Tijd voor paniek! Noord-Zuidlijn gaat rijden

Hoogmoed komt voor de vertraging
Hoogmoed komt voor de vertraging

Nou mensen, een metrolijn van nog geen tien kilometer opent dit weekend in onze hoofdstad. Kost dik drie miljard, maar dan heb je ook wat een lijn waarover mensen nu al klagen dat-ie ondermaats is. Dat de Noord-Zuidlijn een hoofdpijndossier is en de rest van ons land waarschuwt waar hoogmoed en Amsterdamse arrogantie toe leiden, moge duidelijk zijn. Natuurlijk, dit weekend is er reden tot feest en dat mag allemaal, maar laten we vanaf maandag gewoon weer normaal doen. De eerste problemen hebben zich namelijk al aangediend. In de eerste plaats meldt een van de weinige kranten die Amsterdam kritisch volgt al een waarschuwing van verantwoordelijk wethouder Sharon Dijksma: 'de komende maanden zullen meermaals per week storingen ontstaan. Bovendien is het bovengrondse OV-netwerk helemaal omgegooid, waardoor het chaos kan worden.' (Onderkop bij het artikel is trouwens 'Volgende halte: CHAOS', waarvoor negen internethartjes.) Maar goed, dit is niet het voornaamste probleem. In de tweede plaats is de hoofdstedelijke plaat voor de kop namelijk gemaakt van versterkte hybris. Er gaan al stemmen op om de lijn maar door te trekken naar Zaanstad (de ambtenarenterm voor Zaandam en omgeving) en Schiphol. Onder andere vvd-fossiel en voormalig theedrinker Van Aartsen is hier warm voorstander van, ook al zegt niemand minder dan de voormalig directeur van het Centraal Planbureau Coen Teulings dat de Noord-Zuidlijn met de kennis van nu nooit was aangelegd. Maar hier begint de waanzin: nauwelijks bekomen van een infrastructurele stapelfaal die €3500 per Amsterdammer kostte, moet het nu alweer groter. Het Parool, toch al een pornoblaadje voor mensen die fappen op 020, vindt zelfs dat het tijd is om een geheel nieuwe metroverbinding aan te leggen: de Oost-Westlijn. 'Een logisch en noodzakelijk gevolg van de Noord-Zuidlijn,' heet dat. Samen zijn logica, noodzakelijkheid en miljarden belastinggeld een instabiel amalgaam dat meestal leidt tot een grote kaboem op kosten van iemand anders. Dus ja, laten we vast paniek oefenen.

Reaguursels

Inloggen

Ik ben ook wel voorstander van de Oost-Westlijn. Er waren al 3 metrolijnen die van CS naar Zuid gingen en daar is nu een vierde bij gekomen. Twee gingen door de oosttunnel, één over de dijk naast de A10. Tijd dat er nu iets horizontaal onder Amsterdam door gaat lopen.

Voireaton | 22-07-18 | 22:39 | + 0 -

Mensen begrijpen maar niet dat Amsterdam een rommelige maar gezellige stad is om te feesten en te proosten en Rotterdam een stad is waar belangrijke zaken worden gedaan en men het metronetwerk heeft uitgebreid naar de omringende gebieden

js58 | 22-07-18 | 20:24 | + 1 -

Wat wordt er toch geklaagd over die metrolijn. Een grote stad als Amsterdam moet gewoon een goed metro netwerk hebben. Kijk even naar andere grote steden, is volkomen normaal en zeer praktisch. En dat kost geld ja, so what.

pjisonline | 22-07-18 | 07:19 | 2 | + 0 -

Ah ja. Het welbekende 'maar zij hebben het ook' argument.
Altijd sterk om mee te openen.

rolandet | 22-07-18 | 11:21 | + 0 -

Tsjongejongejonge, dit kun je toch geen metronetwerk noemen?

Weerduivel | 22-07-18 | 16:55 | + 0 -

De grap is: De mensen in Amsterdam vinden dit leuk, en de mening van de rest van Nederland interesseert niemand!

Arm en rijk (Noord en Zuid) zijn nu met elkaar verbonden via de metro.
Het heeft een tijd geduurd... maar nu is het eindelijk zo ver.

sociaal_econoom | 21-07-18 | 21:30 | 1 | + 1 -

Mwah, Noord verandert ook en is niet zo arm meer. De gentrificatie gaat hard daar. Niet overal, maar dat komt vanzelf. Helemaal nu deze metrolijn open is ben je binnen no time van noord in het centrum en zullen nog meer mensen daar wel willen wonen.

S.Boon | 22-07-18 | 12:30 | + 0 -

In sommige pretparken hebben ze langere treinbaantjes... achja, Amsterdam. Zoek het uit zeg.

harry21 | 21-07-18 | 20:56 | + 6 -

Ik zie wel wat in dat verlengen van de metrolijnen. Bijvoorbeeld, zoals genoemd, in de richting van Schiphol. Hierbij zie ik kansen voor haltes bij het VUMC (zodat het ziekenhuis snel bereikbaar is vanuit het centrum), bij Knooppunt Schiphol-Noord (zodat meer buslijnen vanuit de regio daar hun eindpunt kunnen hebben, waardoor ze niet de stad in of ring op hoeven en het busstation van Schiphol wordt ontlast), bij de parkeerterreinen (waardoor de pendelbussen naar Schiphol kunnen verdwijnen) en natuurlijk bij Schiphol zelf. Handig is ook dat hotels in de buurt van de haltes (bijvoorbeeld bij Knooppunt Schiphol-Noord, waar al een lading hotels staat) kunnen worden gebouwd, waardoor het centrum wordt ontlast. Hele reeksen aan buslijnen kunnen (deels) worden geschrapt door de aanleg van zo'n lijn.
Aan de noordzijde van Amsterdam zie ik wel rendement in een upgrade en verlenging van lijn 26, richting Weesp, Muiden en (de wijken van) Almere. Offer dan ergens bij Weesp een lading weilanden op voor een transferium en de ring wordt verder ontlast.

The_iron_boar | 21-07-18 | 20:41 | + 7 -

@voldemort | 21-07-18 | 17:43
En dan ook graag 24/7
De eerste tjoek vertrekt hier in het mooie oosten pas om 06:06 richting Schiphol en dan ben je daar pas na 08:00. Met de huidige bezopen inchecktijden zul je dus niet eerder dan om 10:00 airborne gaan.
Grutjes.... je kist vertrekt 'al' om 09:45 of zelfs eerder? Dat is nou jammer zeg.... dan toch maar met de auto en je laten plukken met parkeergeld.

loze stijl | 21-07-18 | 20:34 | 1 | + 6 -

Ik weet niet waar in het oosten je woont, maar vanuit Enschede kun je van 4:46 tot 22:46 ieder half uur (dus 36 keer per dag) richting Schiphol vertrekken met de trein. Dat lijkt me toch behoorlijk ruim. Dat er minder vertrekmogelijkheden zijn vanuit nog kleinere gaten, lijkt me goed te verdedigen gezien de lage bezettingsgraad van treinen in de randuren.

The_iron_boar | 21-07-18 | 20:50 | + 2 -

Ze kunnen het geld beter gebruiken voor een bypass van Schiphol. Vrachttreinen en treinen die leeg zijn kunnen zo Schiphol passeren, zodat het station onder Schiphol puur gebruikt kan worden als een station om te stoppen. Misschien kunnen de hogesnelheidstreinen ook zo om Schiphol heen van en naar Amsterdam Zuid toe, omdat het toch de bedoeling is dat de Zuidasdok gaat dienen als terminus voor hogesnelheidstreinen. Dit voorkomt zo ook dat de IC Direct constant vertraging oploopt. Misschien zijn inhaalsporen op de HSL-Zuid ook wel handig. Nu ik er zo over nadenk... Die metro gaat dan wel werken voor de passagiers van Zuid naar Schiphol en vice versa.

Oftewel: Deze metro gaat alleen werken als er een bypass voor de Schipholtunnel komt.

Jostifiel | 21-07-18 | 19:54 | 1 | + 1 -

Er is al een bypass voor Schiphol en dat is de lijn Amsterdam - Haarlem - Leiden. Goederentreinen en lege treinen (behalve die richting Hoofddorp) gaan via die route. Bovendien zijn er sinds de ingang van de dienstregeling 2018 geen rechtstreekse Intercity's meer vanaf Leiden via Schiphol naar Amsterdam. Deze rijden allemaal via Haarlem.

The_iron_boar | 21-07-18 | 20:54 | + 3 -

Als de exploitatie niet dekkend wordt (fietsen blijkt sneller en betrouwbaarder bijvoorbeeld) dan gaat het pas echt in de papieren lopen. Misschien worden al die tunnels dan wel opgeleukt met gezellige underground bars, red light verpooshaltes en wiet to go shops.

squadra | 21-07-18 | 19:14 | 1 | + 4 -

Geen nood, daar is rekening mee gehouden! (Door jarenlang het abominabele feit te negeren dat er geen fietsverbinding tussen de IJ-oevers is anders dan de veerpont. Alle bruggen en tunnels zijn VERBOTEN voor fietsers.)

Huisregelneef_III | 21-07-18 | 21:30 | + 2 -

Voor mij is het niet nodig dat ze die lijnen doortrekken. Hoe moeilijker het voor Amsterdammers is om je stad te bereiken hoe beter.

Blasfemie | 21-07-18 | 17:47 | + 8 -

omgeslagen is het zo'n 3500 euri per inwoner van Amsterdam.
zo'n 35% procent betaalt vadertje staat. Maw de provincialen, die de buurtbus moeten bellen als ze naar het dorp willen.

boterhamtevredenheid | 21-07-18 | 15:17 | + 19 -

@deministerpresident

In dit geval hadden ze beter de bestaande lijnen kunnen verbreden voor een nieuwe sporen. En dan die doortrekken naar Schiphol e.d. en laat over die nieuwe spoor snel-metro rijden zonder al die stophaltes: bijv. slechts Schiphol - Zuid (zakencentrum) - Waterlooplein, Centraal station - Noord. En verbind Zaandam met Isolatorenweg. Totaal een nieuwe lijn aanleggen is hier ook niet nodig. Klaar. Verder denk ik dat West-Oost lijn niet erg rendabel zal zijn. Zeker niet met de huidige techniek en aantal inwoners en werkplekken.

Brainless talent | 21-07-18 | 13:57 | 2 | + 6 -

Er lopen al 6 sporen naar Schiphol. Als ze die dingen eens wat vaker gingen gebruiken dan een keer per half uur.

voldemort | 21-07-18 | 17:43 | + 2 -

@voldemort. Er lopen geen 6 sporen naar Schiphol. Het zijn er vier. Spoor 1 en 6 van het station Schiphol zijn in feite zijsporen van spoor 2 en 5. Hierdoor kunnen spoor 1+2 en 5+6 steeds om de beurt gebruikt worden voor de eerstvolgende trein. Zodat het afhandelen van treinen snel kan verlopen. Op een normale dag vertrekken er 45 treinen per uur vanaf Schiphol. Ietsje meer dan een per half uur. Technisch gezien (4 sporen, opvolgtijd van 3 minuten) zouden er 60 treinen per uur kunnen vertrekken.

The_iron_boar | 21-07-18 | 20:26 | + 4 -

Maakt niet uit, 't geld groeit aan de bomen tog, denkt de gemiddelde Amsterdammert gezien diens stemgedrag.

EefjeWentelteefje | 21-07-18 | 13:43 | 1 | + 18 -

Natuurlijk, belastingbetalers genoeg.

Mr.Crowley | 21-07-18 | 14:37 | + 7 -

Als ze slechts de bestaande metrolijnen hadden doorgetrokken naar de nieuwe stations in Amsterdam Noord, dan was wel een goede ontwikeling geweest. Maar een nieuwe lijn aanleggen die ook nog parellel en erg dichtbij de bestaande lijn ligt. Tevens aanleggen in de losse modder en zand tussen de oude verzakte huizen door. Ieder kind weet van te voren al dat zoiets om problemen vragen. Ambtenaren en politici die tot dat project hadden besloten moeten echt meer brain dead zijn geweest dan ik. Ik voorspel dat de rendement efficientie bij zowel de oude als nieuwe lijnen omlaag zullen gaan.

Zie de kaart metrolijnen en trek je conclusie:
imgnh.rgcdn.nl/3613e39efa0d45de98328a...

Brainless talent | 21-07-18 | 13:34 | 5 | + 5 -

PS> op de kaart lijken de afstanden tussen de nieuwe stations en de bestaande stations groot, maar dat is het niet. Amsterdam is maar een klein stadje. Zelfs Vijzelgracht is maar minder dan vijf minuten lopen van Weesperplein vandaan. En station Europaplein ligt erg dicht bij RAI station. Alleen de station pijp ligt nog wat "ver" vandaan. Blijkbaar hebben ze de lijn van 3,5 miljard aangelegd om de grachten- en pijpbewoners te plezieren.

Brainless talent | 21-07-18 | 13:47 | + 3 -

In Shanghai is de bodem net zo beroerd als in Amsterdam, zo niet beroerder. Toch bouwen ze daar elk jaar twee metrolijnen die elk een stuk langer zijn dan die in Amsterdam. Twee. Elk jaar weer. Het kan dus wel.

Dr. Ka wo lo | 21-07-18 | 17:46 | + 4 -

@Brainless talent. Toch een behoorlijk wandeltempo; 1,2 kilometer in minder dan 5 minuten afleggen.

The_iron_boar | 21-07-18 | 20:30 | + 3 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Van Aartsen was voor. Dus niet doen. Intelligentie en die VVDer gaan niet samen, laat staan als de realiteit ook nog een factor wordt.

Frau Merkel | 21-07-18 | 13:08 | + 10 -

Ja Ha Zaanstad is de ambtenaren term voor Zaandam en omgeving: die houden we er in! Straks gaan we Amsterdam omdopen in Zaanstad Zuid.

Brulboei_61SB | 21-07-18 | 13:06 | 1 | + 14 -

Nee , Almere Zuid

elevator | 21-07-18 | 19:19 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken