te boven. Maar dat weet je vooraf, dus daar kun je eigenlijk ook niet teleurgesteld over zijn', kleineert Pieter Asjes van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs de boel nog verder. Is dit nieuw nieuws? Niet echt nee. Eerder kwam al aan het licht dat particulieren zich stukbeten op de Belastingtelefoon: dit jaren gaven ruim een miljoen bellers het op na een overdosis muzak. Maar in het kader van elk voordeel heb zijn nadeel: de Belastingdienst zegt in een reactie dat er binnenkort 210 fulltimebanen bijkomen om de telefoon op te nemen. Dan wordt mogelijk de wachtrij ingekort. Horen we straks hopelijk een stuk eerder iemand aan de andere kant van de lijn 'op die vraag heb ik niet direct antwoord' prevelen. 

Bijschrift foto:
UTRECHT 13-06-2000 - Koningin Beatrix neemt dinsdag een kijkje in het call center van de Belastingtelefoon tijdens haar bezoek aan de Belastingdienst in Utrecht. De vorstin werd ook op de hoogte gebracht van de consequenties van de invoering van het nieuwe belastingstelsel.

Reaguursels

Inloggen

ik heb wel eens een paar keer gebeld. Steevast is het antwoord. Stuur maar een brief. Dus ik stuur nu maar gelijk een brief (ja met een postzegel ja want ze hebben nog geen mail of zo).

Omebert | 06-08-18 | 23:50 | + 0 -

De grote grap is dat uitspraken aan de telefoon niet te gebruiken zijn als referentie. Op geen enkele manier zal een foute uitspraak van een bel.d. medewerker tegen de bel.d. te gebruiken zijn. De IB-Groep/DUO had daar ook een handje van. Je mag ze wel bellen en wat vragen, maar als ze je fout voorliegen is het wel jouw schuld. Alleen dat is al een reden niet meer terug te gaan. Succes daar!

Frau Merkel | 06-08-18 | 23:17 | + 0 -

Laatst belde ik naar de belastingtelefoon... kreeg een juffrouw aan de lijn.
Ik vertelde haar dat ik volgens mij het zo moest invullen.... ze zei even wachten, zal dit voor u navragen.
Twee minuten later vertelde ze mij, dat ik het zo goed had gedaan.
Het geeft mij een goed gevoel dat ik belastingtelefoon heb kunnen helpen.

sociaal_econoom | 06-08-18 | 17:51 | + 4 -

Geweldig, die foto bij dit artikel! Je hoort Beatrix denken: "Dus hier bellen de mensen naartoe van wiens geld ik leef... Interessant!"

Rhenium | 06-08-18 | 16:31 | + 4 -

En zo gaat het bij elk overheid gerelateerde orgaan in Nederland. Pakken als een doorgeslagen pitbull een paar symbolische dingen aan, maar over de linie kunnen ze zich niet door een pakje boter heenwerken.

Blasfemie | 06-08-18 | 15:03 | + 2 -

Sinds de pogingen tot "vereenvoudiging", de invoering van de zorgverzekeringswet, de invoering en afschaffing van de overhevelingstoeslag, de arbeidskorting en de uitbouw van het toeslagencircus is het voor de particulier vrijwel onmogelijk te berekenen hoeveel je terugkrijgt of bij moet betalen. Ook de definitieve aanslag is tegenwoordig voormij een raadsel,met allerlei getallen die ik niet of nauwelijks herken. Dank u wel regering, 2e kamer (amendementen) en ambtenaren die de "wensen van de politiek" op de meest onlogische wijze weten te implementeren.

jojan | 06-08-18 | 14:35 | + 3 -

Algemene tip voor als je de eerstelijns zorg van de Belasting wil omzeilen: Maak een wat grotere fout bij je aangiftes. Vaak worden fouten nog wel opgemerkt. Gevolg is dat je een mooie brief krijgt met een contactpersoon en doorkiesnummer. Daarna bel je altijd die persoon rechtstreeks ipv dat je allerhande onwetenden via de Belastingtelefoon aan de lijn krijgt.

EEGlivesagain | 06-08-18 | 13:01 | + 8 -

Complete onzin. Belastingadviseurs met een BECON nummer krijgen zelfs voorrang op particulieren, dus die wachttijden zijn redelijk beperkt.

Daarnaast, stel er zou direct opgenomen worden dan zitten ze daar ook met de veel FTEs. Dus wachttijd zal dr altijd moeten zijn, zij het beperkt.

Freakazoid | 06-08-18 | 12:39 | + -1 -

Ze sturen er op aan dat je in je wanhoop naar een adviseur toe gaat (ook een poging om de geplaagde -want onbetrouwbaar gebleken- financiële wereld nog een beetje te redden).
kosten: al snel 2000.- excl. btw
De overheid vangt dan: btw ad 420,- + IB van de adviseur ad 1040,- en is weer lachende derde met 1.460,- euro extra op de teller....

Wering | 06-08-18 | 12:20 | 2 | + 3 -

Dit geldt slechts als het een particuliere klant betreft; Anders wordt de BTW gewoon terug gehaald. IB van de adviseur ad € 1.040,00 op een bedrag ad € 2.000,00 maakt het niet echt een goede belasting adviseur...

EEGlivesagain | 06-08-18 | 12:55 | + -2 -

Dit geldt slechts als het een particuliere klant betreft; Anders wordt de BTW gewoon terug gehaald. IB van de adviseur ad € 1.040,00 op een bedrag ad € 2.000,00 maakt het niet echt een goede belasting adviseur...

EEGlivesagain | 06-08-18 | 12:55 | + -3 -

Er rest de overheid nog maar een ding (als we belasting afschaffen, waar ik van harte voor ben) niet meerekenen en dat is een zeer sterke vereenvoudiging.

synchronicity | 06-08-18 | 11:30 | + -2 -

Wat erger is: 2x gebeld voor iemand anders om een afspraak te maken op een kantoor; werd doodleuk geweigerd.....

FW Ta-183 Huckebein | 06-08-18 | 11:22 | + 0 -

Wat moestr Beatrix daar? Ze betaalde toch helemaal geen belasting?

Watching the Wheels | 06-08-18 | 10:54 | 1 | + 7 -

-r
.
Het is inderdaad droevig dat niveau van de medewerkers van de belastingtelefoon. Een deel is nog ronduit onaardig ook. Als ik leiding aan de overheid zou moeten geven, dan zou dit eerst in orde gemaakt worden. Je kunt het niet maken om burgers verkeerd te informeren als ze keurig bellen met vragen over belastingen. Het is bij veel andere overheidsdiensten tegenwoordig ook droevig. Wie belt z'n gemeente nog? Daar weten ze vaak niet eens waar je straat is, omdat de medewerkers niet in de buurt wonen en geen interesse hebben.

Watching the Wheels | 06-08-18 | 10:58 | + 2 -

Er is een paardemiddel en dat werkt feilloos.
Je gaat naar het gemeentehuis en schrijft je eigen uit bij het Bevolkingsregister en het probleem is opgelost. Wel eerst even je rijbewijs en paspoort verlengen.

Dit werkt perfect voor ZZP-ers met een BV.

Haberdoebas | 06-08-18 | 10:45 | 2 | + 5 -

Vergeet niet dat je eerst even je BV opricht! Is wat lastig namelijk zonder vaste woon/ verblijfplaats. En gekke andere vraag is dan waar je je bedrijf vestigt, aangezien je bij inschrijving als bedrijf toch ook een bedrijfsadres op dient te geven.

EEGlivesagain | 06-08-18 | 12:57 | + -2 -

Vergeet niet dat je eerst even je BV opricht! Is wat lastig namelijk zonder vaste woon/ verblijfplaats. En gekke andere vraag is dan waar je je bedrijf vestigt, aangezien je bij inschrijving als bedrijf toch ook een bedrijfsadres op dient te geven.

EEGlivesagain | 06-08-18 | 12:57 | + -3 -

Degenen die wat konden namen de premie en zullen nu hun ex collega's als adviseur bellen of ze zijn eerder met pensioen gegaan. De onbenulligheid van de NL overheid is unholy.

Zatkniss | 06-08-18 | 10:44 | 2 | + 5 -

T is idd onvoorstelbaar, niet alleen de Bel.d. hebben ze naar de klote geholpen, t is veel breder, verzin maar een dienst waar de overheid bij betrokken is en het werkt niet en is te duur.

Uw Verzekeringsadvis | 06-08-18 | 11:32 | + 1 -

Is maar net wat je duur vind. Ik heb best een paar Euro over voor een niet werkende belastingdienst.

W_F | 06-08-18 | 13:26 | + 0 -

Het irritante aan dit soort berichten is dat het elke keer een pleidooi is voor meer geld naar de fiscus. Er is een probleem bij de overheid dus de oplossing is meer overheid.
Deze keer komen er 210 fte bij, alsof die mensen die er nu zitten dan wel weten waar ze het over hebben.
Deze berichtjes zijn gewoon het witwassen van de sterke en jarenlange budgetverruiming bij de fiscus, om de kudtburger nog veel harder uit te knijpen.
En dat kan ook niet anders, want als je tientallen miljarden hogere milieuheffingen plant ivm verplichte warmtepompmeuk terwijl de lastendruk al op 93% staat, dan was de rek er al uit dus de enige manier om de citroenpers in een nog hoger standje te krijgen is om keiharde repressie toe te passen.

Atlas Shruggs 10 | 06-08-18 | 09:54 | 2 | + 12 -

Het is zielig voor de mensen die er van afhankelijk zijn. Grotere belastingkantoren redden zich wel, adviseurs die een direct lijntje hebben met de inspecteurs, prima. De mensen voor wie er echt grote geldbedragen op het spel staan als het gaat om de interpretatie van de belastingregels, die bellen echt niet met de Belastingtelefoon. Of Shell als ze een dealtje willen sluiten ivm de dividendbelasting.
De 'kleine man' kan er niks aan doen dat het systeem van belastingen en toeslagen zo in elkaar zit als nu. Maar hij moet wel bellen om een betalingsregeling aan te vragen, of in normaal Nederlands te horen waarom hij moet terugbetalen, of om een overzicht te krijgen van openstaande bedragen. Dat, of een brief schrijven (verwerkingstijd 8 weken).

HarryLeRoy | 06-08-18 | 10:04 | + 9 -

Harry
Het is inderdaad zielig voor mensen die afhankelijk zijn.
Miljoenen Nederlanders die nergens om gevraagd hebben worden gedwongen om 30.000 euro bij te lenen, want bijna niemand heeft dat zo liggen.
Dus 1 maand geleden was in het nieuws dat de overheid banken dwingt om soepeler te accepteren wanneer brakke klanten dit grote bedrag willen lenen, zeg maar we hebben de financiele crisis opnieuw uitgevonden.
Het gaat om circa E 230 miljard en dat kan de ING in serieuze moeilijkheden brengen, ze waren er net uit vandaan.
Dat dealtje met Shell is een druppel op de gloeiende plaat die wij nu eventjes creeren.

Atlas Shruggs 10 | 06-08-18 | 13:40 | + 2 -

Ik vul altijd mijn belastingaangifte zodanig in dat er bij twijfel het voor mij meest gunstige resultaat uitkomt. Als het niet goed is vertelt de inspecteur me dat wel in een correctie. Iets wat gezien de chaos bij de Belastingdienst allerminst waarschijnlijk is, ze zijn al blij als je überhaupt een aangifte doet die ergens op lijkt.

Die belastingtelefoon is voor de gewone particulier erger dan waardeloos.

Magnum Force | 06-08-18 | 09:45 | 2 | + 21 -

Dat is een pragmatische insteek.

Poekieman | 06-08-18 | 10:19 | + 4 -

Precies, doe ik ook. Elke vraag waar je normaal gesproken de belastingtelefoon voor zou bellen, beantwoord ik nu zelf standaard met het voor mij gunstigste uitkomst. Ik hoor het wel als er iets mis is.
Ik ben een forse netto betaler. Elk fiscaal vraagstuk is hún probleem. Take it or leave it.

De echte Stolwijker | 06-08-18 | 11:58 | + 1 -

Op de achtergrond een onbetrouwbaar personage die zelf de belasting een pootje (of wat) licht.

Memek | 06-08-18 | 09:44 | + 10 -

Het is natuurlijk bizar dat de overheid regels bedenkt die zó complex zijn dat het normaal wordt gevonden dat er een 'klantenservice' nodig is om je er doorheen te loodsen.
Maak dat hele belasting circus vele male simpeler, dan kan gewoon de stekker uit die telefoon

blubberpoesje | 06-08-18 | 09:20 | 2 | + 19 -

Maar juist door die complexe opzet laten veel mensen een hoop geld liggen waar de belastingdienst zijn voordeel uit haalt.

Sinclair | 06-08-18 | 09:44 | + 6 -

Onnodige complexiteit is opzettelijk: er wordt geld aan verdiend.

Poekieman | 06-08-18 | 10:18 | + 9 -

Volgens mij werken daar mensen met een Melkert baan en of dito niveau. Blijft toch vreemd dat je zelf moet uitzoeken hoeveel belasting je moet betalen en een boete krijgt als je het niet goed doet. Dus je werkt, verdient geld en dan moet je vervolgens de regeltjes gaan uitpluizen hoeveel je over je werk moet gaan betalen.
De vraag was verder een complexe mbt het pensioen, iets waar je een hbo studie voor nodig hebt. Vervolgens maar aan de belastingadviseur gevraagd. De rekening kon ik niet indienen bij de belastingdienst trouwens. Als je Kafka leest, dan snap je het wellicht nog een beetje.

gepast_betalen | 06-08-18 | 09:03 | 1 | + 9 -

Geloof het of niet, maar in theorie is het mbo4-niveau. Niet briljant maar ook geen Melkert. In de praktijk is het van alles wat: van moeders die het parttime doen om het huishoudinkomen wat aan te vullen tot studenten die gesjeesd zijn of alleen nog bezig met hun scriptie, maar wel geld nodig hebben.
Het was zeker in crisistijd aantrekkelijker dan de meeste callcenterbanen omdat je nog wel een stukje boven het minimumloon zit. Ze hebben echter vorig jaar veel ervaren mensen de laan uitgestuurd. Nu barst de hel los met kamervragen en moeten ze als een speer werven. De vraag is of dat gaat lukken in een aantrekkende arbeidsmarkt, want wie wat kan en wil doet liever niet dit soort werk. En zo is de Belastingdienst het slachtoffer van zijn eigen wanbeleid.

HarryLeRoy | 07-08-18 | 09:02 | + 1 -

Ooit ook een paar keer de Belastingtelefoon moeten bellen. Vond dat ik eigenlijk keurig te woord werd gestaan. Het was dan ook geen hele moeilijke vraag, maar bel eens een willekeurige klantenservice van welk bedrijf dan ook en je wordt bij moeilijke vragen afgesnauwd, als ze uberhaupt al begrijpen wat je vraagt, als ze al Nederlands of Engels spreken.

Draak uit Brabant | 06-08-18 | 08:52 | 1 | + 14 -

Ha ja, het bellen van de Keuringsdienst van waarde naar klantenservice infonummers is een mooi voorbeeld hoe stompzinnig de callcenter medewerkers vaak zijn.

steekmug | 06-08-18 | 10:57 | + 3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken