Moderatoren Facebook jorissen $140 miljard aan beurswaarde

Bezoekers van dit goudbruine blog marcheren voor de troepen uit, dus dat de rek er bij Facebook een beetje uit is komt niet als een verrassing. Zuckerberg concludeerde in het beknopte persbericht bij de kwartaalresultaten euforisch dat: 'Our community and business continue to grow quickly.' Wereldwijd steeg het aantal dagelijkse gebruikers op kwartaalbasis nog met 20 miljoen tot 1,47 miljard, maar in Europa liep het aantal mensen dat dagelijks inlogt met 3 miljoen (zo'n 1%) terug. Beetje de schuld van Lubach, maar bovenal van de nieuwe Europese privacyregels die er ook nog eens voor zorgen dat minder gebruikers gepersonaliseerde advertenties voorgeschoteld krijgen. Maken ze zich in de bestuurskamer bij Facebook geen zorgen om, want aan Europeanen valt sowieso geen stuiver te verdienen en vandaar een 'beperkte impact' op de omzetgroei. De omzet kwam afgelopen kwartaal overigens uit op $13 miljard en dat was een stijging van 42% op jaarbasis. Desalniettemin duikelde het aandeel Facebook een whopping 20% (koers hier) en daarmee ging een kleine $140 miljard aan beurswaarde in rook op. De markten schrokken zich het leplazerus toen de financiële baas liet weten dat de operationele winstmarge de komende jaren van 44% nu naar zo'n 35% zal kukelen. Facebook is steeds meer geld kwijt aan moderatoren die het platform moeten zuiveren van vrouwelijke tepels, onfrisse berichten en nepnieuws. Tegelijkertijd heeft Facebook geen idee hoe ze uw timeline nog voller kunnen plempen met advertenties zonder dat u gillend wegrent. Men probeert meer geld te peuren uit Facebook Stories. U weet wel, die functie waarbij een fotoverhaal na 24 uur verdwijnt en die schaamteloos werd gekopieerd van Snapchat. Vooralsnog lijkt dit niet de gezochte groeireddingsboei want COO Sheryl Sandberg waarschuwt dat 'it takes a while for advertisers to adopt new formats'. 

Reaguursels

Inloggen

Amazon en Tesla gaan volgen, met nog een berg mooie maar zwaar overgewaardeerde bedrijven die de aandeelhouders (lees: eigenaren) al jaren geen reedt uitkeren omdat ze zogenaamd alles investeren in groei.

Cowboy Henkie | 26-07-18 | 20:18 | 2 | + 2 -

Amazon haalt bijna de helft van zijn inkomsten uit AWS. Dat onderdeel zal alleen maar zijn gegroeid. Amazon is de grootste website hoster ter wereld. 1 op de drie websites welke jij bezoekt draait bovenop AWS. Amazon heeft ook nog Prima, TV diensten en natuurlijk nog gewoon de boeken en platen winkel..

Net als Google is Amazon niet bezig met slechts 1 product.
Facebook is eigenlijk a one trick pony. Het heeft een sociaal netwerk en het verdient geld door klanten advertenties voor te schotelen. Twitter doet eigenlijk hetzelfde.

Tesla heeft meer variatie op dat gebied. De R&D (met hulp van Panasonic) afdeling heeft het gebruik van kobalt in accu's sterk kunnen verlagen. Tesla maakt ook zonnepanelen (schermen en dakpannen), PowerWalls en natuurlijk auto's. Behalve Nissan is geen enkele traditionele autobouwer serieus bezig met elektrische voertuigen. Traditioneel kost het zo'n 5 jaar om een auto van de teken tafel bij de klant te krijgen. In 2015 begon Tesla met het ontwerp van de Model 3 en we zijn nu 3,5 jaar verder en is Tesla bezig het productie proces te stroomlijnen. Recentelijk hadden Duitsers becijferd dat de kosten van de Model 3 voor een derde uit personeelskosten bestaat (10.000 personeel + 18.000 materiaal). Niet zo gek dat Musk initieel probeerde in dat proces zo weinig mogelijk mensen te plaatsen, want dat bespaart een hoop tijd en kun je de productie eenvoudig verhogen. Denk je dat Tesla over 1,5 nog steeds deze problemen heeft?

TuurlijkNiet | 26-07-18 | 21:30 | + 1 -

Cowboy Henkie had het qua Amazon weer helemaal mis, aandeel is premarket enorm aan het stijgen. Tesla is net als Apple qua design een mooi product (mag ik dat vinden, ja dat mag ik vinden)... maar ik weet niet of ze het daar in de autowereld mee gaan redden. Ik heb in ieder geval al mn $TSLA's op hoogtepunt verpatst.

NV_2017 | 27-07-18 | 08:30 | + 0 -

Zit er iemand te wachten op handel in jouw gegevens, patsergedrag van mensen die je oppervlakkig kent en vermelding van meestal tamelijk zinloze bezigheden van leeghoofden. Daarover nog de saus van reclame waar je niet op zit te wachten. Best knap dat dit eigenlijk zo'n enorm verdienmodel is (geweest).

gepast_betalen | 26-07-18 | 20:17 | + 1 -

Misschien een leuke overnameprooi voor de Telegraaf.

Harry Turtle | 26-07-18 | 16:33 | 1 | + 23 -

Eerlijkgezegd als de Telegraaf op dit moment Hyves in originele staat weer online zou zetten dan heeft het best kans van slagen. Zeker in zo'n verkansie met verzengende hitte, want dan heeft iedereen schijnbaar nog meer tijd om met dit soort dingen bezig te zijn.

Lubach heeft bij deel van zijn kijkers pijnlijk duidelijk gemaakt hoe goed je vriendschap anno 2018 is met al je bekenden wanneer je zonder Facebook door het leven gaat. Hij heeft de voorzet gegeven om te laten zien welke echte hechte vrienden er dan ook overblijven. Ik ben maar al te blij met die wijsheid en extra kwaliteit welke hiermee terug is gekomen. Dolend blijven scrollen op een schermpje is een keuze mensen.

TP 1984 | 26-07-18 | 17:02 | + 8 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken