Ryanair pleurt piloten op straat na staking

Bij de voorlaatste kwartaalcijfers pochte Ryanair nog over de 'unmatched job security' die het personeel geboden werd. In ruil voor die baanzekerheid moet je wel slaafs het geboden salaris accepteren en het niet in je hoofd halen om te staken voor betere arbeidsvoorwaarden. Doe je dat wel, dan houdt Ryanair je doodleuk verantwoordelijk voor je eigen ontslag. De Ierse luchtbusmaatschappij laat vandaag weten zijn in Dublin gestationeerde vloot deze winter terug te schroeven van 30 naar 24 toestellen, want door de (Ierse) stakingen zouden consumenten alleen nog wegwerptickets durven te boeken. Duurdere vliegreizen dorst men niet aan zolang er het risico van werkweigerende piloten bestaat, want geld terugkrijgen is ook zo'n gedoe. Je kunt die stakers natuurlijk tegemoet komen, maar Ryanair dreigde eerder dat "we will not make concessions on pay or productivity which threatens either our low cost model or our cost leadership in Europe." Ierse piloten en cabinepersoneel kunnen dus fluiten naar hogere salarissen. De zes geschrapte toestellen gaan gewoon naar Polen waar de groei er nog wel lekker in zit. Hierdoor kunnen tot aan 100 piloten en 200 cabineknaapjes werkloos worden. Ryanair vindt het natuurlijk allemaal vreselijk jammer en zal proberen personeel een kans te geven mee te verhuizen naar Polen (leuk Wroclaw!). Maar gedwongen deportatie zullen ze niet snel doen, want dat bleek een duur geintje

Reaguursels

Inloggen

Die Poolse vrachtwagenchauffeurs maken al niet zo'n vakkundige indruk op me, dus ik sta eerlijk gezegd niet te wachten op ook nog Poolse piloten en ik zou in ieder geval 100% controle op alcohol toepassen.

Doctor Honoris Causa | 25-07-18 | 17:16 | 3 | + 0 -

Verdiep je er maar eens in wat Poolse piloten in dienst van de RAF tijdens WO II hebben gepresteerd. Dat jij zo dom kan (mag) lullen, heb je o.a. aan hen te danken.

Francisca | 25-07-18 | 18:08 | + 13 -

Aan het eind van wereldoorlog II was er bijna geen alcohol meer verkrijgbaar :-)

mona | 25-07-18 | 18:18 | + 8 -

@mona | 25-07-18 | 18:18
Ja, dat krijg je als je al die tijd die Poolse piloten huisvest... :)

TheEgg | 26-07-18 | 14:31 | + 1 -

Ryanair bashen wordt zeker steeds lucratiever. Het begint overal Trumpiaanse vormen aan te nemen. Alleen heet de geldschieter nu geen Soros, maar Air Frankce/KLM, British Ariways en Lufthansa.

Haberdoebas | 25-07-18 | 15:48 | 1 | + -8 -

Gast, dat hebben ze toch echt aan zichzelf te wijten.

Espro | 25-07-18 | 19:58 | + 9 -

Die 6 vliegtuigen vliegen autonoom? Want als die 100(?) piloten niet meegaan, wie vliegt die vliegtuigen dan? Ik neem aan dat er niet zomaar 100 piloten op de plank liggen in Polen en ik ken maar weinig piloten die graag naar Polen verhuizen...

ZwarteDag | 25-07-18 | 15:04 | 5 | + -2 -

En wat ook even vergeten wordt, is dat er in Polen (en de rest van Oost-Europa) al goede prijsvechters zijn zoals Wizzair. Zo makkelijk komt Ryanair daar niet tussen. En dan gelijk met 6 vliegtuigen, dat is niet niks.

lsimon | 25-07-18 | 18:36 | + 7 -

@nieuwe_Deen, En denk je niet dat Ryanair gelijk van de gelegenheid gebruik maakt om dan gelijk nog lager naar de Poolse salarissen te schalen, dit in het kader van " low cost model or our cost leadership in Europe " ? Ik denk dat dat
gegarandeerd is.

Scarfie | 25-07-18 | 19:56 | + -1 -

Er zijn een heleboel piloten welke graag de kans zouden krijgen om te mogen vliegen in echte vliegtuigen. De meeste piloten moeten de eerste jaren allerlei vervelende baantjes aannemen zoals het vliegen voor rondvlucht bedrijven (toerisme) of bijvoorbeeld parachute verenigingen. Jij vliegt omhoog, zij springen uit het vliegtuig, jij vliegt terug naar vliegveld (raar dat we in Nederland geen onderscheid kennen tussen airport (schiphol) en airfield (gras strook zoals bij Middelburg) en vervolgens stapt iedereen weer in en dan doe je dan heel de dag.

Daarnaast ken ik uit mijn eigen kenniskring twee piloten welke het commerciele brevet hebben gehaald bij KLM, maar nu in Azie rondvliegen. Gewoon om voldoende uren te maken als co-pilot om door te gaan voor captain voor enkele jaren en daarna doorstroomt na grotere maatschappijen. KLM (premium) eist bijvoorbeeld veel meer vlieguren dan Transavia (budget).

TuurlijkNiet | 25-07-18 | 20:20 | + 1 -
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken