Luchtvaartmaatschappijen gaan stakende Fransen aanpakken

Mocht u een vertraagde vlucht binnen de EU pakken, dan is de kans 1 op 3 dat een stakende Fransoos daarvan de veroorzaker is. Zeggen wij niet, maar de Franse senaat wel. Dus tijd voor actie! schrijven Ryanair, easyJet, Wizz Air en IAG (die is van Vueling en British Airways). De maatschappijen hebben een klacht ingediend bij de Europese Commissie tegen de Franse staat. En dan gaat het over de Franse luchtverkeersleiders in het bijzonder. Die treffen met hun stakingen niet alleen de vluchten van en naar Frankrijk, maar ook die over Frankrijk. Vliegen op Portugal en Spanje betekent dan een omweg nemen en die omwegen leiden tot keiveel kosten voor kerosine. In landen als Griekenland en Italië zorgen stakende luchtverkeersleiders er doorgaans voor dat overvliegers geen last hebben van de stakingen, dus dat zouden de Fransen ook eens moeten doen, zeggen de klagende maatschappijen. Strooien wij nog even met getallen -afgelopen juni zijn twee miljoen mensen vertraagd door stakende luchtverkeersleiders- om vervolgens te kijken naar de juridische kant. Daar botsen twee grondrechten van de EU-burger. De maatschappijen willen het stakingsrecht ingeperkt zien door de EC, want dat staken leidt tot een beperking van 'the fundamental principle of freedom of movement within the EU'. Met jurisprudentie uit 1997 denken zij een punt te kunnen scoren. In de jaren negentig vernietigden Franse boeren om de haverklap Spaanse landbouwproducten die per vrachtwagen door Frankrijk naar de rest van Europa werden geëxporteerd. Van het Hof-EU moest Frankrijk tegen zijn boeren optreden (pdf). Dus dan geldt dat ook voor stakende luchtverkeersleiders, zeggen de klagers, 'to ensure European citizens and businesses are no longer held hostage to national industrial relations issues'. Gaan wij wachten op de belangenafweging van de EC en veel succes met uw schadeclaims.

Reaguursels

Inloggen

France is a failed state......

Bartel-Gaap | 24-07-18 | 20:57 | 1 | + 4 -

Na Bonaparte is het nooit meer wat geworden eigenlijk.

Poekieman | 25-07-18 | 18:26 | + 0 -

Kan Eurocontrol het niet overnemen voor dat overvliegend luchtverkeer?

kweethetooknietbeter | 24-07-18 | 20:15 | 1 | + 2 -

Luchtverkeersleiders mogen niet zomaar een ander stuk luchtruim werken dan waarvoor ze bevoegd zijn en het kost 6 tot 24 maanden aan training om de bevoegdheid voor een specifiek stuk luchtruim te krijgen. Elke maand moet er een minimum aantal uren gemaakt worden op dat luchtruim om de bevoegdheid actief te houden. Het is voor Eurocontrol niet te doen om voor heel Frankrijk mensen op te leiden en de bevoegdheid actief te houden.

tukachinchilla | 25-07-18 | 01:17 | + 1 -

In denk dat het recht op staken belangrijker geacht zal worden dan de economische schade omdat de vliegtuigjes om Frankrijk heen moeten vliegen.

Zolang de Fransen geen vliegtuigen uit de lucht schieten, zie in niet echt overeenkomsten met 1997 toen daadwerkelijk producten kapot werden gemaakt. Als zij alleen de vrachtwagens hadden gehouden, had de staat echt niet ingegrepen.

Het recht op staken valt namelijk onder de vrijheid van expressie. Dat is zo'n beetje in elk westers lans het eerste grondrecht..

TuurlijkNiet | 24-07-18 | 17:07 | 1 | + -2 -

... in Frankrijk is het stakingsrecht méér dan heilig. Ook al staakt de complete Parijse metro, dan nóg halen de Parijzenaars er gelaten hun schouders over op -want morgen kunnen zij degenen zijn die gaan staken. Franse vakbonden zijn ook nog altijd véél te machtig - oerconservatief, en ze hebben er alle belang bij dat het ouderwetse hierarchische stelsel zoals Frankrijk dat nog altijd kent, in stand te houden. Frankrijk blíjft gewoon een tweede-wereldland, dat ons in EU verband al jaren weet voor te liegen dat het een gezonde economie heeft - die zwaar gesubsidiëeerd moet worden vanuit Brussel. Zodra de ware staat vande Franse economie ooit op straat zou komen te liggen, is dat ook meteen het einde van de EU.

bisbisbis | 24-07-18 | 19:44 | + 2 -

In Frankrijk duurt de revolutie voort, maar nu tegen werkgevers.
Ook buitenlandse.
Geen wonder dat die economie slecht draait.

Raider Twix | 24-07-18 | 16:30 | 3 | + 3 -

Al verbeter je werkelijk ALLES in Frankrijk
dan nog verandert er helemaal nix en faalt alles want Frankrijk
Zeg nou zelf, het enige wat dat land het afgelopen millennium vrij redelijk heeft gedaan heet Citroën DS
al het andere zuigt, valt gewoon niet te ontkennen

Tobi | 24-07-18 | 19:41 | + 3 -

TGVs zijn ook Frans, maar die doen het prima, itt Italiaanse Fyras.

En vwb kerncentrales: ze hadden als volgens mij als eerste een werkende snelle kweekreactor. Super Fenix ofzo. Later niet veel meer over gehoord, maar was een goed idee om langer met de beperkte uranium voorraden te kunnen.

En is/was het geen Fransman die het Japanse! Nissan heeft gered?

Niet alles uit/in Frankrijk is slecht. Maar alles waar een links luchtje aan zit wel, uiteraard, maar da's overal zo.

Poekieman | 25-07-18 | 18:32 | + 0 -

Zelfs als de maatschapijen gelijk krijgen is het nog kansloos. Het is immers zoveel werk voor de handhavers in Frankrijk om ervoor te zorgen dat de stakende luchtverkeersleiders wel het overige verkeer begeleiden, dat ook zij zullen gaan staken.

Menno1867 | 24-07-18 | 16:17 | + 3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken