EU: brexit gaat helemaal mis maar GEEN PANIEK!!11

Update vanaf het brexit-front: het is nog steeds een puinzooi die zijn weerga niet kent. Wel is er activiteit vanuit één kant van de loopgraven, en dat zijn voor de verandering die van de Europese Unie. De aandacht lag de laatste weken immers vooral bij de Britse premier Theresa May, die maar eens een brexitplan publiceerde om vervolgens twee ministers en tien parlementsleden te zien opstappen. Ondertussen houdt May ternauwernood haar politieke hoofd boven water door allerlei concessies aan haar eigen Conservatieve Partij te doen. Te midden van al deze reuring gooit de Europese Commissie een nieuwe knuppel in het hoenderhok door te proclameren dat alles en iedereen 'op alle uitkomsten voorbereid' dient te zijn. En met iedereen bedoelen we de lidstaten, regionale overheden en bedrijven. Voor die laatste heeft de Commissie zelfs een speciaal lijstje (pdf) met zeven punten gemaakt. Denk aan licenties die na 29 maart 2019 niet meer geldig zijn, de nieuwe douane- en btw-regels, dat soort werk. Het lijkt ons dat ieder zichzelf respecterend bedrijf daar geen aanmaning van de Commissie nodig voor heeft, maar oké. De boodschap is in elk geval helder. Iets functioneler zijn doorgaans de vertalingen door de Europese afdeling Communicatie, waardoor we ieder mogelijk persbericht in 22 verschillende talen kunnen lezen. Da's nu precies een gevalletje van 'je weet pas wat je mist zodra je het kwijt bent'. Dat zeggen we omdat de Britse regering onlangs een Nederlandse vertaling van haar brexitplan (hierrr-pdf) naar buiten gooide, en die recht uit Google Translate lijkt te zijn gerold. Spelfouten, dubbele spatie's, formuleringen die nog nooit zijn voorgekomen in de Nederlandse taal - het hele spectrum aan mogelijke taalfouten komt voorbij. Hierboven vangt u een glimp op, de rode pen is aan u. Dus mocht u ons land zat zijn én vertaalambities hebben: u weet waar u moet zijn.

Reaguursels

Inloggen

Als degene die dat stuk geschreven "geloofd" schrijft, waar het "gelooft" moet zijn, geloven ik er helemaal niks van.

Bijtendehond | 20-07-18 | 10:54 | + 0 -

Niemand weet het, de tijd zal het leren. De grote instroom van migranten is een veel groter probleem dan die hele Brexit. En als de Britten er zo vreselijk op achteruit gaan? Nou en? Ik denk verder dat over tien jaar de Thames nog steeds niet droog staat. Google translate? Wie heeft dat eigenlijk nodig?

Mijn klomp breekt | 19-07-18 | 23:17 | + 1 -

''De grote instroom van migranten is een veel groter probleem dan die hele Brexit''.
Dit is de reden waarom de Britten los willen van Brussel.
Straks kunnen ze net als Australië en Canada zelf bepalen wie ze binnenlaten - nu moeten ze net als wij, zich houden aan wat Brussel ons voorschrijft.

sociaal_econoom | 20-07-18 | 01:37 | + 2 -

Groot-Brittannië is een eiland - zij kunnen net als Australië iedereen die het land binnenkomt checken en eventueel de toegang weigeren.

In Nederland lukt dit niet, want hier kan iemand afkomstig uit Afrika of uit een moslimland via Duitsland en België ons land binnenkomen.
Vervolgens meld je jezelf bij een AZC en daar krijg je vanaf de eerste dag... gratis opvang en verblijf. Daarna is het onze taak om uit te zoeken of iemand met zijn gezin recht heeft op een verblijfsvergunning.... dit is een tijdrovend en kostbaar verhaal waarbij je de persoonsgegevens moet noteren en moet checken of de gegevens kloppen en of men recht heeft op asiel?
Dit kan soms wel een jaar of langer in beslag nemen.
Al die tijd krijg je dan mooi gratis eten, drinken, slapen, zorg en zakgeld. Wij zijn dit namens Brussel verplicht - Engeland kan dadelijk ''dikke neus'' tegen Brussel zeggen.

sociaal_econoom | 20-07-18 | 02:16 | + -2 -

Belangrijkste doelstelling voor de EU is om een voorbeeld te stellen wat er gebeurt als een land de EU wil verlaten.
Angst en dwang zijn altijd al goede motieven geweest voor een duurzame en vruchtbare samenwerking.
Vinden Duitsers.
Gelukkig heeft de EU al bewezen uitsluitend te kunnen falen als het gaat om het behalen van welke doelstelling dan ook, dus ik heb er -juist omdat de EU een soepele Brexit wil frustreren- alle vertrouwen in dat de Brexit een klinkend succes gaat worden voor de Britten.

jemagookniksmeer | 19-07-18 | 22:59 | + -2 -

Klopt - na de val van de Muur in oktober 1989 is EU-Brussel driftig gaan bouwen aan hun Vierde Rijk.
Zo zijn ze in 28 jaar tijd gegroeid van 8 EEG-landen naar 28 lidstaten.
Weet nog dat Herman van Rompuy 10 jaar geleden zei: ''wij dromen van een groot EU met 32 lidstaten, waarover Brussel dan de baas is''.
Hitler Berlijn en daarna Moskou kregen het verwijt dat ze imperialistisch bezig waren - de machthebbers in Brussel zijn precies hetzelfde.

sociaal_econoom | 19-07-18 | 23:15 | + 3 -

Dat krijg je als je de Brexit uit laat voeren door mensen die Remainers zijn. Schijnonderhandelingen.

issieookweer | 19-07-18 | 22:48 | + 5 -

Een van de waarschuwingen/beloftes van de Remainers was dat de Brexit 1600 FTE-juristen nodig zou hebben ... Is die belofte al ingelost?
En gezien de screenshot is er ook werk aan de winkel voor erkende betalers. Brexit = Jobs.

appelboor | 19-07-18 | 21:19 | + 0 -

"De regering geloofd ....."
Really????

Mauguio | 19-07-18 | 19:50 | + 6 -

Precies! En laat u niet gek maken door pubers die mintekens uitdelen als u iets durft te melden over taalfouten.

Nonkel Frituur | 19-07-18 | 20:08 | + 1 -

Beste mensen, het vetgedrukte stukje tekst is een gedeelte van de Nederlandse vertaling van het brexitplan, dat, ik citeer Veenkamp: "recht uit Google Translate lijkt te zijn gerold. Spelfouten, dubbele spatie's, formuleringen die nog nooit zijn voorgekomen in de Nederlandse taal - het hele spectrum aan mogelijke taalfouten komt voorbij. Hierboven vangt u een glimp op, de rode pen is aan u. Dus mocht u ons land zat zijn én vertaalambities hebben: u weet waar u moet zijn".

mona | 19-07-18 | 20:30 | + 3 -

Wat Veenkamp ook maar schrijft, hier kan geen rode pen tegenop.

Mauguio | 19-07-18 | 22:49 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

De Britten mogen blij zijn als ze in 2021 los zijn van Brussel.
De begroting van EU-Brussel over de jaren 2021-2027 bedraagt 1135 miljard euro... Engeland hoeft hier dan niet meer voor te dokken.
Deze last komt dan neer op ''rijke'' landen zoals Duitsland en Nederland.
Mark Rutte heeft uitgerekend dat onze contributie aan de geldwolven in Brussel omhoog gaat van 8 naar 11 miljard euro per jaar.... het gaat helemaal mis voor Nederland, maar geen paniek - tegen die tijd verhuis ik naar Polen.

sociaal_econoom | 19-07-18 | 19:39 | + 6 -

Het geeft natuurlijk wel te denken dat men in het VK als nettobetaler nauwelijks over de middelen beschikt om haar eigen infrastructuur op peil te krijgen, terwijl ze Polen onzinnige projecten verzinnen om de geldbronnen maar leeg te krijgen. Waar men in Polen metershoge geluidsschermen langs spiksplinternieuwe hypermoderne snelwegen in de middle of nowhere plaatst, staat de ontwikkeling qua infrastructuur in het VK al decennialang stil en kan niet geput worden uit Europese bijdragen. Steden slibben dicht en de staat van het spoor is erbarmelijk. Waarom zouden de Britten nog langer prioriteit willen stellen aan de Poolse snelwegen boven hun eigen infrastructuur, terwijl de Fransen (met een veel langere netto-bijdrage) de eigen belangen wel steevast laat prevaleren?... Enigszins illustratief voor de situatie vond ik het feit dat bij grote Londense stations de tuinen/plantenbakken verdwijnen voor beton en tegels, omdat het onderhoud te duur is. Dat terwijl in Malta om de 100 meter een park wordt aangelegd met een bordje erbij met daarop de naam van de financier: de EU.

The_iron_boar | 19-07-18 | 21:18 | + 14 -

@ 2 x modaal. Ja inderdaad, iedere bank koopt voor dik 2000 miljard aan oud papier als dat zo uitkomt. Bovendien, waar komt dat geld vandaan? Niet iedereen haalt dat zo uit zijn zak.
De EU is niet meer dan een strooien hut en "the big bad wolf" komt er aan.

Mr.Crowley | 20-07-18 | 09:15 | + 0 -

The_iron_boar | 19-07-18 | 21:18 | + 11 -
Verschil is alleen dat de infrastructuur in het VK (bv de treinene) door vele partijen worden beheert / gebruikt.
Niet zoals hier dat alleen de NS de treinen heeft en pro rail onderhoud verricht.
Ik geloof dat er in het VK 6 spoorwegmaatschappijen zijn, die ieder aanmodderen.
Maar denk wel dat men, als de Brexit een feit is, genoeg in eigen infra kan pompen.

Super Grover | 20-07-18 | 11:20 | + 1 -
▼ 7 antwoorden verborgen

Volgens Dr. Doom Nouriel Roubini die de 2008 crisis loepzuiver voorspelde gaat de shit in 2020 de fan raken (1).

Tegen die tijd zitten de Britten net op tijd hoog en droog op hun eilandje, terwijl EU en VS hun schulden aan resp. ECB en Fed niet meer kunnen afbetalen.

Welcome to serfdom.

1. www.theguardian.com/business/2018/jul...

Schw4nz2.0 | 19-07-18 | 19:23 | + -1 -

REAGEER OOK