Trump sloopt zelfrijdende auto, wereldeconomie en de NAVO

Update:



We weten allemaal dat Opel een gevaar voor de binnenlandse veiligheid vormt. Vandaar dat Donald Trump een heffing van 25% wil invoeren voor geïmporteerde auto's en onderdelen. Volgens binnenlandse en buitenlandse automakers verenigd in de Alliance of Automobile Manufacturers is dat niet zo'n goed idee. GM, Ford, VW, Toyota, etc. gaan daarom vandaag op het Amerikaanse ministerie van Economische zaken uitleggen dat a) geïmporteerde auto's niet zo'n heel grote bedreiging vormen voor de Amerikaanse binnenlandse veiligheid, b) dat de importheffing leidt tot het verlies van een paar honderdduizend Amerikaanse banen en c) dat alle auto's in de VS duurder zullen worden. De consument zal naar verwachting per jaar $83 miljard meer uitgeven aan auto's. Geïmporteerde auto's worden $6.000 duurder, auto's van Amerikaanse bodem $2.000. GM vreest een kop kleiner te worden gemaakt door de maatregelen en weer anderen wijzen erop dat ontwikkelingen in de auto-industrie vertragingen oplopen. Moeten we dus nog langer wachten op de zelfrijdende auto. Uiteraard zien de Trump-protagonisten in de plannen van de president een briljante zet om meer leverage te krijgen bij de heronderhandelingen over handelsakkoorden als de NAFTA. De rest van de wereld inclusief het IMF verbaast zich over het feit dat de Donald in zijn eentje de wereldeconomie om zeep helpt. De importheffingen dwingen de EU uiteraard ook weer tot het nemen van vergeldingsmaatregelen, want hier willen we ook wat leverage. Dus komt er binnenkort een lijstje dat ervoor moet zorgen dat Amerikaanse kolen, geneesmiddelen en nog wat andere chemische producten de importheffingensjaak zullen zijn. Puinhoopjes allemaal weer, maar gelukkig staat Trump wel pal voor de NAVO. Oh wacht.

PS Leeswijzertje over de importtarieven en of die van de EU nou hoger zijn dan de VS hier. Spoiler: nee.

Reaguursels

Inloggen

Trump heeft een goed zakelijk inzicht... ''America first''.
Hij doet niet mee aan de klimaatafspraken van Parijs - in Amerika gaan ze gewoon verder met nieuwe oliebronnen en met het naar boven halen van schaliegas.
Terwijl bij ons olie en gas verboden worden en peperduur worden via torenhoge milieuheffingen... blijft in Amerika de olie en het gas spotgoedkoop, zodat de bedrijven daar steeds beter kunnen concurreren met West-Europa.

Trump heeft groot gelijk dat hij minder gaat betalen voor de NAVO in Brussel...
de NAVO houdt zich bezig met peperdure vredesmissies in moslimlanden in woestijnachtige gebieden.... met weinig of geen resultaat.
Uiteindelijk zijn het de Russen geweest die Syrië van de IS hebben bevrijd.

sociaal_econoom | 19-07-18 | 23:41 | + 0 -

Zo komen we misschien de "race to the bottom" af. We kunnen best een economie opbouwen met een hoge levensstandaard, en prettige wetten (milieu, arbo, dierwelzijn) maar dan moeten we niet onze spullen koste wat het kost aan de wereld willen slijten. Op die wereldhandel moet je dan de concurrentie aan gaan met de Chinese milieu en arbo-regels of de Oekraïense plofkip.
Wereldhandel is prachtig, maar je moet je er niet de wet door laten voorschrijven.

frank87 | 19-07-18 | 16:27 | + 1 -

Trump heeft gewoon groot gelijk en daarmee basta.

streknek | 19-07-18 | 15:59 | + -1 -

Het om zeep helpen van de wereldeconomie? Die is al jaren zwaar oververhit, dus een beetje minder en wat meer lokale handel lijkt me prima.

Mijn klomp breekt | 19-07-18 | 13:46 | + 7 -

Trump heeft importtarieven niet bedacht. Ze bestonden al. Alleen komen er nu een paar bij.
Wij Nederlanders hebben véél meer last van hogere en nieuwe belastingen. Afschaffing wet Hillen, BTW verhoging, waterbelasting, verhuurdersbelasting, afschaffing saladeringsregeling, lagere pensioenen gebaseerd op niks, huizentekort door laksheid provincies, hogere autobelastingen etc. Dáár worden wij arm van. Niet van Trump.

André4711 | 19-07-18 | 12:15 | 2 | + 27 -

inderdaad.. kwestie van relativeren

dr no | 19-07-18 | 12:40 | + 6 -

Kijk eens wat verder dan je neus lang is. De Duitse industrie ondervindt hier wel degelijk hinder van, en als Duitsland kucht is Nederland verkouden.

Huisregelneef_III | 20-07-18 | 18:51 | + 0 -

Maar.. maar... maar ik dacht dat Trump een goede handelaar was. En sommige Trumptards hier bij DK gaven aan dat de VS een veel hogere importtarief betaalde.

Janisstoppen | 19-07-18 | 11:56 | 2 | + -12 -

De VS heeft nu een aluminium en staal import tarief om dumping te voorkomen. Raad eens wat de EU volgende week gaat invoeren om dumping in de EU te voorkomen nu zuid Amerikaanse landen hun metaal niet meer kwijt kunnen in de VS. Juist een importheffing van 25%..

Auto's uit de VS naar de EU krijgen hebben een 10% import tarief, andersom is dat 2,5%.. Trump wou die 10% verlaagd krijgen tot 2,5%. Maar net zoals de EU totaal niet beweegt richting de UK, blijft het ook halsstarrig naar de VS (Trump).

TuurlijkNiet | 19-07-18 | 14:03 | + 3 -

Het is iets ingewikkelder. Duitsland exporteert veel auto's, de VS veel software en vliegtuigen bijvoorbeeld. Dus zou heffingen op alle drie vergelijkbare bedragen kunnen opleveren. En wat evenwicht in de verkoop kunnen geven.

Raider Twix | 19-07-18 | 15:21 | + 2 -

trump wil bijna eeuwenoude handelsafspraken heronderhandelen omdat de wereldorde nu eenmaal veranderd is en zet nu eerst de teller op nul... logisch toch.

dr no | 19-07-18 | 11:54 | 2 | + 10 -

ja zo zie ik het ook. En hij wil laten zien dat het menens is door daden.

Alleycat | 19-07-18 | 12:08 | + 1 -

Niks eeuwen oud. Gewoon korte termijn veel winst maken.
Vroeger maakte je de nieuwe schoen hier en de oude in Azië. Maar alles in Azië maken levert meer winst op.
Daarom is dat eeuwen oude verdrag er eind 20e eeuw er gekomen.

Raider Twix | 19-07-18 | 15:11 | + 1 -

Trump sloopt de zelfrijdende auto? Nah, Trump geeft Duitsland ofwel Japan de kans om de leiding te nemen in deze markt.

koeberg | 19-07-18 | 11:39 | + 6 -

Of, en ik noem maar wat, óf de EU verlaagt het importtarief van 10% naar 2,5% (en China van 25% naar 2,5) zodat het in lijn loopt met wat de VS vraagt op hun auto's en Europese autobedrijven misbruiken de NAFTA niet meer om in Mexico en Canada auto's te 'assembleren' zodat ze helemaal onder de importheffingen uitkomen.

Rest In Privacy | 19-07-18 | 11:15 | 2 | + 2 -

Dat is nog niet helemaal eerlijk, aangezien er meer auto's uit Europa worden geexporteerd dan Amerika. Maar ik ben het wel eens met de aanpak!

lulhannel1930 | 19-07-18 | 11:27 | + 1 -

Of Amerikaanse autobedrijven gaan ook in Europa assembleren om onder importheffingen uit te komen, wel zo slim. Europa doet datzelfde al lang in de VS zelf. Overigens heft de VS wel 25% op pick-up trucks dus zijn ze wat betreft bescherming van de eigen industrie ook niet wereldvreemd.

nomeansno | 19-07-18 | 11:34 | + 5 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken